Testaan kuinka paljon sitä rahaa ruokaan meneekään kuukaudessa! Lähtiskö joku mukaan?

Tätä on taidettu joskus palstalla koittaakin? Mutta mä haluan kans :whistle: :D

Varsinaisesti en, ainakaan tietoisesti, lähde sen enempää säästämään kuin nytkään (sen säästämisen vois yrittää tehdä sit elokuussa... ja katsoa erotuksen :whistle: ) vaan ostan suurinpiirtein sitä mitä nytkin. Pesuaineet, vessapaperit ja vaipat yms jätän ulkopuolelle laskuista.

No miten on? Lähteekö joku mukaan testaamaan? EIkä mitään kisaa vaan ihan muuten vaan.. :D

Keittiönoita
Sopii. Tosin mulla pari suunniteltua reissua, jolloion tulee syötyä ravintolassa. Tein jo itselleni tietsikkaohjelman, johon voin tallentaa tarvittavat tiedot. Siitä sitten helppo seurata kuun lopussa, paljonko meni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sopii. Tosin mulla pari suunniteltua reissua, jolloion tulee syötyä ravintolassa. Tein jo itselleni tietsikkaohjelman, johon voin tallentaa tarvittavat tiedot. Siitä sitten helppo seurata kuun lopussa, paljonko meni.
Miten sellasen ohjelman vois tehdä? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä taidan tyytyä ihan ruutuvihkoon.. :D

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mariia-83:
Löyty excel, mutta mitään en osaa tolle tehä :whistle:
No teet vaikka ensin siihen ylhäälle vaakatasoobn sarakkeisiin otsikot "Ruoka", "Pesuaineet" jne mitä nyt haluatkaan erotella. Ja ekaan pystysarakkeeseen päivät heinäkuun ekasta heinäkuun vikaan. Joka päivä, kun tulet kaupasta, kirjaat ko päivän kohdalle oikeaan sarakkeeseen, paljonko meni rahaa ruokaan, paljonko pesuaineisiin jne. Exceliä voi hyvin käyttää kodin kirjanpitoon.

vierailija
meillä tältä vuodelta kk keskiarvoksi tulee 210?. Pienin kuukausimeno on ollut 168? ja suurin 289?. Ruokamenoihin on laskettu vain se ja kaikki se mikä syötäväksi tarkoitettu kotona, ulkona, kahvilat ja jätskikiskat ym. Syöjinä työttömänä ja raskaana oleva äiti ja 5 v. kotihoidossa ollut lapsi. Mielenkiintoista testailuja toivotellen!

amlo
Meilla on pidetty kirjaa taman vuoden alusta, kun tuntui etta sinne ruokakauppaan katoaa ihan turhan paljon puntia. No, ostipa ihan vaikka vaan minimi tarvittavat (ruokaa siis vaan, ei edes mitaan herkkuja), niin ainakin se £70 menee viikossa :eek: Sama se kaviko lahikaupassa vai isommassa supermarketissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Mä voisin kans tuppautua tähän mukaan, eli ei siis mitään säästö kilpailua vaan katsoa vaan paljonko sinne kauppaan uppoaa :)
Tervetuloa vaan!
:D Joo ei mitään "kuka selviää halvimmalla" koska perheet on erikokoisia ja kaikki ei vaan voi syödä samaa ruokaa ja koska mä en kestäis tappiota joka oli täysin varma. :snotty: :whistle:

Pitäiskö niistä kauppaan uppoavista rahoista pitää kirjaa palstallakin jotenkin tyyliin näin:

Maito: 3,2?
Leipä: 2?
Jugurtti: 1,5?
Margariini: 2?

jne...

Lisätä sit tarpeen mukaan ja päivittää?

Vai oisko jollain joku parempi idea. :D

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Pitäiskö niistä kauppaan uppoavista rahoista pitää kirjaa palstallakin jotenkin tyyliin näin:

Maito: 3,2?
Leipä: 2?
Jugurtti: 1,5?
Margariini: 2?

jne...

Lisätä sit tarpeen mukaan ja päivittää?

Vai oisko jollain joku parempi idea. :D
Mä en varmaan joka päivä rupea palstan puolelle erittelemään, ehkä kerran viikossa. Kun suurena toiveenani olisi nyt loman alla vähentää tätä palstailuakin eli pitää ihan sellaisia "No Kaksplus Today" -päiviä =)

Mitään erityistä säästökuukautta minäkään en ajatellut pitää, ainoastaan seurata, paljonko rahaa sinne ruokakauppaan nyt lopulta uppoaa. Sitäpaitsi heinäkuu ei ole vuositasolla edes järkevin kuukausi pitää kirjaa asiasta, koska kotimaiset kasvikset maksavat nyt reilusti vähemmän kuin esim tammikuussa.

Sen, mitä ajattelin tuon kuluseurannan lisäksi tehdä, on pitää päivittäin kirjaa siitä, mitä sitten ruuaksi oikein kokkailin. Eli jokaisen päivän kohdalle, mitä syötiin aamiaiseksi, mitä lounaaksi jne. Kaikkea en tänne palstalle niistä raportoi, koska muuten tulisi kilometrin mittaisia ketjuja :D

Minäkin alan seuraamaan taloutta, jos vaan osaan tuota exceliä yhtäänkään käyttää. En raportoi sen kummemmin palstalle, ehkä olis hyvä joku 'viikkoraportti' jos vain haluaa sellaisen tänne laittaa,,?
Ja ajattelin ihan kaikki menot kauppoihin kirjata ylös, vaatehankintoja myöten, tosin tässä kuussa tuskin mitään ihmeitä tuleekaan osteltua. =)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minäkin alan seuraamaan taloutta, jos vaan osaan tuota exceliä yhtäänkään käyttää. En raportoi sen kummemmin palstalle, ehkä olis hyvä joku 'viikkoraportti' jos vain haluaa sellaisen tänne laittaa,,?
Ja ajattelin ihan kaikki menot kauppoihin kirjata ylös, vaatehankintoja myöten, tosin tässä kuussa tuskin mitään ihmeitä tuleekaan osteltua. =)
Mä kirjaan ylös vain ruokamenot. Tai siis sisältää myös pesuaineet, vessapaperit yms. Mutta en esim matkakuluja tai jos tietokone hajoaa, uuden ostoa jne.

En minä varmaan jaksa ihan kaikkea tänne naputella ylös mutta varmaan sen paljon kuluu. Joskus pidin kirjaa menoista ja se kaatu lopulta siihen et on mieletön homma joka kuitti kirjotella ja lajitella et mitä on tullut ostettua milläkin summalla.

Yhteistyössä