Teologit hoi! Tunteeko joku Marian evankeliumien sisällön tarkemmin?

  • Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
teologi
Marian evankeliumi löytyy käännettynä kirjasta "Nag Hammadin kätketty viisaus: gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä". Marian evankeliumi on melko uusi kirja, kirkoitettu huomattavasti Raamatun evankeliumeja myöhemmin. Keskeinen sisälto on Marian asema jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja muiden opetuslasten nihkeä suhtautuminen tähän. Evankeliumissa Maria opettaa muita opetuslapsia.

Pietari sanoo Marialle "Sisar me tiedämme, että vapahtaja rakasti sinua enemmän kuin muita naisia. Kerro meille Vapahtajan sanoja, jotka sinä tiedät, mutta me emme ole kuulleet". Maria kertoo heille sielun taivasmatkasta. Sielun ns. vapautumisesta. Muut opetuslapset eivät usko Mariaa ja tämä alkaa itkemään. Leevi uskoo Mariaa ja sanoo " Pietari, sinä olet aina niin kiivas. Nytkin väittelet tämän naisen kanssa vaikka Vapahtaja piti häntä suuressa armossa, kuinka sinä voit halveksia häntä? Varmasti vapahtaja tunsi hänet hyvin ja siksi rakasti häntä enemmän kuin meitä..

Ilmeisesti muut lopulta uskoivat Mariaa, sillä evankeliumi päättyy siihen,e ttä Leevio lähtee julistamaan evankeliumia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Gnostilaisuuteen perehtynyt henkilö ehkä osaisi kertoa.

Mielenkiintoinen kysymys.

Lisäys:

Käsittääkseni ei ole osoitettu, kuka Maria oli kyseessä, eli kyseessä ei vedenpitävästi olisikaan Magdalan Maria.

Vielä mielenkiintoisempaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Piika-äiti"
Mitä käytännössä se sielun taivasmatka tarkoitti ja miten Marian kerrotaan sen kuvanneen?

Yritän saada tuon kirjan käsiini, mutta siihen menee luultavasti täällä maailman laidalla joku päivä.
 
teologi
Olen nyt keskellä kiirettä, mutta tulen iltapäivällä kertomaan taivasmatkasta. Se on mielenkiintoinen. Ei ole todistettu kuka Maria on kyseessä, mutta suuri osa teologeista epäilee, että kyseessä on Magdalan Maria. Myös Jeesuksen äidin on epäilty olevan kyseessä.
 
"Piika-äiti"
Olen nyt keskellä kiirettä, mutta tulen iltapäivällä kertomaan taivasmatkasta. Se on mielenkiintoinen. Ei ole todistettu kuka Maria on kyseessä, mutta suuri osa teologeista epäilee, että kyseessä on Magdalan Maria. Myös Jeesuksen äidin on epäilty olevan kyseessä.
Olet vähän aarre.

Menen illalla kantakapakkaani ja siellä ollaan kuulema keskustelemassa meidän keskusteluseuruessa tänään tästä aiheesta, ja kun on ollut kiire ja vesirokkoa ja kuumetta en ole valmistellut itseäni mitenkään muuten kuin lukemalla wikipediaa...
 
teologi
Tämä tulee nyt vähän myöhässä, mutta tulee kuitenkin.

Jeesus puhuu Marian evankeliumissa kaikkien olevien olentojen olevan ainetta joka hajoaa lopulta luontonsa mukaiseen olotilaan. Synti on materiaa, joka saa aikaan kärsimyksen

Sielun on tavallaan vapauduttava sitä pidättelevistä esteistä ja materiasta.Himo, tietämättömyys ja pahuus pidättelevät sielun ylösnousua vasta tunnistaessaan nämä ja selvittäessään näiden turhuuden voi sielu kohota ylemmäs. Matkalla ylös sielun opn selvitettävä vielä kuoleman kiivaus, lihallisuuden valtakunta, lihallisuuden typerä viisaus ja viimeisenä voimanaraivoisa viisaus. näista (materian osista) selvittyään sielu voi jatkaa hiljaisuuteen ja ikuiseen rauhaan.

Vaikka Marian evankeliumi ei "uusi" olekaan on se kuitenkin selkeästi myöhäisempää tuotantoa kuin Raamatun evankeliumit ja pohjautuu ainakin osittain gnostilaisfilosofiseen perimään, joka jakaa maailman materiaan ja henkeen. Ihmisen on siis ponnisteltava ylöspäin materiasta kohti henkistä eri vaiheiden avulla.
 
vierailija
Tämä tulee nyt vähän myöhässä, mutta tulee kuitenkin.

Jeesus puhuu Marian evankeliumissa kaikkien olevien olentojen olevan ainetta joka hajoaa lopulta luontonsa mukaiseen olotilaan. Synti on materiaa, joka saa aikaan kärsimyksen

Sielun on tavallaan vapauduttava sitä pidättelevistä esteistä ja materiasta.Himo, tietämättömyys ja pahuus pidättelevät sielun ylösnousua vasta tunnistaessaan nämä ja selvittäessään näiden turhuuden voi sielu kohota ylemmäs. Matkalla ylös sielun opn selvitettävä vielä kuoleman kiivaus, lihallisuuden valtakunta, lihallisuuden typerä viisaus ja viimeisenä voimanaraivoisa viisaus. näista (materian osista) selvittyään sielu voi jatkaa hiljaisuuteen ja ikuiseen rauhaan.

Vaikka Marian evankeliumi ei "uusi" olekaan on se kuitenkin selkeästi myöhäisempää tuotantoa kuin Raamatun evankeliumit ja pohjautuu ainakin osittain gnostilaisfilosofiseen perimään, joka jakaa maailman materiaan ja henkeen. Ihmisen on siis ponnisteltava ylöspäin materiasta kohti henkistä eri vaiheiden avulla.
Ahaa
 
vierailija
En sanoisi, että kyseessä olisi "melko uusi" kirja, koska se on ilmeisesti kirjoitettu vuosien 300-400 välillä, kun perinteiset Raamatun evankeliumit on ilmeisestikin kirjoitettu ensimmäisellä vuosisadalla.
 
vierailija
Marian evankeliumi löytyy käännettynä kirjasta "Nag Hammadin kätketty viisaus: gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä". Marian evankeliumi on melko uusi kirja, kirkoitettu huomattavasti Raamatun evankeliumeja myöhemmin. Keskeinen sisälto on Marian asema jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja muiden opetuslasten nihkeä suhtautuminen tähän. Evankeliumissa Maria opettaa muita opetuslapsia.

Pietari sanoo Marialle "Sisar me tiedämme, että vapahtaja rakasti sinua enemmän kuin muita naisia. Kerro meille Vapahtajan sanoja, jotka sinä tiedät, mutta me emme ole kuulleet". Maria kertoo heille sielun taivasmatkasta. Sielun ns. vapautumisesta. Muut opetuslapset eivät usko Mariaa ja tämä alkaa itkemään. Leevi uskoo Mariaa ja sanoo " Pietari, sinä olet aina niin kiivas. Nytkin väittelet tämän naisen kanssa vaikka Vapahtaja piti häntä suuressa armossa, kuinka sinä voit halveksia häntä? Varmasti vapahtaja tunsi hänet hyvin ja siksi rakasti häntä enemmän kuin meitä..

Ilmeisesti muut lopulta uskoivat Mariaa, sillä evankeliumi päättyy siihen,e ttä Leevio lähtee julistamaan evankeliumia.
Maria Magdaleena ei voi olla Johanneksen evankeliumissa mainittu "rakkain opetuslapsi" jos uskomme Johanneksen evankeliumin sanomaan. Siinä meinaan Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi tapaavat Jeesuksen haudalle mennessä Maria Magdalenan. Elleivät törmänneet peilikuvaan, niin rakkain opetuslapsi josta puhutaan Johanneksen evankeliumissa myös nimellä "tämä toinen opetuslapsi" eli Johanneksen evenkaliumin kirjaaja, ei voi olla Magdaleena. No kirjoitusten faktoillahan ei ole mitään tekemistä epämääräisten luulojen kanssa yleensäkään. Johanneksen evankeliumi on kuitenkin muiden Uuden Testamentin evankeliumien kanssa Jeesus Kristuksen elämän ja kristinuskon tärkeimmät opukset.

Johanneksen evankeliumi:
20:1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
20:2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
20:3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.
20:4 Ja he juoksivat molemmat yhdessä; mutta se toinen opetuslapsi juoksi edellä, nopeammin kuin Pietari, ja saapui ensin haudalle.
20:5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.
20:6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
20:7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.
20:8 Silloin toinenkin opetuslapsi, joka ensimmäisenä oli tullut haudalle, meni sisään ja näki ja uskoi.
20:9 Sillä he eivät vielä ymmärtäneet Raamattua, että hän oli kuolleista nouseva.
20:10 Niin opetuslapset menivät takaisin kotiinsa.
 
vierailija
Maria Magdaleena ei voi olla Johanneksen evankeliumissa mainittu "rakkain opetuslapsi" jos uskomme Johanneksen evankeliumin sanomaan. Siinä meinaan Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi tapaavat Jeesuksen haudalle mennessä Maria Magdalenan. Elleivät törmänneet peilikuvaan, niin rakkain opetuslapsi josta puhutaan Johanneksen evankeliumissa myös nimellä "tämä toinen opetuslapsi" eli Johanneksen evenkaliumin kirjaaja, ei voi olla Magdaleena. No kirjoitusten faktoillahan ei ole mitään tekemistä epämääräisten luulojen kanssa yleensäkään. Johanneksen evankeliumi on kuitenkin muiden Uuden Testamentin evankeliumien kanssa Jeesus Kristuksen elämän ja kristinuskon tärkeimmät opukset.

Johanneksen evankeliumi:
20:1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
20:2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
20:3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.
20:4 Ja he juoksivat molemmat yhdessä; mutta se toinen opetuslapsi juoksi edellä, nopeammin kuin Pietari, ja saapui ensin haudalle.
20:5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.
20:6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
20:7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.
20:8 Silloin toinenkin opetuslapsi, joka ensimmäisenä oli tullut haudalle, meni sisään ja näki ja uskoi.
20:9 Sillä he eivät vielä ymmärtäneet Raamattua, että hän oli kuolleista nouseva
.
20:10 Niin opetuslapset menivät takaisin kotiinsa.
Johanneksen evankeliumin korjoittaja eli tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli siis myös ensimmäinen joka uskoi Jeesuksen ylösnousemuksen (katso lainauksen 20:8 alleviivattu ja boldattu kohta). Hän olisi siis ensimmäinen ihminen joka uskoi ylösnousemuksen tapahtuneen.

Lisäksi tämän rakkaimman opetuslapsen huhuttiin muiden opetuslasten keskuudessa ehkä elävän Jeesuksen toiseen tulemiseen asti, johtuen Johanneksen evankeliumin viimeisistä jakeista:

Johanneksen evankeliumi:
21:20 Niin Pietari kääntyi ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota Jeesus rakasti ja joka myös oli aterioitaessa nojannut hänen rintaansa vasten ja sanonut: "Herra, kuka on sinun kavaltajasi?"
21:21 Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: "Herra, kuinka sitten tämän käy?"
21:22 Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua."
21:23 Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?"
21:24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.
21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

Johanneksen evankeliumin kirjaaja ei evankeliumissaan suoraan kerro olevansa opetuslapsi Johannes, vaikka evankeliumin nimi on Johanneksen evankeliumi. Hän kuitenkin selvästi on kirjoitusten mukaan yksi 12 opetuslapsesta. Onko tämä Johanneksen evankeliumin kirjaaja myös Johanneksen ilmestyskirjan toisin sanoen Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kirjaaja, joka teksti käy läpi historian "aikakoneessaan" läpi?
 
vierailija
Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:

Onko Raamattu sensuroitu? Osa 1
 
vierailija
Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:

Onko Raamattu sensuroitu? Osa 1
Yhdessä kommentissa asia on hyvin tiivistetty:

Vihollisella on monentasoisia konsteja Raamattua vastaan. Toiset on hyvin hienovaraisia, joissa 99% on oikeaa Jumalan sanaa, mutta sekaan kylvetään pieni epäilyksen siemen. Toiset hyökkäykset taas on täyslaidallisia, joissa kaikki Raamatun pääkohdat pyritään romuttamaan kerralla. Tuo käsiteltävä kirja näyttäisi olevan tuota jälkimmäistä laatua ja se on uskovan oikeastaan helpompi tunnistaa vääräksi kuin hienovarainen, salakavala menetelmä. Näinhän se on oikeassakin sodassa. Vihollinen, joka hyökkää ja tulittaa kaikkea, on helppo tunnistaa, mutta omaan joukkoon soluttautunut vakoilija voi tehdä pahempaa jälkeä.
 
vierailija
Yhdessä kommentissa asia on hyvin tiivistetty:

Vihollisella on monentasoisia konsteja Raamattua vastaan. Toiset on hyvin hienovaraisia, joissa 99% on oikeaa Jumalan sanaa, mutta sekaan kylvetään pieni epäilyksen siemen. Toiset hyökkäykset taas on täyslaidallisia, joissa kaikki Raamatun pääkohdat pyritään romuttamaan kerralla. Tuo käsiteltävä kirja näyttäisi olevan tuota jälkimmäistä laatua ja se on uskovan oikeastaan helpompi tunnistaa vääräksi kuin hienovarainen, salakavala menetelmä. Näinhän se on oikeassakin sodassa. Vihollinen, joka hyökkää ja tulittaa kaikkea, on helppo tunnistaa, mutta omaan joukkoon soluttautunut vakoilija voi tehdä pahempaa jälkeä.
Jeesus Kristusta vastaan käytiin heti syntymän jälkeen, jolloin Betlehemin lapsimurhissa yritettiin tappaa jeesuslapsi tuleva Vapahtaja, ja tapatettiin paikkakunnan kaksivuotiaat tai nuoremmat poikalapset ensimmäisinä kristittyinä marttyyreina pyhät viattomat. Vihollinen käy kaikin fyysisin ja hengen asein Kristusta vastaan aina ja kaikkialla loppuun asti, siihen kuuluvat myös puheet, kirjoitukset, some ja vääristely sekä manipulointi hybridisota Jumalaa ja Kristusta vastaan. Kristuksen toista tulemusta vastaan ovat pimeyden sotajoukot myös jatkuvassa hälytystilassa ihmisluopioidensa avustamina.

 
vierailija
Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin: Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia teoksessa on loppujen lopuksi menty aidan yli helpointa tietä eli ali, ja sen väitteitä tiputetaan monissa Youtuben podcasteissa hyvin:

Onko Raamattu sensuroitu? Osa 1
 
vierailija
Myös Pyhän Raamatun kirjoituksia muunnellaan eli sanomaa vesitetään sanoja ja merkityksiä muuttamalla.

Parhaita alkuperäistekstiä kunnoittavia Raamatun versioita on Kuningas Jaakon Raamattu eli King James Bible (KJB) tai King James Version (KJV) vuodelta 1611. Täysin vielä nykyäänkin ymmärrettävää tekstiä, jossa monet jakeet tajuaa alkuperäisasussa nykyversioita paremmin, jossa lauseiden merkitys on muunneltu.

 
vierailija
Tausta

Käännöksen taustalla oli muiden muassa puritaani nimeltä John Rainolds. Rainolds puhui sen puolesta, että Raamatun sanoma tulisi saada kansan mieliin, pysyvää muutosta tuovaksi voimaksi. Hän halusi sanoman, joka välittyisi suoraan Raamatun kautta eikä juhlallisten kirkkosalien, pappien pukujen tai tilaisuuksien tunnelmallisuuden kautta. Varsinaista käännöstyötä asetettiin valvomaan piispa Richard Bancroft. Käännöstyö jaettiin kuudelle eri komitealle, jotka työskentelivät kolmessa eri paikassa: Cambridgen yliopisto, Oxfordin yliopisto ja Westminster Abbey. Kukin komitea sai noudatettavakseen viisitoista tarkkaan määrättyä ja harkittua sääntöä, joiden mukaan käännös oli tehtävä. Mitään merkintöjä tai muistiinpanoja ei saanut Raamatun leipätekstin rinnalle ja viereen lisätä – ei edes kuningasta koskevia. Kuningas Jaakon Raamatussa on pyritty tarkasti noudattamaan alkukielistä sisältöä siten, että sen sisällöstä aukeaa lukijalle sen alkuperäisen sanoman voima sekä sen parantava vaikutus. Kääntämisen aikaan Britannian kansasta 80 % oli lukutaidottomia ja Raamattua luettiin kansalle ääneen.

Kuningas Jaakon Raamattu -liike
On olemassa liike, jonka mielestä Kuningas Jaakon Raamattu on ainoa englanninkielinen Raamattu, jota kuuluu käyttää. Yleensä liike luottaa Textus Receptukseen, josta Kuningas Jaakon Raamattu käännettiin. He ajattelevat sen olevan aleksandrialaista tekstiä parempi. Eräät radikaaleimmat uskovat suorastaan, että Jumala ohjasi Erasmusta (joka teki Textus Receptuksen) tekemään täydellisen käännöksen, joka olisi identtinen alkuperäisiin Raamatun teksteihin nähden.
 
vierailija
Huono Raamattu tekee seurakunnasta aseettoman

> Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. <
Ef.6.

Vesitettyjä Raamattuja verrataan aseriisuntaan. Videon mukaan KJV 1611 on luotettava Raamatun käännös.

Jos paha toimii maailmassa, niin miksei myös Sanaa vääristelemässä?
 
vierailija
Hyvä Herra Jeesus kantoi ristinsä ja voitti maailman eli mammonan herran eli Saatanan, joka tarjosi Jeesukselle valtaansa annettua maailmallista asemaa, kun vain Jeesus häntä kumartaisi. Apostolit myös tahtoivat kaikesta luopua maailmallisesti ja evankeliumia julistivat siellä minne menivät ja Jumalan Hengen voimassa ja johdatuksessa tekivät sen minkä saivat Isältä ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä. Tietysti myös Jumalan enkelit olivat mukana apostolien ja pyhien pitäessä esillä Jumalan valtakunnan hyvää ilmoitusta ja elämää maan päällä ihmisten keskuudessa. Samoin apostoleilla oli vastustajia, joita tämän maailman ruhtinas käytti vainoihin ja valheiden levittämiseen ja kaikkeen muuhun huonoon petolliseen toimintaansa, sillä vihaa Isää Jumalaa ja Poikaa Jeesusta ja kaikkia, jotka Jeesuksen opetuslapseudessa tahtovat kantaa ristinsä Herran opetuksen ja johdatuksen mukaan.
 
vierailija
Raamattu hyvä Isän Jumalan ilmoitus ja todistus Pojasta Jeesuksesta ja opistaan ja Pyhän Hengen armosiunaus ja armolahja annetaan kaikille sitä Jeesuksen nimessä anoville. Tietysti ihmisen on tärkeää Herran opetuslapsena rakastaa Jeesusta eikä mammonaa eikä maailmaa eikä sen petollista herraa, joka osaa kyllä tekeytyä Jumalan palvelijaksi ja eksyttää valittujakin. Jeesuksen opetus tärkeä jokaiselle ristiään rakastavalle eksytyksen vaaroista ja siitä että on tärkeää tuntea Raamattu ja Pyhän Hengen voitelu. Elämme vaikeaa aikaa moninaisesti ja laittomuuden salaisuuden huipennus on hyvin lähellä edessä ja samoin sen jälkeinen Jeesuksen tulemus, kuten selvästi on annettu meille tieto näistä asioista Raamatun profetioissa. Autuaat rakastaa Jeesusta ja halveksii mammonaa, eikä kukaan ihminen voi rakastaa näitä kahta yhtä aikaa, ja ihmisten sydämet ovat petollisia ylitse kaiken moninaisesti, eikä paatunut sitä itse edes ymmärrä välttämättä sillä valkeus on eri asia kuin pimeys, jossa ei käsitetä totuutta.
 

Yhteistyössä