Tekeekö muiden lapset tätä?!

Meillä on juuri vuoden täyttänyt poika, ennen on syönyt kunnolla ja isoja annoksia. nyt on kuukausi sitten alkanut sylkemään ruokaa ulos, aikaisemmin sylki vaan kun alkoi olemaan täynnä nykyään jo parin lusikallisen jälkeen. Ei siis syö ruokailulla kun pari lusikallista ja tunnin päästä huutaa nälkää, ja taas sama homma. Kaikki ruuat tehdään samalla tavalla kun ennenkin eikä syö edes lempiruokiaan enää. Pelkällä kotiruualla on ollut aina kun ei ole kaupan ruuat maistunut ikinä. Ollaan kokeiltu ettei huomioida tätä ja annetaan vaan lisää ruokaa ja nyt olen alkanut nostamaan pöydästä pois, ei vaikutusta kummallakaan. Millonkohan mahtaa taas syödä kunnolla!? alkaa olemaan aika rasittavaa jo.
 
Meillä on ihan sama ongelma 1v tytöllä!

Aina on omistanut suuren ruokahalun ja syönyt hyvin ja paljon. Nyt yhtäkkiä on alkanu kausi, ettei syökkään enää mitään.
Olen antanut myös hänen itse syödä, mutta siitä ei vielä tule mitään muuta kun sotkua. Ei sinne suuhun päädy mitään.
Sormin sitten syökin jonkin verran itse, jos on jotain helposti sormin syötävää ruokaa. Leipää ym. syö jonkin verran kun itse saa syödä. Syötettynä ei vaan syö enää mitään.
Mutta mikäs siinä, naaman eteen vaan sormin syötävää ruokaa niin lapsi syö edes jotain! Tänää meillä oli makaroonia ja kanakastiketta ja hyvin näytti sormin maistuvan kanakastikekkin, vaikka sotkua siitä tuli ja paljon :D
 
4454
Hampaat aiheutti meilläkin tuota joskus vuoden iässä ja sen jälkeen. Toisinaan tyttö haluaa syödä itse eikä huoli lusikkaa syöttäjältä. :) Kyllä se vaihe menee varmasti ohi.
 
..
anna syödä itse sormin. pieni määrä kerrallaan, ettei mene leikkimiseksi, esim muutama perunan pala tms kerrallaan nenän eteen. lähes mitä tahansa voi syödä sormin. myös esim jäykähköä puuroa olen nähnyt erään syövän sormin kun ei suostunut syöttämiseen, muttei osannut vielä käyttää lusikkaa:)
 
"Mimmu"
Vuoden iän jälkeen kasvu tasaantuu. Eikös se ole ihan normaalia, että samassa suhteessa myös energian tarve vähenee ja ruokahalu huononee. Näin kävi myös meillä, enkä osannut pitää sitä ongelmana. Olisko pitäny?
 
Uusia hampaita ei tunnu mutta voi toki olla tulossa, toivottavasti johtuu siitä eikä kestäisi kauan. Poika on ollut aina hoikka eikä olisi varaa pahemmin laihtua. Kyllä varmasti energian tarve laskee kun kasvu tasaantuu mutta veikkaan että vuoden ikäinen tarvitsee enemmän ku n.10 lusikallista päivässä. Sormin ei ole kiinnostusta syödä kaikki lusikkakin lentää lattialle.
 

Yhteistyössä