Terveellisemmät elämäntavat. Ruokailun suhteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miumau";29404954]Kertokaa mullekin vinkki, että mitä laitatte salaatinkastikkeeksi? Millä esim maustatte oliiviöljyn, jos sitä laittaa pikku lorauksen? Jos ruokana on vihersalaatti ja vaikka fetaa, on ihan kiva jos siinä on joku kastike ja siinä tulis hyviä rasvoja samalla.[/QUOTE]

Mä laitan joko oliiviöljyä ja pippurisekoitusta myllystä tai balsamiviinietikkaa.

Mikähän suola ois hyvä? Ite oon käyttänyt vallan merisuolaa. Aiemmin en ole IKINÄ laittanut ruokaan suolaa, mutta mies sitä on vaatinut joten oon alkanut lisäilemään. Ehkä se tuota omaakin verenpainetta sit vähän nostaa :whistle:

[QUOTE="pätkis";29405041]Painonpudotusta pidit terveysvaikutuksena mausteista kun keskusteltiin, niin siitä se ajatukseni sitten lähti. Kun siis joku epäili, ovatko mausteet terveellisiä.[/QUOTE]

Niin? Aapeeta tässä yritetään neuvoa :headwall:

Äläs ala määräileen :)

images

Ravintoterapeutilta sain juuri ohjeen vältellä skyrrejä niiden sisältämien epäterveellisten/luonnottomien makeutusaineiden takia. Valion pro on kuulemma paljon parempi vaihtoehto.

Kiitos infosta, täytyypä lukasta. Aspartaamiako tarkoitat?
Makeutusaineita muuten löytyy todella useista tuotteista.

Ravintoterapeutilta sain juuri ohjeen vältellä skyrrejä niiden sisältämien epäterveellisten/luonnottomien makeutusaineiden takia. Valion pro on kuulemma paljon parempi vaihtoehto.

Mä oon käyttänyt ihan tavallista rasvatonta maitorahkaa. Noissa proteiinirahkoissa ei oo juurikaan enemmän proteiinia, mutta hiilareita tuplasti.

ProFeel: (/100g)
Energia kcal 80 kcal
Hiilihydraatit 9,6 g
Proteiini 11 g

Valion pehmeä rasvaton maitorahka:
Energia kcal 60kcal
hiilihydraatit 4,3g
Proteiini 10g

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Säännöllinen, kasvisvoittoinen ruokavalio varmasti tulee tekemään tulosta ja voit paljon paremmin. Makarooneja, pastaa sun ei tarvi alkaa korvata millään, vaan otat kohtuudella sitäkin. Hiilarit on myös tärkeitä, kunhan muistaa kaikessa sen kohtuuden :) Ei liikaa - eikä liian vähän. Proteiinit (liha, kala, kananmuna, rahka, pähkinät) kuuluu myös jokaiselle aterialle, eli vaikka jos syöt jogurttia ja mandariinin, niin ota siihen lisäksi vielä keitetty muna tai pähkinöitä.

Hyvät rasvat on hirmuisen tärkeitä, vaikuttaa myös ihon hyvinvointiin! Niitä saa esim. avokadosta, rypsi - ja oliiviöljystä.

[QUOTE="Aloittaja";29405203]Mitä raejuustoa muuten syötte?[/QUOTE]

Rainbow on mun mielestä parhaimman makunen.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kaikki raejuustot menee, mut nyt oon alkanu syömään sitä uutuutta "Valion pehmeä raejuusto"
Lidlissä on vähän samantyylistä, mutta maistuu jotenkin niiiiiiin suolaiselle, ettei oikein uppoa.

Ihana miten niin monia on tässä ketjussa jakamassa neuvojaan ja ruokaohjeitaan :)
Yllätyin todella positiivisesti. Yleensä täällä saa vaan kakkaa niskaan jos haluaa elää terveellisesti/pudottaa painoa/katsoa mitä suuhunsa laittaa. Kiitos, kiitos, kiitos!! :)

Tässä juuri kauppalistaa huomiselle rustaan ja koitan pähkäillä mitä ruokia. Pää lyö vaan ihan tyhjää.
Listalla on kuitenkin esim kanaa, lihaa, jauheliha .. Mutta mitä muuta ja mitä itselle noihin kaveriksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29405231:
Mulla on pakkasessa iso pussi kotimaisia mustikoita joita laitan rahkan sekaan ja sit joulusta jäi mantelilastuja.
Noita pähkinöitä kannattaa syödä kans, kunnon superfoodia.

Joo, mustikkarahka on ihan parasta.

Smoothietakin tais aapee kysellä. Ite laitan siihen purkillisen rahkaa, mustikoita, banaanin (puolikaskin riittää jos ei kauheesti tykkää), vettä tai sokeroimatonta mehua. Pähkinätkin sopii ja siemenet. Leseitä voi myös laittaa.

Smoothie on vähän sellainen, et sinne voi laittaa mitä tykkää. Jos pakkasessa vain on, niin laitan viinimarjoja, karpaloita jne :) Hyvää tulee

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29405231:
Mulla on pakkasessa iso pussi kotimaisia mustikoita joita laitan rahkan sekaan ja sit joulusta jäi mantelilastuja.
Noita pähkinöitä kannattaa syödä kans, kunnon superfoodia.

Ja ihan kaupan pakastealtaastko olet löytäny kotimaisia marjoja? Minä en ole niitä uskaltanut ostaa kun joku aika takaperin oli tämä listeria kohu.
Meillä vielä kesältä vähäsen mansikoita, mustikoita ja ehkä muutama vaapukka. Raparperia olisi vaikka kuinka.

[QUOTE="Aloittaja";29405241]Ihana miten niin monia on tässä ketjussa jakamassa neuvojaan ja ruokaohjeitaan :)
Yllätyin todella positiivisesti. Yleensä täällä saa vaan kakkaa niskaan jos haluaa elää terveellisesti/pudottaa painoa/katsoa mitä suuhunsa laittaa. Kiitos, kiitos, kiitos!! :)

Tässä juuri kauppalistaa huomiselle rustaan ja koitan pähkäillä mitä ruokia. Pää lyö vaan ihan tyhjää.
Listalla on kuitenkin esim kanaa, lihaa, jauheliha .. Mutta mitä muuta ja mitä itselle noihin kaveriksi?[/QUOTE]

Koita pakaste vihannessekoitusta :) Paistat ne ja laitat mausteita ja vaikka vähäsen sitä koskenlaskijaa. Kannattaa ehkä aloittaa tuolleen vähän iisimmin :D Jos et oo hirveesti kasviksia syönyt, ettet heti kyllästy. Kohta huomaat jo syöväs ihan keitettyjä kasviksia :)

[QUOTE="Aloittaja";29405248]Ja ihan kaupan pakastealtaastko olet löytäny kotimaisia marjoja? Minä en ole niitä uskaltanut ostaa kun joku aika takaperin oli tämä listeria kohu.
Meillä vielä kesältä vähäsen mansikoita, mustikoita ja ehkä muutama vaapukka. Raparperia olisi vaikka kuinka.[/QUOTE]

Mä ostin pakkasen täyteen silloin kun niitä oli metsät pullollaan :) Tosin ne menivätkin ihan hetkessä :whistle:
Mansikkakin sopii smoothieen, mutta sinne ei tarvii laittaa kovin montaa mansikkaa. Tuli aika hirveetä mun mielestä kun ekan kerran laitoin mansikkaa ja laitoin sitä sit aika reippaasti :D

[QUOTE="Aloittaja";29405241]Ihana miten niin monia on tässä ketjussa jakamassa neuvojaan ja ruokaohjeitaan :)

Listalla on kuitenkin esim kanaa, lihaa, jauheliha .. Mutta mitä muuta ja mitä itselle noihin kaveriksi?[/QUOTE]

Toki, nämä koskee meitä kaikkia, päivittäisessä elämässä kokoajan tekee valintoja sen puolesta miten voi ja miltä näyttää. Paras on kun niistä tulee tapoja esim. aamupuuro itselläni mikrossa tehtynä on aivan loistostartti päivälle ja pitää nälän pitkään loitolla. Sinne joukkoon kanelia tai marjoja.

Kanan, jauhelihan kaveriksi kasviksia/salaattia ja riisiä/pastaa/perunaa. Pastat kokojyvänä vaikkei painonhallitseminen siihen tyssää jos syö välillä valkoisena.

Tälläisiä ideoita mulle nyt tullut.

Kanan kanssa syön wokkivihanneksia ja chilikastiketta. Muut syö yasminriisiä.
Jauhelihakeittoon laitan runsaasti keittovihanneksia ja jätän itse potut pois.
Lihasta ajattelin tehdä kyljyksiä, paljon sipulia ja liemeen muhimaan. Tässä vielä ajatus kesken mitä itse söisin niiden kanssa kun muille tulee kermaperunoita.
Jauhelihakastiketta ja minulle jotain kasviksia muille pottuja. Mutta hei, itse teen ainakin jauhelihakastikkeen jauhoihin ja rasvaan. Eikös se ole äärimmäisen epäterveellistä?

Noista ei nyt koko viikoksi ruokaa riitä joten vielä olisi keksittävää.
Salaattia ehkä joku päivä.

Te kun pyöritteletre noita vihanneksia yms. Niin eikö mikään ala tökkimään? Tai miten vältätte se ettei ne ala tökkiä?

Leipä on sellainen mistä en varmaan osaa luopua. Mutta syön kyllä aina ruisleipää.

Yhteistyössä