"Piika-äiti"
Mitä Magdalan Maria todella opetti? Mikä se keskeissisältö on ja miten sitä on tulkittu? Tietääkö kukaan?
Olet vähän aarre.Olen nyt keskellä kiirettä, mutta tulen iltapäivällä kertomaan taivasmatkasta. Se on mielenkiintoinen. Ei ole todistettu kuka Maria on kyseessä, mutta suuri osa teologeista epäilee, että kyseessä on Magdalan Maria. Myös Jeesuksen äidin on epäilty olevan kyseessä.
En sanoisi, että kyseessä olisi "melko uusi" kirja, koska se on ilmeisesti kirjoitettu vuosien 300-400 välillä, kun perinteiset Raamatun evankeliumit on ilmeisestikin kirjoitettu ensimmäisellä vuosisadalla.Marian evankeliumi on melko uusi kirja, kirkoitettu huomattavasti Raamatun evankeliumeja myöhemmin.
Tuon voinkin laittaa pyörimään unimusiikiksi kun nukutan tytön iltapäivällä.
AhaaTämä tulee nyt vähän myöhässä, mutta tulee kuitenkin.
Jeesus puhuu Marian evankeliumissa kaikkien olevien olentojen olevan ainetta joka hajoaa lopulta luontonsa mukaiseen olotilaan. Synti on materiaa, joka saa aikaan kärsimyksen
Sielun on tavallaan vapauduttava sitä pidättelevistä esteistä ja materiasta.Himo, tietämättömyys ja pahuus pidättelevät sielun ylösnousua vasta tunnistaessaan nämä ja selvittäessään näiden turhuuden voi sielu kohota ylemmäs. Matkalla ylös sielun opn selvitettävä vielä kuoleman kiivaus, lihallisuuden valtakunta, lihallisuuden typerä viisaus ja viimeisenä voimanaraivoisa viisaus. näista (materian osista) selvittyään sielu voi jatkaa hiljaisuuteen ja ikuiseen rauhaan.
Vaikka Marian evankeliumi ei "uusi" olekaan on se kuitenkin selkeästi myöhäisempää tuotantoa kuin Raamatun evankeliumit ja pohjautuu ainakin osittain gnostilaisfilosofiseen perimään, joka jakaa maailman materiaan ja henkeen. Ihmisen on siis ponnisteltava ylöspäin materiasta kohti henkistä eri vaiheiden avulla.
En sanoisi, että kyseessä olisi "melko uusi" kirja, koska se on ilmeisesti kirjoitettu vuosien 300-400 välillä, kun perinteiset Raamatun evankeliumit on ilmeisestikin kirjoitettu ensimmäisellä vuosisadalla.
Onko kukaan lukenut?![]()
Ravisteleva tietokirja romuttaa käsityksemme Raamatun muuttumattomuudesta | Kustannusosakeyhtiö Otava
Miten pyhinä pidettyjä tekstejä on historian saatossa muokkailtu? Miten käsitykset jumalista ja ihmisyydestä ovat ajan saatossa muuttuneet? Kuka saa päättää, mikä teksti on pyhä ja mitä siinä lukee?www.sttinfo.fi
Maria Magdaleena ei voi olla Johanneksen evankeliumissa mainittu "rakkain opetuslapsi" jos uskomme Johanneksen evankeliumin sanomaan. Siinä meinaan Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi tapaavat Jeesuksen haudalle mennessä Maria Magdalenan. Elleivät törmänneet peilikuvaan, niin rakkain opetuslapsi josta puhutaan Johanneksen evankeliumissa myös nimellä "tämä toinen opetuslapsi" eli Johanneksen evenkaliumin kirjaaja, ei voi olla Magdaleena. No kirjoitusten faktoillahan ei ole mitään tekemistä epämääräisten luulojen kanssa yleensäkään. Johanneksen evankeliumi on kuitenkin muiden Uuden Testamentin evankeliumien kanssa Jeesus Kristuksen elämän ja kristinuskon tärkeimmät opukset.Marian evankeliumi löytyy käännettynä kirjasta "Nag Hammadin kätketty viisaus: gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä". Marian evankeliumi on melko uusi kirja, kirkoitettu huomattavasti Raamatun evankeliumeja myöhemmin. Keskeinen sisälto on Marian asema jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja muiden opetuslasten nihkeä suhtautuminen tähän. Evankeliumissa Maria opettaa muita opetuslapsia.
Pietari sanoo Marialle "Sisar me tiedämme, että vapahtaja rakasti sinua enemmän kuin muita naisia. Kerro meille Vapahtajan sanoja, jotka sinä tiedät, mutta me emme ole kuulleet". Maria kertoo heille sielun taivasmatkasta. Sielun ns. vapautumisesta. Muut opetuslapset eivät usko Mariaa ja tämä alkaa itkemään. Leevi uskoo Mariaa ja sanoo " Pietari, sinä olet aina niin kiivas. Nytkin väittelet tämän naisen kanssa vaikka Vapahtaja piti häntä suuressa armossa, kuinka sinä voit halveksia häntä? Varmasti vapahtaja tunsi hänet hyvin ja siksi rakasti häntä enemmän kuin meitä..
Ilmeisesti muut lopulta uskoivat Mariaa, sillä evankeliumi päättyy siihen,e ttä Leevio lähtee julistamaan evankeliumia.
Johanneksen evankeliumin korjoittaja eli tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli siis myös ensimmäinen joka uskoi Jeesuksen ylösnousemuksen (katso lainauksen 20:8 alleviivattu ja boldattu kohta). Hän olisi siis ensimmäinen ihminen joka uskoi ylösnousemuksen tapahtuneen.Maria Magdaleena ei voi olla Johanneksen evankeliumissa mainittu "rakkain opetuslapsi" jos uskomme Johanneksen evankeliumin sanomaan. Siinä meinaan Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi tapaavat Jeesuksen haudalle mennessä Maria Magdalenan. Elleivät törmänneet peilikuvaan, niin rakkain opetuslapsi josta puhutaan Johanneksen evankeliumissa myös nimellä "tämä toinen opetuslapsi" eli Johanneksen evenkaliumin kirjaaja, ei voi olla Magdaleena. No kirjoitusten faktoillahan ei ole mitään tekemistä epämääräisten luulojen kanssa yleensäkään. Johanneksen evankeliumi on kuitenkin muiden Uuden Testamentin evankeliumien kanssa Jeesus Kristuksen elämän ja kristinuskon tärkeimmät opukset.
Johanneksen evankeliumi:
20:1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
20:2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
20:3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.
20:4 Ja he juoksivat molemmat yhdessä; mutta se toinen opetuslapsi juoksi edellä, nopeammin kuin Pietari, ja saapui ensin haudalle.
20:5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.
20:6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
20:7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.
20:8 Silloin toinenkin opetuslapsi, joka ensimmäisenä oli tullut haudalle, meni sisään ja näki ja uskoi.
20:9 Sillä he eivät vielä ymmärtäneet Raamattua, että hän oli kuolleista nouseva.
20:10 Niin opetuslapset menivät takaisin kotiinsa.
Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:![]()
Ravisteleva tietokirja romuttaa käsityksemme Raamatun muuttumattomuudesta | Kustannusosakeyhtiö Otava
Miten pyhinä pidettyjä tekstejä on historian saatossa muokkailtu? Miten käsitykset jumalista ja ihmisyydestä ovat ajan saatossa muuttuneet? Kuka saa päättää, mikä teksti on pyhä ja mitä siinä lukee?www.sttinfo.fi
Yhdessä kommentissa asia on hyvin tiivistetty:Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:
Onko Raamattu sensuroitu? Osa 1
- YouTube
Enjoy the videos and music that you love, upload original content and share it all with friends, family and the world on YouTube.m.youtube.com
Jeesus Kristusta vastaan käytiin heti syntymän jälkeen, jolloin Betlehemin lapsimurhissa yritettiin tappaa jeesuslapsi tuleva Vapahtaja, ja tapatettiin paikkakunnan kaksivuotiaat tai nuoremmat poikalapset ensimmäisinä kristittyinä marttyyreina pyhät viattomat. Vihollinen käy kaikin fyysisin ja hengen asein Kristusta vastaan aina ja kaikkialla loppuun asti, siihen kuuluvat myös puheet, kirjoitukset, some ja vääristely sekä manipulointi hybridisota Jumalaa ja Kristusta vastaan. Kristuksen toista tulemusta vastaan ovat pimeyden sotajoukot myös jatkuvassa hälytystilassa ihmisluopioidensa avustamina.Yhdessä kommentissa asia on hyvin tiivistetty:
Vihollisella on monentasoisia konsteja Raamattua vastaan. Toiset on hyvin hienovaraisia, joissa 99% on oikeaa Jumalan sanaa, mutta sekaan kylvetään pieni epäilyksen siemen. Toiset hyökkäykset taas on täyslaidallisia, joissa kaikki Raamatun pääkohdat pyritään romuttamaan kerralla. Tuo käsiteltävä kirja näyttäisi olevan tuota jälkimmäistä laatua ja se on uskovan oikeastaan helpompi tunnistaa vääräksi kuin hienovarainen, salakavala menetelmä. Näinhän se on oikeassakin sodassa. Vihollinen, joka hyökkää ja tulittaa kaikkea, on helppo tunnistaa, mutta omaan joukkoon soluttautunut vakoilija voi tehdä pahempaa jälkeä.
Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:
Onko Raamattu sensuroitu? Osa 1
- YouTube
Enjoy the videos and music that you love, upload original content and share it all with friends, family and the world on YouTube.m.youtube.com