Televisio ja lapsen mediat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipe

Uusi jäsen
16.12.2009
10
0
1
Miten teillä pidetään huoli lapsen turvallisesta netin- ja televisionkäytöstä?

Miten pidätte huolta, ettei lapsi vahingoitu television seksistä, väkivallasta, huutamisesta ja tiuskimisesta?

Minun mielestäni tämä on sellainen asia joka pitää kotona opettaa, ei koulussa... Joskus väsyn näiden asioiden kanssa... Tuttavapiiriin kuuluu lapsia, jotka nauraen katsovat "hauskoja kotivideoita" joissa lapset hyppivät trampoliinilla, kaatuvat ja loukkaavat itsensä... ja nämä pennut vaan nauravat näille videoille.

Tai teini-ikäiset kirjoittavat blogeja tms, joissa paljastetaan kaikki omasta perhe-elämästä. Tyyliin; tämän viikon olemme yksin kotona - eikä ajatella että kuka tahansa pervo voi lukea näitä tekstejä, kyttäillä ja siepata.

Oksettavaa!

Valvon ehkä vähän liiankin tarkkaan, mitä lapset katsovat tv:stä, mutta lapset ovat vielä alle kouluikäisiä.. Juu, eskarilainen sanoi joku päivä sitten että muut saavat katsoa Duudsoneita, mutta keskusteltiin asiasta ja oli itsekin sitä mieltä ettei halua vielä katsoa aikuisten ohjelmia.

Muoks. ja itse katson ohjelmia/elokuvia vain kun lapset nukkuvat.

Kuulut sitten vissiin meidän lähipiiriin, lapset saa katsoa hauskoja kotivideoita ja jopa nauraa kun joku tollo teloo itsensä :whistle: Kun me muistetaan että se on tvtä ja noin ei kannata tehdä todellisuudessa saati nauraa jos joku satuttaa itsensä. Kaksi eri asiaa, tvmaailma ja todellisuus.

No, mä valvon niin ettei tv:stä katsota aikuisille suunnattuja ohjelmia. Meidän 9-vuotias ei ole ikinä katsonut edes Salkkareita. Lasten ohjelmat voidaan katsoa, mutta sitten tv menee kiinni.
Nettiä ei saa ilman valvontaa käyttää, eikä oikeastaan kyllä käykään netissä kuin pari kertaa vuodessa.

Ja joskus tekisi mieli sanoa tällaisten lasten vanhemmille, että tiesittekö että tämä ja tämäkin asia lukee teidän lapsen blogissa, tai että onkohan noissa teidän duudsoneissa mitään järkeä... Muttei kai parane sekaantua.

Tässä asiassa kuitenkin toivoisi, että samat pelisäännöt olisi kaikilla, muuten kylässä ehkä pelataan mitäsattuu pelejä ja katsotaan just niitä duudsoneita...

Voi teidän kanssa taas.

Meillä katotaan kotivideoita, välillä nauretaan ja välillä lapsi itse miettii, miksi joku teki noin tyhmästi. Monet hyvät opit on saatu kotivideoista miten voi käydä jos ei ajattele ennen tekemistä.

En tarkoittanut pelkkiä kotivideoita, myös tätä salkkareiden tiuskivaa keskustelukulttuuria, väkivaltaviihdettä, joka uutisia, koko mediaa laajassa skaalassaan. Meillä televisio on ihan käyttämätön kapistus, olisi lentänyt ajat sitten menemään kai ilman lauantain Uutisvuotoa. Okei, joskus ehkä kotimaisia elokuvia pistetään nauhalle. Eipä tuota ole kukaan jäänyt kaipaamaan, ja voihan sen avata jos mieli tekee.

Minusta Uutisvuoto taas on roskaohjelmien kärjessä :)

Ymmärrän tämän tarkoituksen ja olen osittain samaa mieltä, mutta kotivideo-esimerkin kerroin juuri siksi, että asiat ei ole noin mustavalkoisia. Kotivideoiden ansiosta 6v mm. on kieltäytynt menemästä trampalle, jossa ei ole suojaverkkoa. Ja sekös äitiä ilahduttaa :)

Lapset eivät ole niin yksinkertaisia kuin moni aikuinen tuntuu ajattelevan ja paljon on vaikutusta silläkin, miten lapsi katsoo. Katsooko paljon ja yksin vai vähän ja yhdessä, kysellen ja keskustellen.

Yhteistyössä