Teratozoospermia

Hei,

Googlen kautta löysin muutamia vanhoja keskusteluja aiheesta, mutta ajattelin vielä hakea tuoreita kokemuksia, jos vain jollakin olisi niitä kertoa. :)

Minulla on siis ainakin PCO-tyyppiset munasarjat tai jonkin sortin PCO. Lisäksi mieheni simppanäytteestä todettiin teratozoospermia. Lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, että tuon ei pitäisi kauheasti haitata, vaikka normaalimuotoisia siittiöitä on vain 2 %! Nettiä selattuani en kyllä olisi niinkään varma asiasta...

Haluaisinkin nyt tosi mielelläni kuulla oikeita kokemuksia siitä, miten vastaavan tyylinen sperma-analyysin tulos on teillä vaikuttanut yrittämiseen/raskautumiseen. Minulla on nyt ainakin kerran saatu ovulaatio tulemaan Femareilla, eli sen suhteen on kai toivoa luvassa.

Meillä sperma-analyysin tuloksessa todettiin:

Tilavuus: 3,5 ml
Siittiöitä: 61 x 10 (potenssiin 6)/ml
Kokonaismäärä: 213,50

Eteenpäin liikkuvat: 64 %
Paikallaan liikkuvat: 6 %
Liikkuvat yhteensä: 70 %

Ja normaalimuotoisia oli tosiaan vain se 2 %.

Sanovatko nämä tulokset kenellekään mitään?

Loppulausunnossa oli tosiaan "tuomiona" teratozoospermia ja hedelmöittämiskyky on ainakin jonkin verran alentunut... :'(

Onkohan meillä pitkäkin tie edessä näissä hoidoissa?
 
Kokonaismäärä ja liikkuvuus on ainakin tuossa näytteessä ollut sitä luokkaa, että onnistua voi kyllä luomustikin. Ilmeisesti vikaa on teilläkin lähinnä päissä, koska viallisilla hännillä ei tuollaiseen liikkuvuuteen kyllä päästä. Mun miehellä on siis sama "diagnoosi" ja päävikaisia 99%. Meidät kyllä lasketaan silti selittämättömästi lapsettomiin, koska estettä raskautumiselle ei olla löydetty.

Lääkärin mielestä luomumahdollisuudet oli meidän tapauksessa hyvät koska takana on kolme alkanutta raskautta (2 kemiallista, yksi keskenmeno) ja siittiöitä oli runsaasti ja liikkuivat hyvin. Kahden inssin jälkeen päätettiin kuitenkin siirtyä IVF-hoitoihin jotta nähdään, onko tuo päävikaisuus esteenä hedelmöittymiselle.

Siittiöiden päissä siis pitäisi olla jotain entsyymiä, jonka avulla ne pääsevät tunkeutumaan munasolun sisään. Päävikaisilla siittiöillä sitä ei välttämättä ole tarpeeksi, mutta meidän tapauksessa ei onneksi hedelmöityskyvyssä ollut vikaa.

Edelleen siis yritetään löytää syy lapsettomuuteemme, kun ei petrimaljaltakaan sitä löytynyt. Seuraavaksi on edessä siittiöiden DNA-fragmentaatiotesti, jonka jälkeen uusi IVF.
 
Paljon kiitoksia Jadekivi vastauksesta!

Juu, tuossa näyttää lukevan, että epätavallinen pää: 97, epätavallinen keskiosa: 30, epätavallinen häntä: 1.

Yritittekö te muuten kauan lääkkeiden avulla ennen inssiin siirtymistä?
Meillä on takana toistaiseksi 2 Femar-avusteista kiertoa (nyt on käynnissä kolmas). Ekalla lääkitys oli liian pieni (ei ovulaatiota), tokalla tuli ovis, mutta ei tärppiä. Nyt täytyy jännätä, tehoaako lääke edelleen ovikseen asti.

Kamalasti pelottaa, että vaikka mulla saataisiinkin nuo ovikset pelaamaan, niin homma pitkittyy ja vaíkeutuu tuon simppatuloksen vuoksi. : /
 
^ Mulla kierto pelaa sen verta hyvin, että lääkäri ei kokenut lääkkeistä olevan mitään erityistä hyötyä, joten parin seurantakierron jälkeen siirryttiin suoraan insseihin, joissa ei myöskään ollut muuta lääkitystä käytössä kuin irroituspiikki.

En tuon tuloksen perusteella kyllä olisi vielä hirveän huolissani (helpommin sanottu kuin tehty...). Näytteessä on kuitenkin ollut reilut neljä miljoonaa priimaa siittiötä! Veikkaan, että etenkin insseissä voi teillä olla hyvät onnistumismahdollisuudet kun ne huonot yksilöt karsiutuu joukosta pois.

Onko miehesi elämäntavoissa parannettavaa? Ainakin tupakointi ja hyvin satunnaisetkin rajut ryyppyreissut voivat aiheuttaa siittiöiden epämuodostumia.
 
Miehellä ei ole ylipainoa, ei polta, on ihan terve ja urheilee. Ei vedä myöskään mitään hirveitä kännejä, mutta sellaista "saunakaljatasoista tissuttelua" on jonkin verran. Tykätään myös esimerkiksi viikonloppuisin ottaa paria lasia viiniä ruoan kanssa.

Ehdotin jo, että josko kokeiltaisiin tipatonta tammikuuta. Tosin olen käsittänyt, että nuo elintapamuutokset ehtivät siittiöihin asti vasta noin kolmen kuukauden kuluttua?

Ehkäpä monivitamiinista voisi myös olla apua? En tiedä, mitäköhän kannattaisi vielä yrittää? :confused:
 
Meillä kans miehellä Teratozoopermia normaalimuotoisia oli toisessa näytteessä 2% ja toisessa 4%. Mulla epäsäännöllinen pitkä kierto. Meille tehtiin kolme tuloksetonta inssiä ja yksi ICSI/IVF jonka eka Pakkasalkion siirto toi vihdoin plussan.
 
Meillä on hyvin vastaava tilanne lapsettomuuden suhteen: minulla PCO-tyyppiset munasarjat ja siihen liittyen ovulaatiohäiriö pitkine ja epäsäännöllisine kiertoineen. Miehellä myös teratozoospermia, normaalimuotoisia 3%, tosin liikkuvuus kohtalaisen hyvä. Päissä vikaa siis meilläkin :) Tähän mennessä olemme käyneet läpi neljä tuloksetonta inssiä, 3 ensimmäisestä juurikin Femarilla. Viimeisin inssi tehtiin Puregon+Pregnyl pistoksin, mutta mainittavaa eroa Femariin ei kyllä saatu (1 follikkeli kasvoi hitaasti). Nyt odotellaan pääsyä IVF-jonoon. Yritystä meillä on 06/2010 alkaen. Meillä miehen simppatulosta ei pidetä niinkään lapsettomuuden syynä, kuin minun ovulaatiohäiriötä. Kaikki lääkärit ovat pitäneet miehen simppanäytteen tulosta "hyvänä" eikä sen pitäisi olla este raskautumiselle.
Onnea teille yritykseen, itse uskon myös insseihin ihan tehokkaana hoitomuotona ja ainakin minulla Femar sai aikaan kohtalaisen hyvän ovulaation! :)
 
Kiitos myös teille Rosetta ja Mökkelö!

Olen netin perusteella huomannut, että vaikka monelle on sanottu, että ko. simppatuloksen pitäisi olla ihan "hyvä", niin on kuitenkin lopulta edetty IVF tai ICSI -hoitoihin. Eli ns. luomuna (tai hormoniavusteisesti) ei ole kuitenkaan plussaa tullut tuolla tuomiolla. Siitä olen hieman päätellyt, että tuo muoto kuitenkin vaikuttaisi uskottua enemmän hedelmöittymiseen. Toki se on silti aina monesta (muustakin) seikasta kiinni.

Inssejä ei näemmä ulkomaisilla sivustoilla pidetä tuohon simppavaivaan kovin hyvänä hoitokeinona, mutta ilmeisesti Suomessa kokeillaan yleisesti kuitenkin. Eli kolme-neljä inssiä lienee meilläkin edessä, jos lähikuukausina ei pelkällä Femarilla ja ovulaatiolla ala tulla tulosta...

Kuinka kauan te muuten yrititte ennen inssiä pelkillä lääkekeinoilla? Vai menittekö suoraan inssiin?
 
Meillä kartoitettiin luomukiertoa silloin kun hakeuduimme tutkimuksiin (vajaa vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen) ja siinä kierrossa ovuloin --> luomuyritystä. Seuraavaan kiertoon kokeiltiin femaria, jolla ovulaatio aikaistui muutaman päivän. Siinä tuli sitten pari lääkkeetöntä kiertoa kesätauon takia ja seuraavasta Femar-kierrosta aloitettiin inssit, joita sitten tehtiinkin neljä peräkkäisiin kiertoihin. Viimeisin tosiaan piikeillä. Ensikäynnistä meni noin 4kk ekaan inssiin.

Itse toivon, että jokin syy tähän tilanteeseen löytyisi. Epäilen itsekin vahvasti, että "epämuodostuneet" siittiöt eivät pääse hedelmöittämään munasolua. Yritän lohduttaa itseäni IVF/ICSI:n huomattavasti paremmilla onnistumismahdollisuuksilla.
 
Neitipippuri: Kiitos, se plussa on jo 1,5 vuotias tyttönen:). Ollaan lähdössä hoitoihin uusinta kierrokselle syksyllä. Onneksi on vielä 5 alkiota pakkasessa niin ei ainakaan heti tarvitse alusta aloittaa..

Mulla oli yksi kierto clomeilla ennen inssejä. Inssit tehtiin keväällä aika lailla putkeen ja heti syksyllä kesätaun jälkeen ICSI. IVF:ää ei voinut tehdä kun simpat oli sen verran huonoja siinä nätteessä. Meillekin sanoi yksi lääkäri hoitojen alussa että ois mahdollista onnistua luomunakin, mutta enpä oikein usko kun ei edes IVF:ää voinut sitten loppujen lopuksi tehdä. Mie oon kyllä muutenkin heittänyt toivon luomuilun suhteen.
 
Vähän sivuaa aihetta eli meillä miehen siemennesteessä ei ole siittiöitä lainkaan. Ensin tehtiin kivesbiopsia jonka tulos oli muutamia liikkumattomia siittiöitä. Lääkäri ehdotti tuon jälkeen leikkausta jonka yksi lääkäri Suomessa voi tehdä. Matkattiin siis Turkuun, jossa miehelle tehtiin nukutuksessa leikkaus jossa kives leikattiin auki. Tästä leikkauksesta tulos oli todella hyvä ja hyviä siittiöitä saatiin pakkaseen. Meille tehtiin ICSi, joka onnistui ensimmäisellä kerralla ja pieni ihme kasvaa nyt masussa <3
 
Hieno Hensku, että teillä kävi noin mahtavasti! =) Ihan mukava tietää, että toivoa (todennäköisesti) on ainakin jollakin konstilla.

Kyselin lääkäriltä eilen vielä tuosta siittiöasiasta, ja hän totesi, että eivät ne "muotopuolet" käytännössä pysty ollenkaan hedelmöittämään. Homma lepää siis noiden terveisen simppojen harteilla, mutta niitä pitäisi kuulemma meidänkin prosentilla olla yli sen minimin, mitä hedelmöittämiseen tarvitaan (mitenköhän tätäkin asiaa on tutkittu?).

Silti olisi tietty kiva, että niitä olisi ollut sellainen ihan "kunnon määrä". Ja käsittääkseni nuo epämuodostuneet voivat myös tukkia terveiden tietä. Mutta eipä auta kuin katsella, mitä tapahtuu...
 
Viimeksi muokattu:
^ Toi nyt on ihan kukkua, ettei pystyisi hedelmöittämään. Tuli se jo omassa IVF:ssä huomattua, tai sitten miehen siittiöt on kuin ihmeen kaupalla tervehtyneet priimaksi vaikka tupakoi ihan entiseen malliin :whistle:

Meidän lääkäri painotti juurikin sitä, että noi päävikaiset voivat toimia ihan yhtälailla kuin normaalimman näköiset veijarit. Vain se niiden päissä oleva entsyymipitoisuuden vajaus voi estää hedelmöityksen. Meillähän siis puolet soluista kävi läpi ICSI:n ja puolet IVF:n. ICSI ei toiminut hyvin, ja vain yksi alkio selvisi. IVF:stä saatiin kuitenkin kolme erittäin hyvää alkiota, joten jotenkin kummasti ne epänormaalit onnistui läpäisemään munasolun pinnan.

Mutta tuota hedelmöityskykyähän ei tietenkään voi tietää ennen kuin solut on nähty maljalla. Voi olla paskempikin mäihä kuin meillä...

Insseillä on varmasti hyvät mahikset onnistua teidän tapauksessa koska ne rupuisimmat pestään pois priimojen tieltä ja ne vielä tuikataan suoraan kohtuun, ohi siitä pahimmasta esteestä (eli kohdunkaulasta), johon suurin osa siittiöistä yleensä jumahtaa. Jos tuossa näytteessä tosiaan on ollut se n. 4milj priimaa siittiötä niin jos sitä vertaa mun miehen edelliseen näytteeseen (olettaen että epänormaaleja on edelleen se 99%), niin tuohan on ihan huima määrä. Meillä kun edellisessä näytteessä olisi pitänyt olla vain n. 180 000 normaalia yksilöä, mutta niitä kuitenkin selvisi pesusta 1,8milj maljalle :)
 
Rosetta, vitsi miten mahtavaa! :heart: Ja antaa myös toivoa, että simppojen suhteen kaikki on mahdollista.

Mulla ei nyt Femar enää tehonnutkaan tässä kierrossa, eli täytyy aloittaa myös Menopurit. Toivotaan, että jotain saataisiin niillä aikaiseksi, ettei menisi koko kierto ihan hukkaan... :'(
 
Munkin pitää tähän kommentoida että meillä on miehellä todettu oligoteratozoospermia (100% epämuodostuneita) mutta silti heti näytteen oton jälkeen meille tuli luomuplussa tai siis oli mulla terolutit silloin lyhentämässä mun kiertoa mutta kuitenkin. Ja nyt puolivuotias tyttö nukkuu tuolla vaunuissa :heart:

Toinen yritys aloitettiin heti kun imetys loppui ja nyt on 4 yrityskerta menossa ja sydämestäni toivon että tärppi tulisi mahdollisimman pian. Mutta pelko on kova siitä että se oli suuri ihme että saatiin eka tärppi ja joudutaan lähtemään hoitoihin.
 
Sannuli, kiva kuulla että teilläkin kävi noin hienosti! Toivottavasti tokakin tärpää nopsaan.

Hitsi, kun saataisiin toi mun ovulaatio toimimaan kunnolla, niin voisi edes yrittää. :headwall: Yksi todistettu ovis on vasta tullut. Nyt täytyy toivoa, että pistoksilla kasvaisi munis tässä kierrossa siihen kokoon, että saataisiin viikonlopuksi irrotettua ja pääsisi puuhiin... :whistle:
 
Hei Rosetta! Mahtava kuulla,että tiellä alkoi luomusti =) Ihan innostuin itsekkin, kun tarkotus ois alkaa yrittämään hoidoilla pikkusiskoa tai veljeä meidän 1 vuotiaalle. Voitaskohan mekin onnistua ilman hoitoja :p Niin siis meillä tilanne se,että miehellä siittiöt huonoja :/
 
Joo, tänään tuli vastaus, miehellä normaaleja simppoja 1%, ja eteenpäin liikkuvia 37%, paikallaan liikuvia 8% ja loput ei sit liiku minnekään. Nyt vasta mies testattu kun luultiin että vika on vaan mussa, pco, eikä sitten muuta tarvittukaan... Mä oon kohta 5 kuukautta syöny terolutia ja clomifenia (2tbl/vrk) sen viiden päivän setin. Kaikkiaan yritystä vuosi takana... Ja ilmeisesti mulla ovis tulee kun ovulaatiotestit näyttää plussaa, on meinaan tikkuja kulunu. Nyt pikkusen ajatukset hajallaan, et mitäs sitten? Jos tämä "pää" toimii koska ovistestit plussaa näyttää ja gyne on ihan normaalit kasvut nähny ultratessa, ja vain yks follikkeli, mutta nyt tämmönen paukku. Eikä yhtään osattu tämmöstä odottaa. No, nyt tiedetään ainakin miks ei plussaa/vauvaa kuulu, mut lähtiskö tästä nyt yksityiselle vai julkiselle? Vähän nyt on ajatus hukassa... Neuvoja otetaan vastaan, mielelläänkin. Jos on kokemusta et miten yksityinen hoitaa, ja mikä niistä on hyvä? Ja onkoha tuosta 1% mihinkäään, ees inseminaatiossa, vai hetikö "hyökätään" muihin hoitoihin.
 
toivoton78 toivottavasti et nyt ihan toivoton kuitenkaan ole, uskoisin tosiaan että 1% normaaleja on ihan hyvät mahdollisuudet onnistua (jopa inssilläkin). Meillä (mulla PCO, miehellä 3% normaalimuotoisia) ei 4 inssiä tuottanut tulosta, mutta nyt näyttäisi että eka IVF sitä vastoin toi. Se on sitten eri asia jatkuuko raskaus, mutta elämäni ensimmäinen plussa kuitenkin.

Me lähdettiin tutkimuksiin yksityiselle ja aika pian pyysimme lähetteen julkiselle puolelle. Ensin tehtiin 3 inssiä yksityisellä, sitten heti julkisen ensikäynnistä vielä yksi inssi ja tämä siis julkisella. Sen jälkeen pääsimmekin puolen vuoden IVF-jonoon ja sinä aikana palasimme yksityiselle tekemään yhden IVF:n odotellessa, josta siis tämä plussa. Ekaa kertaa hakeuduttiin tutkimuksiin 04/2011 ja kaikki hoidot on tehty peräkkäisiin kiertoihin. Eli jos on "kiire" tai on muuten vaan kärsimätön, suosittelen yksityistä ja järkevää tosiaan vähintäänkin samalla jonotella julkisella. Miinuksena on sitten perästä tuleva lasku.. Meillä rahaa palanut tähän mennessä yhteensä noin viis tonnia. Auts. Mutta jos tää plussa kestää niin kaikki on kyllä sen arvoista.

Eli toivottelen tsemppiä tuleviin hoitoihin - valitsitte sitten lyhyen ja kalliin tai hitaan ja halvan tien :) Plussaonnea!
 
Tuntuu vaan ettei inssillä ole juuri kukaan onnistunut? Onko? Ilmeisesti julkiselle puolelle mennään, ainakin selvitetään niitten toiminta-aikataulua, sinne vissiin on aikamoiset jonot... Saa nähä kuinka mun hermot kestää. Mutta yksityistä ei oikein talous sitten meinaa kestää.
 
Hei,

ajattelin palata tähän ketjuun kertomaan meidän tilanteesta. Jos siis joku myöhemmin Googlen kautta etsii tietoa aiheesta (niin kuin itsekin tein).

Meillä kolmas ovis sitten tuotti toivotun tuloksen, seuraavassa kuussa olisi ollut eka inssi. Mulla oli lääkkeenä oviksen tuottamiseen Gonal-F ja munasolun irrotukseen Pregnyl.

Pupuilua oli tiistaina iltapäivällä (n. klo 16) ja perjantaina aamulla 5.30 (miehen työmatkan takia). Pregnyl oli pistetty torstai-iltana n. klo 20.30 eli ovis oli varmaankin lauantaina aamusta. Uskon, että meillä auttoivat nuo suht pitkät pupuiluvälit siihen, että simpat olivat iskussa. Oli kyllä tosi epätoivoinen olo, kun ei silloin lauantaina päästy enää varmistelemaan, kun mies oli reissussa.

Olin myös viimeiset 3 kuukautta syöttänyt miehelle monivitamiinia, d-vitamiinia isoa annosta (4000 IU päivässä) sekä isompaa c-vitamiiniannosta. Lisäksi alkoholinkäyttöä oli vähennetty (mm. tipaton tammikuu).

Ikinä en olisi uskonut, mutta niin se plussa vaan simppatuloksesta ja omasta (luonnon)ovuloimattomuudestani huolimatta tuli! Eli varmasti "kotikonsteja" vitamiinein suhteen ja väljempää pupuiluväliä kannattaa kokeilla simppatulosten parantamiseen.

Tänään siis on menossa 8+3. :heart: Toki vielä hurjasti pelottaa, kun on näin alkuraskaus kyseessä, mutta ainakin raskaaksi tuleminen siis onnistui!
 
Viimeksi muokattu:
Terve!

Syksyllä 2009 eli 2,5 vuotta sitten kävin ensimmäisen kerran sperma-analyysissä ja tuolloin parametrit olivat muuten kunnossa, lukuunottamatta siittiöiden morfologiaa, jolloin normaalimuotoisia oli 4 %. Diagnoosina siis teratozoospermia. Tuolloin käytettiin vielä WHO 1999 raja-arvoja, jossa normaalimuotoisia siittiötä tulisi olla 14%. WHO 2010 raja-arvo morfologian suhteen on 4%, jolloin ensimmäisen SA:n tulos ja diagnoosi olisi ollut normaali.
Yhtäkaikki, syksyllä 2010 käytettyäni noin 3 kuukautta monivitaaminivalmistetta kävin uudestaan SA:ssa, jolloin toisen klinikan tulos antoi 5% ja toisen 3% normaalimuotoisia, Eli WHO 2010 raja-arvojen mukaisesti toisen diagnoosina oli normospermia ja toisen teratozoospermia.
Kevään 2011 aikana tutustuin kattavasti tutkimuksiin, jotka käsittelivät vitamiinien, antioksidanttien ja hivenaineiden vaikutuksia siittiöiden laadun ja erityisesti morfologian kohentamiseen ja päätin kokeilla parhaan kykyni mukaan kombinoitua kuuria. Kolmen kuukauden panostuksen jälkeen marraskuussa 2011 kävin siis kolmannen kerran SA:ssa, jolloin toisen klinikan tulos oli edelleen 3%, mutta toisen klinikan tulos antoi tulokseksi normaalimuotoisia siittiöitä 14%. Molemmissa analyyseissä myös konsentraatio ja liikkuvuus olivat kohentuneet merkittävästi.
Suunnaton helpotus, ihmetys ja ärtymys olivat tunnereaktioni. Miten voi olla, että kaksi valtuutettua klinikkaa antavat näin erilaisen tuloksen, jossa toisessa diagnoosina on normospermia ja toisessa hedelmällisyys lytätään diagnoosina teratozoospermia. Sanoin kuvaamatonta!
 

Yhteistyössä