The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Mä just mietin tässä et kuinkahan moni jo on vaihtanut,ite en ole vielä.Tai no en mä niitä ite vaihda joku kakslahkeinen saa ne vaihtaa. Koskakohan niitä kannattais ruveta vaihtaa ennku tulee sakkoja tai jotain huomautusta?
mä vaihdatan sitten kun yöpakkaset loppuu
eihän niillä vielä kiire ole kun on lunta teiden reunoilla jotka saattaa jäätyä yöllä
mun mielestä alkuviikoksi luvattiin vielä pari pakkasyötä
 
Kevät alkaa viikonloppuna vesisateilla, mutta ensi viikolla aurinkoisina päivinä lämpötilat nousevat lännen sisämaassa yli kymmeneen asteeseen.

Kevät pääsee käyntiin tulevana viikonloppuna maan etelä- ja keskiosassa, kun kovat yöpakkaset hellittävät ja vuorokauden keskilämpötila nousee nollan yläpuolelle.

– Lauantaina sataa vettä tai räntää Lapin eteläpuolella ja sade voi käydä vetenä myös Lapissa. Sunnuntaina lännessä selkenee, mutta Lapissa tulee vielä räntää tai lunta, ennustaa MTV3:n meteorologi Pekka Pouta.

Maanantaina Suomeen alkaa virrata lämpimämpää ilmaa. Maanantain vastainen yö voi olla vielä kylmä pakkasyö. Sen jälkeen selkeinä öinä on pikkupakkasta, pilvisinä öinä lämpöasteita.

Myös päivälämpötilat riippuvat pilvisyydestä.

– Tämän hetken ennusteen mukaan Länsi-Suomen sisämaassa lämpötila kohoaa ensi viikolla aurinkoisina päivinä 10-15 asteeseen, idässä ja pohjoisessa lähelle kymmentä astetta. Lämpimämmän ilman mukana Suomeen voi ajautua laajojakin pilvilauttoja ja sumua.

Pilvisinä päivinä lämpötila jäänee noin viiteen asteeseen. Ensi viikon loppupuolella sadealueet voivat jälleen kulkea Suomen päältä, etelässä mahdolliset sateet näyttäisivät tulevan vetenä.


Osa suomalaisista kiirehtii vaihtamaan kesärenkaat alle heti, kun laki sallii. Erityisen innokkaita ovat nuoret miehet.

Talvi on pitänyt tänä vuonna pintansa poikkeuksellisen pitkään. Rengasliikkeiden kevätsesonki on alkanut kuitenkin jo kiihtyä.

Vianorin liiketoiminta-aluejohtaja Juha Mustakangas kertoo, että rohkeimmat autoilijat ovat jo vaihtaneet kesärenkaat alle.

– Tilanne alkoi vilkastua länsirannikolla ja pääkaupunkiseudulla viime viikon lopulla. Jos sääennusteet pitävät paikkansa ja lämpötilat pysyvät yölläkin plussan puolella, vauhti kiihtyy varmasti edelleen loppuviikkoa kohti mentäessä. Keski- ja Pohjois-Suomessa on sen sijaan vielä rauhallisempaa.

Renkaanvaihtajat ovat Mustakankaan mukaan tavallista nuorempaa ja miesvoittoisempaa väkeä. Hän arvelee, että heitä vetää renkaanvaihtoon "keväinen koreilunhalu".

– Voi olla, että nuorimmat mieshenkilöt, joilla on komeita autoja, joissa on komeat vanteet, haluavat ne mahdollisimman pian ne alle ja näytille, Mustakangas naurahtaa.

Kesärenkailla on Mustakankaan mukaan myös mukavampi ajaa kuin talvirenkailla. Kesärengas on ainakin nastarengasta hivenen hiljaisempi.

Samaa mieltä on Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen. Hän kuitenkin toppuuttelee vielä innokkaimpia.

– Aina löytyy niitä sankareita, jotka ovat mielestään keskivertoa parempia kuskeja ja siksikin vaihtavat kesärenkaat alle heti, kun mahdollista. Kukaan ei kuitenkaan voi tietää, mitä esimerkiksi säässä vielä tapahtuu. En itse lähtisi hötkyilemään.

Takatalvi saattaa pakottaa vaihtamaan nastat takaisin

Juha Mustakankaan mielestä kesärenkaat voi vaihtaa jo nyt, jos liikkuu vain sulia pääteitä päiväsaikaan tai voi lähteä tarpeen vaatiessa liikkeelle julkisilla. Jos perheessä on kaksi autoa, Mustakangas suosittelee pitämään toisessa vielä talvirenkaat.

–Yleensä ne, jotka liikkuvat ympäri vuorokauden, siirtävät vaihtamista myöhempään. Heillä on malttia odottaa.

Joskus takatalvi pakottaa vaihtamaan jo kerran pois vaihdetut nastarenkaat takaisin auton alle.

– Sitäkin tapahtuu jonkin verran. Ne, jotka joutuvat liikkumaan säästä riippumatta, tulevat yleensä takatalven yllättäessä vaihdattamaan talvirenkaat muutamaksi päiväksi tai viikoksi, jonka jälkeen vaihdetaan kesärenkaat takaisin.

Rengasliikkeissä kevätsesonki kestää puolisentoista kuukautta.

– Toukokuun puolessa välissä myös pohjoinen puoli on suurimmalta osalta käsitelty.
 
kahvikirahvi
Meikä on ihan poikkupuhki. Onneksi huomenna alkaa koulu vasta kympiltä, ja päiväki on vaan kahteen asti :) Sitte onki kauan kaivattu viikonloppu, saas nähä mitä me pp.n kanssa kaksistaan keksitään.
 
Miun mielipide
..morning has broken like the first morning, blackbird has spoken like the first bird....:wave: :)

Se on torstai ihmiset!! Jo helpottaa kummasti viikon etenemistä.

Ruutikselle tsemppiä! Ootkos ollut kunnolla osastolla eli juoksuttanut tasaiseen tahtiin hoitajia ja järjestänyt vuoteen laidalle selkärangan pyöristysjumppaa ja sittemmin syyttänyt akuuttia peukalo- etusormikramppia, kun rouhivat pakarasta kiinni :rolleyes: :p...? Onko sulla siellä muuten edes mukavat kämppikset vai saatko olla ihan omassa rauhassa?

IhanaValo - wauuu, sillälailla!! Edistymisaskeleita selkeästi havaittavissa, go Ihqu, go!! Ootko ottanu mittanauhalla alkusenttejä ylös, niin näkisit miten muutut jatkossa? Vai menetkö ihan peilikuva ja vaate- mittareilla :)? Eniveis - jatka samaan malliin! Mun jumppaamiset kotona ovat samaa rataa - riehun ja rymyän tuolla savotalla ja jos pääsen rivakalle lenkille, niin se on jo luxusta..muutoin menee ihan arkiaskareiden tekemiseksi.

Ja mitä tulee yllärivieraisiin, niin en mäkään niistä tykkää. Meillä kun on aina hallittua kaaosta, sisustuslehtien stailattuihin koteihin ei todellakaan kuuluta mutta ei tuo kyllä haittaakaan. Semmosen tunnin varoajalla saa tulla, jos pitää paikkoja raivata. Mutta jos ei haittaa lapsiperheen elämisen jäljet, niin....
Näitä sinun juttuja kun lukee, tulee vain mieleen, että sinusta tulisi hyvä radiojuontaja. :)
 
kahvikirahvi
Näitä sinun juttuja kun lukee, tulee vain mieleen, että sinusta tulisi hyvä radiojuontaja. :)
Mulle joskus kaveri sano että musta tulis hyvä radiojuontaja. Sillä kuulemma ärsyttää kun niillä on aina kiire lopettaa puhelut kuuntelijoiden kanssa, ja mää olisin kuulemma semmonen että sanoisin soittajalle että "älä ny vielä lopeta, anna mä kerron vielä tän yhen jutun.." :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä