Tekisi mieli "antaa samalla mitalla takaisin", mutta toisaalta en haluaisi alentua.. (kyse anopista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lioy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lioy

Vieras
Mieheni äiti on käyttäytynyt huonosti minua kohtaa alusta asti - piiloteltua vihamielisyyttä, avointa piikittelyä, roisia kiroilua, kieroilua. Olen antanut mennä ohi ja ajatellut, että moukka mikä moukka. Hän on jopa saanut miehen nuoremmat sisarukset mukaan tähän "loan heittoon".

Nyt sitten anoppi tarvitsisi apuani - tai pikemminkin asiantuntemustani (olen lääkäri). Hänen miehensä on sairas, diagnoosi roikkuu, eikä hoitava lääkäri ollut ottanut tilannetta tosissaan. Anoppi soitti miehelleni eilen ja valitti tilanteesta, pyysi että minä auttaisin. Anopin puoliso on myös osallistunut passiivisesti tähän minun polkemiseen (lähinnä siten ettei ole puuttunut).

Tekisi mieli sanoa, että menkää sinne kunnalliseen vaan, minä en aio auttaa.. Mutta toisaalta silloin alentuisin heidän tasolleen. Ja miestäni tietysti haluan auttaa ja hänkin on huolissaan isäpuolestaan... Vaikea tilanne.

Saattaisin tuossa tilanteessa antaa arvion tilanteesta, painottaen samalla että ilman aiempia tausta- ja tutkimustuloksia et voi sanoa varmaksi. Että et voi antaa diagnoosia ilman hoitsuhdetta.

Vai haluavatko he että sinä olet yhteydessä hoitavaan lääkäriin ja hoputat?

[QUOTE="vieras";24586969]Saattaisin tuossa tilanteessa antaa arvion tilanteesta, painottaen samalla että ilman aiempia tausta- ja tutkimustuloksia et voi sanoa varmaksi. Että et voi antaa diagnoosia ilman hoitsuhdetta.

Vai haluavatko he että sinä olet yhteydessä hoitavaan lääkäriin ja hoputat?[/QUOTE]

Toivoi että tekisin lähetteen jatkotutkimuksiin (hoitava taho oli kieltäytynyt).

Minä en tutkisi koko ihmistä. Vittuilun voin vielä sietää, mutta jos vetää muita mukaan touhuun, se on jo kiusaamista. Ei kusipää siitä miksikään muutu, että sinä osoitat empatiaa!

No eihän sinun tarvitse sukulaistesi hoitoon puuttua, vaikka mitään skismaa ei olisikaan.

Tiedätkö miksi kunnalliselta ei tehty lähetettä? TÄyttyvätkö kriteerit omasta mielestäsi?

No, jos henkilökohtaista mielipidettäni kysytään niin sanoisin että oireet ovat lähellä somaattisia oireita - ehkä laittaisin lähetteen psykiatriselle osastolle ;) Mutta kyllähän hoitavan lääkärin perusteet ontuivat, ehkä hänkään ei suoraan halunnut sanoa että tuskin lisätutkimuksista olisi vastaavaa hyötyä..

Tuskin vittuilu loppuu vaikka auttaisitkin. En auttaisi. Koska olettaisivat sitten että sinua saa kohdella kuinka sattuu ja silti pyytää apua.

Kerro ihmeessä miksi et haluaisi auttaa ja ota selvää miksi mollaavat sinua!

Huoh.. itsellä samanlainen tilanne. Paitsi että anoppi on aivan unelma, miehen sisko on se joka aiheuttaa ongelmia.
käyttäytynyt huonosti minua kohtaa alusta asti - piiloteltua vihamielisyyttä, avointa piikittelyä, roisia kiroilua, kieroilua.
Kuulostaa todella tutulta!! Lisäksi hirveää manipulointia koko ajan.

Itse toteaisin että ilman kunnollista perehtymistä asiaan ei ole etiikan mukaista tehdä mitään lähetteitä mutta voit toki tutkia asiaa ja antaa toisen mielipiteen. Ja jos perehdyt asiaan niin toteat että ei ole lääketieteellisiä perusteita jatkoon, olet samoilla linjoilla hoitavan lääkärin kanssa.

Älä ohita asiaa vittuuttasi, se lisää vettä myllyyn. Mutta jos menet tekemään perusteettoman lähetteen alkaa hyväksikäytön kierre.

Meillä en usko vittuilun koskaan loppuvan ja olen jo menettänyt kaiken mielenkiinnon kyseistä siskoa kohtaan. Minulle on aivan yhdentekevää kaikki häneen liittyvä. Vaikka pyytäisi anteeksi en enää jaksa välittää. En jaksa edes loukkaantua enää, niin monta kertaa olen niellyt paskan kohtelun ja antanut anteeksi mieheni vuoksi. Niin monta kertaa sama kuvio on toistunut etten usko omien tekojeni siihen enää vaikuttavan. Jotenkin olen hänelle uhka ja niin olet todennäköisesti sinäkin anopillesi. Lääkärin ammatti on kai sen verran kadehdittava sitten..

Huoh.. itsellä samanlainen tilanne. Paitsi että anoppi on aivan unelma, miehen sisko on se joka aiheuttaa ongelmia. Kuulostaa todella tutulta!! Lisäksi hirveää manipulointia koko ajan.

Itse toteaisin että ilman kunnollista perehtymistä asiaan ei ole etiikan mukaista tehdä mitään lähetteitä mutta voit toki tutkia asiaa ja antaa toisen mielipiteen. Ja jos perehdyt asiaan niin toteat että ei ole lääketieteellisiä perusteita jatkoon, olet samoilla linjoilla hoitavan lääkärin kanssa.

Älä ohita asiaa vittuuttasi, se lisää vettä myllyyn. Mutta jos menet tekemään perusteettoman lähetteen alkaa hyväksikäytön kierre.

Meillä en usko vittuilun koskaan loppuvan ja olen jo menettänyt kaiken mielenkiinnon kyseistä siskoa kohtaan. Minulle on aivan yhdentekevää kaikki häneen liittyvä. Vaikka pyytäisi anteeksi en enää jaksa välittää. En jaksa edes loukkaantua enää, niin monta kertaa olen niellyt paskan kohtelun ja antanut anteeksi mieheni vuoksi. Niin monta kertaa sama kuvio on toistunut etten usko omien tekojeni siihen enää vaikuttavan. Jotenkin olen hänelle uhka ja niin olet todennäköisesti sinäkin anopillesi. Lääkärin ammatti on kai sen verran kadehdittava sitten..

Ihan mielenkiinnosta: miten anoppisi suhtautuu tyttärensä sekoiluun? Onko puuttunut siihen jotenkin tai puolustanut sinua? Entä miehesi?

Olet oikeassa, teen ehkä jonkinlaisen arvion tilanteesta ja annan sitten olla. Ehkä selviä vähemmällä siten..

Ihan mielenkiinnosta: miten anoppisi suhtautuu tyttärensä sekoiluun? Onko puuttunut siihen jotenkin tai puolustanut sinua? Entä miehesi?

Anoppia hävettää siskon käytös siltä osin mitä hän on nähnyt.. mutta ei hänellä ole mitään auktoriteettia puuttua.

Aluksi mies ei halunnut oikein nähdä sitä systemaattista ilkeää suhtautumista lainkaan vaan yritti aina ratkaista niitä yksittäisiä konflikteja..

Sitten minulle neuvottiin että huutaisin ja kiroilisin takaisin. Mutta eipä ole ollenkaan minun tyylistäni..

Nyt sisko on onnistunut suututtamaan miehenikin olemalla hänelle todella ilkeä.. Aikovat keskustella asiasta mutta luulen että se ei johda mihinkään.. Kun kyse on systemaattisesta ilkeilystä, ei mistään yksittäisesta dramaattisesta vääryydestä(niitäkin toki on mutta niiden sopiminen ei ole minulle se juttu..).
En usko että tämä ihminen näkee omassa toiminnassaan mitään väärää, persoonnallisuushäiriöiseltä vaikuttaa..

haistattaisin pitkät koko akalle, ei käy sääliks. ei sun tarvi tuollaista sietää!

Itsellä kans se fiilis että eihän tämmöstä tarvitse sietää!! mutta ei ole niin helppoa kun miehen takia haluaisin kovasti olla hyvissä väleissä, perhe ja sisarukset ovat hänelle tärkeitä. Mutta nyt on menty sen rajan yli etten enää edes jaksa reagoida suuntaan tai toiseen..

Suosittelisin kertomaan ihan asialliseen sävyyn (siis siihen perinteiseen lääkäri-puhuu-potilaalle-sävyyn), että et halua auttaa heitä, koska he ovat käyttäytyneet niin inhottavasti sinua kohtaan.

Joskus on hyvä sanoa asiat just niinkuin ne on. Nyt taitaa olla juuri sellainen kerta.

Mun mielestä miehen äitiä pitää auttaa. Sentään siis hänen äitinsä ja teidän lastenne mummo.
Mutta avullakin on rajansa ja nyt se on vähän vaikeaa. Inhottavaa kinuta sinulta lähetettä. Tekisitkö sen, jos hän olisi potilaasi? Ilmeisesti tekisit psykiatriselle, mutta anoppi ei kai tällaista lähetettä ihan itse tarkoita? Eli siis joudutko vain ojasta allikkoon, jos joko toteat että ei tarvita lähetettä tai teet lähetteen psykiatriselle ja "leimaat hulluksi"?

[QUOTE="tilli";24588072]Suosittelisin kertomaan ihan asialliseen sävyyn (siis siihen perinteiseen lääkäri-puhuu-potilaalle-sävyyn), että et halua auttaa heitä, koska he ovat käyttäytyneet niin inhottavasti sinua kohtaan.

Joskus on hyvä sanoa asiat just niinkuin ne on. Nyt taitaa olla juuri sellainen kerta.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Näin kannattaa tehdä. Ei mitään kostoiskuja, vaan syy-seuraus-periaatteella.

Odota, että anoppi tai tämän miesystävä pyytävät itse suoraan sinulta apua, ei miehesi kautta.
Minusta se on vähintä mitä voivat tehdä, eikä pistää miestäsi/poikaansa asialle.
Vaikea paikka, itse varmaan auttaisin jos voisin (lääkärin oikeuksista, velvollisuuksista ei hajua mulla).

[QUOTE="tilli";24588072]Suosittelisin kertomaan ihan asialliseen sävyyn (siis siihen perinteiseen lääkäri-puhuu-potilaalle-sävyyn), että et halua auttaa heitä, koska he ovat käyttäytyneet niin inhottavasti sinua kohtaan.

Joskus on hyvä sanoa asiat just niinkuin ne on. Nyt taitaa olla juuri sellainen kerta.[/QUOTE]

En kannata. Läheisten kohdalla on hyvä erottaa lääkärin rooli muusta kanssakäymisestä.
Ei lääkäri jätä auttamatta potilastaan vaikka tämä käyttäytyisi kuinka huonosti. Ap voi kieltäytyä miniänä ottamasta anopin miestä potilaakseen tai kieltäytyä lääkärinä tekemästä aiheetonta lähetettä. Mutta ei lääkärinä kieltäytyä auttamasta.

Mutta ap:n mies voisi ehkä mainita että anoppi ei ansaise apua käytöksensä perusteella eikä ap:n tarvitsisi suostua mutta että ap voi tämän kerran vilkaista asiaa...

Mitenkähän lääkärin vannoma lääkärinvala suhtautuu inhottavasti käyttäytyviin potilaisiin tai sukulaisiin?

Odota, että anoppi tai tämän miesystävä pyytävät itse suoraan sinulta apua, ei miehesi kautta.
Minusta se on vähintä mitä voivat tehdä, eikä pistää miestäsi/poikaansa asialle.
Näin minunkin mielestäni olisi hyvä toimia.

[QUOTE="apsi";24588203]Odota, että anoppi tai tämän miesystävä pyytävät itse suoraan sinulta apua, ei miehesi kautta.

Näin varmaankin itse toimisin sun tilanteessa.

No ennen en kyllä tekisi mitään, kuin anoppi soittaisi ihan itse ja pyytäisi tuota palvelusta. Tuollaisia palveluksia ei pyydetä miehen kautta, vaan itse saisi asiansa esittää.

[QUOTE="eee";24588350]No ennen en kyllä tekisi mitään, kuin anoppi soittaisi ihan itse ja pyytäisi tuota palvelusta. Tuollaisia palveluksia ei pyydetä miehen kautta, vaan itse saisi asiansa esittää.[/QUOTE]

Juuri näin.

Ja jos kerran todellista tarvetta ei ole lähetteelle, niin silloin sitä ei pidä antaa.

Yhteistyössä