That does it!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-best friend
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-best friend

Vieras
Mä päätin juuri laittaa välit poikki mun parhaaseen ystävään. Ollaan oltu teini-ikäisestä asti parhaat ystävät, mutta tänään mä tajusin, että toi nainen elää niin eri (arvo)maailmassa kuin minä, että mä en kestä enää.

Pohjustan hieman: Ollaan aikoinaan tutustuttu lastenkodissa, meillä molemmilla on ollut todella rikkinäinen lapsuus ja teini-ikä. Ollaan kuitenkin aina jaksettu tukea ja ymmärtää toisiamme, ehkä juuri ton rankan taustan takia. Mä olen eronnut mun entisestä narsisti-alkoholisti-naistenhakkaaja miehestäni n.5v sitten, ja oon nykyään hyvässä, normaalissa ja ennen kaikkea tasa-arvoisessa parisuhteessa ja odotan lasta. En itsekään tänä päivänä ymmärrä millä mun mielisairas ex sai mut pidettyä vuosikausia siinä kaoottisessa suhteessa, ja myönnän, että mun jatkuva anteeksi antaminen ja itseni vähättely on varmasti ollut rankkaa ystävälleni, ja muillekin läheisilleni tuohon aikaan.

Ystävälläni on aika vastaava tilanne tällä hetkellä kun mulla oli ennen. Hänellä on parivuotias lapsi miehen kanssa, joka on suonensisäisten huumeiden käyttäjä, naistenhakkaaja, patologinen valehtelija jne. Ennen lapsen syntymää he olivat seurustelleet pari vuotta, eli ovat olleet jo jonkin aikaa yhdessä. Ystäväni on tiennyt miehensä huumeiden käytöstä alusta asti. Tämä mies mm. järjesti 4 päivän narkkausbileet kaverini asunnossa tämän ollessa synnärillä, tappoi ystäväni kissan, on pahoinpidellyt ystäväni useaan otteeseen, ja on kaiken aikaa siinä hilkulla ettei joudu lusimaan. Mies on erittäin mustasukkainen, ja lapsi on hänelle vain keino pitää ystävääni talutushihnassa. Ystäväni ja tämä mies eroavat vähintään kerran kuussa, mutta ystäväni ottaa hänet aina takaisin kun mies tuo kalliita (varastettuja) tavaroita hänelle "hyvittelylahjoiksi".

Olen jo ainakin pari vuotta tukenut ja auttanut ystävääni tässä sekopäisessä "eroamisprosessissa", tarjonnut turvapaikkaa luonani, ollut mukana hakemassa lähestymiskieltoa, kuunnellut hänen kärsimyksiään lukemattomia tunteja ja niin edelleen. Jokaisen miehen tempauksen jälkeen ystäväni vannoo, että nyt saa riittää, ja hän ei halua tätä miestä nähdä enää koskaan. Silti viimeistään parin viikon päästä ystäväni alkaa taas ikään kuin ohimennen puhumaan, että "xxx oli täällä viime yön kun mä en jaksa ton lapsen kanssa" ja milloin mistäkin syystä, ja tiedän aina, ettei se mies todellakaan ole siellä vain käymässä, vaan nämä hullut ovat taas sopineet, ja kumpikaan vähät välittää miten tuollainen elämä vaikuttaa heidän lapseensa.

Esim. tänään sain aamusta kuulla, että tämä mies ja hänen veljensä ovat nyt molemmat majoittuneet ystäväni luo, ja ystäväni oikein kertoi ylpeänä kuinka oli ohjeistanut nämä kaksi narkkaria kauppaan varastamaan heille ruokaa. Samaan hengen vetoon hän valitti kun lapsi nukkui edellisen yön huonosti, koska tällä miehellä oli (narkkari)kaverieta yötä myöten kylässä. Ja näitä samanlaisia juttuja kuuntelen hänen taholtaan päivästä toiseen. Samaan aikaan ystäväni haukkuu muita tuntemiaan äitejä huonoiksi vanhemmiksi, väittää itse ajattelevansa aina ensin lapsensa parasta eikä koskaan näe itsessään mitään vikaa.

En tiedä miksi olen jaksanut näinkin pitkään tällaista maailman kuluttavinta ihmissuhdetta, mutta tänään tuli viimeinen niitti. Juttelimme jotain ohimennen hullusta exästäni, kun ystäväni yht' äkkiä sanoi mulle jotakuinkin näin: "Mä oon kyllä niin onnellinen kun sä et oo sen xxx:n kanssa enää missään tekemisissä, mä en koskaan kehdannut sanoa sulle silloin kun sä olit vielä sen kanssa, että mitä sä oikein näät siinä miehessä. Ei sellaista voi sanoa suoraan, mutta mä aina rukoilin jumalaa että pääset siitä eroon, ja sä aina vaan jaksoit antaa sille anteeksi. Mä en kyllä koskaan ymmärtänyt sua, ja pidin sua välillä vähän idioottinakin kun kestit sen kaiken."

:O :O :O

Mä en enää siinä vaiheessa tiennyt mitä sanoa, joten sanoin vaan että nyt pitää lopettaa, moikka. En usko että mun ystäväni tajusi itsekään mitä sanoi, mutta mua loukkaa todella paljon se, että se sanoo mulle noin viiden vuoden päästä, ja itse kuitenkin elää tälläkin hetkellä ihan samalla tavalla, sillä erotuksella, että mulla ja mun exällä ei (luojan kiitos) ole lapsia. Päätin samalla hetkellä, että mä en tarvitse tuollaista ystävää, enkä mä todella voi varmasti ikinä sitä auttaa miehestään eroon, kun ei se edes näe mitään vikaa niiden suhteessa.

En edes tiedä miks tulin tänne tän jutun vuodattamaan, tuntuu vaan niin uskomattomalta. Mieskin lähti just kaverinsa synttäreille, niin en viitsi soittaa sille ja purkaa tätä, ettei sen fiilikset mee pilalle. Kai tän vuodatuksen joku täältä lukee, sekin lohduttaa pikkuisen. Kiitos.

Kuulostaa siltä, että nyt olisi viimeistään aika tehdä lastensuojeluilmoitus. Sinä voisit/sinun pitäisi se tehdä, kun tunnet tapauksen. Mahdollista tehdä nimettömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kai he ovat lastensuojeluviranomaisten tiedossa ja hoidossa?

Joo, mutta viimeksi kun asiaa yritettiin selvittää, niin molemmat kiistivät kaiken, ja kun ei kellään (muilla kun mulla) ole mitään raskauttavaa kertoa heitä vastaan, niin ei sossut voi mitään tehdä ennen kuin oikeasti sattuu jotain. "ystäväni" puolustelee ja suojelee miestään kaiken aikaa kaikille, vaikka tämä tekisi mitä. Mulla taas ei ole sydäntä tehdä lastensuojeluilmoitusta, olemme kuitenkin tunteneet niin kauan, ja tiedän millaista tuskaa se on kun lapsi viedään väkisin pois äidiltään. Ymmärrän kyllä, että lapsi kärsii tilanteesta eniten, mutta en koe olevani oikea ihminen heitä "vasikoimaan".

Lasta ei ole tarkoitus viedä väkisin pois äidiltään, vaan taata lapselle turvallinen kasvuympäristö. Lastensuojeluilmoituksesta ei automaattisesti seuraa huostaanotto. Ilmeisesti muutkin ovat olleet huolestuneita kun yksi ilmoitus on ainakin tehty. Ilmoituksia voi tehdä useita. Ja nimettömänäkin sen edelleen voi tehdä. Lapsen kehitys häiriintyy koko ajan ja jo tässä vaiheessa tulee todennäköisesti vaikuttamaan negatiivisesti tulevaan ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä kärsimään mielenterveydenhäiriöistä.

ymmärrän että vaikeaa jne katsoa kun ystäväsi kärsii ja lapsensa ennen kaikkea, mutta en ymmärtänyt tuota miten kimpaannuit sille tuosta, siis tottahan se puhui tuosta tilanteestasi, siis aiemmasta. tai itse ainaki nään virheet omassa elämässäni, voin avoimesti sanoa et mitähän silloin mietin kun olin yhden eksäni kanssa, vaikka ei ollut lähimainkaan tuollainen kun omasi. siis lähinnä hänen tappionsahan, ettei näe millasta oma elämänsä on.. siis kai itseki mietit, että hyvä et pääsit eksästäs eroon.. en tajua miks otit tuon noin itteesi... Mutta se ei ihme, jos väsyt tuohon kuvioon, ja aina noissa huume jne jutuissa on varmaan vaara, että oma perheesikin sotketaan tuohon kuvioon jotenkin.. joku aineissaan tajuaa et lähdetäänpä sinne kaikki tms.. Älä silti hylkää ystävääsi, vaan pakota ammattiapuun.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ymmärrän että vaikeaa jne katsoa kun ystäväsi kärsii ja lapsensa ennen kaikkea, mutta en ymmärtänyt tuota miten kimpaannuit sille tuosta, siis tottahan se puhui tuosta tilanteestasi, siis aiemmasta. tai itse ainaki nään virheet omassa elämässäni, voin avoimesti sanoa et mitähän silloin mietin kun olin yhden eksäni kanssa, vaikka ei ollut lähimainkaan tuollainen kun omasi. siis lähinnä hänen tappionsahan, ettei näe millasta oma elämänsä on.. siis kai itseki mietit, että hyvä et pääsit eksästäs eroon.. en tajua miks otit tuon noin itteesi... Mutta se ei ihme, jos väsyt tuohon kuvioon, ja aina noissa huume jne jutuissa on varmaan vaara, että oma perheesikin sotketaan tuohon kuvioon jotenkin.. joku aineissaan tajuaa et lähdetäänpä sinne kaikki tms.. Älä silti hylkää ystävääsi, vaan pakota ammattiapuun.

Siis mä voin nykyään puhua ihan avoimesti tuosta mun ja exän suhteesta, ja tiedostan kyllä itse millainen oon siihen aikaan ollut ja miten oon käyttäytynyt, ja että se oli typerää ja itseäni alentavaa jne. Usein mietinkin, että mitä mun päässä tuolloin oikein liikkui, mutta oon kyllä jo päässyt tuosta suhteesta yli, eikä menneille enää voi mitään. Lähinnä loukkaannuin ystävälleni siksi, että hänellä on ilmiömäinen kyky arvostella ja haukkua muita kaiken aikaa, vaikka omassa elämässä on paljon enemmän ja vakavempia ongelmia. Eniten ehkä loukkasi tuo ettei hän kuulemma sitä uskaltanut silloin sanoa, että piti mua idioottina jne. kun olin ks. exäni kanssa, vaikka samaan aikaan antaa paljon pahempia asioita omalle miehelleen anteeksi ja vielä lapsensa kustannuksella. Oon jo pidemmän aikaa miettinyt, että ystäväni ei ehkä ole ihan täysillä enää mukana tässä todellisuudessa, vaan elää jossain itsensä ja miehensä sepittämässä fantasiamaailmassa. Pelkästään sekin on tähän mennessä ahdistanut mua paljon, mutta nyt kun se alkaa arvostelemaan myös mua tuolta kuplastaan, sai mun pinnan napsahtamaan lopullisesti poikki. Eikö ihminen todellakaan näe itsessään mitään vikaa ikinä??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kai he ovat lastensuojeluviranomaisten tiedossa ja hoidossa?

Joo, mutta viimeksi kun asiaa yritettiin selvittää, niin molemmat kiistivät kaiken, ja kun ei kellään (muilla kun mulla) ole mitään raskauttavaa kertoa heitä vastaan, niin ei sossut voi mitään tehdä ennen kuin oikeasti sattuu jotain. "ystäväni" puolustelee ja suojelee miestään kaiken aikaa kaikille, vaikka tämä tekisi mitä. Mulla taas ei ole sydäntä tehdä lastensuojeluilmoitusta, olemme kuitenkin tunteneet niin kauan, ja tiedän millaista tuskaa se on kun lapsi viedään väkisin pois äidiltään. Ymmärrän kyllä, että lapsi kärsii tilanteesta eniten, mutta en koe olevani oikea ihminen heitä "vasikoimaan".

Hetkinen hei. Sä AUTAT sitä lasta sillä. Sun on pakko auttaa sitä avutonta lasta.

Jos sä olet jokatapauksessa katkaisemassa välis tähän ystävään, niin miksi sä et voisi tehdä sitä ilmoitusta??

Se lapsiraukka tarvitsee sun apua :'(

En ymmärrä miksi kirjoitit tänne, jos et asialle kuitenkaan uskalla mitään tehdä. Haluatko vain päänsilittelyä? Onpa kauhea tilanne sinulla.. Uskon, että itselläsi on kamala olla, mutta mieti kuinka kamalaa kyseisellä lapsella on.. Edellä kertomasi perusteella sinun pitäisi tehdä se ilmoitus eikä itkeä täällä.

Kyllä mä tiedän, että mun olis pitänyt tehdä se ilmoitus jo aikapäivää sitten. Ehkä mä sitten teen sen, kyllä mäkin olisin aikanaan lapsena toivonut että mun vanhemmista olis jo paljon aikasemmin tehty lastensuojeluilmoitus, perheolot oli nimittäin aika helvettiä. Periaatteessa "ystäväni" on kuitenkin aina hoitanut lapsensa todella hyvin, lukuun ottamatta sitä mitä lapsi näkee kun vanhempiensa välit ovat tollaiset. Ts. lapsi on aina saanut kaiken tarvitsemansa fyysisen hoidon, eikä häntä ole kukaan koskaan lyönyt tai mitään sellaista, ainoa on nää ongelmat mitä se pieni lapsi joutuu siellä kotonaan sivusta seuraamaan. Tokihan nekin ovat jo omiaan aiheuttamaan traumoja, mutta koska oon itse ollut alusta asti tavallaan imaistuna mukaan tähän koko sotkuun, en ole osannut siihen suhtautua kuten kuuluisi. Mutta nyt kun kaikki täällä on tota mieltä, niin ehkä mun on viimein pakko avata silmäni tänkin asian suhteen.. :/

Lapselle ei riitä pelkkä fyysinen hoiva, tarvitaan myös läheisyyttä. Kaltoinkohtelu ei tarkoita pelkästään fyysistä väkivaltaa vaan voi olla myös henkistä laiminlyömistä. Vaikea kuvitella, että lapsi saa tarpeeksi huomiota (henkisesti). Jos lastensuojelu tulee mukaan kuvioon se voi jopa auttaa ystävääsi pääsemään eroon huonosta miehestään ja he voivat yhdessä lapsen kanssa aloittaa alusta ja ehkä sinäkin voit ystävystyä uudestaan. Mutta kaikille on selvää, että ilmoitus on tehtävä viipymättä ja niin monta kertaa, että asiaan saadaan apua.

Periaatteessa "ystäväni" on kuitenkin aina hoitanut lapsensa todella hyvin, lukuun ottamatta sitä mitä lapsi näkee kun vanhempiensa välit ovat tollaiset. Ts. lapsi on aina saanut kaiken tarvitsemansa fyysisen hoidon, eikä häntä ole kukaan koskaan lyönyt tai mitään sellaista, ainoa on nää ongelmat mitä se pieni lapsi joutuu siellä kotonaan sivusta seuraamaan.
Kaikenlaista paskaa sitä saakin täältä lukea.

Tekemällä ilmoituksen, voit parhaiten auttaa heitä saamaan apua. He voivat saada paremman perhe-elämän, heitä voidaan auttaa olemaan parempia vanhempia lapsilleen. Kansalaisvelvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus ja sen voi tosiaan tehdä nimettömänä. Voitko ottaa tunnollesi lapsen hyvinvoinnin?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Periaatteessa "ystäväni" on kuitenkin aina hoitanut lapsensa todella hyvin, lukuun ottamatta sitä mitä lapsi näkee kun vanhempiensa välit ovat tollaiset. Ts. lapsi on aina saanut kaiken tarvitsemansa fyysisen hoidon, eikä häntä ole kukaan koskaan lyönyt tai mitään sellaista, ainoa on nää ongelmat mitä se pieni lapsi joutuu siellä kotonaan sivusta seuraamaan.

No onpas sullakin ystävällinen asenne. :/

No mä kyllä ymmärrän tuon asenteen. Sä ensin itse kerrot, että lapsi ei esim. saa yöllä nukuttua, kun isin narkkikaverit meluaa kotona. Isi hakkaa äitiä, jne..
Sitten sanot, että lapsi on hoidettu tosi hyvin.

Ei hyvään hoitoon riitä ruoka ja vaatteet.

Lapsen pitää saada olla turvassa omassa kodissaan. Sitä äiti ei ole lapselleen suonut, mutta SÄ voit auttaa. Ehkä jopa ihan niitä kaikkia kolmea.

Mun ystävällinen asenne ei lämmitä sitä kaltoinkohdeltua lasta vähääkään. Se sen sijaan lämmittää, jos sä avaat silmäs ja heräät tähän päivään. Tee se ilmoitus MAANANTAINA.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:

No mä kyllä ymmärrän tuon asenteen. Sä ensin itse kerrot, että lapsi ei esim. saa yöllä nukuttua, kun isin narkkikaverit meluaa kotona. Isi hakkaa äitiä, jne..
Sitten sanot, että lapsi on hoidettu tosi hyvin.

Ei hyvään hoitoon riitä ruoka ja vaatteet.

Lapsen pitää saada olla turvassa omassa kodissaan. Sitä äiti ei ole lapselleen suonut, mutta SÄ voit auttaa. Ehkä jopa ihan niitä kaikkia kolmea.

Huomaathan, että mä kirjoitin lapsen saaneen aina kaiken tarvitsemansa FYYSISEN hoidon, sitä en ole kieltänyt etteikö kotiolosuhteet olisi henkisesti huonot. Sitähän mä juuri tässä oon yrittänyt selittää, etten pidä siitä mitä lapsi joutuu kotonaan katselemaan. Valitettavasti sossu ei vielä tähänkään mennessä ole suhtautunut tilanteeseen vakavasti, vaan uskoo kaikki näiden vanhempien selitykset, joten onko ihme etten ole kokenut ls-ilmoituksen välttämättä auttavan mitään. En ole halunnut pilata mun ja "ystäväni" välejä tähän mennessä, ja vaikka se kuulostaa ulkopuolisesta siltä, etten paskaakaan välitä tuosta lapsesta, niin ei todellakaan ole.

Mun ystävällinen asenne ei lämmitä sitä kaltoinkohdeltua lasta vähääkään. Se sen sijaan lämmittää, jos sä avaat silmäs ja heräät tähän päivään. Tee se ilmoitus MAANANTAINA.

Lähinnä tossa lastensuojeluilmoituksen tekemisessä mietityttää se, että sekä minä, että "ystäväni" olemme tuon alueen sossujen vanhoja tuttuja lapsuutemme takia, ja koska suurin osa niistä sossuista tietää meidän olevan ystäviä keskenämme, he tod. näk. arvaavat minun olevan kyseessä vaikka tekisinkin ilmoituksen nimettömänä. Vaikka en enää halua olla tekemisissä tuon "ystäväni" kanssa, en silti haluaisi hänen saavan tietää, että minä lopulta kerroin totuuden. Mutta olette oikeassa, jonkun se lastensuojeluilmoitus pitäisi tässä vaiheessa tehdä. Tiedän, että se viimeistään auttaisi ystäväni pois tuosta tilanteesta, ja pakottaisi avaamaan silmänsä, mutta entä jos hän edelleen kiistää kaiken, eikä oikeasti osaa nähdä itsessään mitään vikaa. Luuletteko ettei hän silloin koittaisi kostaa tuota mulle jollain tavalla, ja kun tunnen hänen miehensä, niin mua oikeasti pelottaa se kosto.

Ap, tee se ls-ilmoitus, on kaikkien parhaaksi. Lapsen äidinkin, ehkä sitten näkee tilanteen kieroutuneisuuden/jättää miehen kun sossut puuttuu peliin.

Mutta, ymmärrän mikset ilmoitusta ole tähän mennessä tehnyt. Mun niin tekisi mieli tehdä miehen veljen perheestä, mutta tietäisivät hyvin että ilmoitus on minusta lähtöisin ja miehen ja veljen välit olisivat sitten siinä. Ja mä olen suunnilleen ainoa joka näkee lasten tilanteen oikeasti, sen jälkeen mäkään en enää pystyisi pitämään tilannetta silmällä... mutta olen luvannut itselleni että jos lasten tilanne liian huonoksi menee niin teen sen ilmoituksen. Enkä ala tämän enempää tilannetta selittämään täällä.

Lastensuojelu voi myös pakottaa isän muuttamaan pois äidin ja lapsen luota!!

Lapsen isä ei ole virallisesti koskaan asunut "ystäväni" kanssa, vaan hänellä on oma kämppä, joka toimii lähinnä hänen kavereidensa kamanjakeluluukkuna. Tämäkin on osasyynä siihen, miksi sossu ei kunnolla puutu asiaan, he näet luulevat, että isä näkee lastaan vain satunnaisesti, ja äitihän pitää mielellään tätä valhetta yllä jotta saisivat jatkaa samaa touhua.

Yhteistyössä