*TheTammikuu2008*

iita:en halua masentaa mutta mä tein esikoista tuohon tyyliin 3 vrk.eli vasta 12h ennen supparit säännöllistyi.toivotaan että sulla tihenee taas kohta puoliin.mikähän sit lienee paras keino lenkki vai rentoutuminen?itsellä ei ainakaan lenkit auttanut
 
Kiitos kaikille vauvaonnitteluista!

:flower: ONNEA kaikille muille vauvan saaneille! :flower: Liekö tuiskutuuli oltiin Jorvissa samassa huoneessa...?

Toivottavasti Nuuskiksella on jo nyytti sylissä! Ja HeMakin saisi päästä jo lähtemään. Kuten muutkin yliaikaiset! Jaksamista kaikille! Vähän olen yrittänyt lukea teidän kuulumisia, mutta on tää aika aika kortilla :)

Synnytyskertomusta ajattelin tähän kuitenkin nyt hieman raapustaa:

Sunnuntaiaamuyöllä alkoivat tosiaan synnytyssupistukset puoli neljän aikaan. Tulivat n. 10 min välein. 7:ltä muuttuivat vielä kivuliaimmiksi, mutta väli ei tihentynyt. Mun olo alkoi käydä aina vaan kipeämmäksi, mutta odottelin vaan suppareiden muuttumista säännöllisimmiksi ja että tulisivat tiheämmin. Kakkosesta kuitenkin tulivat 3min välein kun lähdettiin laitokselle. Mutta eivätpä vaan tästä tulleet tuota 10 min tiheämmin. 12 jälkeen tuli sellainen supistus, että oksat pois ja mua rupesi jopa ponnistuttamaan. Silloin sitten lähdettiin. Jorviin kirjauduttiin sisään hieman ennen 13. Paikat olivat auki vain 4cm (hirmuinen pettymys mulle, kun edelliset olivat 5cm auki ja kätilökin vähän mietti onkohan tämä nyt kunnolla käynnissä...). Yksi sali oli juuri vapautunut (muut täynnä ) ja sitä siivottiin, joten kätilö ehdotti mulle ammetta. Mä en kauheasti innostunut asiasta, mutta päätin sitten kuitenkin kokeilla. Se ei vaikuttanut mulla kipuihin mitenkään. 3 tai 4 supistusta tuli siinä lilluessa ja sitten alkoikin ponnistuttamaan. Äkkiä kätilö paikalle tarkastamaan tilannetta ja lämmin vesi oli vaikuttanut niin, että lapsivedet olivat menneet (jännä kokemus, kun edellisistä kalvot on puhkaistu) ja mä olin auki 10cm. Synnytys eteni rajusti eteenpäin. Sisätutkimus jakkaralla oli tuskaa enkä mä halunnut ponnistaa siinä, vaikka kätilöt sitä ehdottelivatkin. Siitä mut sitten kärrättiin kiireen vilkkaa saliin ja sängylle ponnistamaan. Ponnistin polvillani sängyn päätyyn nojaten (mikä oli mun mielestä ehdottomasti paras asento kaikkia synnytyksiäni ajatellen) ja tyttö oli 15min maailmassa (klo 14.05). Kaiken kaikkiaan aikaa meni n. 1h 10min siitä hetkestä, kun kirjauduttiin sisään. Repeämiä ei tullut eikä leikata tarvinnut, joten olo synnytyksen jälkeen oli kuin ei olisi synnyttänytkään! MUTTA ne jälkisupistukset! Ne oli jotain aivan kamalaa; onneksi vain ne 2 ensimmäistä päivää olivat pahimpia. Tähän onkin nyt hyvä päättää synnytyssalissa vierailut. Tämä oli ehdottomasti paras synnytyksistäni, vaikka olikin kivuliain rajuuden vuoksi. Todella hyvä mieli jäi :)

Nyt sitten täällä kotona nautitaan toisistamme. Imetys vielä takkuaa, mutta jos sekin lähtisi sujumaan tästä pikkuhiljaa.

Kiitos teille kaikille tästä 9 kuukauden yhteisestä matkasta; tämä on ollut ikimuistoinen matka ja meidän kohdallamme vielä se viimeinen ihana, rasittava odotus :) Yritän ehtiä kirjoittelemaan kuulumisia vauva-arjesta kunhan tämä elämä tästä vähän tasoittuu.

Onnellinen 3 lapsen äiti,
Jimena
 
Onnittelut Tuiskutuulelle pojasta :flower: . Sullahan tais olla niin että ne liikkeet oli vähentyneet ja sen takia menit synnärille näytille? Tässä nyt nähtiin, ettei ole turhaa laskea niitä liikkeitä Pääasia, että voitte nyt hyvin :)

Oliskohan Säihkyllä jo pikkuinen maailmassa? =) . Kyllähän ne jo heti aamusta alkaa niitä sektioita tekemään.

Ja taitaa tosiaan pötkylä olla tositoimissa / nyytti sylissä :)

Kesäsynnyttäjät: voitasko laittaa sinne joukkohakemus menemään? :LOL: Voisivat vähän yllättyä. kun tulis monta hakemusta kerralla sinne :D . Näillä mun supistuksilla ei kyllä synnytetä ainakaa ennen vappua :| . Eilen sanoinkin miehelle, että musta tuntuu siltä että sitten joskus kun synnytys lähtee käyntiin niin se lähtee sitten kyllä ryminällä tai sitten ei ollenkaan (=eli joutuvat käynnistämään). Tältä nyt vaan vahvasti tuntuu. Sitä odotellessa |O .

Masun laskeutumisesta: onko kaikilla jo masut laskeutuneet??? Mulla se on päin vastoin noussut entistä ylemmäs :whistle: . Äsken tuossa oikealla ylävatsalla oli sellainen jättimäinen möykky, aivan kuin vauva olisi mennyt palloksi siihen kohtaan ja muualla masussa oli ihan tyhjää :kieh: . Eli ei ole mistään laskeutumisesta tietoakaan :|

Afu ja mini 39+3
 
Kiitos jimena kertomuksesta!Positiivinen tarina piristää täälläkin päässä mieltä.Aika hyvin kotona pärjäsit koska itse oli aikoinaan vaan 1cm auki kun menin synnärille kivunhoitoon.ja kyllä se siitä sit lähti nopeasti eteenpäin.
mutta onnellista vauva-arkea sinulle.

 
Afu: mun tyllerö on just tollain kerällä tuolla oikealla ylhäällä mut on mun masu kyllä jo niin alhaalla ettei tuo toiminta hengitystä ahdista.se on vaan niin huvittavaa kun tuntuu et koko vauva on siinä yhdessä möykyssä.Mieskin aina illalla naureskelee ja ihmettelee että miten mä pystyn olemaan kun vauva tollain pönkeää mahasta melkein läpi.
 
Säihkylle tsemppiä matkaan, toivottavasti saatte perhehuoneen! =) Meille ainakin perhehuone oli tosi positiivinen kokemus, miehestä oli paljon apua ja sain itse keskittyä imetykseen.

Jimenalle kiitokset synnytyskertomuksesta! Mielenkiinnolla luen muiden synnytyksistä, mutta omasta tuntuu vielä vaikealta kirjoittaa..
 
Kiitokset Jimenalle kertomuksesta ja nyt vain onnea vauva-arkeen!

Säihkyllä tosiaan mahdollisesti on vauva jo "sylissä", tai ainakin isän sylissä. Mulle annetuissa lapuissa kun luki, että sektiot pyritään hoitamaan ennen klo:12, jos ei kiireellisiä tapauksia tule väliin. Muutaman tunninhan sitä joutuu sitten äiti odotella heräämössä, ennen kun pääsee osastolle isän ja vauvan luo. Kuinkakohan pitkältä tuo aika tuntuu? Eli vieläkös täällä oli joku, jolle on sektio puudutuksessa tehty? Tuntuuko odottelu tuskasen pitkältä, vai onko itse kuitenkin niin sekaisin, että aika kuluu nopeasti?

ja taustalle taas...
 
Kiitokset Jimena oikein positiivisesta synnärikertomuksesta =) . Kai se pitää vain uskoa, että kaikki synnytykset ovat erilaisia ja mukaan mahtuu kaikkea mahdollista :)

Saapis: toivottavasti ei kuume nouse pojalle :hug: . Pikaista paranemista sinne päin koko perheelle!

 
MaijaM:itselle ei tehty sektiota mutta sain vauvan syliini ekan kerran 2 tunnin kuluttua synnytyksestä eli häntä ei keretty edes minulle näyttää vaan vietiin valvontaan.itseäni ommeltiin ja vauvaa hoidettiin valvonnassa 9 tuntia kunnes sain hänet kanssani osastolle.tuleehan siinä jo hirmu ikävä mutta itse ainakin olin niin uuvuksissa että osa siitä ajasta meni nukkuessa..
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: :hug: Teitä oli ainakin peukaloinen,Josefiina, Hazelnut, tuiskutuuli, ja jos jonkun unohdin niin onnea! :flower: :hug:
Kauheasti taas tullut vauvoja.
Mulle iski eilen epätoivo kun neuvolatätikin jo sanoi et nyt voisit jo lähteä synnyttämään. Kehotti oikeen kaikkia ässiä käyttämään mutta, mutta kun mä en vielä haluais luopua mahasta. Kamalan haikeaa tää loppuraskaus. :snotty:
Onhan se kiva sitten kun on vauva sylissä ja kaikkea muta jos tää on viimeinen raskaus ...:snotty:
No otetaan irti kaikki näistä viimeisistä päivistä ja paijaillaan tuota heiluvaa kumpua oikein urakalla. Liikkeet on täälläkin vähentyneet oikeastaan vaan sellaisiksi työnnöiksi, ei voi miksikään potkuiksi sanoa. Ja eilen kun yritin kyykistyä niin takapuolessa tuntui kyllä sellainan paine ettei tosikaan. En viittiny sitte ruveta imuroimaan kun supisteli kans jonkin verran.
On tää jännää kun muut huhkii ja huhkii et vaavi syntyi mut mä vaan olen vaikka tekemättä lähes yhtään mitään ettei ihan vielä. Kyllä se munkin mieli muuttuu viimeistään kuukauden päästä. :)

Koittakaahan kestää yliaikaiset! Mulla kun viikkoja vasta 38+1 joten mulla vielä päiviä jäljellä, (ainakin tämä päivä. päivä kerrallaan...)


 
PAASAAN!!! Eilinen perhevalmennus ihan pepusta... tämä on tutti ja tämä on tuttipullo. Ryhdittömässä asennossa seissyt neuvolatäti puhui täysin omia ajatuksiaan. Imetys- imetys- imetys!!! Olisi kyllä voinut ottaa puheeksi sen, että kaikilla tuo imetys ei vaan yksinkertaisesti onnistu, eikä se tee kenestäkään sen huonompaa vaikkei imetä, tai jos lapselle antaa korviketta. Todella tylsää oli :kieh:

Peukaloinen: Onnittelut tytöstä :flower:

hazelnut: Onnea ja hyvää jatkoa :flower:

Onnea tuiskutuuli :flower:

Toivottavasti säihkyllä on kaikki hyvin... :heart:

Kiitos Jimena synnytyskertomuksesta.

 
...ja tänään sitten kävin siellä neuvolassakin. Kyllä olikin sitten taas sellainen käynti, etten oikein tiedä alkaisko sitä itkeä tihruttaa vai nauraiskos. Tässä siis päällimmäiset asiat neukkakäynniltä:
Painoa tullut viikossa mukavat 1700g, vaikka normaalisti on syöty ja hedelmiä väännetty. Joulusuklaatkin on jo mennyt mahasta alas aikoja sitten.
Verenpaineet oli nyt kuitenkin normaalit 122/82, mutta pissassa sitten valkuaista, onkos tuo yhden plussan verran...? Päänsärkyä ei ole ja turvotustakin esiintyy jonkin verran.
Sf-mitta samakuin viimekerralla eli 34. Viimeksi oli vauva laskeutunut ja nyt terkka kyseli miltä itsestä tuntuu, välillä tuntuu että on alhaalla ja toisinaan taas tuntuu, että on ylhäällä. -Sellaista-
Pitkän tovin kokeili vatsaa ja vauvaa, mietti onkohan alhaalla pää vaiko hartiat. Jossain vaiheessa taisi vauva olla alhaalla ja hetken kuluttua kun kokeili niin sanoi että olisi noussut. Mietti pitääkö laittaa äippäpolille käymään, mutta eipäs pistänyt!!! Maanantaina antamaan pissanäyte sun muut ja keskiviikkona normaali neuvolakäynti.

:kieh: Todella hauskaa :kieh:

Sori paasaukseni ja sekava tekstini, mutta jotenkin tuntuu siltä, että neuvolatäti ei itsekään oikein asioista tiennyt, tai että miten olisi toiminut. No kaipa tämä kaikki tästä sitten, ekaa odottaessa tuntuu vaan, että ite on ihan pihalla asioista, eikä tiedä miten asioiden "oikeasti" kuuluisi olla.

39+0
 
Eipä oo tullu kirjoteltua sitten puoliväli raskauden.. Mutta lueskellut teidän juttuja kyllä!! :wave: Älkää vaipuko epätoivoon muutkin yliajalle menevät.. Täällä tänään minä ja Pötkylä 41+2, eikä mitään viiliksiä missään. Välillä suppailee (esim.kaupassa käydessä) mutta heti kun kotisohvalle, niin mitään ei tapahdu. Olenkin tainnut vaan olla ruoka-aikaan kotona, ei mitään vauvoja meidän perheeseen.. :kieh:
Paljon Onnea jo vauvautuneille ja zemppiä tuleville.. :wave:
 
Onnea peukaloinen!!!! :flower: :heart: :flower:

Onnea Hazelnut!!!! :flower: :flower: :flower:

Onnea tuiskutuuli!!!! :heart: :heart: :heart:

Nyt jää juttu kesken... tuli vieraita... myöhemmin lisää!!!

Tammiäiti rv 40+1 ja lapset
 
Niipa: Meillä perhevalmennuksessa paasattiin vaan, että kyllä se on ihan päästä kiinni onnistuuko imetys. Muutenkin jäi valmennuksesta (ja myöhemmin neuvolakäynnillä terkan asiasta kysellessä ) sellainen kuva, että jos et imetä niin vauvasta ei todellakaan voi tulla kunnon kansalaista, saati että itse olisi edes kelvollinen äiti... Itseäni tuo asenne ärsyttää todella paljon, kun kaikilla tuo imetys vaan ei onnistu. Toki imetyksellä on todetty olevan paljon etuja, mutta kumpi on sitten parempi, yli stressaantunut äiti, joka vaan yrittää imettää, ja nälkäinen lapsi. Vai jaksava ja hyväntuulinen äiti, joka ruokkii korvikkeella, ja kylläinen lapsi?

 
eilisestä lääkärikäynnistä asti siis supistellut tai siis illan, yön oon saanut nukuttua todella hyvin, ei oikeen mitään tuntemuksia.oliskohan jotain ennettä?!?aamusta kun nousin, niin tuli muutama suppari ei kipeitä, mutta nyt viimeisen tunnin supistellut aikas säännöllisesti n. 6 min välein, alamahaa juimii niiin että ihan kuin menkat alkais ja kovettuu..oliskohan nää nyt niitä, :whistle:pitää oikein hengittää samalla, että helpottasi..huh huh..
nyt tietysti lakkaa kun kirjotan tänne :LOL: taisi lääkäri kopasta sen verran kovakourasesti eilen, verta ei kuitenkaan oo tullut.on tää ihmeellistä, jos näin lähtisi etenemään, sunnuntaina vasta laskettu aika..
taidankin lähteä kävelylle ja katsomaan mitä tapahtuu..
palaillaan taas, pitäkää nyt peukkuja ettei nää supparit loppuisi :wave:
 
Imetyksestä:itsellä on molemmissa raskauksissa sattunut niin hyvä terkkari että mitään ei ole paasattu.Paitsi edellinen paasasi painonnoususta raskausaikana.Tämä nykyinen sanoi suoraan ettei aio mitään luentoa kenellekään pitää vaan jokainen ratkaisee asian itse.ja on myös huomannut sen että kun asiasta ei juuri puhuta tai aseteta paineita äidit imettävät kauemmin.

en minä esikoista odottaessa ollut ollenkaan varma että pidän koko touhusta.mutta tyttö ikäänkuin veti mut siihen mukaan kun ei muutakaan suostunut syömään
:D
Jokainen äiti tekee niinkuin omalle lapselle ja perheelle on parhaaksi,ihan joka asiassa.paasaukset voi antaa mennä vaan että viuh vauh

 
säihky74: TSEMPPIÄ KOVASTI!!! :hug:

Jimena: KIITOKSET synnärikertomuksesta!!! =)

afu: Kyselit msun laskeutumisesta, että onko meillä muilla jo masut laskeutuneet... mulla ainakin maha on jo aika alhaalla, kun ihmettelinkin tässä vasta, että kumma ettei vauva ole syntynyt, kun maha on niin alhaalla (maha ei roiku mitenkään, mutta on alhaalla).

Saapis: Pikaista paranemista sinne päin: KURJA JUTTU!!! :hug:

Mitenkähän siellä Nuuskis pärjäilee... onko kukaan kuullut mitään?!?

Joo, tuossa vieraat pikaisesti pyörähtivät (tais olla vain tarkistuskäynti, että vieläkö täällä on mamma kokonaisena kotona :LOL: )

Tosiaan, kokonaisena ja kotona siis edelleen... toisaalta olo on hirmu haikee, kun tietää, että tämä on viimeinen raskaus, mutta toisaalta haluis jo saada oman vauvan syliin ja hoidettavaksi... ja sitten hirvittää se, että jos menee oikein paljon yli La:n niin kuinka iso vauva sieltä sit tulee... no, täytyy ajatella kaikesta positiivisesti eikä miettiä turhia (ainakin yrittää tehdä niin). En ole kuitenkaan aivan täysin jumittunut tänne kotiin. Eilen oltiin päivä ja ilta anoppilassa (anopin lihapatojen ja lastenhoitdon äärellä ;) ) ja tänä iltana mennään minun vanhempien luo iltakahville... =) Lauantaiksi meitä pyydettiin tuonne minun kotiin syömään (jos tässä vielä kokonaisena ollaan menen siis minäkin ja jos olen synnärillä niin mies ja lapset menevät)... on se mukava, kun saa välillä mennä valmiiseen pöytään syömään... vaan laittaa mulla mieskin ruokaa (nytkin tuolla alhaalla häärää ruuanlaiton kimpussa: tiedossa on tänään muusia ja lihapullakastiketta :p ) . Aamulla oltiin koko perheen voimin ulkona muutama tunti, vaikka vettä vähän tihuutti ja muutenkin lumitilanne täällä päin alkaa olla aika nolla... sais tulla pikkupakkaset ja lunta kunnolla niin tuntuis enemmän talvelta =)

No, nyt täytyy lukaista sähköposti välillä...

Tammiäiti, joka siis kokonaisena ja kotona edelleen
 
Ihan vaan tulin onnittelemaan vauvansa saaneita, meitä on jo tosi paljon :flower: :flower:

Niin ja Nuuskikselle tsemppiä synnytykseen, nyt loppuu vihdoinkin tuo kärvistely! Meni jo vähän epätoivoisen koomiseksi jokapäiväiset ilmoittautumiset tänne :hug:

Tosiaan.. oon päättänyt kirjoittaa siitä kätilöstä valituksen. Ei se voi kieltäytyä antamasta sitä puudutusta ihan vain siksi, ettei hänen aikanaan ole puudutuksia ollut. Eikä voi väittää, etteikö olisi esim. ehtinyt enää laittaa, kun se mittaili avautumista vähän väliä. Jos ei valitsema ala miellytä niin silloin pitää vaihtaa työtä, eikä kiukutella potilaille.

Hormoonihikoilija- Gorthaur ja imen tissit verille- Abbath 9 päivää
 
Auts Gorthaur: mä olen heti symppiksenä, jos jollain on tissit verillä... Mulla on jo nyt rinnat muuttuneet aroiksi, esim pyyhkeen koskeminen sattuu, mä en ymmärrä, miksi ne muuttuu hauraammiksi ennen imetystä, eikä kestävämmiksi. Luonto on pettäny mut tässä suhteessa. Eli siis tiedossa taas verta hikeä ja kyyneleitä kun vauva tarttuu noihin... Ja mä oon siis motivoitunut imettämään, kun sitä maitoa kerran on ennenkin tullut, ja kyllä se sit ajan mittaan muuttuu miellyttäväksi hommaksi.

Mitäs sitten. Mulla kesti esikoisen synnytys periaattees yli 2 vrk. Supisteli siis koko ajan, mutta 15-30 min välein. Kesto laskettiin siitä, kun oli 5 min välein ja se oli 12 h siitä eteenpäin. Eli, kun nytkin supistelee silloin tällöin, ei edes kerran tunnissa, niin tässä menee viikko vielä... Olisin kyllä veikannu, et tää syntyy ennen sisaruksiaan, kun on ollu aiemmin jo laskeutunut, ja paikatkin kypsemmät. Mutta ei näköjään. Ei näitä pysty ennustamaan, ei. Olo on ollu edelleenki nuutunut, nukuinkin yli kaks tuntia tossa. Välillä tonne alas työnnetään taas sukkapuikkoo, nyt jo ainakin 12 numeroista :LOL:

Tsemppiä kaikille matkaan lähtijöille ja Vauvautuneille!
 

Yhteistyössä