Tekisi mieli viedä viikon ikäinen vauva pikkujouluihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhlimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mikäs siinä jos vointi sallii. Vauva ei välitä paikasta, kunhan äiti on lähellä. Itseä käynnistettiin viikko ja pariin viikkoon en sen jälkeen istunut. Joten ei tosiaan olisi mua saanut tuollaisiin takamus kipeenä ja vuotavana kökkimään.

Minkäslaisia sun normaalielämän pikkujoulut sitten on, kun ne ei sovi vauvoille? (varsinkin jos vauva on koko ajan kantoliinassa äidissä tai isässä kiinni)

Työpaikan pikkujoulut. Paitisi kerran kun äityslomalla oleva assitentti piipahti vauvan kanssa, vauva ei viihtynyt itki lähes kokoajan. Vauvanitku ei jotenkin soveltunut illan tunnelmaan.

Opiskeluaikoina opiskeluporukan pikkujoulut, ei siellä vauvoja ole näkynyt.

[QUOTE="vieras";22600914]Työpaikan pikkujoulut. Paitisi kerran kun äityslomalla oleva assitentti piipahti vauvan kanssa, vauva ei viihtynyt itki lähes kokoajan. Vauvanitku ei jotenkin soveltunut illan tunnelmaan.

Opiskeluaikoina opiskeluporukan pikkujoulut, ei siellä vauvoja ole näkynyt.[/QUOTE]

No etkö sä lukenut, kun ap kertoi, että kyseessä ei ole tollaset pikkujoulut?

[QUOTE="mä";22600908]ei sovi alkoholi ja pieni vauva yhteen! kai sen nyt sanoo järkikin[/QUOTE]

Pikkujouluhan tarkoittaa tietenkin sitä, että vedetään armottomat lärvit.

No mä en kyllä kauheasti innostuisi, jos joku kaverin vaimo, jota en ikinä olisi edes tavannut, kyöräisi kaveriporukan lapsettomiin pikkujouluihin vastasyntyneensä. Vähän toi on semmoista huomion kerjäämistä muilta, että siitä vauvasta pitäisikin tulla illan päätähti, joka muiden täytyisi sitten huomioida ja ihastella tai ainakin säädellä käytöstään sen mukaan, että paikalle on tuotu vauva (esim. musiikkia tuskin kehtaisi huudattaa kovaa vaikka tekisikin mieli, tai rampata tupakalla parvekkeella, jonka ovesta savua tulee sisään).

Asia olisi ihan eri, jos nuo ihmiset olisivat oikeasti SINUN ystäviäsi. Musta olis vähän luontevampaa kuitenkin tehdä se ensitutustuminen heihin vähän toisenlaisessa tilanteessa.

[QUOTE="vieras";22600937]No mä en kyllä kauheasti innostuisi, jos joku kaverin vaimo, jota en ikinä olisi edes tavannut, kyöräisi kaveriporukan lapsettomiin pikkujouluihin vastasyntyneensä. Vähän toi on semmoista huomion kerjäämistä muilta, että siitä vauvasta pitäisikin tulla illan päätähti, joka muiden täytyisi sitten huomioida ja ihastella tai ainakin säädellä käytöstään sen mukaan, että paikalle on tuotu vauva (esim. musiikkia tuskin kehtaisi huudattaa kovaa vaikka tekisikin mieli, tai rampata tupakalla parvekkeella, jonka ovesta savua tulee sisään).

Asia olisi ihan eri, jos nuo ihmiset olisivat oikeasti SINUN ystäviäsi. Musta olis vähän luontevampaa kuitenkin tehdä se ensitutustuminen heihin vähän toisenlaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

Aijaa, musta taas ois kiva nähdä pieni vauva ja mun miehen mielestä se olisi myös mukavaa.

[QUOTE="vieras";22600937]No mä en kyllä kauheasti innostuisi, jos joku kaverin vaimo, jota en ikinä olisi edes tavannut, kyöräisi kaveriporukan lapsettomiin pikkujouluihin vastasyntyneensä.[/QUOTE]

Sanoiko ap, että ne on lapsettomat pikkujoulut?

No etkö sä lukenut, kun ap kertoi, että kyseessä ei ole tollaset pikkujoulut?

Mutta mistä ap sen niin varmaksi tietää kun ei edes tunne noita ihmisiä, ei ole edes koskaan tavannut niitä
ja miehensäkään ei tunne niitä kunnolla.

Tiedä millaista örvellystä ja menoa se on, joten ei kiva vauvalle.

Jos kyseessä äidin hyvät ystävät tai sukulaiset, niin tuollaiset tilaisuudet on hienoja, käväistä vauvan kanssa, esitellä vauvaa ja jutella kamujen kanssa,
mutta miksi hitossa pitää tunkea viikon ikäisen vauvan kanssa ventovieraaseen porukkaan, jonka suhtautumista vauvoihinkaan ei tiedä.
Ties mitä katseita saa kun vauvan sinne laahaa

Mitä merkitystä sillä on vauva kannalta onko juhlat täysin alkottomat?

Ei tarvitse olla 100% alkoholittomat mutta siis niin, ettei paikalla ole humalaisia :) Sitä lähinnä ajoin takaa. Loppuillasta kohtuukäyttäjäkin on usein humaltunut eikä silloin mielestäni sovi olla paikalla vastasyntyneen kanssa varsinkaan, jos kyseessä on tuntemattomia ihmisiä.

En myöskään lähtisi miehen ystävien pikkujouluihin vauvan kanssa tai isompienkaan lasten kanssa. Ja mistä sinä tiedät koska se vauva syntyy ja oletko jo päässyt laitokselta edes pois?

No meillä oli reilu viikko sitten pikkujoulukahvit ja mä olin siellä lasten kanssa ja kuopus oli silloin vajaa 3 viikkoa vanha ja esikoinen reilu 2v. Niin ja miehet joivat jokainen pari kaljaa ja me naiset oltiin ihan selvinpäin, kun autoilla oltiin liikenteessä.

Niin ja esikoisen kanssa olen ollut juhlissa, jossa jotkut ovat sen muutaman juoneet.

Aijaa, musta taas ois kiva nähdä pieni vauva ja mun miehen mielestä se olisi myös mukavaa.

Niin mustakin, mutta ei todellakaan tuollaisessa tilanteessa. Eikä ap tunne noita ihmisiä, voi olla että heitä ei vauvat kiinnosta ollenkaan (esim. suurin osa miehistä ei ole vieraista vauvoista mitenkään kiinnostuneita). Tietty harvalla on pokkaa kieltää tuomasta vauvaa paikalle, vaikka asiasta kysyisikin, joten se ei ole mikään ratkaisu.

Tosin itselleni tuntemattomien ihmisten vauvat ovat kyllä aika evvk. Minusta outoa mennä esittelemään vauvaansa ihmisille, joita ei edes tunne. Jos ne eivät ole edes niin läheisiä että tulisivat teillä käymään, niin miksi oletat heidän haluavan sinut, saati vauvasi paikalle? Eiköhän ne ihmiset osaa teille kotiin, jos tahtovat tutustua sun miehesi perheeseen. Onko ne edes kutsuneet sua sinne?

- tiedustelisin illan isännän/emännän mielipidettä asiaan
- ilmoittautuisin sillä varauksella, että oma ja lapsen vointi sallii
- järjestäisin niin, että pääsisin joka tapauksessa parin tunnin päästä pois ja tarvittaessa niin pian kuin haluan (joko mies veisi kotiin tai muuten, mutta varmistaisin asian etukäteen)
- muutenkin tekisin jutusta sellaisen "paikalla pyörähtämisen", en illanistujaisia.

Sinänsä minusta tuossa ei ole mitään paheksuttavaa, mutta tosiaan, kaikki eivät edes tunne pystyvänsä pitämään lasta pitkiä aikoja kantoliinassa (esim. jos joudutaan sektioon), tai eivät jaksa seurustella noin pian synnytyksen jälkeen. Toiset taas ovat heti elämänsä kunnossa. Vaikea ennustaa etukäteen.

[QUOTE="Hmm";22600945]Jos kyseessä äidin hyvät ystävät tai sukulaiset, niin tuollaiset tilaisuudet on hienoja, käväistä vauvan kanssa, esitellä vauvaa ja jutella kamujen kanssa,
mutta miksi hitossa pitää tunkea viikon ikäisen vauvan kanssa ventovieraaseen porukkaan, jonka suhtautumista vauvoihinkaan ei tiedä.
Ties mitä katseita saa kun vauvan sinne laahaa[/QUOTE]

Juuri näin. Läheisiä, jotka ovat odottaneet vauvan syntymää, varmasti kiinnostaa nähdä vauva mahdollisimman pian. Sikäli minusta omaan kotiin kahvittelemaan ja vauvaa katsomaan tulevat "pikkujouluilijat" ovat ihan eri asia.

Mut vieraita ihmisiä ei välttämättä vauva kiinnosta ollenkaan vaan pahimmassa tapauksessa jos se on levoton ja itkee, se on heille vaan ei-toivottu häiriötekijä jonka takia ei voi juhliakaan niinkuin muuten olisi tykännyt. Ei ole kivaa tuossa tilanteessa kellään.

Alkuperäinen kirjoittaja tekisin näin;22600959:
- tiedustelisin illan isännän/emännän mielipidettä asiaan
- ilmoittautuisin sillä varauksella, että oma ja lapsen vointi sallii
- järjestäisin niin, että pääsisin joka tapauksessa parin tunnin päästä pois ja tarvittaessa niin pian kuin haluan (joko mies veisi kotiin tai muuten, mutta varmistaisin asian etukäteen)
- muutenkin tekisin jutusta sellaisen "paikalla pyörähtämisen", en illanistujaisia.

Tää oli hyvä ja selkeä checklist :) Mun mielestä voi olla muidenkin kannalta hankalaa jäädä vauvan kanssa pitemmäksi aikaa, mutta paikalla pyörähtäminen tuskin ketään haittaa. Esim jos kuskaa miehen paikalle, käy itse sisällä juomassa kupin glögiä ja juttelemassa vaikkapa tunnin verran, sitten toivottaa muille hyvää illanjatkoa ja lähtee vauvan kanssa kotiin.

no ap ei vielä tiedä millä mallilla asiat on sitte kun vauva on viikon vanha. voi olla ettei ap haluakkaan lähteä enää. itse henk koht en oo ollu halukas menemään viikon vanhan kanssa yhtään mihinkään.

Mä en menis.

Kahdesti olen synnyttänyt ja molemmilla kerroilla sain runsaasti tikkejä pyrstööni ja väsymyksen ja jatkuvan imettämisen lisäksi tulee se ah, niin nautinnollinen JÄLKIVUOTO.

Oikeasti et taida muistaa millaista on viikko synnytyksen jälkeen. Mitä jos repeät takaraivoon asti etkä pysty edes istumaan? Ja mihin te esikoisen sitte laitatte? Ja tosiaankin SÄ ET EDES TUNNE NIITÄ IHMISIÄ. Ei ne halua pikkuvauvaa ja imetyskohtausta pikkujouluihinsa. Ei se ole miesten mielestä hauskaa eikä kiinnostavaa. Paitsi site kun sä saat maidontuottokohtauksen ja paitas kastuu. Sit side falskaa ja housuissakin on fläkki...

Tää oli hyvä ja selkeä checklist :) Mun mielestä voi olla muidenkin kannalta hankalaa jäädä vauvan kanssa pitemmäksi aikaa, mutta paikalla pyörähtäminen tuskin ketään haittaa. Esim jos kuskaa miehen paikalle, käy itse sisällä juomassa kupin glögiä ja juttelemassa vaikkapa tunnin verran, sitten toivottaa muille hyvää illanjatkoa ja lähtee vauvan kanssa kotiin.

Just näin, edellyttäen siis että kutsu on avec. Jos vain mies on kutsuttu, minusta on aika tökeröä tunkea mukaan sen enempää vauvan kanssa kuin ilmankaan.

Tosin jos vauva kitisee, niin minusta olisi kohteliasta poistua paikalta jo ihan heti alkuunsa. Tunti vauvan itkua varmaan tappaa kenen tahansa juhlatunnelman eikä siinä mistään seurustelustakaan tule mitään. En myöskään alkaisi imettää paikan päällä missään kahvipöydässä tai sohvalla ellen pääsisi johonkin toiseen huoneeseen, koska oli se miten luonnollinen asia tahansa, niin täysin tuntemattomista ihmisistä moni varmasti pitää suhteellisen kiusallisena joutua sitä vierestä seuraamaan.

Meillä viety kiireellä 1,5 vko vauva teholla, RS-viruksen vuoksi. Viikon verran jännitettiin selviääkö edes hengissä- Ikinä en moista pelkoa ehdoin tahdoin lähtis hankkimaan. Totta, pöpöjä on kaikkialla mutta lienee selvää että yleisötilaisuuksissa niitä on enemmän, varsinkin kun vallan näytille mennään. Kaikkihan sitä vauvaa yrittää kurkkia ja hönkiä päin.

Ei vauvan takia neljän seinän sisälle tartte jummittua mutta on se herran pieksut jos ei voi vähän varman päälle ottaa. Tollaisen rääpälee vastustuskyky on nolla.... IHAN oikeasti, mä puhun niin kamalasta kokemuksesta, että pahempaa en tiedä.

Itse olin pikkujouluissa jossa mukana oli reilun viikon ikäinen vauva. Eikä ollut mikään pikku pyörähtäminen, vaan loppuun asti olivat. Itse en ehkä tuollaisiin juhliin (sen porukan juhlat ollu aina kosteat) lasta veisi, en minkään ikäistä.

Mutta jos kyseessä siistit pikkujoulut ja tosiaan valmius kotiutua heti kun siltä tuntuu, en näe estettä. Mekin olitiin 9 päivää vanhan lapsen kanssa isoissa 50-vuotisjuhlissa. Kyseessä oli vauvan isovanhemman juhlat, joten ei oikein osattu pois olla. Vauva nukkui vaunuissa koko sen 4 tuntia mitä juhlissa olitiin, eikä kumpikaan meistä vanhemmista alkoa ottanut. Ei siellä kyllä tainnut edes tarjolla olla..

ja ämmät vaan voi olla näin idiootteja - ketään vittu kiinnosta sun kakaras - idiootti jos sen vielä pikkujouoluihin raahaat!!!Käytä nyt järkeäs! Johan ne p.joulut pidettäs päiväkodissa jos sinne kakruja haluttas. HALOO????