~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa83
bubunen en pahastunu ollenkaan. :) Tosin tuo kuulostaa tuossa kirjotettuna aika rajulta, mutta en mä lopulta päivän aikana anna paljon Artulle soseita. Arttu kun ei kerralla esim. vedä purkillista kun sillon tällön jos on kova nälkä. Et ihan sen mukaan mennään, miten Artulle maistuu. Ja tosiaan jos yhtenä päivänä annan vaikka kasvista, en välttämättä anna saman päivän aikana enää muuta kuin hedelmäsosetta tai sitten puuroa/velliä maidon lisäksi. Lähinnä tässä vain maistellaan uusi makuja.

Heh, nyt kun luin jälkikäteen omaa tekstiä, tosta tosiaan saa sen kuvan että syötetään jo paljon erilaista ruokaa Artulle. :D Ei ihan niin kuitenkaan. Hulluhan mä oisin. :)
 
Siili Tosi kivalta kuulostaa teidän matka! Meillä vähän samantapainen kiertely matka. Mennään ensin Tokion kautta miehen mummin luokse johonkin päin Japania (en muista paikan nimee) mutta jossain ihan toisella puolella maata on tokioon verrattuna.. Siellä ollaan jonkin aikaa ja sit mennän Hiroshimaan ja vielä lopuks takasin Tokioon. Ja noissa kummassakin ollaan hotellissa jokunen yö. Ja sit takas kotiin :)

Eroahdistusta on meilläkin.. Jos lähen vaikka just vessassa käymään tai parvekkeella niin heti alkaa huuto. Ja loppuu sitten kun tuun takasin, tai sitten itestään kun siirtää huomionsa muualle. Eikä viihdy muutenkaan oikeen missään yksin. Kokoajan pitäis olla vieressä tai sylissä.

Kiva että soseet maistuu hyvin Venlalle :)

Sartsa Ehkä Artulla alkaa yön nukkuminen sujua sit paremmin kun hampeja on tullut läpi ja kiukku helpottaa. Neelakin on jotenki hirveen levoton kun menee nukkumaan ja välillä herää oisin huutamaan sängyssään.. Tai ei nyt huutamaan mutta itkahtelee ja mä tietty herään siihen heti.. Sellasta ihmeen uni-itkua. Olisko hampaista johtuvaa.. Loppuu kyllä itekseen ettei tarvii edes syliin ottaa sieltä.
Nyt se varmaan alkaa pukata niitä hampaita, kun on maha ollut löysälle neltulla pari päivää. Ja se kuuluu niihin oireisiin. Ja entistä kiukkusempi ollu myöskin. Ei sitä sillon kiukuta jos kokoajan voisin olla sen kanssa leikkimässä mut heti alkaa kiukut jos teen vähänki jotain muuta. Mutta kyllä sitä kunnon huutookin riittää välillä.. :headwall:

Noniin menkat :) Mullaki alko. Olikos se nyt perjantaina. Ja sen kyllä huomas. Ei muuten mutta ne kivut on ihan hirveitä :/ Tännekki olid tilauksessa uus vauveli vuodelle 2013 :D Niin tietty, ellei sitä maailmanloppua ehi tulla ennen sitä.... :D

Oli puhetta kääntyilyistä.. Neela ei vieläkään käänny mahalta selälle. Mahalleen kääntyy kyllä mut ei toisin päin. Yrittää kyllä kovasti mut ei pääse :D Mut on tässä tullu paljon muita uusia juttuja. Niinkun vaikka toi istuminen ja liikkelle lähtenyt muutenkin vähäsen. Ryömimään siis, opettelee sitä ja kauhee vauhti olis kun vaan pääsis.. Oijoij sitä odotellessa :D

Jende & Neela :heart:
 
Sartsa83
Soitin tänään neuvolaan, vaikka perjantaina on sinne aika ja sieltä sanottiin että lihasoseet/kasvissoseet ja puuro on Artun kohdalla jo ookoo, koska Arttu on syntymästään lähtien joutunut vetämään korvikkeita ja on jo huomattavasti ikäisiään kookkaampi ja kehittyneempi. Arttu on siis periaatteessa jo vanhempi vaikka ikä ei numeroina oisikaan. Varmistin vielä, että teenkö väärin antaessani Artulle jo tässä vaiheessa ja sieltä sanottiin, että jokainen vanhempi tekee parhaaksi katsomallaan tavalla ja hänellä on asiakkaita, jotka ovat alottaneet noi lihasoseet jo paljon aikaisemmin. Nuorimmat olivat 3,5kk ja heille on muutenkin soseet alotettu jo 2,5kk iässä. Joten kun mä alotin Artulle noi soseet 2vkoa ennen 5kk ikää, sanoi neuvolantäti, että se oli Artun kohdalla ihan hyvä aloittaakin.

JA Arttu nukkui viime yön hyvin. 21.30-4.45 ajan kertaakaan kitisemättä ja heräämättä. 4.45 heräs maidolle ja sitten taas posotettiin unta aina tonne 8.20 saakka. Mä jopa nousin ennen Arttua keitteleen kahvia ja laitteleen valoja päälle olkkariin ja ns. alottelemaan päivää ja Arttu heräsi sitten itsekseen ja jutteli kovasti sängystä. :) Ja illalla sentään mies anto ensin sellasen 1dl:n puuroa ja noin 60ml maitoa päälle ja vielä myöhemmin Artulle maistu velliä 100ml. Ja näillä hän tosiaan nukkui tuon pitkän pätkän kitisemättä ollenkaan. Laitoimpa vielä tumputkin (äippäpakkauksen) käteen, niin ei päässyt herra raapimaan päätään eikä hinkkaamaan naamaansa saati syömään käsiään. Sekin varmasti oli syynä että oli rauhallinen. :)

Ja tämä päiväkin on menny hienosti. Arttu on ollu tosi ilonen koko päivän ja kitissy vaan pariin kertaan väsymystä. Käsikään ei ole käyny tänään niin paljoa suussa kun normaalisti mutta kuolaa tulee ihan riittävästi.

Mutta siis niin.. pitimäni vielä palata tuohon ruoka-asiaan. Neuvolantäti sanoi että SUOSITUKSENA on 5kk:n ikä joissakin puuroissa ja kaupan hyllyltä löytyy paljon 5kk:n ikäselle sopivia soseita, ellei itse halua tehdä. Mutta totesi, että Arttu ei paljon kuulu näihin "yleisesti ottaen lapsille annetaan sen ja sen ikäsenä sitä ja tota", koska Arttu tosiaan tarvitsee ruokaa eritavalla kuin muut vastaavassa iässä olevat. Myös paino vaikuttaa paljon siihen, millon voi/kannattaa/saa alottaa liha/kasvissoseet paremmin. Ja koska Artun paino huitelee korvikkeen takia pilvissä, niin soseitten avulla maidontarve on vähentynyt ja täten Artun paino ei ole noussut pilviin enään. Perjantaina senkin näkee pitkästä aikaa, missä mitoissa herra menee, kun meillä on 5kk neuvola.

jendde no just semmosta ihmeen uni-itkua se oli tossa Artullakin.

NIIN ja sitten selvis sekin, kun nukuin ite viime yön sohvalla, että Arttu nukku osittain senkin takia paremmin, kun mä en ollut pyörimässä sängyssä. Jotenkin Arttu vaistoo kun pyörin sängyssä ja heräilee siihen. Joten nukun myös ens yön sohvalla ja kokeilen sitten ke-to yönä taas omaa sänkyä.

Heheh.. meillä kans Arttu mieluummin haluaa alkaa istumaan ja jopa seisomaan kuin kääntyileen mahalta selälle ja toiste päin. Sen hän kyllä osaa, muttei semmonen kiinnosta kun paljon mielenkiintosempaakin ois "tarjolla". ;)

-Iloiset äiti ja poika :)
 
Pikapäivitys töiden lomasta. Meillä on kaikki ihan ok. Nekku on oppinut kääntymään selältä mahalle ja mahalta selälle. Kovasti yrittää mahallaan eteenpäin, mutta maha ottaa kiinni ja kädet ei ymmärrä vetää eikä työntää. Yöt ovat olleet vaihtelevia, välillä nukutaan hyvin ja välillä ei, mutta se kuuluu tähän ikään mun mielestä. Mä olen jo palannut takaisin työelämään ja siksi kirjoitteleminen onkin jäänyt taka-alalle. Olen kyllä käynyt lukemassa tekstejä. Työnteko on ihan ok, rytmittää päivää mukavasti, mutta kyllä välillä on kova ikävä kotiin. Onneksi mulla on aina pitkä kolmen päivän viikonloppu, niin kerkeän nauttimaan kotielämästäkin. Ja hyvin ovat kotona pärjänneet kuitenkin.

Voimia eteenkin Bubuselle! :hug:

Ja hyvä, ettei ole raskauksia vielä kenelläkään alkanut, kun kerran ei olisi ihan vielä ajankohtaista.

Terp ja Nekku kohta 4kk
 
heip!

pitkästä aikaa..........

ensinnäkin isot halit bubuselle ja paljon voimia surun keskelle!!! :hug:

täytyy sanoo että ihan kauheesti en ole istunut koneella, mutta yrittänyt aina välillä käydä lukemassa. välillä tekstit on vaan niin pitkiä etten ehdi kaikkee rekisteröidä... :p joten siksi ehkä kommentoinnit voivat jäädä vähäisiksi, mutta josko tämä kirjoitusinto tästä taas palautuisi... en tiiä olisko helpompaa perustaa fb:iin joku suljettu ryhmä, kun siellä tulee useemmin käytyä niin kommentoinnit vois olla vähän lyhyempiä, kun tuntuu että aina olis niin paljon asiaa mut kun ei jaksa. kaikki kuitenkin melkeinpä ollaan siellä toistemme kavereita. noh, ihan ajatuksena vaan. :)

sartsa mä olisin kanssa sanonut ehkä tuosta ruokien kokeilemisesta, mutta hyvä jos sait asiaan varmistuksen neuvolasta. sitä vaan mietin että minkä verran teillä sitten menee maitoo kun jossain tuolla aiemmin sanoit ettei paljookaan? kun mä kyselin sitä neuvolasta ja sanoivat että vielä leikki-ikäisenkin pitäisi saada väh. 6dl maitoo päivässä, jotta kalsiumin tarve täyttyy. eli tuo olis se minimi. paljonko teillä menee maitoo? ja sehän kurjuus tässä vauva-arjessa on, että he kun eivät osaa sanoa, että mikä mättää. ootko koittanu antaa panadolia, jos ne olis ne hampaat mitkä vaivaa? sori jos kyselen sellasta mistä oot jo kirjotellu...

jendde jaksamista kiukuttelevan lapsen kanssa! tiedän mitä se on, vaikka me ei sitä kyllä ole jouduttu kokemaan kun ihan päivä sillon, toinen tällön... mutta joka päivä mennään eteenpäin, josko se siitä tasottuisi. ja tsemppiä myös rahahuoliin. tiedän myös mitä se on. sillon elettiin miehen onnettomalla palkalla kun mä opiskelin. sain opintotukee 391e kuussa, josta meni 206e vuokraan, 30e matkalippuun (opiskelin hesassa, ja piti joka päivä kulkee metrolla), 60e kuussa siihen että ravasin kotikaupungissa perheen ja miehen luona. ja jotain piti syödäkin...siitä voipi laskea ;) mutta luotan siihen, että asioilla on tapana järjestyä! ihanaa matkaa teille, kuulostaa fantastiselta! toivotaan että Neela on mukavaa matkaseuraa! =)

siili teidänkin reissu kuulostaa suorastaan kadehdittavalta!!! sanoit jotain että meette jonnekin missä ootte joskus asunu?? siis ootte asunu keniassa? :O :D vau!! tekin olette alottaneet vauvauinnin, mahtavaa!!! =)

omaa. meitsi kävi taas vähän kirurgin puukon alla. :( oon ihan rikki. taas toipuminen tähystyksestä, tällä kertaa leikattiin tulehtunu umppari. oon ollu äitiyslomasta ehkä n. 1,5kk terveenä. alkaa vähän koetella. poika kuitenkin kasvaa ja kehittyy hurjaa vauhtia, sitä on ihana seurata. olis vielä ihanampaa, jos siitä pystyis nauttimaan ihan täysillä. kova pakkivaihde on pojalla nyt päällä, konttausasentoon yrittää ihan koko ajan. juttelee edelleen paljon. :D ja nyt kun olin leikkauksessa, niin pojalle oli tullut eka hammas!!! :heart: mies ei ollut tätä tietenkään huomannut... ;) mutta rankkaa on kun ei voi pientä nostaa syliin. eihän hän tätä aikaa tule tietenkään muistamaan, joten pitäis nyt vaan hokee ittelleen että parantele rauhassa, mutta helpommin sanottu kun tehty. saa nähdä mitä tuolta vatsasta vielä voidaan poistaa, sieltä on nyt poistettu melkein kaikki mahdollinen: vauva, sappirakko ja umppari. toinen munuainen tietty on jäljellä ja kohtu, mutta toivottavasti siihen ei tarvii mennä!!!!!!!

no...yritän käydä useammin, tai sitten fb:iin joku ryhmä. :) nyt tarvii mennä lepäilemään!

b & poikanen 6,5kk :heart:
 
Heippa!

Sartsa korostan nyt vielä, että ei ollut tarkoitus arvostella sinua tai sanoa, että teet väärin noiden soseiden ja puurojen syöttämisen kanssa. Kuten neuvolan terveydenhoitaja sanoi, jokainen vanhempi tekee niin kuin parhaaksi katsoo ja päiväkodin tätinä (se on mun ammatti) ajattelen että jokainen vanhempi on oman lapsensa paras asiantuntija. Sä vaan kirjoitit että olet välillä ihan hukassa kiukkujen kanssa ja et tiedä mitä tehdä. Mäkin parhaillaan yritän selvittää syytä Elsin levottomiin öihin ja itse uskon että hänen kohdalla johtuu jostain ruokajutuista (vatsasta), niin ajattelin ehdottaa sitäkin mahdollisuutta myös Artun kohdalla. Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että pienten suolisto ja vatsa joutuu koville kiinteiden aloituksessa ja on syy monen lapsen itkuihin tässä vaiheessa. Eikä se silti välttämättä ole ollenkaan syy Artun kohdalla siltikään. ja sekin voiko sille sitten tehdä jotain niin on kanssa ihan toinen juttu kun siinä painaa monet asiat vaakakupissa. Niin kuin Elsin kohdalla me joudutaan nyt lisäämään öljyä ruokaan ja aloitettiin liha koska kasvu on hidasta, ja vaikka nyt on pari yötä mennyt ihan harakoille niin annettava on koska kasvua täytyy tulla. Sekava selitys mutta siis ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi jos näin kuitenkin kävi.

Niin ja hienoa, että sait nukkua yhden yön kunnolla. Sekin auttaa jo pitkälle! :heart:

Lauru luin Fb:sta että Veeti joutuu tutkimuksiin kun ei ruoka pysy sisällä ja paino tippuu. Voimia ja toivottavasti syy selviää pian!!! :hug: :hug: :heart:

Bambina voi sua raukkaa. Toivotaan että munuaiset ja kohtu saadaan pidettyä sisällä :) :) Mutta on sulla ollut aikas rankkaa! Eka todella pitkä ja raskas synnytys ja sitten nuo kaikki terveysmurheet. Jospa se nyt kuitenkin loppuis tähän tää sun leikkely... :hug: Kiitos voiman toivotuksista ja samat takaisin toipumiseen. Ihanaa että poikasella menee hienosti :heart:

Siili oletko sä asunut Keniassa? Vau! Kerro vähän, koska ja missä?

Terp kiitos ja voimia töissä käyntiin! Hyvä, että tiellä on työ&perhe-elämä järjestynyt teille sopivalla tavalla. Miten sun mies on viihtynyt kotona?

Tuosta Facebook ryhmästä mitä Bambina ehdotti. Facebookissa tulee mun käytyä ainakin usein, että voi olla että sinne tulisi kirjoiteltua useammin... Toisaalta se on vähän erilainen foorumi. Se esikoishaaveilijoiden ryhmä siellä ainakin mun osalta (siis mun ei tullut käytyä) kuivui kasaan aika pian, mutta tietty siihen saattoi vaikuttaa että osa siellä kuumeili kovasti ja itsestä tuntui kurjalta raskaana ollessa kirjoitella sinne kun moni oli odottanut niin pitkään ja hartaasti. Vähän kuin olis kiertänyt veistä haavassa... Mitä muut on mieltä? Tykkäisin kuitenkin kuulla teidän kuulumisia, kun tässä ollaan tultu jo aika pitkä matka yhdessä?

Omaa. Meillä oli 5 kk. neuvola tiistaina. Elsi kehittyy hyvää vauhtia ja neuvolan tädin sanoin neuvolakortista on "aktiivinen, hyvin kehittynyt ja puhelias vauva". Mutta kasvaa hitaasti... Huikeat 2 cm ja 220 g oli tullut kuukaudessa, pää oli sentään kasvanut reilun sentin. Vähän taas huolestuin vaikka terkka vakuutti että ei ole hänen mielestä syytä. Kuulemma tässä iässä ja kiinteitä aloitellessa monen kasvu hidastuu hetkeksi... Ja lisäksi Elsillä on kuulemma vilkas aineenvaihdunta, kun kakkaa tulee kerran tai pari joka päivä ja pissaakin hyvin. Niin kai sitten. Soseisiin alettiin nyt kuitenkin lisätä rypsiöljyä, ja lihasoseet aloitettiin heti tiistaina. Puuro saatiin lupa aloittaa parin viikon päästä, kun on totuttu lihasoseeseen. Ei auta, vähän tuli sellainen luuseri olo että en mä saa edes lastani kasvamaan! Kuitenkin Elsi syö rintaa usein, ihan kunnon annoksia kulautuksista päätellen ja soseita suorastaan rakastaa. Nyt on sitten annettu pari päivää kanaa soseiden joukossa ja lisätty sitä öljyä. Toivotaan, että kasvua alkais tulla vähän enemmän.

Sitten saatiin ne rokotukset, ja nostivat 39 asteen kuumeen. Nyt on mennyt kuumeen ja viime yö lievän lämmön takia tosi levottomasti ja äiti on hieman väsynyt. Takana oli kuitenkin jo jonkun verran levottomia öitä useita, joihin oon etsinyt syytä jonkun soseen sopimattomuudesta. Hautajaiset on lauantaina ja ne ahdistaa, ei millään haluaisi jättää hyvästejä. Muuten menee kyllä ihan hyvin, jos näin voi sanoa tämän valituksen jälkeen..? Elsi on iloinen, jopa kuumeesta huolimatta :heart:

Bubunen ja Elsi päivän vaille 5 kk. :heart:
 
bubunen koita olla murehtimatta tuosta Elsin kasvamisesta! helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. mutta jospa se ottaa kasvupyrähdyksen sitten vähän myöhemmin... minulla on tässä lähipiirissä muutamakin tapaus, jotka eivät oikein tahdo kasvaa riittävästi, mutta jokainen kuitenkin omalla käyrällään. kyllä sitä sitten aletaan tarkemmin tutkia, jos jatkuvasti kasvu on miinuksella ja jatkaa kulkuaan alaspäin. me kun käytiin sillon monessa ultrassa poikasen liiallisen kasvun takia, niin meille sanottiin hyvin, että osan täytyy mennä vähän käyrien ulkopuolellakin, jotta keskiarvot on mahdollista muodostaa. ja ilmeisesti neukkutäti ei kuitenkaan ollut kovasti huolissaan?

sartsa mä en myöskään halunnut pahoittaa sun mieltä millään lailla! oon pahoillani jos sen tein. kuten tuossa aiemmin on sanottu, niin jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, ja hyvä että oot saanut asioihin varmistusta neuvolasta. nää on vaikeita ja arkoja asioita, mutta tuskin kellään on tarkoituksena olla kenellekään ilkeä tms. ja saa sanoa, jos sun mielestä näin on käyny.

fb:sta... siili on nyt perustanut sinne ryhmän. mä luulen, että siirryn kanssa sinne kirjottelemaan. käy ehkä vähän helpommin, kun kommentointikin on nopeampaa ja helpompaa. toivottavasti muutkin löytävät tiensä sinne! =) ryhmä on salattu, nimen saa meiltä!

ihanaa viikonloppua kaikille!! :wave:
 

Yhteistyössä