thaimaaseen ilman havrixia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oda-sofia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

oda-sofia

Jäsen
29.11.2007
71
0
6
Olemme vuoden alussa lähdössä Thaimaaseen (tai niin oli suunniteltu), ja nyt tapahtui niinkin ihanasti, että olen raskaana. :heart:

Ensi viikolla olisin ottanut Havrix rokotteen, mutta nythän sitä en voi ottaa, kun olen raskaana.

Onko teillä tietoa/ omakohtaisia kokemuksia, voiko matkustaa Thaimaaseen ilman havrixia? Huomenna kysyn samaa asiaa terveyskeskuksesta, mutta haluaisin saada täältäkin kokemuksia.

Itse pidän sitä melko riskialttiina, kun olen raskaanakin.
Luultavimmin vaihdamme matkakohdetta jonnekin lähemmäs, esim kreikkaan tms. Toki sielläkin voi sairastua ym.

Mutta kertoilkaa kokemuksia, kiitos!!

Voi toki matkustaa ilman Havrixiakin. Riippuu vähän siitäkin menettekö "viidakkoon" vai pysyttelettekö kaupungissa ja minkälaisissa paikoissa syötte. Kävimme Thaimaassa 6,5 vuotta sitten eikä mitään ongelmia ollut. Havrixin otin vasta viime vuonna... :whistle: Hyvää ja rentouttavaa matkaa!

Jos pidät huolen hyvästä käsihygieniasta, juot vain pullotettua vettä ilman jääpaloja, ja syöt vain kypsennettyjä ruokia, luulis riskin olevan aika pieni.

Kyllähän Etelä-Euroopassakin se hepatiitin riski on aina olemassa ja sielläkin pitää noista yllämainituista asioista huolehtia.

Eli en näkis eroa siinä matkustatko Thaimaahan vai Kreikkaan, jos pidät hygieniasta huolen. Niin, ja raskaana ollessa täytyy elintarvikehygieniasta pitää huoli esim. listerian takia joka tapauksessa, vaikka oliskin kotona koko ajan.

siis Krabille, eli ei ihan minnekään viidakkoon. :whistle:
Tänään kävin terveyskeskuksessa varmistamassa raskauden ja samalla kyselin matkasta Thaimaahan ja siitä Havrixin puuttumisesta. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että ei kannata lähteä. Itse ja mieheni ollaan samaa mieltä pienen miettimisen jälkeen. Aiomme vaihtaa matkan lähemmäs Cran canarialle, kyselin matkatoimistostakin, niin heidän mielestä se on turvallisempi matkakohde Thaimaan sijaan raskaana ollessa. Minulle kun tuppaa tarttumaan kaikenmaailman sairaudet matkoilla ollessani. Uskoisin, että Canarialla on pienemmän riskit sairastua, kuin Krabilla. Nyt tärkeintä on kuitenkin minun terveyteni lisäksi myös kasvavan vauvan terveys.
Eli matkustaminen Thaimaahan olisi minun mielestä "vaarallista" vaikka minulla olisi se havrix. Siellä on kuitenkin paljon erilaisemmat bakteerikannat kuin esimerkiksi canarialla, ja näin ollen sairastuisin todennäköisesti helpommin. Mutta nyt me vielä mietitään viikonlopun yli, minne matkakohteeseen vaihdamme matkan. Joka tapauksessa jonnekin lähdemme! =)

Mulla kävi kans noin. Aloin oottaa esikkoo, mies oli just sinä päivänä maksanut lentoliput intiaan kun selvisi että vauva tulee :| . Olin ensin että en lähde, mutta otin sitten sen rokotteen, mikä antaa suojan olikos se nyt 3 kk kerrallaan, olikohan se gammaglobuliini(jos en väärässä ole), sen voi ottaa raskaana ollessa, ainakin näin mulle sanottiin.
Reissu tehtiin, olin ihan tosi vauhko hygienian suhteen ja terveenä tulin takaisin, tosin muutaman kilon kevyempänä. :D

Olen asustanut Thaimaassa ja olen sitä mieltä, että oda-sofia teki hyvän päätöksen jättäessään Thaimaan matkan väliin raskaana. Se on tosi iso prosentti, jotka saavat vatsapöpön siellä (40-60%). Meillä oli siellä jos minkäkinlaista vatsatautia (mm. lavantauti) ja ruokamyrkytyksiä, joista toipuminen vaati vahvoja antibiootteja ym lääkkeitä. Siellä vielä on tapana ronskimmin määrätä useita lääkkeitä samanaikaisesti ja olen melko varma, että se ei tekisi hyvää raskaudelle. Ja meidän kokemus oli, että esim. pahan ruokamyrkytyksen sai ihan yhtälailla kaupungissa kuin "puskassakin". Valitettavasti kylmäketjut ja muut sellaiset eivät toimi, ja tietotaso vähäisempi (ei esim. pestä käsiä raa-an kanan käsittelyn jälkeen; ja oikeesti näin tehdään, että pestään kädet ennen kuin mennään vessaan, mutta ei sen jälkeen :/ )

Yhteistyössä