Terveellinen ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten muilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten muilla

Vieras
Mielenkiinnosta kyselisin, miten te muut toteutatte terveellistä ruokavaliota? Mitä/minkälaista ruokaa syötte, mitä raaka-aineita käytätte? Mitä ruoanvalmistustapoja suositte? Miten välttelette lisäaineita? Itse oon herännyt viime vuosina huomaamaan, kuinka epäterveellisesti tuleekaan syötyä ja olen pikkuhiljaa alkanut kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota tämän perheen ruokavalioon, pieniä muutoksia kerrallaan ja uskoisin, että hyvällä tiellä ollaan jo, mutta asia ja muiden kokemukset/vinkit kiinnostaisivat kovasti. Myös kaikki ruokaohjeet, etenkin kalaruokien, olisivat enemmän kuin tervetulleita :)

Omasta mielestä (paljon aihetta tutkineena) terveellisin ruokavalio on mahdollisimman vähän käsitelty vähähiilihydraattinen ruokavalio. Olen noudattanut vhh:ta jo monta vuotta ja olo on mitä mahtavin :) Kyllähän siinä kesti että tottui uuteen ruokavalioon ja meni varmaan 2 vuotta ennekuin ruokien keksiminen alkoi olla helppoa... Mitään tiukkaa ketoosia en tavoittele koska painonpudotustarvetta ei ole joten syön hiilareita n. 30-100 g päivässä.

Liian tiukasti ei kannata aloittaa, se oli mulla ongelma alussa. Nykyään syön esim. myös jonkin verran perunaa ja herkkupäiviäkin tulee välillä (toisaalta makeanhimo on nykyään niin olematon että herkkupäivänä riittää pieni suklaapatukka kun ennen meni helposti koko levy).

Meidän perheessä on tärkeintä ruokavalion kannalta on lisäaineiden ja sokerin välttely. Suosin luomua ja vähitellen aiotaan siirtyä luomulihaan (kunhan rahatilanne antaa periksi). Myös lähi- ja kausiruokaa suosin, joten talvella syödään enemmän juureksia ja kaalia, kesällä taas enemmän muita vihanneksia. Lapsillekin riittää herkuksi pari palaa 80 % suklaata kun eivät ole tottuneet isoon määrään makeaa.

Oma ruokavalio koostuu lähinnä näistä: liha,kala, kana, vihannekset, kerma, voi, kananmunat, pähkinät, mantelit, siemenet,peruna,mausteet. Leipää teen mantelijauheesta ja siemenistä. Lasten hiilareita taas en rajoita, sillä ovat hoikkia. Saavat esim. leipää, puuroa ja perunaa. Ruokajuomana punainen maito. (tosin ehkä kokonaishiilarit jäävät keskivertoa pienemmäksi kun sokeria tulee vähän ja iso osa energiasta tulee rasvasta)

Yhteistyössä