ihanaa, että joku muukin on sitä mieltä, että se oma elämä on siinä, lasten kanssa. toki on omia juttuja ja harrastuksia, mutta en koe kaipaavani mitään ihmeen omaa elämää. jos haluan jotain harrastaa, niin ilmoitus perheelle riittää.Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi en ymmärrä:siis nyt en ymmärrä, että mikä oma elämä? Siis onko lapset ollut sulle joku taakka ja olet menettänyt nuoruudesta/aikuisuudesta jotain, kun olet ns. tehnyt lapset varhain?
Minä olen 37 vuotta ja mulla kaksi taaperoa enkä todellakaan koe olevani yhtään liian vanha äidiksi. Sain mennä ja tulla nuoruuden ja aikuisuuden alkuvuodet että paljon kokeena koen olevani nyt hyvä äiti, sillä pystyn omistautumaan lapsilleni eikä ole kauheasta tuskaa siitä, että pitäis saada vielä joskus joku oma elämä.
Minä ainakin ymmärsin sen niin, että ovat jo sen verran isompia, etteivät ole koko ajan kiinni. Kuopukseni kulkee jo itse koulumatkat, ei hakuja, ei viemisiä. Se oli niin suuri helpotus arkielämään, että oli vaikea edes kuvitella etukäteen niin valtavaa helpotusta! Voikin mennä suoraan töistä kotiin!!!Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:hmmm, miten lasten kanssa elämäminen ei olisi omaa elämää? itselläni erilainen ajatusmaailma lienee. olin 36 kun nuorimmainen syntyi, esikoinen oli silloin 14v. en ole kokenut missään vaiheessa, ettenkö eläisi omaa elämääni. näihin perheenlisäyskysymyksiin jokainen tietää itse vastauksen, ei kukaan perheen ulkopuolinen.
mullakin on isoja lapsia ja pieniä lapsia. en edelleenkään tajua, miksi tehdään ongelmia pyykistä, vaipoista tms??? entisajan elämään verrattuna aivan lokoisaa tämä nykymeno. toki, itselläni oli niin vaikea lapsuus ja nuoruus, etten voi ottaa ongelmia jostain pyykinpesusta. en koe menettäneeni mitään lasten myötä, varsinkaan vapauttani. mutta meitä ihmisiä on niin erilaisia. siksi tähän ei voikaan kukaan ulkopuolinen antaa absoluuttista vastausta.Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Minä ainakin ymmärsin sen niin, että ovat jo sen verran isompia, etteivät ole koko ajan kiinni. Kuopukseni kulkee jo itse koulumatkat, ei hakuja, ei viemisiä. Se oli niin suuri helpotus arkielämään, että oli vaikea edes kuvitella etukäteen niin valtavaa helpotusta! Voikin mennä suoraan töistä kotiin!!!Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:hmmm, miten lasten kanssa elämäminen ei olisi omaa elämää? itselläni erilainen ajatusmaailma lienee. olin 36 kun nuorimmainen syntyi, esikoinen oli silloin 14v. en ole kokenut missään vaiheessa, ettenkö eläisi omaa elämääni. näihin perheenlisäyskysymyksiin jokainen tietää itse vastauksen, ei kukaan perheen ulkopuolinen.
Tällaiset asiat ovat ihana asia. Tavallaan, se ei erkaannuta minua lapsista, vaan voimmekin sopia, että tavataan töitteni jälkeen leffateatterissa ja käydään katsomassa jotain sen sijaan, että löntystelisin hakumatkan jälkeen kotiin ja sitten kökittäisiin taas siellä. Vapaampaa elämää lasten kanssa, ainakin omalle kohdalleni.
Omaa elämää ilman tissitakiaisia, puklupyykkiä, vaipparumbaa, yöheräämisiä, pottatreenejä yms. hirvityksiä; voi vain jättäytyä vanhempana hissukseen taka-alalle ja nauttia lapsista persoonina.
Näin tarkotin :flower:Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Minä ainakin ymmärsin sen niin, että ovat jo sen verran isompia, etteivät ole koko ajan kiinni. Kuopukseni kulkee jo itse koulumatkat, ei hakuja, ei viemisiä. Se oli niin suuri helpotus arkielämään, että oli vaikea edes kuvitella etukäteen niin valtavaa helpotusta! Voikin mennä suoraan töistä kotiin!!!Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:hmmm, miten lasten kanssa elämäminen ei olisi omaa elämää? itselläni erilainen ajatusmaailma lienee. olin 36 kun nuorimmainen syntyi, esikoinen oli silloin 14v. en ole kokenut missään vaiheessa, ettenkö eläisi omaa elämääni. näihin perheenlisäyskysymyksiin jokainen tietää itse vastauksen, ei kukaan perheen ulkopuolinen.
Tällaiset asiat ovat ihana asia. Tavallaan, se ei erkaannuta minua lapsista, vaan voimmekin sopia, että tavataan töitteni jälkeen leffateatterissa ja käydään katsomassa jotain sen sijaan, että löntystelisin hakumatkan jälkeen kotiin ja sitten kökittäisiin taas siellä. Vapaampaa elämää lasten kanssa, ainakin omalle kohdalleni.
Omaa elämää ilman tissitakiaisia, puklupyykkiä, vaipparumbaa, yöheräämisiä, pottatreenejä yms. hirvityksiä; voi vain jättäytyä vanhempana hissukseen taka-alalle ja nauttia lapsista persoonina.
eli, ap kokee nämä asiat vaikeina. joten hänen kohdallaan asia on selvä. miksi sitten kysellä itselleenkin selviä asioita?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Näin tarkotin :flower:Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Minä ainakin ymmärsin sen niin, että ovat jo sen verran isompia, etteivät ole koko ajan kiinni. Kuopukseni kulkee jo itse koulumatkat, ei hakuja, ei viemisiä. Se oli niin suuri helpotus arkielämään, että oli vaikea edes kuvitella etukäteen niin valtavaa helpotusta! Voikin mennä suoraan töistä kotiin!!!Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:hmmm, miten lasten kanssa elämäminen ei olisi omaa elämää? itselläni erilainen ajatusmaailma lienee. olin 36 kun nuorimmainen syntyi, esikoinen oli silloin 14v. en ole kokenut missään vaiheessa, ettenkö eläisi omaa elämääni. näihin perheenlisäyskysymyksiin jokainen tietää itse vastauksen, ei kukaan perheen ulkopuolinen.
Minä mistään vapaudesta puhunut, vaan helppoudesta. En pidä vauvoista yhtä paljon kuin isommista, enkä ulosteista tai muista eritteistä tykkää laisinkaan. Itse olen saavuttanut hyvän paikan nyt, kun kotona on rennompaa. Itse arvostan arjen nautintoja ja leppoisuutta enemmän kuin lisälapsia. Joku muu valitsee toisin. Jaoin vain oman kokemukseni, jota ap minun käsitykseni mukaan pyysikin. En lähde arvottamaan toisten valintoja.Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:mullakin on isoja lapsia ja pieniä lapsia. en edelleenkään tajua, miksi tehdään ongelmia pyykistä, vaipoista tms??? entisajan elämään verrattuna aivan lokoisaa tämä nykymeno. toki, itselläni oli niin vaikea lapsuus ja nuoruus, etten voi ottaa ongelmia jostain pyykinpesusta. en koe menettäneeni mitään lasten myötä, varsinkaan vapauttani. mutta meitä ihmisiä on niin erilaisia. siksi tähän ei voikaan kukaan ulkopuolinen antaa absoluuttista vastausta.