Terveellisemmät elämäntavat. Ruokailun suhteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aloittaja";29405308]Tälläisiä ideoita mulle nyt tullut.

Kanan kanssa syön wokkivihanneksia ja chilikastiketta. Muut syö yasminriisiä.
Jauhelihakeittoon laitan runsaasti keittovihanneksia ja jätän itse potut pois.
Lihasta ajattelin tehdä kyljyksiä, paljon sipulia ja liemeen muhimaan. Tässä vielä ajatus kesken mitä itse söisin niiden kanssa kun muille tulee kermaperunoita.
Jauhelihakastiketta ja minulle jotain kasviksia muille pottuja. Mutta hei, itse teen ainakin jauhelihakastikkeen jauhoihin ja rasvaan. Eikös se ole äärimmäisen epäterveellistä?

Noista ei nyt koko viikoksi ruokaa riitä joten vielä olisi keksittävää.
Salaattia ehkä joku päivä.

Te kun pyöritteletre noita vihanneksia yms. Niin eikö mikään ala tökkimään? Tai miten vältätte se ettei ne ala tökkiä?

Leipä on sellainen mistä en varmaan osaa luopua. Mutta syön kyllä aina ruisleipää.[/QUOTE]

Jauhelihakastikkeen voi tehdä muuhunkin kuin ruskeaan kastikkeeseen, esim tomaattisosetta, joskus oon tehnyt ihan lihaliemeen, vähän tomaattisosetta, maizenaa tms mukaan.

Eikä sitä perunaa tarvitse kokonaan jättää pois, keitostakin voit yrittää onkia niitä muita juureksia sieltä enemmän kuin sitä valkoista perunaa :)

Muuten kuulostaa kyllä ihan hyvältä suunnitelmasi :)
Kasvikset ei mulla ainakaan töki sen takia, kun niitä voi maustaa ja valmistaa niin monin eri tavoin. Eihän se perunakaan ala tökkimään ;) tai makarooni

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Jauhelihakastikkeen voi tehdä muuhunkin kuin ruskeaan kastikkeeseen, esim tomaattisosetta, joskus oon tehnyt ihan lihaliemeen, vähän tomaattisosetta, maizenaa tms mukaan.

Eikä sitä perunaa tarvitse kokonaan jättää pois, keitostakin voit yrittää onkia niitä muita juureksia sieltä enemmän kuin sitä valkoista perunaa :)

Muuten kuulostaa kyllä ihan hyvältä suunnitelmasi :)
Kasvikset ei mulla ainakaan töki sen takia, kun niitä voi maustaa ja valmistaa niin monin eri tavoin. Eihän se perunakaan ala tökkimään ;) tai makarooni

Itse kirjoitettuani tajusin juuri saman: eihän ne perunat ja muutkaan ala tökkiä ;)
Oikeassa olet.

[QUOTE="Aloittaja";29404721]Niin ja kertokaa mitä perustarviketta kannattaa aina olla jääkaapissa ja pakastimessa että kiireessäkin saa terveellistä alas ja ruoaksi tehtyä? Hyviä perustarvikkeita siis.[/QUOTE]

Kananmunat, maitorahka, raejuusto.
Erilaiset tuoreet kasvikset (salaattitarvikkeet) ja hedelmät (välipaloiksi).
Pakkasessa aina erilaisia vihannessekoituksia ja pakastemarjoja sekä broileria/kalkkunaa.
Kuivakaapissa aina kaurahiutaleita, proteiinijauhoja, joitakin säilykkeitä (esim. kikherneet, kidneypavut jne).

[QUOTE="Aloittaja";29405308]Tälläisiä ideoita mulle nyt tullut.

Kanan kanssa syön wokkivihanneksia ja chilikastiketta. Muut syö yasminriisiä.
Jauhelihakeittoon laitan runsaasti keittovihanneksia ja jätän itse potut pois.
Lihasta ajattelin tehdä kyljyksiä, paljon sipulia ja liemeen muhimaan. Tässä vielä ajatus kesken mitä itse söisin niiden kanssa kun muille tulee kermaperunoita.
Jauhelihakastiketta ja minulle jotain kasviksia muille pottuja. Mutta hei, itse teen ainakin jauhelihakastikkeen jauhoihin ja rasvaan. Eikös se ole äärimmäisen epäterveellistä?[/QUOTE]

Jauhelihakastikkeeseen ei tarvitse lisätä rasvaa. Jauhelihassa itsessään on ihan tarpeeksi rasvaa paistamiseen (erityisesti sikanaudassa jopa 25% - kannattaa suosia naudan/hevosen paistijauhelihaa tai kevytjauhelihaa, joissa alle 10%).
Jauhoja jauhelihakastike ei tarvitse. Tee jauhelihakastike tomaattipohjaiseksi - lisää purkki-pari tomaattimurskaa - ja pilko sekaan runsaasti sipulia sekä muitakin kasviksia, kuten porkkanaa.

[QUOTE="eee";29405455]Jauhelihakastikkeeseen ei tarvitse lisätä rasvaa. Jauhelihassa itsessään on ihan tarpeeksi rasvaa paistamiseen (erityisesti sikanaudassa jopa 25% - kannattaa suosia naudan/hevosen paistijauhelihaa tai kevytjauhelihaa, joissa alle 10%).
Jauhoja jauhelihakastike ei tarvitse. Tee jauhelihakastike tomaattipohjaiseksi - lisää purkki-pari tomaattimurskaa - ja pilko sekaan runsaasti sipulia sekä muitakin kasviksia, kuten porkkanaa.[/QUOTE]

Meillä kun ei muulle perheelle uppoa ollenkaan tuo tomaattipohjainen kastike. Tykkäävät perus jauhelihakastikkeesta.

[QUOTE="Aloittaja";29405460]Meillä kun ei muulle perheelle uppoa ollenkaan tuo tomaattipohjainen kastike. Tykkäävät perus jauhelihakastikkeesta.[/QUOTE]

No koita tehdä ihan lihaliemi ja suurusta se. Siis lusikallinen niitä valkoisia jauhoja koko kastikkeessa ei ole epäterveellistä :) Paistat jauhelihan, lisäät jauhoja sekaan, ruskistat ja laitan vettä + lihaliemikuution. Tadaa, "lisarasvaton" kastike on valmis :)

Pihvien kanssa esim uunijuureksia, Porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, sipulia. Maustaa voi suolan ja pippurin lisäksi rakuunalla, rosmariinilla tai timjamilla ja lorauksella hunajaa.

Yksi hyvä lisuke vaikka jauhelihakastikkeelle on uunissa kypsennetyt munakoison puolikkaat, joiden päälle valkosipulia, pippuria, suolaa ja oliiviöljyä.

Kaloja kannattaa syödä vaihdellen. Hyviä rasvoja ei kannata pelätä.

[QUOTE="Aloittaja";29405248]Ja ihan kaupan pakastealtaastko olet löytäny kotimaisia marjoja? Minä en ole niitä uskaltanut ostaa kun joku aika takaperin oli tämä listeria kohu.
Meillä vielä kesältä vähäsen mansikoita, mustikoita ja ehkä muutama vaapukka. Raparperia olisi vaikka kuinka.[/QUOTE]

Meiän Prismassa on kotimaisia marjoja. Ei niissä kotimaisissa ole listeriaa.

Noniin koko iltapäivä kärsitty kaikenmaailman himoista ja haluista! Ja eikun vaan pahenee!! Tsiisus tää on vaikeaa! Kauanko tää tälläinen himo kestää pahimmiillaan?
Ja miksi oi miksi se iskee iltapäivällä ja illalla? Päivällä ei mitään ongelmaa.

Mikä tähän auttaisi. Justiin tulin lenkiltä ja se vähän katkaisi sitä pahinta himoa. Tänään onneksi nakkasina aamulla kaikki uudeltavuodelta jäänet herkut jorpakkoon. Joulusuklaita vielä on mutta niistä en onnekso välitä. Minun paheet on salmiakit, pommit ja ne sipsit!

Mitä otatte/teette kun himo iskee?

[QUOTE="Aloittaja";29405832]Noniin koko iltapäivä kärsitty kaikenmaailman himoista ja haluista! Ja eikun vaan pahenee!! Tsiisus tää on vaikeaa! Kauanko tää tälläinen himo kestää pahimmiillaan?
Ja miksi oi miksi se iskee iltapäivällä ja illalla? Päivällä ei mitään ongelmaa.

Mikä tähän auttaisi. Justiin tulin lenkiltä ja se vähän katkaisi sitä pahinta himoa. Tänään onneksi nakkasina aamulla kaikki uudeltavuodelta jäänet herkut jorpakkoon. Joulusuklaita vielä on mutta niistä en onnekso välitä. Minun paheet on salmiakit, pommit ja ne sipsit!

Mitä otatte/teette kun himo iskee?[/QUOTE]

Pari viikkoa on pahin... Siis kun sokerin jättää pois. Kun jonkin aikaa oot ollut täysin ilman, niin jo yhden suklaan jälkeen tulee niin ällö maku suuhun ettet ees halua enempää syödä. Sama sokerilimpparit :snotty:

Syömisten suhteen mulla meni tänään vähän plörinäks koska aamupala venähti tonne yhteentoista. Ei vaan kertakaikkisesti maistu aijemmin. Mutta ehkä siihenkin tulee muutos pikkuhiljaan?

Aamupalaksi siis söin pari happaria ohuenohuella kinkkusiivulla ja juustolla ja pari munaa. 2kuppia kahvia ja 1,5l vettä.

Ruoka oli noin kolmen aikaan ja sillöin söin noin desin verran kasvis-kantarelli-kerma "muhennosta". Lasi maitoa.

Pahimpaan himoon söin omenan ja ehkä kymmenen pähkinää.

Vettä menee päivän aikana 2-3l. Muuta en juo, paitsi sitä kahvia ja maitoa ruoan kanssa.

Yleensä meillä on siis lounas jo klo 12, päivällinen 16-17 ja iltapala joskus 19-20.

[QUOTE="Aloittaja";29405832]Noniin koko iltapäivä kärsitty kaikenmaailman himoista ja haluista! Ja eikun vaan pahenee!! Tsiisus tää on vaikeaa! Kauanko tää tälläinen himo kestää pahimmiillaan?

Mitä otatte/teette kun himo iskee?[/QUOTE]

Mä otan muutaman pähkinän jos on kauhee herkuttelu himo.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29406197:
Mitä vikaa niissä on?

Ei niissä mitään vikaa ookkaan, se on vaan vika siinä kun se olin minä joka sitä ehdotin|O

ja aapee, mä en oo ennen IKINÄ syönyt koko aamupalaa, en edes lapsena. Nykyään meen heti syömään kun herään :) Eli kyllä siihen tottuu ja kohta haluat jo syödä heti :)

Ei mikään ihme että sulla on himoja kun ainoa ruoka on desi jotain kasvismössöä. Päivällinen kehiin nyt.

Joo, siis niitä kasviksia voi tietenkin ottaa enemmän aapee kuin desin :) Kunnolla vaan kasviksia ja sitten se soossi kaveriksi. + lihaa/kanaa/kalaa. Sitä proteiinia, varsinkin jos lihasmassaa tahdot tai et halua menettää sitä jo olemassaolevaa.

Ja kannattaa tosiaan ajatella niin, että syöt silleen, miten kuvittelet pystyväsi syömään loppuikänsä.

En suinkaan mitään nälkädiettiä vedä. Söin vielä iltapalaksi tonnikalasalaattia kera raejuuston ja happarin.
kyllä se päivällinen oli ihan päivällisen verran. Oli erilainen toisenlainen "kinkkukiusaus"

[QUOTE="aloittaja";29406395]huh, aika usein saap syödä :D
mitä te vedätte jos syötte vaikka kahden tunnin välein?[/QUOTE]

Mulla on ihan aamupala, lounas,päivällinen, iltapuuro ja hedelmä johonki väliin. Syö niin pikku annoksia, että tulee nälkä. Pitää syödä jotta aineenvaihdunta ei hidastu. Mä myös vedän päivittäin 10km lenkin niin siitä tulee nälkä.

[QUOTE="aloittaja";29406395]huh, aika usein saap syödä :D
mitä te vedätte jos syötte vaikka kahden tunnin välein?[/QUOTE]

No se 2h on minimi :D

Mutta esim 4h välein jos syöt niin ei voi tulla kamala nälkä. Kun jotkut tekee niin, että syövät kaks kertaa päivässä ja annokset on sit aivan järkyttäviä. Pieniä annoksia useasti päivässä :)

Itse esim olen tänään syönyt:
Aamulla heti herättyäni klo 10 maitorahkan
klo 12 kasviksia ja itsetehtyjä lihapullia kastikkeessa, salaattia ja raejuustoa (pieni annos)
klo 14 banaani ja omena
klo 17 uunilohta ja keitetyt kasvikset, salaattia (pieni annos)
klo 19 ruisleipä juustolla ja kurkulla

ja varmaan syön vielä tuossa 9 aikaan jotain pientä :)

Yhteistyössä