Tekeekö kukaan itse joulukarkkeja, muuta kun marmeladia?

Olen useanan vuonna tehny eri ohjeilla, mut mikään ei ole oikein mieleinen. Osa on netistä kopioituja, osa joitakin vanhoista koulukirjoista haalittuja. Olisko ohjeita, mitä vois tänä jouluna kokeilla? :p
 
Mä olen tehnyt tryffeleitä, maitosuklaa- ja valkosuklaariisimurokarkkeja, kerran tein jtn viikunapalloja (ne oli hyviä, mutten prkl löydä ohjetta enää mistään), minttuhuippuja, sitten olen ihan vaan kastanut aprikooseja suklaaseen.
 
Kyllä minä aina välillä teen. Tryffeleitä en tee. Ikihelppo riisimurosuklaa, joskus kinuskia. Yhtenä vuonna kaverilla oli loisto-ohje: chilisuklaa. Pitää etsiäkin se ohje: siinä oli chiliä, suklaata, tuorejuustoa nyt ainakin. Mutta ajatus ihan suklaan sulattamisesta ja pähkinöiden laittamisesta sinne suklaaseen on hyvä.
 
Voin laitella sulle erilaisia ohjeita, jos haluat? Läysin muutamia esim. suklaasuukot, mantelikrokanttivuoat, krokanttituutit, punssisuklaapallot, suklaapötkö, mantelimassatryffelit, kova pähkinä-nugaalevy, herkulliset kookospallot...tällaisia löysin kätköistäni =) Oisko joku, mikä kiinnostais?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ai niin...tein kerran semmosta mis oli maitosuklaata, vaahtokarkkeja, pistaasipähkinöitä ja keksimuruja. oli aika hyvää. :p ohje löysin kotivinkistä.
Sisko teki näitä pari vuotta sitten jouluksi. Oli aika öklöjä :p Siis hyviä oli, mutta öklöjä :D
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ai niin...tein kerran semmosta mis oli maitosuklaata, vaahtokarkkeja, pistaasipähkinöitä ja keksimuruja. oli aika hyvää. :p ohje löysin kotivinkistä.
Sisko teki näitä pari vuotta sitten jouluksi. Oli aika öklöjä :p Siis hyviä oli, mutta öklöjä :D
juu. ei niitä montaa tarvinu syödä. ja minä pöljä teki vielä ison pellillisen. :LOL: riitti koko suvulle. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ai niin...tein kerran semmosta mis oli maitosuklaata, vaahtokarkkeja, pistaasipähkinöitä ja keksimuruja. oli aika hyvää. :p ohje löysin kotivinkistä.
Sisko teki näitä pari vuotta sitten jouluksi. Oli aika öklöjä :p Siis hyviä oli, mutta öklöjä :D
juu. ei niitä montaa tarvinu syödä. ja minä pöljä teki vielä ison pellillisen. :LOL: riitti koko suvulle. :xmas:
Mä olen nähnyt tän ohjeen! Näytti kivoilta! Ohje on mulla jossain suuren paperivuoren uumenissa. Netistä en sitä tähän hätään ainakaan löytänyt. Täytyisköhän kokeilla...

 
En tee. Jouluna tulee suklaata ym. makeaa muutenkin ovista ja ikkunoista, joten olen tehnyt sellaisen päätöksen, että itse en mitään ala suotta vääntämään. Ehkä sitten kun lapset ovat isompia, voidaan heidän kanssa jotain karkkeja näperrellä, jos he sitä kovasti haluavat.
 
Minusta tuntuu että itse tehdyt karkit ovat monelle makeankipeälle mammalle vain tekosyy mässätä entistä enemmän joulun aikaan... Tammikuussa sitten itketään kun joululahjaksi saatu toppapuku ei mahdu päälle ja pyydetään muilta palstamammoilta laihdutusvinkkejä. :whistle:
 
minä
ohje on tupperin, eli siihen "koristeluihmeeseen" tehtynä

VADELMA-KONJAKKI TRYFFELIT

Ainekset:
150g tummaa suklaata 60%
100g vaaleaa suklaata
20g voita
0,5dl vispikermaa
50g sulatettuja vadelmia
2tl konjakkia
Koristeeksi:
50g vaaleaa suklaata

Valmistus:

Sulata tumma suklaa mikrossa. Sekoita.
Voitele silikoni koristeihme (tai muu) ja laita kylmään, n. 5 min. Toista voitelu.
Sekoita kerma, voi ja vaalea suklaa ja lämmitä mikrossa. Sekoita massa tasaiseksi ja niin että suklaa on sulanut.
Pursota täyte koristeihmeeseen. Jätä tilaa kansille. Laita kylmään 15-20min. Levitä kannet lopusta tummasta suklaasta (sulata mikrossa jos liian jähmeää) ja laita vielä 15min kylmään ennen vuoasta poistamista.
Sulata vaalea suklaa ja koristele pursottimen avulla konvehdit
 

Yhteistyössä