Teoreettinen kysymys: Saisiko Tanja Karpela laittaa tulevan lapsensa sukunimeksi Karpela jos haluaisi?

  • Viestiketjun aloittaja Misty
  • Ensimmäinen viesti
besserwisser
Ja tässä nimilain pykälä asiasta, niin ei tarvitse palstamammojen täällä vääntää ja kääntää.

"Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.

Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pian 3x äippä:
miehen sukunimi tulee vain jos ovat naimisissa.Muuten vauva saa aina äidin nimen. Minun syntymätön lapsi saa ex-mieheni sukunimen sairaalassa, mutta virallisiin papereihin kasteen jälkeen tulee vauvan isän nimi, mikä tietty vaatii avoliitossa sossun isyydenvahvistuksen
Niin eli sinullakin on vielä tuo ex-miehesi nimi käytössä, eikös vaan.
Joo mulla on se edelleen ja jollen naimisiin enää erehdy niin pysyykin, että sama sukunimi edes vanhempien lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja teitä on niin moneksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eikös ne oo sen miehensä kanssa naimisissa, vai muistanko väärin? Jos on niin vauva saa automatiko isän nimen. Miksi joku haluaisi lapselleen ex-miehen nimen?
Eikä muuten saa, vaan se päätetään yhdessä.
Paskat sukunimi tulee isältä jos ei perhe jostaki kummallisesta syystäha lua erinimiä eri perheen jäsenille.
Ei tule, ei vaikka vanhemmat ovat naimisissa, jollei perheellä ole yhteistä sukunimeä.

Näin oli kun sain esikoisen. Me olimme naimisissa, mutta olin pitänyt tyttönimeni, vauva oli laitokselta lähtiessä vauva minun sukunimi. Yhdessä sitten päätettiin vauvalle sukunimi, joka otettiin sitten kasteen yhteydessä käyttöön, ja oli isän sukunimi. Ja kun ekalle lapselle on annettu nimi, loppujen lapsien sukunimi on sitten sama kuin ensimmäisen lapsen sukunimi. Jos siis isät ovat samat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja besserwisser:
Ja tässä nimilain pykälä asiasta, niin ei tarvitse palstamammojen täällä vääntää ja kääntää.

"Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.

Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."
Hyvä! Meinasin jo muutamaa tyyppiä kehoittamaan kaivamaan sukunimilain esille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja besserwisser:
Ja tässä nimilain pykälä asiasta, niin ei tarvitse palstamammojen täällä vääntää ja kääntää.

"Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.

Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."
:attn: :attn:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pian 3x äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pian 3x äippä:
miehen sukunimi tulee vain jos ovat naimisissa.Muuten vauva saa aina äidin nimen. Minun syntymätön lapsi saa ex-mieheni sukunimen sairaalassa, mutta virallisiin papereihin kasteen jälkeen tulee vauvan isän nimi, mikä tietty vaatii avoliitossa sossun isyydenvahvistuksen
Niin eli sinullakin on vielä tuo ex-miehesi nimi käytössä, eikös vaan.
Joo mulla on se edelleen ja jollen naimisiin enää erehdy niin pysyykin, että sama sukunimi edes vanhempien lasten kanssa.
Lapsesi saa siis SINUN sukunimesi, ei ex-miehesi, siellä sairaalassa. Ei tietenkään voi saada sinun tyttönimeäsi, jos et itsekään sitä käytä.
 
mie
Mutta... ap:n pointtiin. Minunkin mielestäni on hassua, että lapselle tulee ex-miehen nimi. Miettikääs keskustelua: "Oletko sukua sille kirjailija Karpelalle"... "En ole, mutta mun äiti on ollut sen kanssa naimisissa ennen kun mä synnyin, muttei se ole mun isä". Olenkohan hiukan vanhanaikainen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja teitä on niin moneksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eikös ne oo sen miehensä kanssa naimisissa, vai muistanko väärin? Jos on niin vauva saa automatiko isän nimen. Miksi joku haluaisi lapselleen ex-miehen nimen?
Eikä muuten saa, vaan se päätetään yhdessä.
Paskat sukunimi tulee isältä jos ei perhe jostaki kummallisesta syystäha lua erinimiä eri perheen jäsenille.
sukunimi tulee isältä jos äíti ja isä ovat AVIOliitossa, jos avoliitossa tulee äidin sukunimi, jollei muuta ilmoiteta
Ei kai se automaattisesti isän sukunimi tule, jos vaikka ovat avioituessaan ottaneet molemmat vaimon sukunimen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mutta... ap:n pointtiin. Minunkin mielestäni on hassua, että lapselle tulee ex-miehen nimi. Miettikääs keskustelua: "Oletko sukua sille kirjailija Karpelalle"... "En ole, mutta mun äiti on ollut sen kanssa naimisissa ennen kun mä synnyin, muttei se ole mun isä". Olenkohan hiukan vanhanaikainen...


En jaksaisi tuollaisia pohtia jonkun sukunimen vuoksi.
Samoja nimiä on niin monilla,eikä kaikki keskenään sukua jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Männynkäpy:
Jos Tanja on Karpela kun lapsi syntyy, lapsi on automaattisesti Karpela.
Ei.
Ompas, koska vanhemmat eivät ole naimisissa. Isänsä sukunimen saa vain vanhempien yhteisellä päätöksellä.
Ni. Tottakai lapsi sitten myöhemmin saa isänsä nimen (kun isä on tunnustanut) Siihen asti se on äidin nimellä.
 
vieras

Ei kai se automaattisesti isän sukunimi tule, jos vaikka ovat avioituessaan ottaneet molemmat vaimon sukunimen.[/quote]


no onhan se silloin isänkin sukunimi se vaimon sukunimi =)
 
Misty
Sinun ex-miehesi olisi avioituessanne ottanut sinun sukunimen omakseen. Erotessanne hän jatkoi edelleen "sinun" nimelläsi. Nyt hän saa lapsen uuden puolisonsa kanssa, ja sinustako on ihan ok, että tuo vieras lapsi kantaa sinulta "perittyä" nimeä, vaikket ole millään tavalla lapsen sukulainen?? Hei älkää nyt viittikö, kyllä tekin tuosta vetäisisitte herneen nenäänne!
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Männynkäpy:
Jos Tanja on Karpela kun lapsi syntyy, lapsi on automaattisesti Karpela.
Ei.
Ompas, koska vanhemmat eivät ole naimisissa. Isänsä sukunimen saa vain vanhempien yhteisellä päätöksellä.

Mä nyt pohtinut nykytilannetta vaan sitä että Karpela hän voi olla myös vaikka vihitty.
Ehtiihän nuo vihille ennen sitä.

 
vieras
ei minun ex-aviomieheni kyllä vetänyt hernettä nenään siitä, että eromme jälkeen syntynyt poikani on ex-aviomieheni sukunimellä koska minäkin olen... miksi siitä pitäisi hernettä nenään vetää....?????
 
näin
meillä lapsi sai automaattisesti minun eli äidin sukunimen syntyessään koska emme ole naimisissa. Vasta isyydentunnustuksen jälkeen saatiin vaihtaa lapsen sukunimi miehen sukunimeksi. Näin v. 2005.
 
v
Karpelan lapsen nimeksi ei voi tulla Karpela. Ja se on fakta.

Ex-puolison nimeä ei voi antaa uuden puolison lapselle, ei vaikka uusi isä ei tunnustaisikaan lasta. Siinä tapauksessa lapsen nimeksi tulisi Vienonen joka on Tanjan alkuperäinen sukunimi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Sinun ex-miehesi olisi avioituessanne ottanut sinun sukunimen omakseen. Erotessanne hän jatkoi edelleen "sinun" nimelläsi. Nyt hän saa lapsen uuden puolisonsa kanssa, ja sinustako on ihan ok, että tuo vieras lapsi kantaa sinulta "perittyä" nimeä, vaikket ole millään tavalla lapsen sukulainen?? Hei älkää nyt viittikö, kyllä tekin tuosta vetäisisitte herneen nenäänne!
Juu, ei ehkä ole "reilua", mutta turha sitä on tuossa kohtaa miettiä. Mutta ihan oikeasti, eiköhän Tanjan lapsesta tule Erjola, koska tuskinpa isä haluaa lapselleen sitä ex-miehen nimeä. Jos tällaisia tapauksia pelkää erotessaan, niin puolisoa voi vaatia luopumaan nimestään. Tiedän tapauksen, jossa oli otettu vaimon sukunimi yhteiseksi ja eron tullessa mies luopui nimestä, koska se on niin harvinainen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Karpelan lapsen nimeksi ei voi tulla Karpela. Ja se on fakta.

Ex-puolison nimeä ei voi antaa uuden puolison lapselle, ei vaikka uusi isä ei tunnustaisikaan lasta. Siinä tapauksessa lapsen nimeksi tulisi Vienonen joka on Tanjan alkuperäinen sukunimi.
kyllä minun pojallani on ex-puolison sukunimi... koska minullakin on, eikä sitä kukaan edes kyseenalaistanut...
 
Misty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei minun ex-aviomieheni kyllä vetänyt hernettä nenään siitä, että eromme jälkeen syntynyt poikani on ex-aviomieheni sukunimellä koska minäkin olen... miksi siitä pitäisi hernettä nenään vetää....?????
ja tuo pioika ei siis ole ex-aviomiehesi? No kyllä toi suoraan sanottuna on niin perverssiä että mä kyllä oksentaisin. Enkä itse ikimaailmassa haluaisi olla äitini ex-miehen nimellä, koska hän ei ole sukulaiseni.

 

Yhteistyössä