Terolut + kuukautiset??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piijjaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piijjaa

Uusi jäsen
01.04.2011
16
0
1
En tiennyt mille palstalle kysymys pitäisi laittaa joten laitoin tänne :D
Olen nyt syönyt monta kiertoa teroluteja ja kuukautiset ovat tulleet päivälleen ellei jopa kellosta katsomalla ja kuukautiset ovat olleet todella runsaat.
Nyt kuitenkin kuukautiseni alkoivat päivää aikaisemmin kuin odotin ja vuoto on todella niukkaa ja aivan ruskeata, kunnollista verta ei ole tullut ollenkaan.
Onko kellään tietoa mistä tämä johtuu ja onko jollain samanlaisia kokemuksia?

Itse syön Primolut n-kuureja jotka käsittääkseni on aika sama kuin Terolut. Aiemmin olen syönyt pari kiertoa vuosia sitten Teroluteja mutten muista miten silloin vuoto oli.
Kuitenkin nyt Primolutin aikaan, tai aloitin siis pillerit viimekuussa niin ensimmäinen vuotopäivä oli todella niukka ja vuoto oli kuvailemaasi ruskeaa mutta sitten seuraavana päivänä alkoikin vuotamaan kuin Niagaran putoukset että..ehkä tuo on normaalia näiden tabujen aikaan mutta jos askarruttaa niin kannattaa kysyä hoitajalta tai lääkäriltä terppakeskuksesta.

Terolut on siis suun kautta nautittava progestiini, eli se sama naishormoni, jota keltarauhanenkin tuottaa. Ovulaation jälkeen progestiini pitää yllä käynnistynyttä raskautta ja/tai kypsyttää kohdun limakalvoa, jotta hedelmöittyneen munasolun olisi hyvä asettua siihen kehittymään. Jos hedelmöittymistä ei ole tapahtunut, keltarauhanen surkastuu pois, jolloin progestiinin eritys lakkaa ja kohdun limakalvo vuotaa ulos kuukautisvuotona; tällöin kierto alkaa alusta.

Kun Terolutia syödään kierron loppupuoliskolla, jäljitellään keltarauhasen hormonituotantoa. Ja kun pillerit jätetään sitten tauolle ja tyhjennysvuoto ilmaantuu, tämä vastaa tilannetta, jossa keltarauhanen on lopettanut erityksensä normaalissa kuukautiskierrossa. Jotta saadaan aikaan kuukautistyyppinen vuoto, kierron alkupuolella tulee olla riittävää estrogeenieristystä (tai estrogeenia on otettava suun kautta).

Vuotohäiriöt progestiinihoidon aikana ovat tavallisia. Tuhruinen tiputteluvuoto jo ennen pilleritaukoa ei ole tavatonta; progestiini ei välttämättä ikään kuin jaksa pitää kohdun limakalvoa yllä taukopäiviin asti, jolloin veristä tuhrua tulee kohdun limakalvon tavallaan rappeutuessa vähän ennen aikojaan. Sitten taukopäivien koittaessa tyhjennysvuoto kuitenkin yleensä normaalistuu taas selkeämmin kuukautisvuodoksi, tavallisimmin pari päivää tablettien ottamisen lopettamisesta. Sinun kannattaa siis nyt seurailla tilannetta ja sitä, minkälaisiksi vuodot tässä kierrossa kehittyvät. Alkuun saattaa tosiaan mennä pari päivää niukemmalla vuodolla, ennen kuin kunnollinen tyhjennysvuoto alkaa. Kannattaa kuitenkin myös olla yhteydessä omaan gynekologiin, jos asia askarruttaa kovasti.

Minulla on nyt ensimmäinen Terolut-kierto menossa. Pari pilleriä vielä ja sitten kaiken toivon mukaan tulisi tyhjennysvuoto... (Peukut pystyssä.)

Yhteistyössä