Teroluteilla raskaaksi tulleet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jasmine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jasmine

Vieras
Eli, montako Terolut kuuria jouduit syömään (jos nyt jouduit ko. tabletteja syömään ollenkaan) ennenkuin tulit raskaaksi?

Kysymys kiinnostaa siksi, koska vauva olisi erittäin toivottu ja itselläni on nyt ollut "jo" 1 terolut kuuri, toinen alkaa 14 päivän kuluttua...

Tärppiä ei siis edelleenkään meikäläiselläkään ole kuulunut... vaikka toistakaan terolut-kuuria en ole vielä aloittanut.

Tuntuu, että poikakaverikin alkaa jo odottelemaan maalis-huhtikuun vaihdetta, jolloin aijon mennä yksityiselle gynekologille-jälleen kerran, jos hän voisi sitten kirjoittaa reseptin munarakkulan irtoamiseen. Lääkkeen nimi alkoi muistaakseni C-kirjaimella... mutta lääkkeen nimestä en ole varma....

Poikakaveri jotenkin uskoo erittäin vahvasti, että sitten, kun aloitan tuon kuurin niin sitten viimeistään tulen raskaaksi... itse en tuohon oikeen usko, mutta enpä usko kyllä noihin Terolutteihinkaan.

Minulle lääkäri sanoi, että Terolut ei auta mitenkään raskaaksi tulemisessa, päinvastoin se voi ohentaa kohdun limakalvoa. Ja ei suositellut niitä. Tietysti jos kuukautiskierto ei käynnisty, niin pakkohan niitä on käyttää. Parempi lääke on munasolujakypsyttävä hormooni.

Tosiaan, mun poikakaveri uskoo täysin noihin clomifeneihin, tuntuu juuri vaan, että meikäläiseltä se usko on mennyt jo aikoja sitten.

Mullakin on tässä raskaaksi tulemisessa vielä diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta, mitkä pitää ottaa huomioon-niin ja erittäin epäsäännöllinen kuukautiskierto, joka on ollut mulla ihan siitä asti, kun mulla menkat aikoinaan alkoivat.

Onko kellään tietoa, onko monikin onnistunut noilla clomifeneilla? Teroluteistakin olen kuullut, että toisilla auttaa heti, toisilla vähän myöhemmin ja toisilla ei lainkaan-ei edes kuukautiskierron tasaamisessa.

Olen 1-tyypin diabeetikko ja käyn sekä diabetesseurannassa että lapsettomuushoidoissa Naistenklinikalla. Mulla on vielä lisäksi PCO ja 15kg ylipainoa.. :( No joo. Mutta tuohon Blue81:n kommenttiin täytyy sanoa, että nimenomaan PCO-tapauksia hoidetaan ensin clomifenilla ja sitten järeämpiin hoitoihin jos eivät tepsi. ELi PCO ei ole este clomien saannille! Mä söin Teroluteja 8 kiertoa enkä todennäköisesti ovuloinut ollenkaan. Nyt on toinen clomikierto menossa, joten ei clomitkaan heti kerrasta tehonneet. Mutta suosittelen että vaadit diabeteksen takia seurantaultran jokaiseen clomikiertoon gyneltäsi, koska mahdollinen kaksosraskaus on erittäin haasteellinen diabeetikolle ja kiihdyttää liitännäissairauksia enemmän kuin normaali raskaus.

Ihanaa! Toinenkin diabeetikko täällä! =)

Mulla tulee keväällä täyteen 8 vuotta siitä, kun mulla diabetes todettiin. Olen myös 1-tyypin diabeetikko.

Kiinnostaisi tietää, millaisia ne lapsettomuushoidot ovat? Itse kävin ensimmäisen kerran Naistenklinikalla tuossa n. pari kuukautta sitten ja toinen käynti on onneksi jo 3.1 (alunperin oli 2.2, mutta lähinnä kuukautiskierron takia sitä aikaistettiin). Lapsettomuushoidot otin esille tuolla Naistenklinikalla jo heti ekalla käyntikerralla. Diabetesseurannassa käyn oman kuntani terveyskeskuksessa.

Miten siis... seurantaultra jokaiseen clomikiertoon gyneltäni??? Siis... vaikken olisikaan raskaana?

en tiedä mikä on, ilmeisesti käytännöt vaihtelevat... Mutta itselläni on myös pco, paino noussut parin vuoden takaisesta 5 kiloa, mutt oon edelleen normaalin rajoissa. kuitenkin mulle sanottiin ett just painon nousust johtuu etten tuu raskaaks, joten en saa mitää muuta kuin teroluteja ennen kun paino on laskenut.... sen jälkeen vasta clomifen tai metformin!! (kirjotinkohan noi oikein)

En sitte tiedä, miks eivät sulle noita kirjoita, mutta itseäni harmittaa todella, kun nyt menee aikaa taas lähes hukkaan, ennen kuin mikään etenee...

Mun hoitohistoriani on sellainen, että käyn "raskauden suunnittelussa" NKL:lla, eli sisätautilääkärin vastaanotolla 3-4kk välein. Muuta diabetesseurantaa mulla ei ole. Mun PCO oli jo tiedossa enne raskauslupaa, niin heti kun lupa heltisi niin sain terolutit e-pillereiden tilalle. Kun vauvaa ei kuulunut puoleen vuoteen, niin sisätautilääkäri laittoi lähetteen lapsettomuuspuolelle ja multa otettiin jo ennen ekaa lapsettomuuspolikäyntiä kaikki tarvittavat verikokeet. Lapsettomuuspuolella sitten aloitettiin clomifen ja tosiaan toisella kuurilla olen. Mulla on siis seurattu ultralla kp11-13 follikkelin kasvua, ettei vaan tulisi useampaa kuin yksi munasolu kerrallaan ja loppukierrosta vielä verikokeet millä on varmistettu että ovulaatio on tapahtunut. Mullakin tuo ylipaino varmaankin vaikuttaa raskautumisen vaikeuteen ja laihiksella olen. Tuota metformiiniakin ollaan harkittu, koska se kuulemma helpottaa lahdutusta pco:laisilla, mulla se vaan sekoittaa ikävä kyllä sitten insuliiniannostukset. Mutta todellakaan, ei oo kukaan sanonut ettenkö saisi hoitoja painostani huolimatta.

Jouduitko odottelemaan kauankin lupaa saada yrittää lasta? Itse sain samantien luvan, kun olin käynyt Naistenklinikalla. Tosin, nyt mun pitkäaikaisverensokeri on laskenut huomattavasti sen jälkeen, kun kävin viimeksi siellä Naiatenklinikalla. Hyvät arvot mulla on ollut nyt jo pitkään (reilun vuoden) mutta ainahan niissä on varaa parantaa, tosin nyt joulukuussa taas diabeteslääkärini sanoi, että mulla on liian matalalla toi pitkäaikaisarvo (6.6).

Mulle diabeteshoitaja sanoi Naistenklinikalla, että lapsettomuushoitoihin saa lähetteen vasta, kun on yrittänyt vuoden päivät lasta, tuloksetta. Avomieheni kanssa ollaan yritetty lasta jo kohta 5kk.

Yritän nyt Tammikuussa, kun käyn siellä Naistenklinikalla, niin pyytää ainakin noita Clomifeneja, jos se sisätautilääkäri mulle niitä vois antaa, ihan jo silleen, että jos niiden käytön myös voisi aloittaa samantein. Sen verran kuitenkin kuullut täällä negatiivista juttua noista Teroluteista.

Miulla todettiin viime syyskuussa PCO ja hoidoksi sain aloitettua marraskuussa metformiini lääkityksen,
joka jo heti ekassa kierrossa lyhensi kierron kp 38 kp 30:een. :)
Joten metuja suosittelen ennen kaikkea hoidoksi. On nimittäin PCO:sta johtuva
painon helppo nousu lähtenyt laskuun ja iho voi paljon paremmin.
Oviksen bongasin taas eilen. :)

Aika jännä, kun mulle sanottiin etten saa mitän, metuja tai clomeja ennen kun paino on tippunut.... Ja kun se ei ponnisteluista huolimatta ole kovinkaan helppoa saada edes muutamaa kiloa pois!!

Mulla on ollut aina aika haasteellista tuon verensokerin kanssa, ja nyt sitten jälkiviisaana huomattiin että e-pillerit on ollut syypää. Kun lopetin pillerit, sokerit tasaantui lähes heti ja insuliinimäärät tippui puoleen. Mä siis kävin reilun puolen vuoden ajan suunnittelussa ennen lupaa. Nyt on ollut pitkäaikaissokeri 7.0-7.8 viimeisen vuoden.

Mä sain sen lähetteen lapsettomuuspuolelle kun tuli 6kk yritystä täyteen, pääosin kai tuon PCO:n takia. Jos mitään selvää "vikaa" ei olis niin sit on se vuosi yritystä ennen hoitoja. Sisätautilääkäriltä, eikä äitiyspolin gyneltä ei saa clomeja. Mutta Terolutit sain äitiyspolin gyneltä, kun niitä pyysin. Mut siitä päivästä kun sis.lääkäri kirjoitti mun lappuihin että konsultaatio hormonipolilta, niin sain kutsun jo 2vk:ssa ja eka käynti oli jo 1kk päästä. Eli siis reilusti nopeammin kuin tavalliset lapsettomat, jotka kuulemma jonottavat julkiseen hoitoon useita kuukausia.

Mutta jos sulla, Jasmine, on ollut ennen Teroluteja esim. epäsäännöllinen kierto tms. niin pyydä että sisätautilääkäri suosittaa sulle gynekologikäyntiä, jos et vielä lapsettomuuspuolelle pääse, niin saat varattua ajan äitiyspolin gynelle, joka vois ainakin katsoa, ettei oo mitään häikkää, esim. just PCO:ta tai endoa. Sais ainakin vähän rauhoitettua mieltä. :) Noita lääkäriaikoja kun ei saa itse pyytämällä vaan pitää olla "lähete" toiselta lääkäriltä. Oon sitäkin joskus yrittänyt..

et ei ne lääkäritkään kovin vakavissaan aina ota, helpompi antaa vaan terolut resepti ja "päästä eroon". Kun joskus juttelin lääkärin kanssa puhelimessa, niin kysyin että tapahtuuko mulla ovulaatio ollenkaan? Lääkäri oli hetken hiljaa ja sano, että kaipa se tapahtuu, kun sulla on noita kovia alamahakipuja ollut. Eikös kuitenkin lääkäri pysty kuukautiskierron mukaan katsomaan tapahtuuko ovulaatiota vai ei? Tai ainakin suuntaa antaa? En oo oikein ovistikku tyyppiäkään, et alkasin tikuttamaan. Oon vaan ollu et tulee jos tullakseen lapsi =)

Mites sitten, voiko Terolut kuuri nostattaa painoa?

Olen tässä muutamana päivänä huomannut, että paino on ollu hiukan enemmän, kuin mitä yleensä ja nyt tänään, paino oli äsken taas yli puoli kiloa enemmän, kuin eilen... ja eilinen painolukema oli sellainen, mikä nyt on ollut jo pari päivää...

Tiedän, joulu on juuri mennyt, jotta sekin voisi sitä tehdä mutta en tänään ole jouluruuista syönyt muuta kuin kaupan porkkanalaatikkoa. Normaalisti olen siis tänäänkin syönyt... selitys voisi olla tietenkin kuukautisetkin, mutta kuukautisten pitäis mulla alkaa aikaisintaan vasta joskus 13.1-15.1. Painoltani olen kyllä normaalipainossa, mutta kuitenkin vaivaa tämä...

diabeetikko: Kiitos tiedostasi, että kovinkaan moni lääkäri ei niitä clomeja kirjoita. Tietää sitten varautua jo siihen. Aijon kuitenkin Naistenklinikalta kysyä, josko se sisätautilääkäri niitä irjoittaisi, mutta jos ei, niin menen sitten sille yksityiselle gynelle, vaikka se käynti sitten maksaakin enemmän, mutta maksakoot.

en tiedä, miten ihmisillä yleensä noi terolutit vaikuttaa painoon, mutta mulla ne on kyllä nostaneet sellasen 3-4kg!! ja se tuli aika pian sen jälkeen, kun pillereitä aloin popsimaan.... Enkä millään usko että se olis mistään muusta johtunut, kun samaanaikaan kuitenkin tosissaan yritin laihduttaa!! Sain siis lapsettomuuslääkäriltä käskyn laihduttaa, vaikka normaalin rajoissa liikutaan (edelleenkin!!), ja samalla terolutit. Vaikka alun alkujaankin tuntui raivostuttavalta, ettei se voinut kirjoittaa heti clomeja, oli tossa vaiheessa vielä inspiraatio vähän eri luokkaa kuin nyt!! Kaks kuukautt oon koittanu sittkeesti tiputtaa painoa mutt grammaakaan ei ole lähtenyt... en sit tiedä vaikeuttaako terot entisestään, vaikkei painoa olekaan kertynyt enempää..

Mutt siis tuli nyt kirjoitettua jotain, ja hirveän sekavasti...;D Toivottavasti ymmärsitte!!!

Tsemppiä yritykseen ja rutkasti positiivista mieltä!!! Sitä tässä tarvitaan... ;-D

No voi hitto! Jos tuonkin olisi tiennyt, niin en tiiä olisinko ottanut noita Terolutteja ollenkaan! Mites sitten... aiheuttaako clomit painonnousua? E-pillereitäkin olen kieltäytynyt käyttämästä sen vuoksi, kun niin monet ovat saanneet niistä lisää painoa ´(ja jotkut vieläpä huomattavia määriä).

Mutta kiitos sinulle, laihduttaja, kun vastasit viestiini! =)

Täällä taas... illall katsoin painon ja hups... oli sitten pudonnut reilu pari kiloa, MUTTA mä nyt en olekaan syönyt tänään kovinkaan paljoa (4 leipää). Saa sitten nähdä, mitä paino huomenna näyttää, kun on syönyt normaalisti...

Keskiviikkona olisi tosiaan Naistenklinikalla käynti... tapaan kuulemma sisätautilääkärinkin... saa nähdä... ei sitä varmaan muista kysyy mitään sitten kun siellä on... jos nyt muistais kysyy edes noista Clomeista, että voiskos niitä alkaa käyttää, kun 5kk tässä jo yritetty lasta-turhaan. Ja sitten siitä, että voisiko multakin tutkia sen, että onko mullakin se PCO.

Onhan se kyllä hyvä, että on noita Naistenklinikka käyntejä (keskiviikon käynti on sitten vasta toinen kerta siellä) etenkin, kun mulla on se diabetes, sehän se syy juuri siellä käymisiin on. Toisaalta vaan toivois, että niitä käyntejä nyt ei tulis niin tiheästi, koska matkaa Naistenklinikalle on kuitenkin yli 30km ja se täytyy mennä julkisilla... eli saa varaa koko päivän siellä käyntiin, etenkin, jos aika on vasta päivällä.

Ilmeisesti sitten keskiviikkona saa tietää, että kuinka usein siellä Naistenklinikalla sitten joutuu käymään. Kovasti tässä on jo miehen kanssa odoteltu tuota 3.1. päivää.

Jooh... mutta tässä taas näitä omia sepustuksia... =) Taidan tästä nytten painua pikkuhiljaa yöpuulle...keskiviikkoa odotellen...

Mä kävin ennen lupaa 3kk välein pelkästään sisätautilääkärillä, ja sit kun lupa heltisi niin sis.tautilääkäri laittoi mulle myös gynekologiajan seuraavaan käyntiin, joka siis tarkisti että on suurinpiirtein kaikki ok ja sain ne terolutit PCO:n takia. Nyt kun käyn myös hormonipolilla niin mun sisätautilääkärikäynnit on harvennettu 4kk välein. Mä oon yrittänyt ajoittaa kaikki lääkäri tms. toimenpideajat aina samalle päivälle, ettei tarvitse usein olla töistä poissa.

Mulla terolutit ei vaikuttanu painoon, olin kyllä laihiksella koko ajan, et en tiiä miten olis käynyt jos olisin syönyt normaalisti. Painokaan ei kyllä tippunut kovinkaan vauhdikkaasti. Nyt kun syön clomeja niin mulle ei määrätty terolutia ollenkaan, koska ne ohentaa kohdun limakalvoa pitkään käytettynä. Mulla olikin niukentunu menkat kuukausi kuukaudelta, ja ekan clomikuurin jälkeen oli taas "normaalit" menkat.

Pakko heittää sen verran sivusta, että Terolut ei ohenna kohdun limakalvoa. Eikä ne auta mitään, jos on PCO. Terolut ei kypsytä munarakkuloita ts. eivät auta ovulaatioon. Kyllä pco:ssa tarvitaan ihan muut lääkkeet. Terolut ainoastaan säännöllistää kiertoa, joka muuten, esim. pco:n takia, voisi olla hukassa. Terolut luo ns. välilvuodon, samoin kuin e-pillerit, eli vuoto tulee, vaikka ovulaatiota ei olisi tapahtunutkaan. Vuodon runsaus clomien aloittamisen jälkeen saattoi hyvinkin johtua siis siitä, että clomien avulla ovulaatio on tapahtunut ja on ollut mitä vuotaa. Itse asiassa clomit ovat niitä, jotka voivat kohdun limakalvoa ohentaa. Clomeja ja teroluteja ei useinkaan määrätä samaan aikaan siksi, että jos clomit saavat ovulaation aikaiseksi, ovat terolutit turhat. Jos taas luteaalivaiheen kanssa on ongelmia, määrätään Lugesteron, joka on aitoa keltarauhashormonia (terot ovat synteettistä).

Söin 3 kk Teroluteja kun oli pitkät kierrot ja välillä menkat oli muutaman kk poissakin - ei auttaneet kuin hetkellisesti, jolloin kierrot tasoittuivat. Sitten odotin toiveikkaana Clomien saantia, joita olen nyt 4 kk syönyt, nyt annos jo 3 tbl kp 3.-7., ei apua. Nyt on kierrotkin taas yli 35 pv. Ovulaatiota ei ilm. tapahdu, mikäli labrakokeisiin on luottamista. Olen ollut vuoden hoidossa yksityisellä, enkä koe saaneeni mitään apua lapsettomuuteeni. Paino ei mulla noussut niin teroista kuin clomeistakaan, mutta kuka kirjoitti puolen kilon painon noususta: normaalistikin paino voi vaihdella jopa pari kiloa päivässä! Ja jos syöt neljä leipää päivässä, ei sun elimistö oikein voi toimia normaalisti ja tuottaa tarvittavia hormoneja. Sekä yli- että alipaino lisää lapsettomuutta. :/

Yhteistyössä