Tekeekö kukaan niin, että on liiton rahoilla kotona lapsen kanssa?

Mun kaveri ilmoittautu työttömäksi kun lapsi täytti 2v, koska kotihoidontuki oli niin pieni. No ekat 3kk sujui ok (koska työkkärissä on pitäny tähän asti ilmottautua 3kk välein). Mutta ovat nyt kuulema muuttaneet käytäntöjä työkkärissä ja pitää 3VIIKON välein käydä työkkärissä tekemässä "suunnitelma" mitä aikoo tehdä työnsaannin eteen (kertoa mihin firmaan ja mitä paikkaa hakee seuraavaksi) tai sit joutuu kurssille jos ei töitä ala löytyä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Mun kaveri ilmoittautu työttömäksi kun lapsi täytti 2v, koska kotihoidontuki oli niin pieni. No ekat 3kk sujui ok (koska työkkärissä on pitäny tähän asti ilmottautua 3kk välein). Mutta ovat nyt kuulema muuttaneet käytäntöjä työkkärissä ja pitää 3VIIKON välein käydä työkkärissä tekemässä "suunnitelma" mitä aikoo tehdä työnsaannin eteen (kertoa mihin firmaan ja mitä paikkaa hakee seuraavaksi) tai sit joutuu kurssille jos ei töitä ala löytyä.
No mä oon jäänyt. Mutten kyllä noin usein oo käynyt ja kursseillekkin hain mut sinne ei vaan niin pääse eikä laiteta.
 
vieras
No siinähän vanhempi tekee oman päätöksensä siitä, että töihin on mentävä, jos sellainen löytyy. Kotihoidontuelle jäädään, jos lapsen kanssa haluaa varmasti olla kotona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Jatkuu :D

Joten joutuu kohta pakosta laittaa lapsen hoitoon jos ei mene töihin tai kurssille vaikka olis halunnut olla kotona lapsen kanssa kunnes lapsi täyttää 3v.

Näinhän se on.. päivärahan edellytys on töiden hakeminen ja vastaanottaminen. Ja mikäli näitä ei löydy niin sitten muut työkkärin toimenpiteet.

Eli kotiin vaan ilman päivärahaa ja kotihoidontuella jos haluaa kotona olla siihen asti kuin lapsi on 3v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Mun kaveri ilmoittautu työttömäksi kun lapsi täytti 2v, koska kotihoidontuki oli niin pieni. No ekat 3kk sujui ok (koska työkkärissä on pitäny tähän asti ilmottautua 3kk välein). Mutta ovat nyt kuulema muuttaneet käytäntöjä työkkärissä ja pitää 3VIIKON välein käydä työkkärissä tekemässä "suunnitelma" mitä aikoo tehdä työnsaannin eteen (kertoa mihin firmaan ja mitä paikkaa hakee seuraavaksi) tai sit joutuu kurssille jos ei töitä ala löytyä.
No mä oon jäänyt. Mutten kyllä noin usein oo käynyt ja kursseillekkin hain mut sinne ei vaan niin pääse eikä laiteta.
Ootko vieläkin kotona? Kun toi systeemi on ihan nyt vasta muuttunut kuulema.

 
Minä olen tehnyt sitä jo pari vuotta yhteensä. Olen kyllä osa-aikaisessa työssä, käyn 2 pv töissä viikossa. Paitsi nyt jäin juuri äitiyslomalle. Työkkärissä on pitänyt käydä puolen vuoden välein ja kaikissa papereissa lukee tyytyväinen tilanteeseen. Yhdessä työhaastattelussa on pitänyt käydä, mutta juuri olin alkanut odottamaan tätä lasta ja sanoin sen haastattelussa, eipä valinneet =)
 
vieras
Mä olen. Kuukausi sitten loppui vanhempainvapaa. Ja 3 kuukauden välein pitää käydä työkkärissä suunnittelemassa tulevaisuutta. Nyt vaan tuli työkkäristä monta työhönosoitusta. Pakkohan niihin on hakea. Tosin ne oli osa-aikaisia ja en kyllä sellaseen haluais lähteä ja johan se on lastenhoidon kannalta ongelmallista, kun päiväkotiin pitää ilmoittaa hoitoajat etukäteen. Jos tulee mielenkiintoinen työ ni voi olla et lähdenkin töihin. Tai sit kieltäydyn työstä ja menetän rahat. :) Tosin kolmas vauvahaave menneillään et kukapa sellasta ottaa töihin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Mun kaveri ilmoittautu työttömäksi kun lapsi täytti 2v, koska kotihoidontuki oli niin pieni. No ekat 3kk sujui ok (koska työkkärissä on pitäny tähän asti ilmottautua 3kk välein). Mutta ovat nyt kuulema muuttaneet käytäntöjä työkkärissä ja pitää 3VIIKON välein käydä työkkärissä tekemässä "suunnitelma" mitä aikoo tehdä työnsaannin eteen (kertoa mihin firmaan ja mitä paikkaa hakee seuraavaksi) tai sit joutuu kurssille jos ei töitä ala löytyä.
No mä oon jäänyt. Mutten kyllä noin usein oo käynyt ja kursseillekkin hain mut sinne ei vaan niin pääse eikä laiteta.
Ootko vieläkin kotona? Kun toi systeemi on ihan nyt vasta muuttunut kuulema.
Lapsi täytti tällä viikolla 3v ja nyt tällä viikolla menin ammatinvalinnanohjaajan kautta työkokeiluun. Mahtaakohan olla paikkakunta kohtaistakin toi?
 
juup
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Mun kaveri ilmoittautu työttömäksi kun lapsi täytti 2v, koska kotihoidontuki oli niin pieni. No ekat 3kk sujui ok (koska työkkärissä on pitäny tähän asti ilmottautua 3kk välein). Mutta ovat nyt kuulema muuttaneet käytäntöjä työkkärissä ja pitää 3VIIKON välein käydä työkkärissä tekemässä "suunnitelma" mitä aikoo tehdä työnsaannin eteen (kertoa mihin firmaan ja mitä paikkaa hakee seuraavaksi) tai sit joutuu kurssille jos ei töitä ala löytyä.
Mä jäin..Siitä jo aikaa muutama vuosi.
Silloin viellä toimi hyvin!!
 
En minä ymmärrä, miksi se on väärin käyttöä. Niin minä en kyllä aivan ns. olekaan vain kotona, vaan käyn töissä sen 2pv/vko. Mutta silti olen asiosidonnaisella päivärahalla.

Kyllä se saadaan pois heti, kun hoitotuet nostetaan järkevälle tasolle. Kuka sitten haluaa ottaa riskiä, että voi joutua töihin.. Kun tulot samat kotona hoitavalla vanhemmalla kuin työttömällä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Taikinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä työttömäksi ilmoittautumisen väärinkäyttö pitäisi saada pois jotenkin.
Miksi noin olet vastaan?

Itsekin mietin josko kikkailisin :xmas: Tosin olis se ihan kivakin jos töihin pääsis =) , kunhan ei ihan heti :saint:
Se kun on tukien väärinkäyttöä! Jos sun ei ole tarkoitus mennä töihin vaan olla kotona lasten kanssa, niin silloin ei ilmoittauduta työttömäksi työnhakijaksi vaan jäädään hoitovapaalle. Ja miksi olen noin vastaan, se on väärin meitä rehellisiä äitejä kohtaan. Kotihoidontukea pitäisi nostaa samalle tasolle kuin minimityöttömyyskorvaus, niin tuo väärinkäyttö vähenisi.

 
Reropera
"Kyllä se saadaan pois heti, kun hoitotuet nostetaan järkevälle tasolle. Kuka sitten haluaa ottaa riskiä, että voi joutua töihin.. Kun tulot samat kotona hoitavalla vanhemmalla kuin työttömällä.."

PEESI!!! :attn: Ja kun täällä hiton Porvoossa ei ole edes kuntalisääkään! Pitää sossusta hakea avustusta joka kuukausi kun joutuu itelle tai lapselle hakemaan reseptilääkkeitä. Liiton rahoilla ei tarviis sossuun mennä!
 
Mun mielestä on nyt tällä hetkellä myös käytäntö työkkärissä se, ettei ole pakko ottaa vastaan #ei oman alan töitä# Ainakin näin sanoivat mulle kun vaihdoin viime vuonna duunista toiseen. Tosin en tajua mitä minä sillä tiedolla tein, kun kävin vain "kääntymässä" olin
näet silloin osa-aikaisena ja sain soviteltua päivärahaa palkan ohessa.

Kannattaa harkita muuten tuota osa-aika duunia joka täällä mainittiinkin, silloin ei työkkäri rupea koputtelemaan niskaan - ja aikoja tulee, kuten esim mulle vuoden välein - ja asioin lahden työkkärissä sinä aikana!
 
vieras
mun kaveri jäi kans liitonrahalle ku lapsi oli reilu 2 v ja kohta alkaa äitiysloma jonkun viikon päästä, mutta olishan se ollu jännä ku olisivat pyytäneet johonkin töihin esim rv 30...
 
Minä kans suosittelen osa-aikaista työtä kaikille äideille, ja silloin saa vielä yksityistä hoitotukea, joka ei vaikuta päivärahaan. Meillä on lapsille hoitaja kotona palkattuna yksityisellä hoitotuella, kun itse käyn töissä. Tai siis oli tähän saakka. Hoitaja kyllä jatkaa käymista (2 pv/viikko) kun en sais kodinhoitotukea vanhempainpäivärahan aikana. Otan yksityisen hoitotuen kun sen saan. Siihen ei vanhempainpäiväraha vaikuta. Näin oma elämä helpottuu..
 
Että mitäkö haittaa siitä on kun kikkailee? Vaikkapa sellainen pikkujuttu että siellä joutuvat pyörittelemään papereita ja etsimään sinulle mahdollisesti sopivaa työtä (jota sitten kynsin hampain väistelet..) -joku toinen voisi olla hyvinkin onnellinen juuri sinulle tarjotusta työ/koulutuspaikasta.. Ei täälläkään mitään kuntalisää ole käytössä mutta niinpä vain on hyvinkin pärjätty kotihoidontuella ja lapsilisällä. Itse asiassa laskeskelin tuossa että nyt kun nuorin täyttää 3 vuotta ja ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi niin aika hyväpalkkkainen työ pitäisi saada että jäisi näppiin enemmän rahaa kuin nyt. Näillä lakeuksilla kun on pakko hankkia toinen auto että töissäkäynti onnistuu.. siihen kahden lapsen hoitomaksut ja muut lisäkulut niin eipä työnteolla mahda rikastua.
 
Huomasin taas vaihteeksi pääsiäispyhien jälkeen...onneksi oli muutama päivä töitä..

Viimeksi huokailin Joulun korvilla samaa ja sitä ennen syyslomalla...muutama päivä vielä menee, mutta aika lailla 3 on maksimi..

Miten ihmeessä sitä pälli kesti olla koko nelikon kanssa joskus ennen muinoin....?? Onneksi on tämä opiskelu ja työnyhdistelmä, jolloin välttää turhat kotona lorvimiset :whistle: :whistle:

Aina olen ollut niitä vähemmän pitkäjänteisiä, mutta taitaa vaan iänmyötä pahentua.... :whistle: :whistle:

Ennen vaikka variksenpelättimeksi pellolle kuin kotia lorvimaan tai sitten jatkan näitä kykkyrähommia....
 

Yhteistyössä