Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen vai et?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Puoli vuotta sitten asuimme toisella paikkakunnalla ja naapurissamme asui 7-8v poika äitinsä kanssa. Kaksi kertaa kävi niin, että äiti oli keskellä viikkoa ryypännyt kavereidensa kanssa pojan ja äidin kotona, äiti siis oli todella humalassa. Poika pelkäsi humalaista äitiään ja näitä kännäileviä ihmisiä, jolloin hän oli vielä n. yhdeksän aikaan illalla ulkona, kun ei uskaltanut mennä kotiin. Naapurissa oli muutama aikuinen ja lapsia pojan seurana, yksi äideistä soitti pojan isän hakemaan pojan luokseen, näin siis toimittiin molemmilla kerroilla. Tästä on jo yli puoli vuotta enkä tiedä yhtään, mitä ko. pojalle ja äidille kuuluu, asuuko poika yhä äitinsä kanssa ja missä he asuvat. Pitäisikö mun teidän mielestänne ilmoittaa sossuun tai johonkin, että tarkistavat tilanteen? Ei tullut siis mieleen ilmoittaa silloin aiemmin ja nyt tuli asia yhtäkkiä mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En tekisi.

Perustelisitko vielä? Itsekin olen vähän samalla kannalla..yhtäkkiä vain tuli mieleen, olisiko pitänyt silloin puol vuotta sitten ilmoittaa.

En mä enää tekisi. Tehän asutte jo ihan muualla, etkä tiedä tämänhetkistä tilannetta.
Nykyiset naapurit ehkä ilmoittaa jos on syytä, ehkä ei. Itse olisin voinut ilmoittaa sossuun silloin puoli vuotta sitten, mutta en enää.

En tekisi.

Perustelisitko vielä? Itsekin olen vähän samalla kannalla..yhtäkkiä vain tuli mieleen, olisiko pitänyt silloin puol vuotta sitten ilmoittaa.

En mä enää tekisi. Tehän asutte jo ihan muualla, etkä tiedä tämänhetkistä tilannetta.
Nykyiset naapurit ehkä ilmoittaa jos on syytä, ehkä ei. Itse olisin voinut ilmoittaa sossuun silloin puoli vuotta sitten, mutta en enää.

Kyllä sen varmaan voisi vielä jotenkin tarkistaa esim. entisten naapurien kautta, mitkä kotiolot pojalla tällä hetkellä on. Mikäli tämä poika siis yhä asuu siinä naapurustossa. En tiedä sitäkään, onko joku jo ilmoituksen tehnyt. Asumme ihan tämän entisen paikkakunnan viereisessä kunnassa.

Puoli vuotta on pitkä aika. Ties vaikka äiti olisi heittänyt henkensä, perhe muuttanut muualle tai vaikka poika asuisikin nykyään vakituisesti isänsä luona. Puolessa vuodessa ehtii tapahtua yhtä ja toista. Siksi en tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Puoli vuotta on pitkä aika. Ties vaikka äiti olisi heittänyt henkensä, perhe muuttanut muualle tai vaikka poika asuisikin nykyään vakituisesti isänsä luona. Puolessa vuodessa ehtii tapahtua yhtä ja toista. Siksi en tekisi.

Totta, mutta onko mulla mielestäsi velvollisuus selvittää asia? Asumme kuitenkin viereisellä paikkakunnalla ja helpostihan saan heidän nykyisen asuinpaikkansa selville.

No jos asia vaivaa, niin voithan kokeilla ottaa yhteyttä teidän entisiin naapureihin ja kysyä tietävätkö he tilanteen muuttuneen tms., kuten joku tuossa ehdottikin.

Jos jokin asia vaivaisi minua paljon, voisin kyllä ottaa siitä selvän. Mutta välttämättä mitään radikaaleja ilmoitusjuttuja en menisi tekemään, koska tilanne ei ole välttämättä selvillä.

Mun mielestä sulla oli velvollisuus tehdä ilmoitus silloin, kun todistit näitä tapahtumia...
Nyt se velvollisuus on jollain toisella, joka ehkä samanlaisia tapahtumia todistaa.

Mun mielestä sulla oli velvollisuus tehdä ilmoitus silloin, kun todistit näitä tapahtumia...
Nyt se velvollisuus on jollain toisella, joka ehkä samanlaisia tapahtumia todistaa.

Niin kai, kaduttaa hirveästi, etten tehnyt ilmoitusta. Olin silloin 18v eikä oikeasti käynyt edes mielessä sellainen mahdollisuus..ei tuo ikä mikään puolustus kyllä ole. Kukaan muukaan näistä pihan aikuisista ei tehnyt ilmoitusta, joukossa oli myös lastentarhanopettaja. Auttoivat vain muuten poikaa, olemalla seurana ja soittamalla isälle. Näitä kahta kertaa lukuunottamatta äiti oli kuin kuka tahansa äiti, ei olisi uskonut, että ryyppäisi keskellä viikkoa. Syyllinen olo ja paha mieli lapsen puolesta :(:(

Tätä palstaa seuranneena, alkaa tuntumaan etten todellakaan uskalla lasta päästää ulos, enkä itse kuin viuhahtaa ulkona hätäseen. Meinaan että voi tulla lastensuojeluilmotus jos pierasee tarpeeksi lujaa ja lapsi on kilometrin säteellä.

No soita sinne sossuun ja kerro, että puoli vuotta sitten tilanne oli tämä, et tiedä, mikä se on tällä hetkellä, mutta että asia jäi vaivaamaan, etkä oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.

Varsinaista ilmoitusta en näillä tiedoilla tekisi. Pitää olla ajantasainen tieto tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Tätä palstaa seuranneena, alkaa tuntumaan etten todellakaan uskalla lasta päästää ulos, enkä itse kuin viuhahtaa ulkona hätäseen. Meinaan että voi tulla lastensuojeluilmotus jos pierasee tarpeeksi lujaa ja lapsi on kilometrin säteellä.

Eihän sulla ole hätää jos et ole mitään tehnyt. Ryyppääminen ja piereminen vaikuttaa lapsen kehitykseen vain hiukan eri tavoin. On sossujen asia tutkia asia, eikä siitä seuraa mitään, jos ei ole aihetta.
Oon itse aika paljon ollut sellasiten lasten kanssa tekemisissä, jotka on lastensuojelun piirissä, ja kyllä pääsääntöisesti kaikkien kohdalla olisi pitänyt tapahtua paljon aikaisemmin jo jotain toimia. Sitä mieltä on lapset yleensä aina itsekin. Ei yläasteikäisiä enää paljon auteta, jos ovat eläneet juoppoperhessä koko lapsuutensa.

Saako perhe tietää, kuka asiasta on ilmoittanut? Ei olisi kivaa, jos he saisivat selville sen olleen minä :/

Tavallinen ihminen (siis ei viranomainen) voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä esim. kirjeellä. Mut vakuuttavampaa on, jos tekee itsenään. Semmosiin nimettömiin on helppo perheen sanoa vain, ettei pidä paikkaansa. Ja ennenkaikkea kannattaa varmaan todeta se tämänhetkinen tilanne jostain.

En ilmottaisi ja tässä on jo aika paljon mielipiteitä sinulle. Olet tehnyt jo päätöksen ilmoittaa? Onko sillä merkitystä jos jäät kiinni kun asut ihan muualla, etkä ole tekemisissä pojan ja äidin kanssa.
Kannnattaisin muutenkin ensin äidin kanssa juttelemista kun heti minkään ilmotuksen tekemistä.

Yhteistyössä