~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

• Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Siili :hug: ton työjutun takia. Höh, aika tympeä juttu ja vielä noin pienestä jäi kiinni :|
Mutta hyvä että jotain mukavaakin on tapahtunut! Mekin saatiin mun miehen äidiltä semmosia lasten vaatteita joita mies on käyttänyt pienenä ja ne on kans aivan ihania :) Pojalle kylläkin selvästi tarkoitettu, kun on kaikenmaailman liivejä ja sen semmosia, niin niitä ei kyllä tytölle oikeen viitsi pukea... Harmi vaan, ne kun olis ollut niin hyvässä kunnossakin. No, ehkä meille joskus vielä tulee poikakin niin tulee vaatteille käyttöä :)
Ei tuo sun viesti mikään valitus ollut! Ja vaikka olisikin, niin saa kyllä valittaa. :)

Sartsa Niin, kummasti ne viikot vaan menee. Nyt oon huomannu, että tässä vaiheessa noita ei enää niin kyttää ja mieti päiviä koko ajan.. Välillä joutuu ihan miettiä että milläs viikolla sitä nyt oikeen ollaakaan.. Mutta silti tuntuu menevän kauhean hitaasti! Vaikka toistaalta kyllä tosi nopeesti. Hih, hassua :)

Oma napa valitusta: Mua ärsyttää aivan suunnattomasti sellaset "kaverit" jotka nyt yhtäkkiä on niin kiinnostuneita musta ja mun asioista kun olen raskaana. Siis sellaiset jotka ei ole pitäneet mitään yhteyttä moneen vuoteen, niin nyt ovat olevinaan niin kaveria ja haluavat nähdä yms... Eikä niitä oikeasti kiinnosta mikään muu kun tämä raskaus. Osa niistä on semmosia puolituttuja tai kavereita vuosien takaa, joiden kanssa ei enää ole mitään yhteistä, eli toisin sanoen en niitä edes tunne. Ja sittenkö mun pitäis mennä näkemään niitä kun ei ole edes mitään asiaa tai sen kummempaa mielenkiintoa nähdä?? Vai oonko mä nyt kauhean ilkeä kun näin puhun :ashamed: Mielummin näen niitä ihan oikeita kavereita, jotka ovat kyllä hekin ihan tarpeeksi kiinnostuneita ja innostuneita tästä raskaudesta, eli en tarvitse mitään "ylimääräistä" ja turhanpäivästä hehkutusta ympärilleni... Enhän mä nyt viitsi ilkeästi sanoa niille "muka-kaverielle", että ei kiinnosta nähdä, vaan joudun selitellä jotain tekosyyksi... Mietin vaan sitä, että miten tommoset edes voivat mitään kavereita olla, jos nyt vain pitävät yhteyttä kun kuulevat musta tämän raskaus-uutisen, vaan ei muuten kuulu eikä näy. Ärhg! Vai olenko mä teidän mielestä se "huono" osapuoli nyt tässä...? :|

Onneksi en sentään ole oksennellut enää tänään. Sain jopa syötyäkin äsken :) Tais olla vaan joku tollanen ohi menevä juttu, vaikka eipä tässä mitää hurraahuutoja kannata vielä huudella. Nyt vaan lepoa vielä :)

jendde & Tytteli 21+6 (huomenna lähtee neuvolasta mulle raskaustodistus postiin, ja sit voi viedä noi kela laput ja ei muuta kun äippäpakkausta odottelee!) :heart:

bubunen Mulla on tuntunut myös tommosia kipuja. Ei enää, mutta noilla viikoilla kuin sinä olet, niin silloin kyllä tuntui. Luulen, että ihan normaaleja. Liittyy just siihen kohdunkasvuun :) Voithan sä tietysti yrittää käydä tarkistamassa tilanteen siellä kohdunsuulla, jos oikeen vaivaa tuo asia tai kivut pahenee.
Tsemppiä sokerirasitukseen! Kiva että sullakin on alkanut maha paisumaan :heart:

Tosta palstan hiljenemisestä, nyt tulikin kaikilta tekstiä samaan aikaan kun siitä oli puhetta :D Pidetään jatkossakin palsta aktiivisena, täällä on niin mukava lukea toisten kuulumisia! :heart: Muakin oikeasti kiinnostaa mitä teille kuuluu. Meistä on kerääntynyt tänne niin mukava porukka ja kun on tässä tullut jo jonkun aikaa tähän kirjoteltuakin. En varmaan kestäis enää ilman tätä palstaa :LOL: No ei vaa, kun tämä on niin hyvä tuki ja turva!

Sartsa83
Siilinen Yhdyn ton bubusen kommentteihin vaatteista. :) Voin kuvitella miten tommonen bonuksen menetys on ruvenny ärsyttämään. :/ Voi sua.. :hug: Väsymystä täälläkin.. ootan kans sitä energistä toista kolmannesta, mutta saas nähä koska tulee. :D

Juu, ei meijän tarvi täällä keskustella semmosista asioista, joista voi tulla paha mieli. Tuli vaan mieleen kun tuolla elokuu-palstalla otettiin puheeks.

bubunen Mulla on ollu tosi kovia kohdunkasvukipuja. En sitten tiiä voiko niitä verrata nuihin kipuihin mitä sä tunnet, mutta kovin on välillä kivuliasta, mutta se ei onneks tarkota mitään pahaa. Ja tsemppiä sokerirasitukseen!!! :heart:

Pieniminä Tuli tosta vakuutuksesta mieleen et en tiiä mikä pohjolassa maksaa mut kysyin sieltä tosta vakuutuksesta eikä MITÄÄN vastausta ole tullut. :( Elä huoli painosta.. ota ihan rennosti. Riittää kun katsot vähän mitä syöt, muttet sitäkään liikaa. Kevyin mielin, niin painokin pysyy hallinnassa. :) Itelläki tosiaan JO ennestään ylipainoa.

jendde Hih, sitä se on. ;) Ootappa vaan kun mä pääsen sinne saakka. Ihan varmaan sanon samaa kun sä. ;) Joo, oon samaa mieltä. Itteenikin kans ärsyttää tommonen "kaverit". Siks mä facebookistakin poistin nää tyypit, jottei niitä tarvis kattella. Mieluummin näen ja oon kans tekemisissä oikeiden kavereiden kanssa. :) Mulla lähtee 6.4. raskaustodistus eteenpäin kelaa varten ja sitten eikun hakeen äitiysavustusta ja -rahaa. :) Aww!! NAPA PULLAHDUS!!!!!! IHANAAAA!!!!!:heart:

ON: Oli eilen 2. neuvolakäynti. Kaikki oli oikein hyvin. Hemoglobiini oli noussu itellään ruokavalion ansiosta. :) Enkä oo siis ees kattonu mitä syön kun syön sitä mitä tekee mieli. :D Paino oli mitä oli. Maanantaina näytti samaa lukemaa kun kuukaus sitte ja eilen neuvolassa 1kg enemmän. :snotty: Tiiä sitte.. satuinko justii syömää jotain semmosta joka aiheutti nestettä elimistöön. Mutta neuvolatätin mukaan painonousu on ollut hallittua eikä oo mitään paniikkia sen suhteen, kun kerta pituuttakin on. Sit taas kuunneltiin sydänäänet. 140 pompotti siellä pähkinän sydän. :heart: Anto pähkinä taas pienen tervehdyksenkin potkasemalla tätin laitteeseen. :D

Sartsa ja pähkis 17+1 :heart: :heart: :heart:

Sartsa Noista vauva vakuutuksista. Mä otin semmosen, mikä on voimassa siihen asti kunnes lapsi syntyy. Se siis korvaa kaikki mahdolliset kehityshäiriöt ja kuolemantapaukset yms. Paljon muitakin juttuja siinä oli, mutta en sitten tiedä onko se niin välttämätön ottaa. Maksoi 160e. Ja kun se on voimassa vain siihen asti kun lapsi syntyy... Vaikka onhan niitä sellasia lapsivakuutuksia mitkä on sitten syntymän jälkeen voimassa. Kumpaa sä olet hankkimassa? Mulla tossa vakuutuskijassa lukee, että vakuutettu henkilö on "syntymätön lapsi", mikä on aika hauskan kuulosta :heart: Mutta siis "edunsaaja" olen minä... Tää mun vakuutusyhtiö on If, ja tais olla halvin vauva vakuutus silloin kun sen otin...

Juu noi muka-kaverit on tosi rasittavia... Munkin täytyis tota facebookin kaverilistaa vähän siivota kun siellä on niin paljon "turhia" :D
Kiva että neuvolassa oli kaikki hyvin! :heart:

Omaa napaa... Mä oon miettinyt, että kummankohan äitiyspakkauksen saa jos laskettu aika on heinä-elokuussa, niin kuin meillä monella on, tämän vuoden vai -09. Kelan sivuilla ei ainakaan vielä ole edes kuvia tämän vuoden pakkauksesta. Mun mielestä tuo -09 pakkaus on ihan hieno. Ei sitä tiedä vaikka se tämän vuoden oliskin ihan hirveä. Mä luulen, että saattais tulla sen tämän vuoden pakkaus... Mutta on mulla yks tuttu jolla on toukokuun lopussa laskettu aika ja hän sai just vuoden 09 pakkauksen. :whistle:

Mä ostin tänään aivan ihanan Hello Kitty pipon ja sukat pikkuiselle :heart: Oli niin hellyyttäviä ja pikkusia niin oli aivan pakko ostaa. Mä oon vähän Hello Kitty-höperö.. :D Hihhihh...

jendde & Tytteli poks 22+0

Sartsa83
jendde Siis ajattelin semmoista vakuutusta, joka alkaisi lapsen synnyttyä ja kattaisi kaikki lapseen liittyvät hoitokulut. Aika monella lapsella kun tulee väistämättä ainakin kerran korvatulehduskierre. Joissakin tapauksissa siihen liittyy putkituksia ym., joten kaikkeen olisi hyvä varautua, koska sitten kun vakutuus on, se kyllä antaa takaisin JOS mahdollisia lääkärissä käyntejä tulee. Toisilla lapsilla on syntymästään lähtien todella hyvä vastustuskyky ja sairasteluita on todella vähän, mutta mitä enemmän lapsi sairastaa, sen enemmän vastustuskykyäkin syntyy. Sain eilen vakuutusneuvojan kiinni ja hän kertoi että Pohjolassa vakuutuksen hankinta menisi niin että, ensin käydään rakenneultrassa, josta täytyy olla paperit, missä näkyy, että lapsi on terve. Tämän jälkeen pitää kopioida kaikki sivut äitiyskortista ja lähettää vakuutusanomuksineen kaikki vakuutusyhtiölle. Jos vakuutusanomus hyväksytään, pitää maksaa varausmaksu, joka on 271 euroa. Ensimmäisen vuoden vakuutusmaksu on 371e, mutta tuo varausmaksu vähennetään tuosta summasta, joten ensimmäiselle vuodelle jäisi maksettavaa 100e ja mitä enemmän vuosia kertyy, sen halvemmaksi vakuutus muuttuu. Tuo alotussumma ja varausmaksu vaan hätkähdyttivät.. miehenikin sanoi että ompa järjetön hinta. Mutta kun me saadaan paperit kotiin ja tutustutaan niihin ajan kanssa, niin luulempa että miehenikin on sitä mieltä että se kannattaa ottaa. Ja koska itsellä on vielä Pohjolassa easy-vakuutusta jäljellä 1,5vuotta (tarkoittaa siis halvempia vakuutusmaksuja), lähtee luultavasti tuostakin hinnasta jotakin pois. Ja olen keskittänyt kaikki vakuutukseni ko. yhtiöön, joten keskittämisalennustakin tulisi. Mielenkiinnolla siis odotan mieheni päätöstä. :)

Äitiyspakkausesta. Mulle neuvolasta sanottiin, että koska on elokuussa laskettu, voi pyytää kelalta sitä 2010 pakkausta, jos ne meinaisivat laittaa vielä 2009 pakkauksen. Sitä saa siis pyytää erikseen jos sitä ei meinaa saada, mutta koska lasketut ajat meilläkin on heinä-elokuussa, käytännössä meidän kuuluis automaattisesti saada 2010 vuoden pakkaus. Muista siis että voit pyytää sitä. :)

Hih, Hello Kitty-höperö. :D

ON: Mä oon ihan tohkeissani. Löydettiin IHAN meidän vierestä rivari kolmio, 78,5m2 ja hinta karvan päälle 100 000 euroa. :) Jos kaikki menis siis putkeen, me saatais se ja sit jäis rempparahaakin, koska se oli aika karmeesti rempattu. :D Mä jo suunnittelin maalaavani lasten huoneen yhteen seinään jättikokoisen Nalle Puhin, Tikrun, Nasun ja Ihaan vierekkäin seisomaan nurmikolle, taustana vaaleansininen "taivas" (seinä). :) Ja tekisin sen käyttäen vanhaa piirtoheitintä, joka heijastaa kuvat seinälle ja niitä hyväkskäyttäen piirtäisin ääriviivat. Ois helpompaa maalata. :) Toivotaan että tärppi kävis ja saatais tuo meijän asunnoksi ja oma saatais myytyä. :) Peukut siis pystyyn. :)

Onnea jendde vielä poksumisesta. :) :heart:

Sartsa ja pähkis 17+2 :heart: :heart: :heart:

meillä vakuutus nordeasta hintaa sille tulee muhkeet päälle 400. nyt maksetaan 100e arvonen varausmaksu koska otimme sen syntymättömälle lapselle. 2 vuotta se pysyy ton hintasena ja sit se alkaa laskemaan. koen helpommaksi näin jos jotain tulee niin on valmiiksi sitten vakuutus odotus aikana ja sitten suoraan syntymästä eteenpäin. meillä kun on vahvat syyt ottaa vakuutus. mä olen osittain korva lapsi ja miehen vaikea ihosairaus tulee 90% varmana periytymään lapselle. ei sitten ole vakuutus yhtiöllä oikeutta evätä ihoa vakuutuksesta syntymän jälkeen pois vaan saadaan sitten kaikki lääkäri käynnit ja muut vakuutuksen piikkiin.

mäkin veikkaan että 2010 vuoden pakkaukset meille tulee. Eikö joskus huhti/toukokuussa tule tuo uusi pakkaus kelan sivuille ja kesä-/heinäkuussa varmaan alkaa pikku hiljaa uuden pakkauksen jakaminen.

Neuvolassa käyty. melkein 3 kiloa entisistä liika kiloista on sulanut tässä huonossa olossa. jotain hyvää jostain pahastakin :D ei haittaa mua yhtään vaikka onkin pudonnu paino. pitää vaan muistaa kattoa sitten mitä suuhun laittaa kun ei voikkaan enää niin pahoin. lisätä myös liikuntaa kun pystyy liikkumaan.
136/78 oli paineet.
pissa puhdas.
sydämen sykkeet +

21.4 saan äippä paperit täytettäväks :heart:

Sartsa ja Pieniminä Mä aijon myös sitten myöhemmin ottaa sen vakuutuksen mikä on voimassa syntymän jälkeen. Nyt tuli otettua tuo tommonen mikä päättyy syntymään, siihen kuuluu sekin että jos syntyy keskosena niin korvaa kaikki hoitokulut. Eihän sitä koskaan tiiä. Olis voinut ottaa suoraan "kunnon" vakuutuksen, mutta minkäs nyt enää teet kun on jo maksettukin :D Ja on kyllä ihan totta, että moni lapsi saa sen korvatulehdus kierteen, mullakin ollut pienenä se. Ja sen kanssahan sit saa ravata lääkäreillä enemmän kun laki sallii... Että jonkinlainen vakuutus on hyvä olla. Ja eihän noista ultristakaan aina koko totuutta näe, vaan jotkut sairaudet huomataan sit vasta syntymän jälkeen. No, toivotaan että miedän kaikkien lapsista tulee ihan terveitä, ettei ainakaan mitään suurempaa ilmene :)

Sartsa Ihana kun sä olet jo suunnitellut tota lastenhuonetta tollalailla :) Kuulostaa kivalta! Toivotaan että te saatte sen asunnon niin pääset toteuttamaan noita. Mäkin olen kauheesti suunnitellut jo kaikkea... Kolmiota myös haetaan ja lapselle saa sitten oman huoneen. Luultavasti aika vaaleanpunainen prinsessahuone tulee meijän tytölle :D Niin ja eikä unohdeta sitä Hello Kittyä... :LOL: Mutta mutta, pidetää peukut pystyssä että saatte sen kämpän! :heart:

Eilen lähti tilaukseen turvaistuin autoon! Semmonen missä on se telakointiasema. Se on puna-musta, eli sopii hyvin meijän auton penkkeihin kun nekin on puna-mustat :D Kohtahan tässä ollaan jo kaikki hankitukin. No ei nyt sentään vielä kaikkea. Paljon pitää vielä vaatteita ja muita "pikkujuttuja" ostella... Mutta tommosen suuret hankinnat alkais kohta olla tehty.
Tulis nyt äkkiä se raskaustodistus, että pääsis hakemaan niitä äippä avustuksia :) Mä en malta odottaa sitä äitiyspakkausta. Täytyy sit kysyä sitä, että jos vois saada sen tämän vuoden pakkauksen. Mun mielestä kyllä kuuluis saadakin, koska meillä on lasketut ajat jo niin pitkällä tämän vuoden puolta... Hmm.

jendde & Tytteli 22+1

Sartsa83
Pieniminä Kiva että kaikki oli hyvin ja täältäkin onnittelut painonpudotuksesta. :D

Mä siis oisin saamassa äitiyspakkauksen näillä näkymin huhti-toukokuussa, joten siksi se neuvolatäti sano mulle että mä saisin anoa sitä 2010 pakkausta kelalta mutta sen pitäisi kyllä tulla automaattisesti jo siinä vaiheessa tämän vuotisena.

jendde Juu, eikös oiski ihana lastenhuoneen seinä? :) Hih, mä nään jo silmissäni että teillä on semmonen vaahtokarkin vaaleenpunanen huone pikkuprinsessalle, jossa koristaa seinällä Hello Kitty naamoja tai yksi iso kokonainen Hello Kitty toisella seinällä. :D :heart: Sopis teille. :) Turvaistuinkaan ei kuulosta ollenkaa pahalta. Tommonen telakointiasema istuin mekin hankitaan. Kaveripariskunnalla on brio merkkinen turvaistuin ja se on väriltään semmonen kun ite haluisin (taivaasininen-musta) mut muuten se on aika epäkäytännöllinen kun siinä on kamalan tiukat hihnat ja kiristystoiminta on kamalan jäykkä. Mutta onneks tässä nyt on vielä aikaa sitä pähkäillä. :)

Juu, ehottomasti kaikkinen heinä-elokuu + myöhempien pitäs saada toi 2010 äitiyspakkaus. Samaa mieltä itekin siitä.

moi,

en ehdi nyt sen kummemmin kommentoida, mutta oli pakko kirjoittaa tuosta äitiyspakkauksesta.. toisessa pinossa oli sellaista tietoa, että kun sitä edellisvuoden äitiyspakkausta jaetaan niin kauan kun sitä riittää, niin yleensä se loppuu vasta kesällä (heinäkuussa kai tavallisimmin). eli kun me saadaan se jo huhti-/toukokuussa, automaattisesti tulee todennäköisesti vielä se v. 2009 paketti. vaikka voihan se loppua aikaisemminkin, eikös nyt oo ollut joku "vauvabuumi"..?! tuosta en tiennytkään, että sitä uutta voi erikseen pyytää. good to know. mä tykkään kyl siit v. 2009 paketista eli mua ei haittais vaik sen saisin ja sillai olen asennoitunutkin että saatan sen saada. mutta siis eihän tos oo mitään järkee että ne alkaa vasta kesällä jakaa sitä uutta, kun yli puolet vuodesta on jo mennyt..

Moikka kaikille taas pitkästä aikaa! Itsellä on kyllä jäänyt ihan laiskuuttaan kirjoittelu vähemmälle vaikka käynkin innoissaan lukemassa teidän aktiivisempien juttuja joka päivä. Aina on yhtä ihana nähdä että joku on kirjoittanut. Sitten kun itse kirjoittelee harvemmin niin olis jo niin paljon kommentoitavaa muitten juttuihin että ei enää muista että mitä pitikään vastailla muille :)

Lueskelin noita teidän vakuutusjuttuja ja kauhistelin että jotenkin kamalan kalliita noi vakuutukset! Mitä se syntymättömän lapsen vakuutus muuten kattaa jos se lapsi ei vielä kerta ole syntynyt? Pitää varmaan jossain vaiheessa itsekkin alkaa sit katteleen noita, meillä on Pohjolassa kaikki vakuutukset kun on Op:ssa lainat niin sieltä se varmaan pitäs sitten ottaa. Mutta tuntuu aika hurjalta, että 400e vuodessakin vois maksaa vakuutus :|

Me käytiin tänään raahaan kasa tavaraa sinne kirpparille vihdoin niin jospa nyt sais taas rahaa ja tilaa uusille vauvan tavaroille. Oon onnistunut olemaan ostamatta vielä yhtään mitään :) Joka päivä oon kyllä käynyt Oran sivulla kun tässä kuussa pitäs tulla uudet mallit niistä jovi air vaunuista joita haluaisin, mutta ei ole vielä tullut :( OIs kiva nähdä että onko siellä mitään oman näköistä väriä vai pitääkö alkaa metsästämään viime vuoden mallia josko johonkin ois jäänyt vielä yhdet.

Noista turvaistuimista sen verran, että eikö se telakka istuin ole kamalan paljon kalliimpi? Ei olla vielä tuommoisia mietitty mutta miehen sisko tuumas että se on melko hintava tavalliseen verrattuna. Että saako siitä telakasta niin paljon hyötyä että se kannattaa? Vai oliko se kallis nyt se jokuj easy fix juttu vai onko ne sama asia. Oon ihan hukassa :LOL: Ne osti samanlaisen auton kun meillä ja kuulemma mahtuu hyvin istuimet taakse kun monessa autossa on kuulemma niin vähän takana tilaa että kun on istuin siellä kiinni niin edessä oleva ei mahdu istumaa. Meilläkin kun molemmat on vielä tosi pitkäjalkaisia.

Omaa napaa sen verran, että mulle on pikku hiljaa alkanut tulla virtaa takasin. Oon jaksanut valvoa jopa vähän yli kymmeneen entisen puoli ysin sijasta :) Mutta satunnaisesti tulee kyllä vielä välissä oksennus. Muuten kaikki hyvin :) Reissua odotellessa ja pitäs malttaa odottaa vielä kuun loppuun :) :(

Huomenta kaikille!

Siili tosi kurja juttu toi bonuksen menetys ja etenkin, kun oli noin pienestä kiinni. Toivottavasti pikku vaatteiden hypistely piristää mieltä :). Meillä on kanssa sekä mun äiti että anoppi antaneet meidän vanhoja vaatteita jonkin verran. Potkuhousuja ei ole oikein tullut ostettua, niin nyt on mun vanhoja sitten useammat. Ja ne on tosiaan ihanan pehmoisia. Mä olen merimiehen tytär (joskin nykyään mun isä on opettaja) joten ankkuri - ja laivapotkareita on odottamassa pikku miestä. Pitää ostaa muutama musta body, niin punavalkoiset potkarit menee sitten paremmin. Onneksi ei ole mitään pinkkiä.

Vakuutus otettiin Tapiolasta. Se on voimassa jo ennen syntymää ja jatkuu sitten 18 vuoteen asti. Mun terveystiedot kysyttiin, mutta ei tarvinnu mitään virallisia todistuksia sinne toimittaa. Meillä kanssa voisi olla odotettavissa korvaongelmia, allergiaa tai iho-ongelmia jos vanhempia miettii, joten saapahan sitten mennä yksityiselle hoidattamaan. Ja korvaa sairaalamaksujakin jos jostain syystä menee jotain pieleen.

Äitiyspakkaus se uusihan tosiaan julkaistaan siellä lapsimessuilla , jotka on 23-25.4 ja sit se on Kelan sivuillakin nähtävillä. Mutta pakkohan sitä on alkaa jakaa jo aikaisemmin jos vanha loppuu ennen. Mustakin on outoa, että menee noin pitkälle kevääseen. Liekö joku vuosi ollut niin vähän ottajia, että vähän keikahtanut kevääseen se vaihto. Sen pakkauksen kai saa muutamassa viikossa sen jälkeen, kun paperit on toimittanut sinne. Mutta eihän sitä tarvi hakea ennen kuin 2kk ennen LA, että jos on elokuussa LA, niin sillä voi vähän pelata. Tosin eihän se sittenkään varmaa ole, että uuden saa.

Sartsa ihanalle kuulostaa sun lastenhuonesuunnitelmat. Mäkin olen haaveillut kunnon lastenhuoneesta, mutta tähän asuntoon ei sitä kyllä saada, kun on yksi huone liian vähän. Musta olisi ihanaa, kun olisi oma huone vauvan tavaroille, vaikka vauva itse nukkuukin meidän makkarissa.

lauru noista turvakaukaloista, niin se telakka maksaa kyllä ekstraa, että jos sen haluaa, niin kalliimmaksihan se tulee. Valintakysymyksiähän ne on, että haluaako maksaa helppoudesta, kun sitten jos on telakka, niin ei tarvi sählätä turvavöiden kanssa. Kannattaa käydä katsomassa noita turvallisuusvertailuja, joissa on testattu kaikki markkinoilla olevat turvaistuimet ja -kaukalot. Autoliitto ainakin tekee testejä. Esim. emmaljungan kaukalo oli saanut arvotelun hyvä ilman telakkaa, mutta vain välttävä telakan kanssa. Siellä on myös arvoteltu kaukalon käyttöhelppous eli kuinka hankalaa vauva on siihen asentaa.

Omassa navassa ei suurempia uutisia ole. Napa itsessään ei ole vielä ihan pullahtanut ulos, mutta pömpöttää kyllä silleen, että sen näkee jos on vain toppi päällä. Myyrä on ottanut tavaksi toivottaa meille hyvät huomenet. Aamulla kun mahaa silittää, niin muutaman potkun se antaa vastaukseksi :heart: . Olen niin haltioissani jo nyt tuosta pikku ihmisestä, että ihan hirvittää, miten sitä sekoaa, kun sen saa syliin! Viikonlopun saan viettää ihan keskenäni, kun mies lähti reissuun kavereiden kanssa. Ihana olla ihan keskenään. Synttäreiden juhliminen tosin jää vähän hiljaiseksi, kun tänään tulee 28 täyteen. Sain mieheltä synttärilahjan yhtenä osana ihanan pehmokissan, jolla on ihan samanlainen maha kuin mulla nyt :). Se sanoi, että oli heti tullut minä mieleen, kun näki sen kissan mahan ja oli pakko ostaa se. Hassu mies :heart: .

Mukavaa perjantaita kaikille!!

Sartsa83
Siili :hug: :heart:

lauru En tiiä huomasitko oman kirjotukseni pohjolan vakuutuksesta. Eli se on lapsen ekalle vuodelle 371e, josta maksetaan varausmaksu ennen syntymää, joka siis on 271e joka sitten vähennetään tuosta koko vuoden summasta eli ekalle vuodelle jää maksettavaksi 100e ja vuosi vuodelta tuo summa pienenee, ettei se ole aina tuota 371e/vuosi. En tiedä tarkalleen miten se summa muuttuu/laskee, mutta sen tiedän että se laskee.

Marta KIITOS KIITOS KIIIIIITOS tuosta messutiedosta. Vähän mä varaan itelleni ton lauantai päivän ja pyydän ainakin miestä lähtemään mun kanssa sinne. :heart: Juu, siis mulla on nyt semmonen into tuohon lastenhuoneprojektiin, että jos en saakaan sitä, tarvii vaan niellä karvas pettymys. Nykyinen asunto kun on miehen oma ja hän on sen omin kätösin rempannu katosta lattiaan ennen kun tavattiin, niin tuntuu pahalta kun huomaa ettei toinen haluais kämppää myydä vaikka tietää että se on pakko kuitenkin jossain vaiheessa ja tietää itekin miten ahtaaksi tilat nykysessä kämpässä käypi. Ja sama idea on aluksi itselläkin. Vauva meidän huoneessa mutta lapsella ois silti oma huone. Muutaman kuukauden iässä voi jo alkaa siirtämään omaan huoneeseen, etenkin jos yöt menevät mutkattomasti. :) Pääsee lapsikin nauttimaan huoneensa värikkyydestä ja ilmeestä. :)

Awww.. kuulostaa niin ihanalta. :heart: Mielenkiinnolla kanssa odotan mimmonen elämä tuolla alkaa kun potkut alkavat tulemaan uloskin päin. Huomaa kyllä jo nyt, miten pikkunen reakoi tiettyihin juttuihin ja miten mä tunnen jos hänellä on hyvä olla tai paha olla. Mä oon kanssa niin haltioissani kaikesta mitä vähänkin kuulen tuosta pienestä.. siks ootan sitä varsinaista elämöimistä. :) :heart: ..nytkin alko kamalat kasvukivut kun kouluttaja palas luokkaan ja pitäs jatkaa tuntia.. ihan kun pikku kaveri haluis että äiti menis kotiin lepään. :LOL:

ONNEKS OLKOON synttäreiden kunniaksi!! Mulla on 27.3. ja mies lähtee silloin viikoksi Rukalle palokunnan hommiin. Ihana mies. :) Hih.. sulonen. :)

Sartsa ja pähkis 17+3 :heart:

Turvaistuimesta Juu tuo telakka tuo kyllä yleensä lisää hintaa niille istuimille. Me jouduttiin se tilaamaan tohon erikseen ja maksoi 70e. Kokonaishinta oli 189e telakan kanssa... Ja Brio merkkinen on. Se on siitä hyvä on kun ei tartte niiden vöiden kanssa joka kerta taistella. Ja jos vaikka kauppaan lähtee niin voi ottaa siitä sen pelkän kopan irti, ettei tartte lasta liikuttaa sieltä ollenkaan. En sitten tiedä minkälainen se noin käytännössä on käyttää, mutta kohtahan sen näkee kun pääsee testaileen. Tuskinpa noissa kuitenkaan mitään hirveän suuria eroja edes on, muuta kun ulkonäössä (ja hinnassa :D )

Sartsa Olis kyllä ihana lastenhuoneen sisustus :) Voi olla, että aika nappiin meni tuo sun arvaus siitä minkälaisen huoneen meijän prinsessa saa :D

Marta Hih, ihana lahja :) Suloista. Meilläkin masuasukki toivottaa joka aamu hyvät huomenet. Se on jotenkin ihan automaattinen juttu, että kun mä avaan silmät ja vähän käännän kylkeä niin heti alkaa monotus. Hassua, kun se on vielä jokainen aamu tuo sama.
Onnea synttäri sankarille! :heart:

Omaa napaa. Mä odottelen kuumeisena sitä raskaustoditusta saapuvaksi. Keskiviikkona se neuvolasta sen lähetti ja äsken kotiin tullessani olin ihan siinä toivossa, että se odottelis mua tuossa eteisen lattialla jo... Mutta eipä odottanut :'( :LOL: Ehkä maanantaina sitten. Mä olen kauhean herkällä tuulella ollut ja meinasi oikeasti itku tulla kun se toditus ei ollut vielä tullu :D

Tänään olin koiria vahtimassa ja pienempi koira (noin 3kk ikänen) näki varmaan ensimmäistä kertaa elämässään auringon. Päästin koirat pihalle leikkimään, niin tää pienempi asettui ison lumikinoksen päälle istumaan ja nokka kohti taivasta se siinä ihmetteli ja haisteli hetken verran kun aurinko paistoi niin nätisti :D Oli kyllä hauskan näköstä.

Nyt mä havahduin, että mulla kohta taas hammaslääkäri... Eeeeeiiiii!!! Mutta onneks se on sitten viimenen kerta ja viimenen paikkaus tältä erää.... Vaikka hetken päästä se on kuitenkin taas edessä se sama piina, kun mulle niitä reikiä vaan tulee ja tulee. Höh! :/

jendde & Tytteli 22+2

Sartsa83
jendde Siinä briossa on just se kun laitat lapsen istuimeen ja oot laittamassa niitä vöitä kiinni siinä istuimessa.. huomaat miten jäykkä siinä on se kiristystoiminto. Se on hassusti siellä istuimen alla ja sun pitää repiä sieltä lapsen alta ja istuimen välistä sitä vyön jatketta että saat kiristettyä. Toivottavasti ymmärrät mitä selitän.. toi on ainoa mikä nyt mättää siinä, ostettaisko brio. Muutenhan siinä on erinomaiset turvaluokitukset ja se on halvin merkki noista istuimista. Yleensä istuimen hinta nimittäin telakoineen päivineen huitelee vähintään 300e... joskus jopa 600-700e:n tietämillä. Että edullisesti saitte. :)

Niin mä vähän kuvittelin sen teidän prinsessahuoneen olevan. ;) Jotenkin aavistelin sitä. :p

Hih, arvaa mille mä aloin vollottaa tässä yks aamu? Sille perhanan kuljettajien lakolle! :LOL: Ja tänään kotiin tullessani vollotin radiossa kuuluvalle "hyvää naistenpäivää, vaikka se onkin vasta maanantaina virallisesti" :LOL: ..Jep, herkillä siis täälläki. Toivotaan nyt että se raskaustodistus sieltä ilmaantuis niin pääsisit hakeen sitä äippäpakkausta. :)

Aww.. voi miten pieni kultamussukkainen. 3kk.. :heart: Mä oisin varmaan pakahtunut kyyneliin sitä näkyä katellessa. Oon NIIIN tautisen koira-rakas.. ne on mitä ihaninta maailmassa lasten jälkeen mä en saa koskaan omaa koiraa. :'( Mies kun on astmaatikko. Siispä mä nautin siskon koirasta aina kun voin ja silittelen kaikkien koirat ja pussaan ja rapsuttelen ja rakastan ne ihan ruttusiks. :LOL: :heart:

Hmm.. hamppulääkäri..pitäsköhän iteki varailla aikaa tarkastukseen.. en mä tiiä. Ei kyllä oo ollu aikoihin mitää. Ikävää että sulla on aikuisiällä tota ongelmaa.. ei kiva ja sit masun kanssa sinne surruttelun ääreen kun ne paikkailee hammasta. :/ ..Noh, jospa ois viimenen kerta ja sit ei tarvis piiiiiitkään aikaan mennä. Toivotaan ainaki näin. :)

Omaa napaa.. katottiin äsken se neuvolasta saatu helistimen dvd.. hih.. mies oli jotenki niin ihana kun katso sitä intensiivisesti ja kommentoi kaikkea tapahtumaa siinä. :D :heart:

Noista telakoista ja kaukaloista. itse mitä olen katsonut noita telakka ja kaukalon yhteishinta on ollut 150-200?. koskaan en ole oikeastaan sen kalliimpaan yhteispakettiin törmännyt. meillä suunnitellaan graconia koska matkarattaat tulee anopilta. telakan kanssa se kaukalo maksaa n.180?.

Sartsa No voihan vattu! Ollaankohan me nyt oikeasti tilattu joku ihan sonta laite :LOL: Kyllä mä tajusin ton mitä selitit... Mutta joo, tosiaan oli halpa. Toivottavasti se nyt ei ihan huono sit ole... No ainakin on kivan värinen :LOL:

Kiva kuulla etten mä oo ainut joka on vähän herkillä :D Musta tuntuu että voisin itkeä ihan kaikelle. Sit oon huomannu semmosen hassun jutun, että nyt raskauden aikana en oikeen pysty kattomaan mitään kauhuleffoja. Vaikka ennen mä olen ollut ihan hulluna niihin ja tykännyt katsoa. Eilen katottiin yks semmoin kauhuleffa ja mä pitelin silmiä kiinni aina välillä ja pidättelin itkua kun olin niin kauhee se leffa :LOL: Siinä oli joku juttu, että tietyt ihmiset heräs joka yö kello 3.33 ja sit tapahtu kauheita. Niin arvatkaapa vaan kuka herää siihen aikaan viime yönä!! No minä! Kello oli jotain 3.23 ku mä heräsin ja sain ihan hirveet sätkyt... :D

Juu tää on inhottava vaiva tää kun on huonot hampaat. Mä saisin olla kokoajan harjaamassa hampaita enkä vois syödä mitään pienintäkään missä on sokeria, jos haluisin estää nää reiät. Tiedä vaikka estyis noinkaan... Niitä vaan tulee vaikka kuinka yrittäis harjata ja langata ja syödä fluoritabuja. Se on aina hirveä kynnys mennä sinne hammaslääkäriin kun tietää jo etukäteen että sit siellä saa kans ravata sen jälkeen :(

Voih, harmi kun et voi omaa koiraa saada. Mutta onhan niistä muidenkin koirista aina iloa :) Mäkin olen tosi koira-rakas. Nyt on vaan näihin "uusiin" koiriin ollut vähän vaikeampi tehdä semmosta suhdetta kun edellinen rakas koira kuoli viime kesänä. Melkeen heti sen perään tuli tää toinen näistä uusista ja tää pienempi pari kk sitten. Mutta on nekin jo tosi rakkaita ja tärkeitä mussukoita :heart:

Hihhih, voin kuvitella minkälainen reaktio sun miehellä on ollut sitä dvd:tä kattoessa. Me kun miehen kanssa katottiin sitä martina&eskon synnytystä niin kyllä siinä tais mieskin ihan herkistyä :) Saankohan mäkin neuvolasta jonkun tollasen dvd:n? Mä en ole sitä vauva-kirjaakaan saanut vielä kun ne on aina loppu kun mä menen sinne. :/

Pieniminä Mä taas kun kattelin noita telakalla varustettuja istuimia lastentarvikeliikkessä, niin hinnat pomppi aikalailla laidasta laitaan. Kallein mikä silmään osui oli jotain 500-600e luokkaa. Mutta onhan noita kaikenlaisia ja monenlaista hintaakin...

http://www.youtube.com/watch?v=0gJN9LGn3yQ <--- Mun mies näytti tän mulle yks päivä ja nyt kun oon kuunnellut tätä niin itken ja vollotan joka kerta ihan vimmatusti! Aivan ihana! :heart: Olen mä siis ennenkin kuullu ton, mutta nyt kun kuuntelee niin ei vaan voi olla itkemättä! :) :heart:

Sartsa83
pieniminä No ne mitä hintoja mä näin, oli Tampereella parissa vauvatarvikeliikkeessä, jossa kyllä kaikki oli jotain superia...ainoat edullisesta päästä olivat just brio.. oisko ollu tuo graconkin semmonen merkki.

jendde Ei se huono ole, mutta sen kans voi menettää hermonsa kun kiristelee niitä vöitä. ;) Että hyvän ootte hankkineet, mutta kärsivällisyyttä sen kanssa. :D

Ei siis parane kattella kauhuleffoja. :LOL: Mä en oo niistä koskaan ite pitäny, mut trillereitä oon rakastanu. Menin sit kattoo tossa yhen ruotsalaisen trillerin, joka oli niiiiiiin karmea, että mua alko kongreettisesti oksettaan. Piti pitkä aika vielä sen leffan jälkeen kattella jotain muuta ja hengata netissä kun oli niin kamala olo siitä.

Ei muuta kun tehokuuri sit hampaille.. yrittää ainaki jos se auttais.. uskon että kynnystä on mennä sinne. Itellä on nyt aikuisiällä tullu ihan ookoo suhtautuminen hammaslääkäriin.. ehkä just siks kun ei oo näin aikuisiällä sattunu kun on käyny siellä kun on puudutettu. Nuorempana se oli ihan kamalaa.

Kyllä sun pitäs saada toi dvd.. kaikkien pitäs saada. Kysy sitä neukusta. Ja pyydät sitä vauvakirjaakin.. ihme touhua sun neuvolasta.

heippis vaan kaikille!!

oon melki päivittäin päässy lukemaan juttuja, mut en oo ehtiny kirjotteleen, oli vähän muuta puuhaa tuolla reissussa... ;) ja ihana reissu oli kaikin puolin! lukuunottamatta tokaa päivää, jolloin aloin heti aamusta vuotamaan verta ja sitä jatkui koko päivän. vähän pelotti ja vitutti suorastaan et heti kun poistut täältä turvallisista terveyshuollon ympyröistä niin sattuu jotain tollasta!!! :kieh: mut en menny mihinkään lääkäriin, odottelin iltaa ja kyllä se sitten lakkasikin. ja liikkeitä tuntui, joten uskallan odotella maanantain rakenneultraa... :whistle:

vakuutuksista hieman... eli kyllä se vastasyntyneen vakuutus on hintansa väärti, sillä kaikki mitä syntymässäkin tulee, niin vakuutus korvaa. esim. siskon lapsella tuli tällainen verenvuototauti, joka sit todettiin vasta syntymän jälkeen. eli kaikkia vaivoja ja vammoja ei voi etukäteen tietää. ja ne hoidot on tosi arvokkaita! mut jos vakuutusta ei ole syntymähetkellä, niitä ei enää korvata mitkä on tullu ennen vakuutuksen ottamista! ja esim allergia-altistukset maksavat jotain 200e/kpl, joten kyllä ne todellakin kannattaa, vaikka vähän maksaakin. tietty yleensä käy niin, että kun vakuutuksen otat, mitään sairauksia ei tuu, ja jos et ota, tulee kaikki. mut me ei ainakaan haluta riskeerata, vaan otetaan vakuutus, niin saa sitten huoletta viedä yksityiselle. sinne pääsee heti ja saa kunnon hoitoa! mutta sekin on jokaisen oma asia, miten haluaa tehdä. ajattelin vaan kertoo, miten mun siskolla kävi. tuli mm. maito-allergia, niinsaavat kaikki maito-jutut vakuutuksesta, kun muuten ne maksais tooosi paljon! joten kantsii miettiä tosi tarkkaan tää asia... ja tietty kilpailuttaa vakuutukset!

no niin, nyt lauantai-illan viettoon!!!! :D :wave:

20+6 / 22+1?? :heart: :heart: :heart:

Pikainen kysymys tuli mieleen niin ajattelin tulla kysymään teiltä. Eli siis ootteko te saanu neuvolasta jotain kirjasta jossa lukis tavarat mitä vauvalle pitää hankkia? tai löytyiskö semmoista netistä? Kun oon käyny kaikki omat neuvolasta saadut vihkoset läpi ja missään niissä ei oo lukenu että mitä pitää hankkia ja mullahan ei oo siis minkäänlaista hajua asiasta :(

Tänään olin kaverin kanssa katsomassa sen hääpaikkaa. Mun pitäs olla kaaso ja häät on kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Toivottavasti pääsen häihin eikä masukki tuu etuajassa. Onneks sillä on sit kaks muuta kaasoa että ei jää ihan mun varaan jos sattuukin vaikka että pitää olla vuodepotilaana tai muuta. Kaveri oli sit ostanut vauvalle nyt jo semmoisen pehmolelunorsun minkä mukana tuli semmonen juttu että saa sitten sille vauvalle nimetä taivaalle oman tähden ja sieltä saa sitten jotku todistukset siitä :) Ihan kiva idea :)

lauru tässä olis yks linkki yhteen keskusteluun, missä on listattu asioita mitä vauva (ehkä ) tarvitsee... huomaa myös keskustelua alta, mikä on osoittautunut ehkä turhaksi tms.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1650491

mun mielestä täällä 2plussassa on jossain vielä parempi keskustelu noista hankinnoista ja muista, mut en nyt tähän hätään löytänyt...

aikaisemmin kirjottelin noista vakuutuksista, ja huomaa kyllä että oli kiire, oli sen verran sekavaa tekstiä, mutta asia ehkä siitä selvisi. :p

hiphei, meitsi tais saaha uuden auton, farmarin!!!!!!! :D :heart: :D :heart: vanha oli sellanen kolmeovinen, joten oli kyllä syytä vaihtaakin! maanantaina pitäis tehdä kaupat jos kaikki menee hyvin...! ;) :D

Bambina tervetuloa takaisin Suomeen! Kiva kuulla, et matka oli ihana, niin taisin jo FB:stakin lukaista... Tosi hienoa, että sait tuollaisen piristysruiskeen tähän loputtomalta tuntuvaan talveen (tai siis musta se tuntuu loputtomalta)! Kurjaa, että aloit vuotaa siellä reissussa, sulla noi vuodot taitaa olla raskauden "riesana" :hug: :hug: Onneksi liikkeet tuntuu, niin tuskinpa pienellä on yhtään mitään hätää :hug: . Ehkä hän vaan päätti antaa äidille pientä adrenaliiniruisketta matkan "piristykseksi" :heart: :heart:

Ja onnea Bambina autosta!!

Lauru mun mielestä vauva.fi:ssa on sellainen lista... ellen puhu ihan läpiä päähäni. Katon jos löydän sen sieltä, niin jos muistan oikein niin laitan sulle jotain tarkempaa paikannollistamistietoa. Tosin Bambina sulle jo lähettikin avuksi ton ketjun, et varmaan siitäkin löytyy aikas hyvin.

Sartsa voi kun saisitte sen asunnon!!! :heart:

Sitten tuosta äitiyspakkauksesta. Mä luin Kelan sivuilta pari kuukautta (?) sitten, että edellisen vuoden äitiyspakkausta jaetaan aina niin kauan, kuin sitä riittää, ja että sitä on saatettu usein jakaa just heinä-elokuullekin asti. Tämä on siis mun käsitys, mutta saatan olla silti väärässäkin (en esim. katsonut koska nettisivut on päivitetty, että onko kovin vanhaa tietoa). Vuoden 2009 pakkaus oli kuitenkin musta ihan kiva, et en tiedä olisinko sit ollenkaan pettynyt vaikka se tulisikin. Riippuu tietty vähän tämän vuoden pakkauksesta...

ON: Olin siellä sokerirasituskokeessa keskiviikkona, ja tuloksetkin sain jo. Arvot oli hyviä, eikä siis mitään raskausdiabetekseen viittaavaa. En mä uskonutkaan, että en olis läpäissyt sitä puhtain paperein, mutta oli se silti helpotus. Eikä se mun mielestä ollut yhtään paha kokemus, litku oli pahaa mutta kyllähän sen nyt joi. Ja sitten kolme verinäytettä 2 tunnin aikana.

Tällä viikolla oon taas ollut yhden erittäin hyvän viikon jälkeen päänsärkyinen, väsynyt (todella väsynyt) ja kasvukipuja on ollut paljon. Eikä muuten mitään, mutta nyt jotenkin huolestuin niistä kivuista, että kaikki ei olisikaan hyvin. Eli niin siinä sitten kävi kuin Bambinakin (?) sanoi joskus, että niskapoimu-ultran jälkeinen huolettomuus ja hyvä olo kesti hetken, ja nyt voi taas alkaa pelätä ja huolehtia *huoh*. No, onhan siitä kuukausi, että olisi kai ollutkin liikaa odottaa et se pitäis mun pään täysin selväjärkisenä kauempaa :LOL: Onneksi tiistaina on neuvola, ja siellä pitäisi kuunnella kai sydänäänet.

Halaukset kaikille,
ja poksautanpa jo valmiiksi kun kello kävi jo yli puolen yön :)
Eli Bubunen ja Diego 15+0

Yhteistyössä