Thaimaaseen 8kk:n kanssa ekaa kertaa. Vinkkejä?

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Suunnitellaan matkaa helmikuun (2012) puolivälissä n. 3 viikoksi Thaimaan Krabille - Ao Nangiin.

Haluaisimme bungalow tyylisen majoituksen, jossa olisi mahdollista laittaa itse ruokaa, mutta saisi huonesiivouksen ym. palvelua halutessaan. Ja Respa olisi lähellä. Osaako joku suositella?

Sitten minua askarruttaa vauvan kanssa matkustaminen autolla (esim. taksi). Sylissäkö vaan vai miten? Onko turvallista?

Onko siellä hyviä kauppoja, mistä voisi ostaa esim. reattaat. Ei millää jaksaisi raahata omia mukaan. Oletteko te tuoneet omat rattaat?

Entä mitä muita Krabin mestoja voisitte suositella vauvan kanssa matkustavalle?

Kiinnostaa myös tuo lapsen hoitajan palkkaaminen. Enemmän mua jännittää turvallisuus. Ties vaikka myyvät vauvan eniten tarjoavalle. :kieh:

Ao Nangista Krabin keskustaan on ilmeisesti n. 20km. Mikä olsii paras ja turvallisin keino matkustaa tuo väli?

Entäs kokemuksia vauvan kanssa merellä? Jos menisimme esim. Phi Phi saarelle, millaisia ne botskit on? Pitääkö vauvalle hankkia pelastusliivi?

En ole mikään ylisuojelevainen hermoheikko mutsi, mutta olisi hyvä tälläisistä asioista tietää vähän etukäteen kun eka kertaa mennään. Ettei tuu yllätyksiä. :)

Kiitos kaikille vastanneille etukäteen!
 
Me olemme menossa phuketiin nyt tammikuun lopussa ja mukana 3-v ja 9kk vanhat lapset. Krabista ei ole kokemusta. Me otamme omat rattaat mukaan ja niitä ei kannata muuten luovuttaa check-innissä vaan viedä portille asti. Ja kannattaa myös kysyä saako rattaat heti koneesta poistuttaessa vai tuleeko ne matkatavaroiden kanssa. Helpottaa suuresti, jos saa ne heti koneesta lähdettäessä.

Meillä suurin mietintä on ollut aamu- ja iltapuuro. Valmiit puurojauheet eivät meidän pojalle oikeen sovi ja nyt pitää testata tetroissa olevat. Meillä on hotellihuone, jossa vain vedenkeitin ja jääkaappi. imetän vielä, joten maitoa ei tarvitse raahata mukaan.

Suosittelen kunnon uv-uimapuvun hommaamista. Meillä on ollut aina esikoisella ja suojaa kyllä hyvin ja rasvaa ei tarvitse laittaa joka paikkaan.meinataan siis uida myös nuoremman kanssa.

Vaatteiksi varaan vain lyhythihaisia paitoja, bodeja ja shortseja pääasiassa. Ja otan vaatteet vain yhdelle viikolle ja pesetän ne jossain välissä. Ollaan siis 2 viikkoa.
 
Kannattaa ottaa omat purkkiruoat mukaan muksulle, siis lihat ym. soseet koska siellä on vaikee löytää noita ruokia. Hedelmäsoseita löytyy kyllä vaikka mitä. Vaippoja löytyy sieltä tosi hyviä eli niitä ei kannata raahata liikaa mukaan. Mä olen ottanut rattaat aina mukaan, koska silleen on helpoin kun ei heti tarvitse lähteä etsimään jotain kauppaa mistä saa ostettua puuttuvia tarpeita. Mutta jos välttämättä sieltä haluaa ostaa niin on siellä vaikka mitä kauppoja. (En tosin Krabilla ole ollut, mutta eiköhän sieltäkin joku carrefour tms. löydy)

Mulla on ollut omat pelastusliivit lapselle mukana ja suoraan sanottuna en olis astunut mihinkään vesikulkuneuvoon ilman niitä. Oli niillä jotkut lapsen kokoa olevat liivit, mutta ei mua kyllä vakuuttanut ollenkaan. Sitä paitsi ne liivit on näppärästi tulleet rattaiden kanssa samassa paketissa eli ei vieneet laukusta tilaa.

Luulenpa että se taksi on turvallisin ja paras matkustusmuoto. Me ollaan jopa pakettimatkoilla missä bussikuljetus kuuluu hintaan otettu taksi, koska se on kaikkein nopein ja mukavin. Ei ole tarvinnut jäädä odottelemaan ketään muita matkustajia lennosta väsyneen lapsen kanssa ja on saanut rauhassa istua ilmastoidussa taksissa ja pääsee hotellille ennen muita.

Muutenkin mä tykkään aina että on kaikki tarvittava mukana jo kotoa (ainakin muutaman päivän tarpeeseen, ettei heti ole pakko lähteä shoppaamaan). Ja todella se aurinkosuojapuku on ihan MUST koska sitä auringon petollisuutta ei voi tarpeeksi edes liiotella ja rasva kuluu pois ja kun rannalla on hauskaa aika lentää kuin siivillä ja yht'äkkiä huomaakin olevansa palanut, vaikka on aamulla laittanut hyvän kerroksen 50:stä rasvaa. Ja lapsi kannattaa pitää aina varjossa kun siihen mahdollisuus esim. puun alla rannalla tai jos altaalla joku rakennus luo varjon.

Hyvää matkaa!
 
Juuri joulukuussa olimme Phuketissa 8kk pojan kanssa ja hyvin sujui.

Kaikki purkkiruoat, puurojauheet sekä maitojauhe kanneettiin mukaan kotoa. Erittäin hyvä ratkaisu. Poika sai napaansa kotoisia makuja, eikä tosiaan tarvinnut sen mukaan valita kauppaa, josta saa lastenruokia. (Niitä ei kaikista saa, edes noita hedelmäsoseita.) Ja mikä parasta, takaisin tullessa oli paljon tilaa tuliaisille.:)

Omat rattaat olivat myös hyvä homma, niinkuin tuossa jo aikaisemmin joku mainitsikin. Ja yksi erittäin tärkeä väline oli hyttysverkko rattaisiin. Ainakin iltaisin paljon pieniä ärhäköitä hyttysiä. Eihän tuo poika sitä halunnut hereillä ollessaan rattaisiin näköesteeksi, mutta nukkui rattaissa paljon päiväunia ja joskus iltaisin nukahti myös illallisravintolassa, joten verkko vaan rattaiden päälle. Antoi myös mukavasti suojaa nukkuvalle lapselle.

UV-vaatteita tai ainakin uimapuku ja hattu kannattaa ottaa mukaan. Se aurinko on sitten todella polttava. Ja me ainakin laitoimme pojalle myös aurinkorasvaa uv-vaatteenkin alle. Silti esim. jalat ja kädet ruskettui. (Ei onneksi palanut.)

Thait on sitten todella lapsiystävällisiä. Ei kannata häkeltyä, jos esim. haluavat ottaa syliin. Tietenkään ei siis tarvitse antaa, mutta itse esim. ravintolassa tai hotellissa kyllä annettiin henkilökunnan viihdyttää pienokaista. Aina kuitenkin, niin, että oli näköyhteys. Eikä kukaan koskaan yrittänytkään poikaa pidemmälle viedä. Ovat vaan todella innoissa vaaleista pohjoismaalaisista vauvoista.

Eiköhän tässä nyt tullut tarkeimmät asiat muiden kommenttien lisäksi. Kirjoittelen lisää, jos tulee jotain vielä mieleen.

Niin ja oikein hyvää matkaa.
 
Vielä jatkan. Tuo vauvan vaatteiden pesettäminen ei välttämättä kannata paikallisissa pesuloissa. Käyttävät todella voimakkaita pesuaineita ja vaatteisiin jää voimakas tuoksu. Omia vaatteita pesetimme (aikuisen iho kyllä kesti hyvin), mutta vauvan vaatteet pesimme itse hotellissa ja narulle vaan kuivumaan parvekkeelle. Meillä oli siis minigrip pussissa pesujauhetta mukana. Pyykkinarun ja -poikia ostettiin pikku marketista hotellin vierestä.
 
Sydämellinen kiitos teille vinkeistä!

Lähdemme matkaan 14.2. ja olemme 2 viikkoa. Menemme Krabille, Ao Nangiin Peace Laguna resorttiin. Sieltä otimme private cottagen. Ostin Huutonetistä tosi hyvät ja kevyet matkarattaat eli otamme ne mukaan. Otan myös omat puurot ja purkkiruokaa - juuri lihaa sun muuta sellaista, ettei pojan tarvitse pelkällä puurolla olla 2 viikkoa. :LOL:

Alice millaista aurinkorasvaa käytit?

Onko joku ollut tuossa resortissa ja nimenomaan private cottagessa? Kokemuksia?

Ihanaa lähteä reissuun!!!!!
 
Euceriniä mekin käytimme, mutta oli vaan 25:sta. Purkissa ihan lukee, että sitä voi käyttää yli puoli vuotiaille. Siitä ei imeydy mitään vauvan kehoon vaan se jättää ns. kalvon ihon pintaan.
 
Täällä myös Thaimaan matka edessä ja pari kysymystä käyneille.

Kannattaako ottaa mukaan turvakaukalo ja onko hotelleissa sänky vauvalle vai kantsiiko ottaa matkasänky mukaan. Tämänhän saattaa olla hotellikohtaista, mutta ollaan kyllä varattu hotelli jota suositellaan perheille.

Muoks. Vauva siis 8 kk kun mennään.
 
Terveiset taalta Thaimaan lammosta. Taalla tullut nyt talvi oleiltua vauvan kanssa, joka vahan vajaa 9kk talla hetkella. Bangkokissa asustellaan, mutta reissailtu on myos jonkin verran ympariinsa. Tosin ei pakettimatkalaisten suosimissa paikoissa niinkaan, Ao Nangista kyllakin on tullut kaytya.

Turvakaukalon raahasin tanne Suomesta ja kerran on tainnut kaytossa olla. Monesti on ollu tytto rintarepussa niin pysyy vahan paikoillaan edes (kateva muutenkin jos/kun joutuu liikkumaan paikoissa joissa ei rattailla pysty liikkumaan). Bangkokissa liikutaan paljon taksilla ja niissa harvoin takapenkilla on turvavoita, joilla sen kaukalon kiinni saisi. Ao Nang-Krabi town valia on menty songtaililla(lavataksi), halvimmalla paasee. Kylla siella taksejakin on (ei mittari, kallista).

Ja taalla ei tosiaan hirveesti purkkiruokaa harrasteta, maitojauheita kyllakin hyllyt pullollaan. Tuontitavaraa australiasta ja pikkupurkki vihannessosetta maksaa 45baht eli yli euron. Makuja: pumpkin-sweetcorn, sweetcorn-chicken, parsnip-carrot-sweet potato pikkupurkeissa ja isompien soseita kahta erillaista joku kanarisotto ja joku toinen vastaava. Eli ei huimat valikoimat, plus tietty ne muutamat hedelmasoseet. Varmin paikka mista on aina jotain loytynyt on Tesco Lotus, siella muutenkin vauvatavaraa hyvat valikoimat ja tesco loytyy melkeen joka kaupungista. Krabi Townissa ulkopuolella loytyy myos, sinne on kylla Ao Nangista vahan matkaa. Rattaat kylla aika rimpuloita ja thaimaassa monin paikoin aika huonot tiet rattailla kulkea, parempi ottaa kotoa mukaan. Ao Nangissa on tosi hyvakuntoiset kadut.

Pyykkia kun oon pesettanyt niin oon antanut oman pesuaineen mukaan ja sanonut, etta pesevat vauvan vaatteet erillaan muusta pyykista. Ei tosin ole viela silmiin osunut hajustamatonta pyykinpesuainetta, vauvan pyykillekin loytyy kylla montaa eri tuoksuista.

Lasten pelastusliiveja oon nahnyt Ao Nangissa myytavan, laadusta en sitten tiia. Niissa ei esim ollu semmoista kelluketta niskassa mika mun suomesta ostamissa liiveissa on. Me mentiin yksi lyhyt matka pitkahantaveneella ilman liivia kun oli unohtunut kotiin ja mua pelotti ihan hirveesti. Phiphille menee kylla vahan isompia veneita, mutta valiakos silla onko iso vai pieni vene jos jotain sattuu, ei se vauva silti osaa uida.

Aurinkorasvan ostin apteekista, Aco-merkkisen, sopi vauvalle ja oli 50+. En tosin tehokkuudesta osaa sanoa kun tuolla pirpanalla sen verran tumma iho, ettei pala muutenkaan. Mutta hyvin levittyy, ei tahmaa. UV-suojapuku on jees, hieman suolainen hinta mun mielesta kun tan ikainen kuitenkin kasvaa niin nopeasti ulos vaatteista. Ostin lyhythihaisen/-lahkeisen puvun kokoa noin 90-100cm. Kateva kun nyt on pitkat lahkeet ja hihat ja on vahan loysa ja myohemmin sitten voi kayttaa "oikean kokoisena". :D
 

Yhteistyössä