Tekeekö neuvola last. suojeluilmon, jos lapsella on säärissä mustelmia?

  • Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti
ira
Meidän 9kk tyttö on ohittanut juuri sen ajan, että pää oli jatkuvasti mustelmilla (seisominen on nykyään vakaampaa ja varmempaa) . Jalat sen sijaan on nyt mustelmilla koko ajan, koska laskeutuu tukea vasten seisomasta aina ryminällä kontalleen lattialle.

Kaverin lapsi oli tippunut portailta ja saanut mojovan mustelman otsaan ja silmään, siitä neuvolassa tarkkaan kyselivät, että mistähän on tullut.
 
Mun äidille neuvolatäti sanoi aikanaan, että heille ihan opetetaan, että polven alapuolella olevia mustelmia ei tarvitse noteerata.

Eli jos haluat hakata lastasi niin iske sääriin :D . Okei, ei hauska juttu :ashamed: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kakka tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kattila:
Joo, toi kuullostaa ihan siltä, kun puolustelisit itseäsi.
Ai mä en ollutkaan ainut kelle tuli sama mieleen...
Niin... En tiedä miksi ap on tuollaisesat asiasta edes huolissaan... Ehkä kyse on ensimmäisestä lapsesta? Myöhemmin sitä kyllä tulee huomaamaan, että niitä mustelmia tosiaan tulee.
 
Meillä
kolmella pojalla ollut useinkin mustelmia, esikoinen oli tuossa iässä semmonen kahko, että otsakin oli mustelmilla useammin kuin kerran...päädyin sitten lopulta laittamaan hälle housuvaipan päähän suojaksi :LOL: pahimpana kohellusaikana.

Ja nuo jalat ovat tosiaan sellanen paikka, että mustelmia tulee. Ei mulla kyllä ole tullut koskaan edes mieleen mitkään lastensuojeluilmoitukset, kun lapsia olen neuvolaan vienyt.
 
vieras
Mun mielestä ei ole puolustelevan kuuloista. Itsekin olen joskus jännittänyt neuvolaan mentäessä, jos lapsella on just tullut joku kaatuminen tai vastaava ja on ollut vaikka otsassa mustelma, että ajatteleeko se täti, että mä oon sen tehnyt....
 
vieras
Meidän lapsilla on ollut mustelmien lisäksi solisluu poikki. Kerran sai silmien väliinsä haavan, mitä käytiin näyttämässä, mutta pärjättiin kuitenkin ilman tikkejä. Pienempiä haavoja on tullut useampia kuten myös erinäisiä patteja.

Omasta lapsuudestani pahin oli muutaman hampaan yhtäaikainen menetys.
 
Meiilä poika on aina mustelmilla, etenkin pää. Täytyy myöntää että joskus on kaupassa hävettänyt kun pojalla on ollut otsassa kuhmu, toisella puolella otsaa mustelma ja vielä naarmukin poskessa. Eipä kukaan silti huomiota kiinnittänyt. Etenkin väsyneenä poika alkaa kaatuilemaan ja innoissaan ollessaan aina lyö päänsä johonkin. Usein mustelmat ja muut huomataan vasta iltapesulla. Sitten mietitään että mistäköhän tämäkin nyt taas on tullut. Koskaan ei ole neuvolassa asiasta kyselty. tosin olen oma-aloitteisesti sanonut että taas ollaan menty ja kovaa ja se näkyy naamasta.
 
Nina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Säären mustelmat on aika yleisiä leikki-ikäisiä, mutta tuollaisilla taaperoilla vähän harvinaisempia.
Miten niin taaperolla harvinaisempia? Käveleen opetteleva komuaa kyllä aika paljon. Ainakin meidän muksut oli jaloista ja päästä mustelmilla taaperoina kun motoriikka oli viel kömpelö ja koko ajan sattui jotain vahinkoja.

 
Meillä
Meillä päiväkoti huolellisesti kertoo jo aamulla, että tuossa on nenässä naarmu (jotta ei mene päiväkodin piikkiin ;) ja listaa iltapäivällä kaikki muksahdukset, jos me syynäisimme vaikka kotona mustelmia. Ihan normaalia muksujen kanssa.
 
No jos mustelmat olis ainoo syy niin sit meistä pitäis tehdä ilmotus, niin tytöstä ku äidistäki. Mun ei tarvi ku ajatella jotain kolhuu jalkaan niin siinä on jo mustelma. Muuton jälkeen laskin et jaloissa oli yhteensä yli 40 mustelmaa. Tyttö saattaa siis olla samanlainen
 
ap
No niin, siis neuvolassa nyt käyty, en ehtinyt aiemmin käymään kun tuli kiirus. Siis mistään puolustelusta ei TODELLAKAAN ole kysymys, tiedoksi epäilijöille. En ikinä, IKINÄ vois tehdä lapselleni mitään pahaa enkä kannata fyysisiä rangaistuksia tms. Eka lapsi kyseessä, ja lähinnä huoli siitä, että missähän on telonut itsensä, kun yleensä ei mustelmoidu kovin helposti. Toisekseen ajattelin, että ottaakohan täti tarkempaan syyniin kun tietää mun käyneen pari päivää sitten näyttämässä etuhampaitani, joita jouduttiin hieman korjaamaan onnettomuuden vuoksi. Ajattelis että mies pahoinpitelee tms.
 
Nalletar
Eipä ole koskaan kukaan mustelmista mitään sanonut, vaikka lapsella niitä usein on ja mullakin tosi herkästi esim. jaloissa tai käsivarsissa. Viime syksynä siihen tosin löyty syykin. Me sairastetaan sellasta luustonhauraus juttua johon liittyy häikkää verenhyytymistekijöissä ja näin ollen mustelmia tulee tosi herkästi. Että nykysin kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei varmaan ihmettelisikään, mutta eipä ole ihmetellyt ennen sitä diagnoosiakaan. Vaikka kyllä meidän lapsella olisi mustelmia ilman mitään sairauttakaan. Koheltaa kyllä niin paljon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Kakka tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kattila:
Joo, toi kuullostaa ihan siltä, kun puolustelisit itseäsi.
Ai mä en ollutkaan ainut kelle tuli sama mieleen...
Niin... En tiedä miksi ap on tuollaisesat asiasta edes huolissaan... Ehkä kyse on ensimmäisestä lapsesta? Myöhemmin sitä kyllä tulee huomaamaan, että niitä mustelmia tosiaan tulee.
varmaan ihan siksi että tälläkin palstalla on niin moneen kertaan kerrottu kauhutarinoita siitä kuinka viranomaiset vievät lapset.
Kyllä se pistää monen miettimään. Sellaisten juttujen vuoksi minäkin mietin muutamaan otteeseen, mitä seuraa kun lapsi putosi liukumäestä ja venäytti ranteensa.
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Kakka tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kattila:
Joo, toi kuullostaa ihan siltä, kun puolustelisit itseäsi.
Ai mä en ollutkaan ainut kelle tuli sama mieleen...
Niin... En tiedä miksi ap on tuollaisesat asiasta edes huolissaan... Ehkä kyse on ensimmäisestä lapsesta? Myöhemmin sitä kyllä tulee huomaamaan, että niitä mustelmia tosiaan tulee.
varmaan ihan siksi että tälläkin palstalla on niin moneen kertaan kerrottu kauhutarinoita siitä kuinka viranomaiset vievät lapset.
Kyllä se pistää monen miettimään. Sellaisten juttujen vuoksi minäkin mietin muutamaan otteeseen, mitä seuraa kun lapsi putosi liukumäestä ja venäytti ranteensa.
Jos itse tietää ettei mitään väärää ole tehnyt, niin miksi asiasta pitäisi stressata? Meidän likalla kun murtui jalka 3-vuotiaana, niin en hetkeäkään miettinyt että viekö ne sen pois meiltä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Kakka tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kattila:
Joo, toi kuullostaa ihan siltä, kun puolustelisit itseäsi.
Ai mä en ollutkaan ainut kelle tuli sama mieleen...
Niin... En tiedä miksi ap on tuollaisesat asiasta edes huolissaan... Ehkä kyse on ensimmäisestä lapsesta? Myöhemmin sitä kyllä tulee huomaamaan, että niitä mustelmia tosiaan tulee.
varmaan ihan siksi että tälläkin palstalla on niin moneen kertaan kerrottu kauhutarinoita siitä kuinka viranomaiset vievät lapset.
Kyllä se pistää monen miettimään. Sellaisten juttujen vuoksi minäkin mietin muutamaan otteeseen, mitä seuraa kun lapsi putosi liukumäestä ja venäytti ranteensa.
Jos itse tietää ettei mitään väärää ole tehnyt, niin miksi asiasta pitäisi stressata? Meidän likalla kun murtui jalka 3-vuotiaana, niin en hetkeäkään miettinyt että viekö ne sen pois meiltä.
Lue nuo aiemmat viestini niin ehkä ymmärrät.. Siis kun mun etuhampaita jouduttiin tsekkailemaan etteivät mene iskun takia kuolioon, ja lapsella tulee mustelmia jalkaan. Kyllä mä itse tiedän ettei ole mistään muusta kuin sattumasta kyse että näin on käynyt, mutta mistä se neuvolatäti sen vois tietää.
Ja vielä kun esikoinen on kyseessä, mistä minä voisin tietää kuinka tarkkaan mustelmat neuvolassa syynätään? Lehtien palstoillakin puidaan sitä miten naapurit on menossa tekemään lastensuojeluilmoitusta heti jos lapsi itkee naapurissa..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:O siis onko provo?aivan kuin olisit tehnyt jotain kun tuon lukee!
No ei ole provo. Lue aiemmat viestit. Ekan viestin kirjoitin kiireessä ja huolestuneena, enkä ehtinyt miettiä kaikkia lauserakenteita. Alkaa jo kaduttaa että ylipäätään kysyin täältä mitään, anteeksi nyt vaan kaikki kauheasti. En ole mikään lapsenhakkaaja, eikä ole mun mieskään.
 
Toivottavasti ei. Meistä nimittäin sais sitte tehä, ku tuon kuopuksen kanssa pää aina ruhjeilla käytiin aiemmin neuvolassa. Ja eilen ku käytiin tyttöjen kans, niin isommalla raapimisjäljet poskessa ja puremisjälki selässä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kakka tuli:
Ihmeen puolustelevaa tekstiä...
Monet lapsensa pahoinpitelijät ovat sen verran ovelia, että kykenevät ennen neuvoloita tms pysyttelemään lapsesta irti tai olemaan ainakin jättämättä jälkiä, ettei epäilykset siellä herää. Ja jos lasta todenteolla pahoinpidellään mustelmille, niin varmaankin ammattitaitoinen neuvolatäti osaa sitä alkaa epäillä.

Mä mietin vastaavaa asiaa, kun tyttö putosi vauvana portaista ja tuli naamaan nätit ruhjeet ja vietiin lääkäriin varmistuttamaan ettei ole murtumia (oli tosin turha reissu kun olin sitä jo arvellut itsekin eikä lääkäri sen kummemmin tutkinut mitä itse olin), että mites sitten jos joku pahoinpitelee lapsensa ja vie lääkäriin.. mutta tuskin pahoinpitelijä lasta sinne viekään, jos on ruhjeille hakannut.
 
miero
mä tosta kerran neuvolalääkärissä sanoinkin. et käy mieles et mitä ne ajattelee kun lapsella on mustelmia paljon. lääkäri vain kuittasi hymyllä ja sanoi nauraen, että enemmän he olis huolissaan jos niitä ei olis. yhdestä mustelmasta kysyi mistä on tullut, mutta VAIN koska itse otin tuon mustelman puheeksi.

eli ei ne ilmoitusta tee mustelmien perusteella. ilmoitus tehdään JOS on mustelmia joita ei osaa/pysty selittämään, alle vuoden vanhalla on luun murtuma/katkeama TAI jos mustelmat on pahoinpitelylle tyypillisiä ja SILLOINKIN neuvolassa ensin kysyvät mistä mustelma on tullut.

ja nuo kolme päällekkän olevaa mustelmaa sääressä ovat kovin tavallisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Jos itse tietää ettei mitään väärää ole tehnyt, niin miksi asiasta pitäisi stressata? Meidän likalla kun murtui jalka 3-vuotiaana, niin en hetkeäkään miettinyt että viekö ne sen pois meiltä.
Koska tiedän tapauksen jossa mitään väärä ei oltu tehty ja silti viranomaiset puuttuivat asiaan. Vaikka asia selvitettiin, se vei kuukausia.
 

Yhteistyössä