Tekeekö miehesi kotitöitä?

  • Viestiketjun aloittaja miemiemie
  • Ensimmäinen viesti
miemiemie
Olen viimeisillään raskaana ja joskus niin väsynyt ja vihainen kun joudun itse
tekemään kaiken, että itken toisessa huoneessa.

Minun ei tarvitse kuin kysyä, että "olisitko niin kiltti, että keräisit pyykkisi
sängyn alta ja lattialta", niin alkaa mielenosoituksellinen huokailu ja silmien
pyörittely. Hän myös huomauttaa, että minusta on tullut nalkuttaja.

Itse en mitenkään tuota nalkuttajan titteliä suostu nielemään, koska en koskaan
arkisin pyydä häntä tekemään mitään. Ja kysyn AINA "voisitko" tai "olisitko kiltti"
tai "sitten kun ehdit, voisitko...",

Miten teillä muilla tämä toimii? Mua jännittää kun kohta on vauva tässä,
että hoidanko minä sitten yksin vauvan JA kotityöt?
Asiasta on keskusteltu parisuhdeterapiassakin, jossa mies ilmoitti
hyvin alentuvaan sävyyn "voin hyvin imuroida kerran viikossa, MINUN
maailmaani kun se yksi imurointi ei kaada".
Se parisuhdeterapia oli vuosi sitten ja hän on imuroinut sen jälkeen
2 kertaa.

Kiitos kun sain purkaa...
 
"Annika"
ois ehkä kannattanu keskustella näistä jutuista miehen kanssa vähän aikaisemmin. esim 9kk aikaisemmin. jos mies ei yhtään kunnioita sua tai sun panosta yhteisen kodin hyväksi niin miksi semmosta miestä pitää kattella? vauvan tulo ei vamasti asiaa helpota. olethan sinä kotona, ja mies töissä tienaamssa rahaa, sinullahan on kaikki päivät aikaa siivota. ei hyvältä kuulosta ei.
 
"Minä"
Ei laita tikkua ristiin sukkansa ja kaikki mahdollisen jättää saatana kun paskan persestää ja mulla 3 alle 3v hoidettavana ja ei heitäkään hoida sitte minuuttiakaan vaikka kuinka olisin ollut raskaana tai mitä tahansa.
 
saunan takana on tilaa
meillä molemmat tekee saman verran kotitöitä. Ja jos huomaan puutteita, kaikella ystävyydellä ja rakkaudella sanon, että ota nuo sukat pois lattialta.
Tunnen yhden kaverini miehen, joka olettaa että nainen siivoaa kun hän käy töissä.. ja se on raivostuttavaa, saunan taakse tuollaiset!
 
"annika"
ja niin siis vastauksena otsikon kysymykseen niin mieheni tekee tosi paljon kotitöitä, varmasti yhtä paljon kuin minä. aina on ollut itsestäänselvää että molemmat osallistuvat yhteisiin hommiin. meillä on lapset 2.5v ja 13kk, aivan todellakin tarvitaan molempien vanhempien panostus että arki pyörii niin että myös lapsille jää laatuaikaa, mukavaa yhdessä puuhailua jne.
mä oon tällä hetkellä töissä ja mies kotona, huusholli on vähän huonosti hoidettu (niin se on ollut silloinkin kun minä oon kotona), lastenhoito sen sijaan on aivan priimatasoa, mukava käydä töissä kun tietää että näillä on täällä kivaa, eivätkä ehdi ikävöimään.
 
Tekee ja ihan nalkuttamatta.
Mies ei tykkää yhtään sotkusta ja päivän mittaa järjestelee tavaroita sitä mukaan mitä lapset kerkee sotkea. Mies myös laittaa tiskit viikonloppuisin, ja ruuan. Hän myös työskentelee pyykkihuollon parissa.
Ohoh, tekeepäs hän paljon. Minä taas yleensä teen näitä ei-niin-jokapäiväisiä juttuja enemmän. Siivoan kaappeja ja hyllyjä, teen suursiivoukset, imuroin ja pesen lattiat ym...
 
Kuulostaa hyvin tutulta..
Miten mies kohtelee sinua muissa asioissa kuin siivouksessa, onko sinun mielipiteilläsi väliä tärkeissä asioissa, tai esim miehen menoissa?

Minun mieheni ei ole tehnyt kotitöitä, ei edes kun olin viimesilläni raskaana, kun olin sairaalassa viikon vauvan kanssa, tai sen jälkeenkään.

Ja sitten tuo, minun maailmaani se yksi imurointi ei kaada- kommentti, niiiin tuttua.. Tai että hän auttaa minua jos teen hänen hyväkseen jotakin työtä ja hän tulee siihen osallistumaan..
Kannattaa sopia joku/jotkut työt mitä mies hoitaa ja. sitten ei tarvitse "naputtaa" kun mies tekee sen oman hommansa. Mutta veikkaan kyllä että ei tule tekemään sitä kuitenkaan..
Toivottavasti sinun miehesi ei ole narsisti!
 
Mä en ymmärrä miksi te katselette tuollaisia lapsia nurkissanne? Aikuinen ihminen joka ei viitsi pyykkejään lattialta nostaa?

Meillä mies tekee noin puolet kotitöistä. Meillä käy kyllä siivooja joka toinen viikko, mutta joka toinen viikko mies imuroi (ja joo, meillä ei imuroida kuin kerran viikossa, eteinen ja keittiö EHKÄ kaksi kertaa näin kura-aikana), mä siivoan vessat. Mies laittaa pääasiassa ruoan, mun ruoanlaitto on einesten lämmitystä. Mä kyllä hoidan sitten pyykit, mutta jokainen laittaa ne itse pyykkikoriin, ja mies silittää omat vaatteensa (mä omani ja lasten, sekä tyynyliinat sun muut "yhteiset" silitettävät). Ikkunoita pesee se, joka joskus harvoin jaksaa.

Pahaa pelkään, niinkuin jo todettiin, että lapsen synnyttyä sulla on kaksi vauvaa hoidettavanasi.
 
miemiemie
...yrittänyt jättää kodin hoitamatta niin että tiskit kertyy pöydille, roskis pursuaa ja (miehen) pyykit jää lattialle pesemättä. Mutta kun en kestä itse sitä montaa päivää.
Nyt varsinkin haluaisin, että kotona on järjestys kun on pikkuinen tulossa.

Musta tuntuu, ettei mies edes huomaa, että lattialla on likaisia vaatteita, olkkarissa tiskejä ja tiskipöydällä tyhjiä ruokapaketteja.

En mä tiedä miksi tää meni näin, luulin silloin parisuhdeterapian jälkeen, että kaikki kääntyy hyväksi
ja ottaa vain oman aikansa että asiat alkaa toimimaan.
Sitten luotin siihen, että raskausaikana kaikki muuttuu ja saan tukea ja apua.
Ja nyt sitten luotan siihen, että kun vauva on syntynyt, niin...
-taidan olla tyhmä.
Ja sitten kun en tosiaan halua olla nalkuttaja, niin pyydän mahdollisimman vähän. Jos hän voisi
imuroida kerran viikossa ja viedä tarvittaessa roskat, niin olisin ylen tyytyväinen.
 
Tehdään kumpikin tasapuolisesti :) mies tekee ruuan useammin ku minä ja hoitaa vauvaa ihan omasta tahdostaan pitkät ajat niin että mä saan omaa aikaa. Siivoaa myös, välillä kehoituksesta tosin.... ;)
 
"Triinu"
Minun mies hoitaa pääasiassa lapset (viikonlopun ulkoilutukset, vie ja hakee heidät hoidosta, käyttää uimahallissa, leikittää) ja mies tekee myös ruoan kun tulen myöhemmin töistä kotiin. Minä siivoan pääasiallisesti, mutta mies kyllä imuroisi jos en tekisi sitä (hänellä ehkä menisi pari päivää huomata, että on siivoustarve). Pesee pyykkiä, tyhjentää pesukoneen, käy kaupassa. Mies hoitaa kukat ja kasvit ja pesee ikkunat kerran vuodessa.
Hän ei pese vessaa, ei pyyhi pölyjä, ei tunne lasten vaatekaappeja niin hyvin kuin minä ja vähän katson mitä pukee lapsille kovaan pakkaseen/loskakelille. Mutta muuten olen erittäin tyytyväinen, pääsen helpolla! Tämän kanssa olisin voinut hankkia kolmannenkin lapsen.
 
Tunnen yhden kaverini miehen, joka olettaa että nainen siivoaa kun hän käy töissä.. ja se on raivostuttavaa, saunan taakse tuollaiset!
No, jos mies käy töissä ja minä hoidan kotona lapsia, niin hoidan myös sitä huushollia, mies on kaverina sitten illalla, mutta en kyllä makaa perseelläni koko päivää ja vaadi miestä siivoamaan, kun tulee kotiin töistä. Ja sama toimii myös toisinpäin. Se joka on kotona, hoitaa suurimman osan siitä kodista, se on sen osa.
Ja kyllä mun mies tekee kotitöitä siinä missä minäkin, kun molemmat ollaan töissä.
 
Keittiönoita
...yrittänyt jättää kodin hoitamatta niin että tiskit kertyy pöydille, roskis pursuaa ja (miehen) pyykit jää lattialle pesemättä. Mutta kun en kestä itse sitä montaa päivää.
Nyt varsinkin haluaisin, että kotona on järjestys kun on pikkuinen tulossa.

Musta tuntuu, ettei mies edes huomaa, että lattialla on likaisia vaatteita, olkkarissa tiskejä ja tiskipöydällä tyhjiä ruokapaketteja.

En mä tiedä miksi tää meni näin, luulin silloin parisuhdeterapian jälkeen, että kaikki kääntyy hyväksi
ja ottaa vain oman aikansa että asiat alkaa toimimaan.
Sitten luotin siihen, että raskausaikana kaikki muuttuu ja saan tukea ja apua.
Ja nyt sitten luotan siihen, että kun vauva on syntynyt, niin...
-taidan olla tyhmä.
Ja sitten kun en tosiaan halua olla nalkuttaja, niin pyydän mahdollisimman vähän. Jos hän voisi
imuroida kerran viikossa ja viedä tarvittaessa roskat, niin olisin ylen tyytyväinen.
Sun pitää pistää kova kovaa vastaan. Luulisi kyllä, että piintyneinkin possu alkaa kerätä likapyykkinsä lattioilta viimeistään silloin, kun on viikon kulkenut samoissa vaatteissa. Jos et itse kestä miehen vaatteita lattialla, niin kerää toki ne, mutta laita pyykkikorin sijasta roskikseen. Mä olen joskus nuoruudessani tehnyt niin eikä ollut vielä jätteiden lajittelua, joten sieltähän silloinen avomieheni kaiveli kalakeiton rippeiden ja kahvinporojen seasta vaatteitaan. Kummasti alkoi pyykit löytää tiensä pesukoneeseen.
 
Keittiönoita
No, jos mies käy töissä ja minä hoidan kotona lapsia, niin hoidan myös sitä huushollia, mies on kaverina sitten illalla, mutta en kyllä makaa perseelläni koko päivää ja vaadi miestä siivoamaan, kun tulee kotiin töistä. Ja sama toimii myös toisinpäin. Se joka on kotona, hoitaa suurimman osan siitä kodista, se on sen osa.
Ja kyllä mun mies tekee kotitöitä siinä missä minäkin, kun molemmat ollaan töissä.
Joo, mutta ei se silti tarkoita, että mies voi elää kuin porsas ja tiputella likapyykkinsä minne sattuu.
 
"Prinsessa"
meillä mies tekee kotitöitä enemmän kuin minä, hän tulee aikasemmin töistä, tekee ruuan valmiiksi, imuroi enemmän kuin minä, laittaa tiskit koneeseen ja pois, pesee pyykkiä, ripustaa narulle, tekee oman hoito-osansa vaikeasti vammaisen lapsemme hoidosta, minä valvon yöt lapsen kanssa, ja pyöräyttääpä isäntä joskus pullat tai sämpylät, tai mitä milloinkin.
Mulla olo on kuin prinsessalla, ja uutena vuotena revettiin kun alias - pelissä sanoin, että äiti on tälläinen, niin lapsi 10-veen kasvot kirkastui ja tuli kuin tykin suusta: LAISKA :) :) :) :) :) Selittevä sana oli kyllä joitan muuta.
Joo, saatan muiden mielestä vaikuttaa laiskalta, mutta teen meidän perheen eteen muuta paljon näkymättömänpää, eli kaikki terapiapalaverit, palsu- ym. on mun heiniä, samoin lääkärikäynnit, sairaalakeikat, kouluasiat, yövalvomiset, vanhempain vartit, joulu- ja kevätjuhlat, yms. ja kyllä mäkin siivoan, mutta huomattavasti hitaammalla temmolla kuin mies :)
 
"Triinu"
Miten teillä sitten ennen kotityöt hoidettiin? Tarkoitan sitä aikaa kun huomasitte, että tästä miehestä on teille kumppaniksi, puolisoksi ja lasten isäksi, tekikö hän silloin kotitöitä?
Olen joskus seurustellut parinkin sellaisen miehen kanssa, joista huomasin heti, että ovat laiskaakin laiskempia ja että kotitöitä eivät juuri tekisi. Sellaiset miehet minä jätin, en ole kenenkään kotipiika, enkä mikään kodinkone, minä olen itsenäinen nainen ja minulla on varmasti enemmän vapaa-aikaa kuin miehelläni. Hän saa aina lähteä minne haluaa (harrastuksiin, bailaamaan, konsertteihin, matseihin...) ei ole mikään juntti vaan urheilullinen kaveri, mutta keskustelimme jo etukäteen perhehaaveesta ja siitä miten sitten perheellisenä kotitöitä jakaisimme. Ja vaikka kuulostaa, että mies tekisi kaiken, niin kyllä meillä jaetaan kotitöitä ja lastenhoitoa.
 
"Triinu"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25487093:
Joo, mutta ei se silti tarkoita, että mies voi elää kuin porsas ja tiputella likapyykkinsä minne sattuu.
No se nyt on itsestäänselvyys, että jokainen aikuinen ihminen korjaa omat jälkensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25487093:
Joo, mutta ei se silti tarkoita, että mies voi elää kuin porsas ja tiputella likapyykkinsä minne sattuu.
No ei niin saa sitä taakkaa lisätä, mutta eräiden mammojen mielestä kotityöt pitää jakaa puoliksi, vaikka mies käy töissä ja nainen hoitaa kotona lapsia. Ja toki renkaiden vaihto, lumenluonti pihalta, portaiden korjaaminen tai puiden tekeminen ei ole yhteiseksi luettuja kotitöitä vaan miehen hommia...
 

Yhteistyössä