Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Olen miettinyt sitä, että voiko tähän tilanteeseen olla vaikuttanut se, että tämä nuorimmainen syntyi napanuora kaulan ympärillä? Ei pitänyt kyllä olla kätilön mukaan mitään happivajetta,mutta sinertävä hän oli syntyissään. Voiko olla mahdollista, että esim. jokin happivajaus olisi tullut? Ja tästä syy tähän käytökseen? Synnytys oli muutenkin nopea ja raju.
Ei ole merkitystä...mun esikko syntyi samalla lailla ja on temperamentiltaan huomattavasti rauhallisempi kuin kuopus, jolla taas on sitä temperamenttia sitten toisenkin edestä.
Ei ole olemassa vaikeita (vaikeita aikuisia kyllä löytyy =) ) lapsia on vain olemassa temperamentiltaan erilaisia lapsia, joita täytyy kasvattaa hieman eri tavoin.
Kuten joku aiemmin jo mainitsi, että temperamenttinen tarvitsee johdonmukaisen kasvatukset ja selkeät rajat.
Ja tiedän mistä puhun, kun oma lapseni on samanlainen. Omaa tahtoa löytyy ja uhmakausi on jo suuri koettelemus...silloin pitää vielä lujemmin pitää rajoista ja säännöistä kiinni, eikä missään nimessä antaa periksi. Tietenkin joskus voi antaa periksi, mutta vain harvoin.
Ap:n tapauksessa on lähdetty lapsen pelleilyyn matkaan, eli alettu keksimään kaikenmaailman poppaskonsteja ja keinoja, että lapselta saataisiin hampaat pestyä.
Nyt teette selkeät iltarutiinit lapselle. Varoitus etukäteen, että kohta lähdetään pesemään hampaat ja sitten nukkumaan. Hampaiden pesussa pidetään tiukka linja, että nyt pestään hampaat ja anna aluksi tehdä sen itse ja sitten, että äiti tai isi pesee vielä tarkastaa hampaat, ettei tule reikiä. Ja jos alkaa taistelemaan vastaan niin sanotte, että ennen ei lähdetä pois ja nukkumaan kun hampaat on pesty.
En ole todellakaan täydellinen äiti ja kokemuksen kautta voin sanoa, että helpommalla pääsee kun ottaa kaikissa asioissa sen tiukan linjan, entä kuin antaisi periksi.
Kyllä se siitä.