toi on kylläkin korkeintaan 2 vrk vanha.Älä välitä, vanhuuttaan ne meneekin ryppyisiksi.
toi on kylläkin korkeintaan 2 vrk vanha.Älä välitä, vanhuuttaan ne meneekin ryppyisiksi.
Tuollaisen kiven mä saan päreiksi kun saan kaksi kourallista tietynmallista rautaa, iskuporakoneen, sähköä tai aggrekaattorin ja vasaran.
Todella. Toissakesänä ranta oli vihreänään ällölevää ja jessus kun se haisi. Kuoleita sinisipukoita kellui lahdessa eikä huvittanut ees onkia.Se sitten pilaa nopsaan uimarannat täällä. Sinilevä on aika yök.
räjäyttely vaan olis kivaa.Tuollaisen kiven mä saan päreiksi kun saan kaksi kourallista tietynmallista rautaa, iskuporakoneen, sähköä tai aggrekaattorin ja vasaran.
..oishan se ..vaan ainakin tälle päivälle taitaa tuo kiintiö olla täytettynä..räjähdysvaara siis ohi *sipisee*...räjäyttely vaan olis kivaa.
Suolapulssi kaikkinensa on hyvä koko Itämerelle. Työntää ilmeisesti ravinteita liikkeelle mutta ennenkaikkea tuo pohjien hapettomille alueille happea jolloin kalakannat, kasvisto ja muutkin ökkömönkiäiset pääsevät lisääntymään ja löytyy sitten muitakin leviä esim kuin sinilevää.Suolapulssi tuli ja se sotkee, tai siis jo sotki phjan ravinteikkaan veden pintaveteen ja fosforin määrä on siis huipussaan ja siitä levät tykkää.
... ja - voi hermannit sentään! - änkyrämallinen palaute se vasta kuuluukin....Lapset ovat siitä kivoja, että positiivinen palaute kuuluu, näkyy ja tuntuu.
On se hyvä, mutta ensi kesänä ei pahemmin tarvitse uida.Suolapulssi kaikkinensa on hyvä koko Itämerelle. Työntää ilmeisesti ravinteita liikkeelle mutta ennenkaikkea tuo pohjien hapettomille alueille happea jolloin kalakannat, kasvisto ja muutkin ökkömönkiäiset pääsevät lisääntymään ja löytyy sitten muitakin leviä esim kuin sinilevää.
Päivälääkkeet kohdillansa, mainiotaHöhööö
Luulen että kuitenkin sinilevän määrään eniten vaikuttaa ensi kesänäkin aurinko, vallitsevat tuulen suunnat ja voimakkuudet.On se hyvä, mutta ensi kesänä ei pahemmin tarvitse uida.
Meidän lahdessa on jo, sen suolapussin aikaansaannoksena, happikatoa.Luulen että kuitenkin sinilevän määrään eniten vaikuttaa ensi kesänäkin aurinko, vallitsevat tuulen suunnat ja voimakkuudet.
Ainakaan edellisen ison suolapulssin jälkeen ei tullut sinilevän räjähdysmäistä lisääntymistä.
"Suolapulssi vähentää happikatoa, mikä puolestaan vähentää rehevöitymistä ja samalla esimerkiksi sinilevää. Suolaveden lisääntyminen parantaa myös Itämeren kalakantoja."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015120320775565_uu.shtml
Siisi suolapulssihan ei aiheuta happikatoa?Meidän lahdessa on jo, sen suolapussin aikaansaannoksena, happikatoa.
Näin mäki sen muistelen menevän eli suolapulssi on elämän pulssi Itämerelle. Happikadosta kärsivien syvänteiden vesi vaihtuu, kun suolaisempi vesi raskaampana painuu pohjalle ja vähempisuolainen nousee ylöspäin. Ihmisen vika, että syvänteissä on liikaa ravinteita. Yksi pahin saastuttaja on itäinen rajanaapurimme, mutta tuottaa sitä muutkin ravinteita esim maatalouden kautta. Itämeri on on aika monen valtion yhteisomistuksessa.Siisi suolapulssihan ei aiheuta happikatoa?
Matalilla lahdilla happi tulee veteen kun tuulee, siksi hapettomat alueet ovat syvillä jonne tuo ilmiö ei ylety, plus tietenkin laskevista joista yms.
Sen virtauksen täytyy olla riittävän pitkäkestoinen, jotta yltää tänne perukoille asti eikä jää seilaamaan Tanskan salmiin.Enkä mie niin tiijä, kunhan linkittelen googlesta löytyviä juttuja, kokonaisuutena on tietenkin hyvä että niitä suolapulsseja tulee- siitä näkyy olevan yhteisymmärrys tutkijoiden keskuudessa. Ongelma on vain että niitä ei tule tarpeeksi.
Hiitti, kun en löydä sitä uutista mistään. Toki sen kirjoittaja saattoi ilmaista epäselvästi ja mä nielin väärän väitteen.Siisi suolapulssihan ei aiheuta happikatoa?
Matalilla lahdilla happi tulee veteen kun tuulee, siksi hapettomat alueet ovat syvillä jonne tuo ilmiö ei ylety, plus tietenkin laskevista joista yms.