Teratozoospermia

Hei,

Sain tänään tietää, että miehellä teratozoospermia. 100% siittiöistä epämuodostuneita, 100% epämuodostunut pää.... Lausunnossa lukee "Tällä voi olla vaikutusta hedelmöityskykyyn" Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?? Mitkä hoitomuotoina tähän IVF vai ICSI? Onko kellään muulla tällaista diagnoosia... Oon ihan sekaisin, en tiedä miten tästä eteenpäin! Ilmeisesti 3 kk päästä uusi spermanäyte ja sitten jos tulos vielä yhtä kamala, niin lääkärille. Näin sanoivat siis väestöliiton labrasta. Voidaanko tätä hoitaa, jos 100% epämuodostuneita?
 
Moikka Hepa, en tiedä tosta sanamöröstä, mutta kerron mikä meidän tilanteemme oli jossain vaiheessa. En tiedä liittyykö se millään tavalla tähän, mutta ajattelin silti kertoa jos se millään tavalla helpottaa mieltä. Meillä hoidon alussa myös testattiin siittiöt ja niiden muodot ja liikkuvuus. Tulos oli aika negatiivinen ja sanottiin ettei ole muita mahdollisuuksia kuin mikrohedelmöitys. Olimme syöneet oman masennukseni vuoksi pelkästään sipsilöi, suklaata ja kaikkea mahdollista epäterveellistä. Itselläni avattiin munajohtimet laparoskopiassa, mutta ei niitä enää saatu uuden veroisiksi. Kuitenkin tieto siitä että vika oli löytynyt, helpotti ja masennus oli kontrollissa. Aloimme syömään terveellisesti ja liikkumaan jonkin verran myös. Pidimme taukoa hoidoissa. Kotvasen kuluttua menimme klinikalle uudestaan ja taas oli spermatesti sun muut. Spermatesti olikin yllättävä, siittiöt olivat aivan normaalit ja normaali lukemien rajoissa vielä ihan reilustikkin. Siittiöiden taso on siis todella vaihteleva, mihin vaikuttaa monet asiat. Soittakaa sinne klinikalle ja kysykää maalaiskielelle kääntäjää, niin ei tarvi siellä kotona turhaan huolestua. Uskon kyllä, että jos labrasta on sanottu noin niin asia on varmaan niin kuin luulen, että taso ja laatu vaihtelee.
Toivottavasti yhtään helpottaa.
 
Meillä miehen diagnoosissa myös tuo samainen sanahirviö, eli teratozoospermia. Siittiöistä 90% oli tuolla näytteenotto kerralla epämuodostuneita. Mutta tästä huolimatta lääkäri oli sitä mieltä että näyte oli hyvä. Paperissa todetaan että hedelmöityskyky alentunut. Mutta Taysissa lääkäri tosiaan sitä mieltä että vaikuttaa hyvältä kuitenkin vielä. Koska näytteessä siittiömäärä ja niiden liikkuvuus olivat hyvät. Joten tuo itse epämuodostuneisuus ei muodostanut sitä ongelmaa. Meillä koitettiin ensiksi lääkkeillä saada minulle ovulaatio aikaiseksi ja tuolloin ajoitettu yhdyntä, tuloksetta. Tämän jälkeen 3 inseminaatiota joista kaikista nega. Sitten siirryimme IVF:ään ja tämä hoitomuoto tuotti tuloksen. Eli meillä siis IVF toi avun. Joten älä masennu näytteen tuloksesta. :)
 
Mulla ei ainakaan vielä oo todettu mitään vikaa... eli ainoa ongelma toi 100% teratozoospermia. Koitan olla masentumatta :) Onneksi apua ilmeisesti on saatavilla.. "Hauskaa", että pari viikkoa sitten täällä kirjottelin aavistavani jonkin olevan pielessä. Silloin sain täältä vinkin laittaa miehen siihen analyysiin. Mä siis aavistin oikein.
 
Hei, meillä 3% siittiöissä normaali morfologia. Vuoden päästä katsottiin uudelleen ja tulos oli parantunut. Kova saunominen tai tiukat housut, tupakointi ja alko heikentää laatua. Tuoreet kasvikset ja marjat parantaa.
Viitearvo normaalimuotoisille näytteestä on 12%, kaikilla miehillä on osa näitä epänormaalin muotoisia, ja niistäkin osa on ihan hedelmöittämiskelpoisia.

 
Kiitos vastauksista. Meillä ei kyllä miehen elämäntavat voisi olla paremmat ja ruokavaliokin todella terveellinen. Alkoa ja tupakkaa ei käytä laisinkaan. Mua epäilyttää toi sataprosenttisuus.. tiedän että kaikilla niitä epämuotoisia on :/
 
Meillä asthenoteratozoospermia. Tyypillisen muotoisia 0 %. Muutokset päässä 100 %, kaula/keskikappale 18 % häntä 11 %. Normaali siittiömäärä, mutta liike voimakkaasti alentunut. Hedelmöityskyky voimakkaasti alentunut. Taustalla miehen säde- ja hormonihoidot eturauhassyövän takia.

5 kk kuluttua tuosta näytteestä tehtiin ICSI ja nyt poika potkii mahassa. Toivoa on teilläkin!

lutuliini ja göö 26+4
 

Yhteistyössä