Telttailua 1

Polku muuttui kapeammaksi ja kivikkoisemmaksi ja rinkka painoi selkää. Jossain kauempana kiilsi sininen vesi. Olin selvästi matkalla joen tai järven rannalle. Eilinen ilta oli kulunut jonkun paikallisen asukkaan kotikeittoista pontikkaa litkien ja nyt oli kadoksissa sekä kartta että suuntavaisto. Kirosin itsekseni. Vaivoin olin tajunnut sammuttaa nuotion hetki ennen kuin olisi ollut liian myöhäistä ja valtakunnalliset lehdet olisivat pian kirjoittaneet uutisen suuresta metsäpalosta, jonka syttymissyytä poliisi tutkii.

Istuuduin kivelle ja kaivoin eväät esille: nuhjaantunut jälkiuunileipäpala, jonka välissä oli salaattia, tomaattia ja juustoa. Kuulin metsästä rapinaa, mutta en pelästynyt. Tässä osassa maata sudet ja karhut olivat harvinaisia. Jos hirvi tulisi vastaan, yrittäisin ottaa valokuvan.

Puiden takaa tuli yllättäen esiin vaalea, minua ehkä viitisen vuotta nuorempi mies. Miehellä oli siilitukka ja hän oli arviolta 190cm pitkä. Miehellä oli jalassaan vaaleansiniset farkut ja kumisaappaat. Mies kokeili kädellään etumustaan, avasi vetoketjun ja pysähtyi arviolta kymmenen metrin päähän minusta. Mitä ilmeisimmin hän ei ollut huomannut minua. Istuin hiirenhiljaa kivellä ja mietin mitä seuraavaksi tapahtuisi. Olinko erehtynyt syömään eväitäni jonkun tuntemattoman kulkijan kusellakäyntipaikan vieressä? Mies työnsi kätensä farkkujen sepaluksesta sisälle ja näytti tunnustelevan pitkään. Eikö vehjettä löytynyt vai oliko alushousuissa oleva aukko hukassa? Olin aina kuvitellut, että miesten kusellakäynti olisi salamannopea toimitus. Mies alkoi hivuttaa farkkuja alaspäin. Päällimmäiset housut valahtivat nilkkoihin. Karvaiset jalat näyttivät treenatuilta. Jalassa oli nyt vain valkoiset alushousut. Niiden vyötäröllä oli tekstiä, josta en saanut selvää. Housuissa näkyi pullotusta. Nivusista vasempaa kylkeä kohti seisoi vinossa arviolta 20cm pitkä kalu, jonka arvioin melko paksuksi. Mies kaivoi pallit esiin housuista ja hiveli niitä. Katsoin näkymää mahdollisimman tarkasti ja päässäni takoi: "Täydet pulleat pussit, kuin kaksi mandariinia". Mietin, että ne tuntuisivat käsissäni ihanan pehmeiltä ja nousisivat hetkellisesti ylöspäin, kun liikuttelisin sormiani niiden pintaa pitkin. Veri tuntui pakenevan aivoistani ja pakenevan pilluni ympärille. Pikkareihini valui kosteutta.

Lopulta tuntematon kulkija veti myös alushousut nilkkoihin. Jäykkä kalu heilahteli hieman kummallekin sivulle ja asettautui sitten paikoilleen osoittamaan lähes kohtisuoraan ylöspäin. Mies tunnusteli sen vartta aivan kuin olisi epäröinyt jotakin. En nähnyt piilopaikastani kaikkia yksityiskohtia, mutta kuvittelin nupin kiiltelevän silkinpehmeänä ja sinertävien suonten pullistelevan vartta pitkin. Mies alkoi liikutella kättään edestakaisin, välillä hidastaen ja välillä nopeuttaen tahtia. Reidet näyttivät tärisevän - tuskin viileän sään vuoksi kuitenkaan. Liike nopeutui ja hidastui ja taas nopeutui ja hidastui. Miehen suusta purkautui jotain, joka muistutti etäisesti kirosanaa, mutta en oikein tunnistanut mikä sana olisi voinut olla kyseessä. Sen jälkeen mies ruiski ison lastin tuoksuvien kanervanvarsien päälle ja veti housut takaisin jalkaansa.
 

Yhteistyössä