Terveyskeskuksen outo ohje perheelle: "Valitse lääkäriin perheen pahiten sairas"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saippuasuu

Jäsen
02.11.2009
473
0
16
Terveyskeskuksen outo ohje perheelle: "Valitse lääkäriin perheen pahiten sairas"

08.11. - 21:46 (Luotu: 12:12)

Sikainfluenssa mullisti Kuljussa asuvan nelihenkisen Häkkisen perheen viikon, kun kaikki perheenjäsenet sairastuivat.

Perheen äiti Virpi Häkkinen huolestui tilanteesta, kun yltyvä kuume kaatoi perheenjäsenet yksi kerrallaan vuodepotilaiksi.

Lääkäri määritteli viime viikon lauantaina Lempäälän terveysasemalla 12-vuotiaan pojan sairastavan korvatulehdusta.

- Kysyin, voisiko pojalla olla sikainfluenssa. Lääkäri ei ottanut testiä, Häkkinen kertoo.

Keskiviikkona piina jatkui, kun kaksi poikaa ja vanhemmat kuumeilivat rajusti. Häkkisen puolison kuume nousi 39:ään.

Torstaina Häkkisten 7-vuotias poika makasi sängyssään täysin velttona. Terveysasemalta luvattiin aika vain yhdelle.

- Minulle sanottiin, että tuo lääkäriin pahiten sairaana oleva. Vein pojan, mutta häneltä ei otettu sikainfluenssatestiä.

Torstai-iltana Häkkisen mies sai lopulta päivystysajan Lempäälän terveysasemalle.

Hänet kiidätettiin paikalta tehohoitoon Taysiin. Miehen hengitystä autetaan lisähapella.

- Hän on huonossa kunnossa. Toivon, että hän ylipäätään selviää. Sen jälkeen alamme katsoa, kuka tästä on vastuussa.

Aamulehti ei tavoittanut Kuljun terveysaseman vastaavia.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/161009.shtml

No mikäs tossa nyt on ihmeellistä? Miksi helvetissä se tauti pitää saada testattua? Sama kai se on mitä sitä sairastaa - lääkäriin lähetetään AINA se perheen sairain, mitä vitun järkeä on terveitä tai kotona pärjääviä lääkäriin edes kuskata?! Olipa hieman taas huomionhakuinen juttu ja perhe!

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
- Hän on huonossa kunnossa. Toivon, että hän ylipäätään selviää. Sen jälkeen alamme katsoa, kuka tästä on vastuussa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/161009.shtml

Vastuussa mistä? Siitä että mies pääsi TAYSiin? Siitä että mies saa lisähappea? Siitä että sairain sai apua? MISTÄ???

Eikö teistä ole kummallista, että kun koko perhe on kipeänä, niin lääkäristä luvataan aika vain yhdelle? :o

Kaiken järjen mukaan tuon isänhän pitäisi olla ihan kunnossa, kun sillä oli "vain" 39 kuumetta...

Eikö teistä ole kummallista, että kun koko perhe on kipeänä, niin lääkäristä luvataan aika vain yhdelle? :o

Kaiken järjen mukaan tuon isänhän pitäisi olla ihan kunnossa, kun sillä oli "vain" 39 kuumetta...

no vaikka meillä oli yrjötauti koko sakissa, niin vietiin vaan se vetelin sairaalaan. miks ne muut olis pitäny sinne viedä kun olivat suht kuntosia? täällä AJAN lääkärille saa tuurilla 4-6viikon päähän. muuten sitten täytyy mennä päivystykseen jonottaa kun emme ole kuninkaallisia..

Miks sä haluat ymmärtää tahalleen väärin? Jos sen hengitys on mennyt vaikeeki, niin se on ihan sama paljonko sitä kuumetta on tai ei ole. Ihan kuin sun lapsellaskin: pelkkä 38,5 kuume ei ole vaarallinen, mutta jos hengittäminen menee vaikeaksi niin lääkäriin, tottakai.

Ei kuumeeseen aina ole terveyskeskuksissa simsalabim-parannuskeinoja!!!

Miten se lääkäriinpääsy olisi muuttanut tilanteen? "Teillä on kuumetta" toteaa lääkäri -ja potilas on tyytyväisempi kuin todetessaan saman asian kotona kuumemittarilla? Ja olipas kivaa käydä sairaana se ihan tk:ssa kuulemassa.

Mä en kyllä ymmärrä miksei sairaita oteta lääkäriin. Olipa siis kyse mistä sairaudesta tahansa. Ja nyt tapetilla oleva sikainfluenssa on kuitenkin rajuna sen verran vakava, ettei ihmisten terveydellä tai hengellä pitäisi alkaa leikkimään. Ja eikös se ole niin, että Tamiflu-lääkityskin pitää aloittaa heti oireiden ilmaannuttua?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos tuossa perheessä olisikin tehohoidon tarpeessa 2 tai 3 hlöä ja vain yksi otetaan lääkäriin ja pääsee tarvitsemaansa hoitoon?

No yksi oli ja pääsi tehohoitoon. Entä jos niitä ei ollut enempää?

Alkuperäinen kirjoittaja hysteriaa:

no vaikka meillä oli yrjötauti koko sakissa, niin vietiin vaan se vetelin sairaalaan. miks ne muut olis pitäny sinne viedä kun olivat suht kuntosia? täällä AJAN lääkärille saa tuurilla 4-6viikon päähän. muuten sitten täytyy mennä päivystykseen jonottaa kun emme ole kuninkaallisia..

Yrjötauti on mun mielestä vähän eri juttu. Tässäkin tapauksessa olisi voitu ehkä kuunnella ne isän keuhkot ja todeta vaikka, että kappas vain, siellä onkin jotain. Olisi voinut saada lääkityksen ENNEN kuin pitää kiidättää TAYSiin hengenahdistuksen vuoksi. Mutta ei: tutkimatta tehdään diagnoosit puhelimessa.

Ja kyllä mua vähän kummastuttaa sekin, että mihin tässä maassa tarvitaan terveyskeskuksia ja lääkäreitä, kun jokainen kerran voi itse diagnosoida itsensä (tai näin netin välityksellä voidaan tehdä diagnoosit) ja sitten vasta jos hengenlähtö on lähellä, niin mennään sairaalaan.

Entä jos tuossa perheessä olisikin tehohoidon tarpeessa 2 tai 3 hlöä ja vain yksi otetaan lääkäriin ja pääsee tarvitsemaansa hoitoon?

Kyllä mun mielestä niitä oli ainakin kaksi: se veltto 7v joka vietiin lääkäriin ja lisäksi se isä, joka ei päässyt silloin lääkäriin, vaan vasta päivää myöhemmin kun tilanne oli jo pahempi.

se täti ei sen puhelimen kanssa näe tilannetta? jokainen jolla on omat aivot kai tajuaa lähteä ensiapuun jos tilanne sitä vaatii? vai soitatteko te kolaripaikalta lääkäri-aikoja?? kyllä on menny malliinsa et täytyy vähintää kaksplussalta jokainen päätös kysyä, eikö mitään osata päättää itse vai pelätäänkö täällä sitä vastuuta nyt sitte--jos soittaa terkkakeskukseen ei ite oo enää vastuussa?

Ja kyllä mua vähän kummastuttaa sekin, että mihin tässä maassa tarvitaan terveyskeskuksia ja lääkäreitä, kun jokainen kerran voi itse diagnosoida itsensä

No reseptejä ei oikein voi vielä kirjoitella itse, tai määrätä lisätutkimuksiin. En kyllä ihan heti alkais operoimaankaan itseäni tai muita.

se täti ei sen puhelimen kanssa näe tilannetta? jokainen jolla on omat aivot kai tajuaa lähteä ensiapuun jos tilanne sitä vaatii? vai soitatteko te kolaripaikalta lääkäri-aikoja?? kyllä on menny malliinsa et täytyy vähintää kaksplussalta jokainen päätös kysyä, eikö mitään osata päättää itse vai pelätäänkö täällä sitä vastuuta nyt sitte--jos soittaa terkkakeskukseen ei ite oo enää vastuussa?

Meillä täällä on ainakin terkkakeskuksessa se, että sinne päivystyksen soitetaan ajat... Tai saa sinne mennä paikan päällekin, mutta ne sanoo että "sinä pääset lääkärille noin klo 15.30. Voit odottaa tässä tai mennä kotiin ja tulla uudelleen siihen kellonaikaan". Ja mulle esim. sanottiin tänä aamuna, että kuumeinen ja yskäinen 2,5vee ei saa aikaa.

Kyllä mun mielestä niitä oli ainakin kaksi: se veltto 7v joka vietiin lääkäriin ja lisäksi se isä, joka ei päässyt silloin lääkäriin, vaan vasta päivää myöhemmin kun tilanne oli jo pahempi.

Joo, ne molemmat pääsi hoitoon, joten ongelma on -mikä?

Aamen.
Ja oikeesti hoitajan on vaikea pelkästään äidin tsm kuvailun perusteella selvittää kuinka kova on hätä.
Hoitureille on sälytetty todella iso vastuu.
SItä kyllä kritisoin.
Ei hoitureita ole koulutettu siihen....

Ja kyllä mua vähän kummastuttaa sekin, että mihin tässä maassa tarvitaan terveyskeskuksia ja lääkäreitä, kun jokainen kerran voi itse diagnosoida itsensä

No reseptejä ei oikein voi vielä kirjoitella itse, tai määrätä lisätutkimuksiin. En kyllä ihan heti alkais operoimaankaan itseäni tai muita.

Tästähän on lääkärit valittaneetkin: heitä pidetään enää reseptiautomaatteina. Ihmiset luottavat liikaa esim. netin lääkärisivustoihin ja tulevat vastaanotolle ikäänkuin vain hakemaan sopivaksi katsomansa hoidon omaan diagnoosiinsa.

Juu, tää on vähän off topic. Mä vaan on sellainen, että mä tykkään että ammattilaiset hoitaa asian. Oli kyse sitten sairaudesta, auton korjauksesta tai hiusten leikkuusta.

Joo, ne molemmat pääsi hoitoon, joten ongelma on -mikä?

Niin, kumpikaan ei kuollut, joten olkaamme iloisia.

Yhteistyössä