Terveydenhoitajan ammattitaidosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se siitä alatiesynnytyksestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se siitä alatiesynnytyksestä

Vieras
Voinkohan tehdä johonkin jonkun valituksen omasta äitiysneuvolan terkkarista..?
Nimittäin, rv nyt 39 ja vasta eilen selvisi, että vauva on perätilassa :(
Terkkari on koko loppuraskauden (alkaen rv 32) sanonut, että asennolla ei ole mitään kiirettä ennen rv 36, on tunnustellut ihan normaalisti mahan päältä asentoa, mutta koskaan ei ole saanut varmuutta vauvan asennosta. Viimenen lääkärikäyntikin mulla oli jo rv32 muiden syiden takia, lääkäri merkkasi äitiyskorttiin että on viistottain.
Sit rv 37 ja 38 th sanoi vauvan olevan rt, tosin tunnusteli todella kauan aikaa ja vaikutti muutenkin epävarmalta että onko oikeesti edes rt ja omasta mielestäni on ollut tuossa perätilassa jo pidemmän aikaa.
Eilen sitten viimein suostui laittamaan mut toiseen terveyskeskukseen ultraan ja sanoi että jos on pt niin sit kääntöyritykseen.
No perätilassahan se oli, eikä kuulema näillä viikoilla enää käännetä ja vauvakin painaa arviolta 3,5kg. Kävin tänään ä-polilla magneettikuvauksissa ja perätilasynnytystä ei edes suunnitella ja maanantaina aika sektioon.
Nyt vituttaa ihan törkeesti, voinko tehdä tästä johonkin valituksen, miksi mua ei olla kuunneltu ja jos th on ollut koko loppuraskauden ajan epävarma asennosta, niin miksi ei aikaisemmin pistänyt ultraan????
Eipä vauvan asento muutu valituksesta, mutta kuitenkin..

Ei sitä perätilaa aina käsikopelolla huomaa. Mulla oli kuopus perätilassa ja silloin sekä lääkäri että th sanoi, että jos ultra ei muuta näyttäisi, sanoisivat vauvan olevan rt:ssa

No vaikka se vauva olisi käännettykin, niin ei ne aina käänny, tai sitten kääntyvät takaisin perätilaan. Kyllä niillä on joku syy miksi ne siellä istuskelee. Eikä se sektio niin kamala ole. Saat miehen sinne mukaan ihan samalla lailla kuin tavissynnytykseen.
Kaikki menee hienosti, älä murehdi :hug:

Klonkku: Tiedän kyllä, mutta lähinnä ajattelin sitä, että olen toistuvasti sanonut th:lle omista tuntemuksista, että luulen vauvan olevan perätilassa. Ja lisäksi kun on ollut kokoajan epävarma asennosta, että miksi ei aiemmin laittanut mua ultraan varmistamaan asentoa.
miettijä: Tilaa ei ole kovasti ja omilla tunnusteluilla ja liikkeiden seurannoilla vauva ei mielestäni ole asentoa vaihtanut.

Eihän tässä muuten mitään, mutta oon vaan niin vihainen, sillä tämä ois voitu estää mikäli ois ajoissa päässyt ultraan. Tietenkään kääntöyritykset ei aina onnistu, mutta ees mahdollisuus ois ollut :(

olen sh ja tuleva th... mietinpä uskaltaako sitä toimia ammatissa kun heti ollaan valittamassa...
Vauva saattaa kääntyä itsestään ja nopeasti eri as. Kaikki menee varmasti hyvin. Tsemppiä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No vaikka se vauva olisi käännettykin, niin ei ne aina käänny, tai sitten kääntyvät takaisin perätilaan. Kyllä niillä on joku syy miksi ne siellä istuskelee. Eikä se sektio niin kamala ole. Saat miehen sinne mukaan ihan samalla lailla kuin tavissynnytykseen.
Kaikki menee hienosti, älä murehdi :hug:

Niinhän se on.
Mulle on tehty yks sektio, jossa pyörryin, kun kipulääke ei auttanut, eikä mua uskottu että tunnen kaiken ja sit jouduttiin nukuttamaan, joten kauheen hyvät mielet ja kokemukset ei ole tätä tulevaa sektioo kohtaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Klonkku: Tiedän kyllä, mutta lähinnä ajattelin sitä, että olen toistuvasti sanonut th:lle omista tuntemuksista, että luulen vauvan olevan perätilassa. Ja lisäksi kun on ollut kokoajan epävarma asennosta, että miksi ei aiemmin laittanut mua ultraan varmistamaan asentoa.
miettijä: Tilaa ei ole kovasti ja omilla tunnusteluilla ja liikkeiden seurannoilla vauva ei mielestäni ole asentoa vaihtanut.

Eihän tässä muuten mitään, mutta oon vaan niin vihainen, sillä tämä ois voitu estää mikäli ois ajoissa päässyt ultraan. Tietenkään kääntöyritykset ei aina onnistu, mutta ees mahdollisuus ois ollut :(

puhu sen th kanssa ja kerro ajatuksistasi ja anna sen kertoa oma näkemys.

Harmillista et sun vauva on perätilassa. Mutta niin oli munkin. Mulla lukee äitiyskortissa joka kohdassa, että vauva raivotarjonnassa. Eli perätila huomattiin vasta kun olin tullut kauheissa suppareissa synnärille veden menojen jälkeen viikolla 40+4!! Siitä sitten äkkiä kärrättiin kiireelliseen sektioon..

Tavallaan pidän sua onnekkaana, kun sun perätilavauva kuitenkin huomattiin nyt. Mäkin olisin halunnut tietää etukäteen... Sulla on nyt aikaa valmistautua henkisesti sektioon. Mulle se tuli aika järkytyksenä.

Kaikki meni kuitenkin hyvin ja toivuin sektiosta nopeasti (ainoana miinuksena olematon maidonnousu). Onnea sektioon!!

En usko, että valituksella olisi vaikutusta mihinkään. Helpommalla pääset, jos unohdat koko jutun. Meille on sattunut hoitovirheitä ja tuntuu, ettei valituksilla ole mitään merkitystä, jos ei pysty osoittamaan, että virheestä on seurannut pysyvä vamma tai muuta isompaa vahinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
olen sh ja tuleva th... mietinpä uskaltaako sitä toimia ammatissa kun heti ollaan valittamassa...
Vauva saattaa kääntyä itsestään ja nopeasti eri as. Kaikki menee varmasti hyvin. Tsemppiä sinulle!

Ammatti kuin ammatti, palaute on aina kehittävää olipa negatiivista tai positiivista ja varsinkin tämmösessä ammatissa tulisi kaikennäköinen palaute tulla ottamaan vastaan ihan tosissaan.
Mites me potilaat uskalletaan sitten tulla sh tai th luokse, kun kylillä liikkuu kaikenmoisia kauhutarinoita.

mulla oli kuopus perätilassa vielä 38vk...
pyöri ku väkkärä..
sit yrittivät kääntää sen..ei kääntynyt...
pari päivää meni ja neiti kääntyi itse vielä kerran raivotarjontaan :D
kivaa oli yx yö supistuksissaan ja kipeenä olla synnärillä...
aamulla lääkäri totes että ei tässä mikään synnytys meinannu käynnistyä...käänty vauva oikein päin... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja miina:

Ammatti kuin ammatti, palaute on aina kehittävää olipa negatiivista tai positiivista ja varsinkin tämmösessä ammatissa tulisi kaikennäköinen palaute tulla ottamaan vastaan ihan tosissaan.
Mites me potilaat uskalletaan sitten tulla sh tai th luokse, kun kylillä liikkuu kaikenmoisia kauhutarinoita.

ilmanmuuta palautteet otetaan vastaan, mutta kauhutarinat ei aina oikeita..

Yhteistyössä