that's it

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Battimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nykypenskat saa AINA HALUAMANSA, tavalla tai toisella. Ootteko huomanneet.
En tiä mikä siinä on.

no ei ainakaan meidän lapset vaikken tollanen hullu räyhääjä äiti olekaan

ei tarvi olla hullu räyhääjä, jos pitää sovituista asioista kiinni!

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Tai jos laps tyhmäilee. On vaik sovittu että laps tulee kotiin illalla klo 8 jos et ole niin et saa rahaa luokkaretkelle. Silloin sitä rahaa ei anneta. Sama homma mitä esim. viikkorahan suhteen

Totta, mutta jos kyse on koulumatkasta niin opettajalle on hyvä kertoa. Kai kertoisit myös mummolle joka ottaa pojan mukaansa jos hänellä on vaikka pelikielto menossa etkä suuttuisi siitä että hän on antanut pojan pelata jos et ole kertonut asiasta. Tietämättömyydestä ei sakoteta, vaan lapselle asetetaan uusi korvaava rangaistus. Rangaistusta voidaan koventaa jos katsotaan että lapsen olisi pitänyt kertoa kiellosta.

Tai jos laps tyhmäilee. On vaik sovittu että laps tulee kotiin illalla klo 8 jos et ole niin et saa rahaa luokkaretkelle. Silloin sitä rahaa ei anneta. Sama homma mitä esim. viikkorahan suhteen

Totta, mutta jos kyse on koulumatkasta niin opettajalle on hyvä kertoa. Kai kertoisit myös mummolle joka ottaa pojan mukaansa jos hänellä on vaikka pelikielto menossa etkä suuttuisi siitä että hän on antanut pojan pelata jos et ole kertonut asiasta. Tietämättömyydestä ei sakoteta, vaan lapselle asetetaan uusi korvaava rangaistus. Rangaistusta voidaan koventaa jos katsotaan että lapsen olisi pitänyt kertoa kiellosta.

Mutta eihän opettajan kuulu antaa missään tapauksessa rahaa oppilaalle!! Ja tohon mummo kohtaan tottai kai kertoisin..

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
ai, ois pitäny etukäteen soittaa opettajalle "meidän mallikas ei sit saa rahaa luokkaretkelle, koska..."

Tai sitten huolehtia että tuo mallikas itse kertoo opettajalle tarvittaessa. On täysin turhaa syyttää opettajaa tuossa tilanteessa. Lapsen kanssa toki keskustellaan, mutta miksi raivota asiasta kun rauhallinen keskustelu toimii paremmin? Riiteleminen tarkoittaa että toinen on puolustuskannalla eikä täten ole vastaanottavainen.

Jos nyt aiot asiasta opettajalle puhua niin tee se ainakin asiallisesti äläkä haukkuen ja syytellen. Todennäköisesti opettaja tarkoitti vain hyvää joten tästä voisit kiittääkin mutta tuo rauhallisesti oma eriävä kantasi esiin sen jälkeen.

No nyt kyllä lapsi muistaa "kivan luokkaretken" ikuisesti ihan ilman matkamuistojakin jos kerran 7 euron takia tuli kauhea tappelu. Surullista!

Täytyy lopettaa kun en kestä näitä sääliviä kommentteja. Mitä surullista siinä sitten on?

Kun on itsellä vaikeahko 9-vuotias, niin tietää kyllä, että räyhätä pitää toisinaan. Minä olen ainakin ylpeä siitä, että jaksan räyhätä. Rakastan lastani enkä luovuta ennen kuin joku tolkku on touhuissa.

Olen tosiaan opettaja ja törmään jatkuvasti vanhempiin, jotka ovat täysin avuttomia omien 13-15-vuotiaittensa kanssa. Miksiköhän? Lasten kasvatus vaatii kovaa viitseliäisyyttä ja kamalaa sinnikkyyttä. Voi tuntua helpommalta antaa mennä vaan ja ei sen niin väliä, mutta kyllä sen sitten saa nähdä, miten käy. Usein. Valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope oon:
Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
en mä ainakaan raskisi lasta laittaa retkelle ilman rahaa. kyllä varmaan lapsesta tuntuisi pahalle kun toisilla on ja itsellä ei.

Joskus tuntuu pahalta. Ei se riko lasta. Ei sitä lasta varmaan ihan huvikseen ole laitettu sille retkelle ilman rahaa.

Ihmetyttää sellaiset vanhemmat, jotka ei kykene pientä lapsen pahaa mieltä kestämään. Ei meillä lapset ainakaan mitään opi, jos aina vain kaiken saa periksi ja jokaista pahaa mieltä peletään.

Joskus lapsi tekee ratkaisun, että hän käyttää 40? nyt ja ensi viikolla ei ole rahaa. Se on sitten sille lapselle kanssa opetettava, että niin se on. Tai jos tekee tyhmiä, niin siitä tulee rangaistus.

Ap:n lapsi oli retkellä ilman rahaa jostain syystä. Ja 7? on rahaa sekin. Jos on vaikka viisi lasta, 7? jokaiselle on 35?. Ei kaikki ole ratkirikkaita.

voi helvetti. kyllä meillä lapsi joutuu pettymään ihan joka päivä kun ei jotain karkkia tms saa. mutta luokkaretket on extrakivaa kavereiden kanssa. eikö edes silloin voi vähän antaa periksi?

En kyllä laskisi pettymykseksi sitä, ettei joka päivä syödä karkkia.

no tuo nyt oli vain yksi esimerkki ja mun lapseni on vasta 2v joten pettymykset nyt siinä iässä voi ollakaan kovin isoja. nyt ne on vielä tyyliin kaupasta ei saa karkkia, dvd:tä ei laiteta pyörimään tai muuta sellasta pientä. tottakai ne kasvaa lapsen kasvun mukana, mutta kuitenkaan en laittaisi lasta luokkaretkelle ilman rahaa

Kyllä minä tommosen opettajan menisin kylmäksi laittamaan ja pojalle antaisin piiskaa niin että perse punottaisi kuin tomaatit prisman vihannestiskillä! Huhuh... että ihan ihan 7 euroa käyttänyt matkamuistoon, kuinka pers'aukinen sitä täytyy olla että tämmöisestä jaksaa vollottaa?

Mä kyllä ymmärrän että ärsyttää että opettaja oli antanut rahaa, eikä olis kysymättä vanhemmilta pitäny. Mutta ei kai siitä pidä pienelle lapselle raivota? Opettajalla on kuitenkin auktoriteettia lasta kohtaan, eikä lapsi muutenkaan kehtaa sanoa puolitutulle aikuiselle ei. Mä selvittäisin asian suoraan opettajan kanssa ja puhuisin lapsen kanssa suuttumatta. Ja lähtökohtaisesti en olis lasta rahatta matkaan lähettäny. On kuitenkin aikuisten asia katsoa ettei lapsi käytä niin paljoa rahaa kerralla ettei luokkaretkelle voi antaa mitään.

No nyt kyllä lapsi muistaa "kivan luokkaretken" ikuisesti ihan ilman matkamuistojakin jos kerran 7 euron takia tuli kauhea tappelu. Surullista!

Täytyy lopettaa kun en kestä näitä sääliviä kommentteja. Mitä surullista siinä sitten on?

Kun on itsellä vaikeahko 9-vuotias, niin tietää kyllä, että räyhätä pitää toisinaan. Minä olen ainakin ylpeä siitä, että jaksan räyhätä. Rakastan lastani enkä luovuta ennen kuin joku tolkku on touhuissa.

Olen tosiaan opettaja ja törmään jatkuvasti vanhempiin, jotka ovat täysin avuttomia omien 13-15-vuotiaittensa kanssa. Miksiköhän? Lasten kasvatus vaatii kovaa viitseliäisyyttä ja kamalaa sinnikkyyttä. Voi tuntua helpommalta antaa mennä vaan ja ei sen niin väliä, mutta kyllä sen sitten saa nähdä, miten käy. Usein. Valitettavasti.

Niin että jos mä antaisin sun lapselle leluauton lahjaksi ja se olisi sun mielestä tolkutonta niin mä saisin kuulla kunniani ja samoin lapsesi?? Ei kai kenenkään kasvatukset tuollaiseen voi kaatua, oli kyse sitten 7 ? tai jostain lelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Mutta eihän opettajan kuulu antaa missään tapauksessa rahaa oppilaalle!! Ja tohon mummo kohtaan tottai kai kertoisin..

Ei kuulu, mutta hyvä jos antaa. Ei opettaja antanut sitä sillä mielellä että hänelle maksettaisiin takaisin. Kyse on lahjasta, ei lainasta. Miksi ihmeessä opettaja ei voisi antaa oppilailleen lahjoja, kunhan ei suosi jotakuta muiden kustannuksella? Ala-asteen opettaja kuitenkin, joten on vain hyvä että hänellä on läheiset suhteet oppilaisiin.

Jos nyt aiot asiasta opettajalle puhua niin tee se ainakin asiallisesti äläkä haukkuen ja syytellen. Todennäköisesti opettaja tarkoitti vain hyvää joten tästä voisit kiittääkin mutta tuo rauhallisesti oma eriävä kantasi esiin sen jälkeen.

Näimpä! En mitenkään voi uskoa että opella olis ollu muuta kuin hyvä tarkoitus tässä.

Voi ope parkaa, ajatteli tehdä hyvän työn auttamalla köyhän perheen lasta ettei joudu naurunalaieksi koko luokan silmissä kun on ainut, kenellä ei euroakaan rahaa retkellä mukana ja palkaksi tästä opettaja saa haukut vanhemmilta...

Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
ja kylläpä lapselle jäi taas lapsuudesta yksi ihana muisto ja tiukkapipo äidistä :/ |O

niinpä. tosi surullista. itse ap nahoissan tuosta saa kärsiä. kurissakaan pidä liian pitkälle mennä. ja minä olen se joka täälä eilen aloitti ketjun siitä kun äidit ei nykyään kasvata lapsiaan, eli minä en oo mikään löysäilijä. rajansa kuitnekin kaikella. luuleeko ap että saat lapsenlapsia koskaan kylään kun lapsille jää tuollainen kuva sinusta

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:

ei ainakaan ennen ku on vaik laittanu tekstarin vanhemmalle, et onko OK.
Sit tietty opettaja on huomenna käsiojossa vaatimassa sitä 7? takasi

Mä kyllä ymmärrän että ärsyttää että opettaja oli antanut rahaa, eikä olis kysymättä vanhemmilta pitäny. Mutta ei kai siitä pidä pienelle lapselle raivota? Opettajalla on kuitenkin auktoriteettia lasta kohtaan, eikä lapsi muutenkaan kehtaa sanoa puolitutulle aikuiselle ei. Mä selvittäisin asian suoraan opettajan kanssa ja puhuisin lapsen kanssa suuttumatta. Ja lähtökohtaisesti en olis lasta rahatta matkaan lähettäny. On kuitenkin aikuisten asia katsoa ettei lapsi käytä niin paljoa rahaa kerralla ettei luokkaretkelle voi antaa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
opettajan kanssa keskusteltu puhelimitse ja pistän palautuksena rahan menemään takaisin.
Poika oli kertonut opettajalle ettei saanut rahaa ja syyn miksei.
opettaja oli antanut rahan koska ei ollut ostanut itselleen mitään ja oli säälinyt poikaa kun osa oli ostanut sieltä tavaroita.Sanoi ettei ota takaisin tuota rahaa kun oli sen itse antanut.mutta pistän kuoren menemään että saan mielenrauhan.
mukana oli siis ollut muitankin ilman rahaa tiedä sitten onko niille antanut samanlailla.

Jos kerta poika on kertonut syyn niin miksi syyttää lasta? Ei tuon ikäisen voi odottaa kieltäytyvän auktoriteetin antamasta lahjasta. Jos opettaja on tiennyt syyn ja antanut silti lahjan, niin kyllä hänelle voi asiasta huomauttaa. Jotenkin tulee kuva että opettaja on vanha hellämielinen mummo. Liiallinen hellämielisyys ei ole hyvästä, varsinkaan opettajan työssä jos se johtaa rajojen löysyyteen. Toisaalta on vaikea olla jollekin vihainen siitä että hän ei ole tarpeeksi vahvatahtoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:

Niin että jos mä antaisin sun lapselle leluauton lahjaksi ja se olisi sun mielestä tolkutonta niin mä saisin kuulla kunniani ja samoin lapsesi?? Ei kai kenenkään kasvatukset tuollaiseen voi kaatua, oli kyse sitten 7 ? tai jostain lelusta.

no samaa tässä ihmettelen. huh, enpä olis uskonu että moista onkaan. pitää vissiin olla tarkkana ettei vaan anna karkkia/lelua ikinä kaverin lapselle ettei vaan vahingossa tee narkkaria kaverin lapsesta. siinähän sitä oliski taakkaa kannettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mama:

Näin juuri !!!!!!!!

Nyt en kyllä tajua. Sekö on hyvä ope, joka jakelee rahaa miten sattuu? Eikös 9-vuotiaalle pidä opettaa, että raha on rahaa eikä mitään ilmaisjakelua? Jos huoltaja on laittanut lapsen retkelle ilman rahaa, ei opettajan kuulu siihen puuttua. Opettaja katsoo, että kaikki saavat ruokaa jne. ja lainaa ehkä rahan, jos se on unohtunut, mutta ei opettaja kävele huoltajan yli kasvatusasioissa.

Jos huoltaja on laittanut lapsensa tietoisesti matkaan ilman rahaa, niin ei opettajan kuulu siihen puuttua.

Ei vaan opettaja ajattelee lapsen parasta ja yrittää toimia sen mukaan. Tuossa voi vain ilmoittaa että tarkoitus oli olla ilman rahaa ja neuvoa opettajaa toimimaan seuraavan kerran oikein lapsen kanssa. Eri asia jos opettaja toimisi tietoisesti vastoin huoltajan tahtoa, mutta tässä ei tainnut olla niin. Eli tarkoitin sanoa että opettajalla oli puhtaat tarkoitusperät ja siten hän on loistava opettaja. Asenne ratkaisee, taidot tulevat kokemuksen myötä.

Ja kuinkahan se opettaja ajatteli lapsen parasta? Korkeintaan sääli, aiheetta. Vanhemmat ovat tässä ajatelleet lapsensa parasta ja ope (vahingossa tai ei, aivan sama) on teollaan "pakottanut" vanhemmat antamaan lapsellensa rahaa. Mikä ihme siinä on että te ihmiset pidätte sitä jonain kauheana asiana että lapsi olis ilman rahaa retkellä missä ei sitä tarvita? Olkoonkin että KAIKILLA muilla olis rahaa?

Yhteistyössä