Tekeekö muilla miehet kotihommia kun olit äitiyslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viola"

Vieras
Tuli vaan toisesta topikista mieleen, ettei minulle ole tullut edes mieleen pyytää miestä siivoamaan, käymään kaupassa, tekemään pihatöitä tai remonttihommia nyt kun itse olen äitiyslomalla. Tosin meillä tämä on esikoinen joten hänen nukkuessaan ehdin tehdä näitä hommia. Aikaisemmin jaettiin siivoukset puoliksi ja minä tein pihatyöt kun niistä tykkään ja mies inhoaa mutta nyt kun olen kotona niin mies ei ole kertaakaan näihin osallistunut. Viimeisiä aikoja kun olin töissä kolasi kyllä lumet pakollisista paikoista kun märkää lunta oli satanut ja satoi edelleen ihan älyttömästi ja minulla oli ollut raskas työpäivä + muutama tunti ylitöitä ja lisäksi olin tehnyt isot ruokaostokset ja rämpinyt lumessa ja kiirehtinyt bussiin ruokakassien kanssa. Silloin tuntui etten yksinkertaisesti jaksa kolata märkää lunta mutta aamulla ei olisi varmaan ovesta ulos päässyt jos ei olisi kolattu. Lisäksi manailin moneen kertasn, että joutuu kohta imuroimaan sängynalta kun alkoi olla hankalaa mutta onnistui minulta kuitenkin synnytykseenasti.

Ei ole tullut mieleenkään pyytää miestä siivoamaan tai lumitöihin. Kai aikuinen ihminen osaa pyytämättäkin tarttua tuollaisiin hommiin.

Onnea valitsemallasi tiellä.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Satunnaisesti joo kun pyydän, mutta pääsääntöisesti minä hoidan hommat kotona ja mies töissä. Kaupassa käydään yhdessä.

Mutta muistetaan että jokainen perhe tavallaan, oma tapa elää ei ole aina se paras tapa muille :) Miksi paheksua, jos pariskunta on tyytyväinen. Ja esim. tuohon vauvan nukkumiseen, meillä vauva ei nukkunut minuuttiakaan missään muualla kuin sylissä, että ei sitä aina ees kovin rauhassa saa siivoilla välttämättä....

Yhden lapsen kanssa olen ollut kotona nyt 2,5 vuotta, kesällä syntyy toinen.

Kyllä minun mies osallistuu kotitöihin sen minkä kerkiää / jaksaa. Arkena tuota ei juuri kotona näy kun työskentelee aamusta iltaan, mutta varsinkin viikonloppuna saattaa yksinkin siivota kämpän lattiasta kattoon jos siltä tuntuu. Pyykkihuolto meillä on 99% miehen aluetta, itse saatan yhden koneellisen silloin tällöin pestä, mutta harvoin. Tämän nykyisen raskauden alussa olin todella väsynyt ja huonovointinen eikä siivous juuri luonnistunut niin mies hoiti suurimman osan ja ihan mukisematta, ymmärsi etten ollut ihan parhaimmillani silloin.

En ole kotona siivoojana vaan lapsen hoitajana, mutta meillä periaate on enemmän kotitöissä se, että se tekee joka ehtii ja jaksaa ja tällä hetkellä se pääasiassa (ainakin arkena) olen minä joka ehdin enemmän koska olen enemmän kotona. Meillä ei olla IKINÄ tapeltu siivoamisesta vaan kaikki on jakautunut itsestään ja tyytyväisiä ollaan oltu.

En ole pyydellyt, tekee tottakai pyytämättäkin!! Laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, vie puhtaita kaappiin, vaikka olen äitiyslomalla. Kauppareissut tekee oikeestaan aina, ei laita siis mua raahaamaan kauppakasseja vaunun tangolla. Sinä olet valinnut tuon tien, itse en voisi ajatellakaan...

Kyllä tuo tekee edelleen oman osuutensa, eikä ole tarvinnut käskeä. Pyykit hoidetaan kaksistaan, paitsi vauvan pyykit hoidan pääasiassa minä. Tiskikone täytetään yhdessä myös, minä sitten yleensä sen tyhjennän. Mies imuroi useammin, minulle taas jää esim. vessojen pesut. Ruuat tekee se kumpi ehtii, useammin ehkä minä. Kun mies on mielellään töistä tullessa vauvan kanssa ja minä saan sit rauhassa sen ruuan tehdä. Mies käy useammin myös kaupassa, kun se on helpompi suoraan töistä siellä käydä. Kuin meidän sitten lähteä täältä kotoa varta vasten sinne, kun ei se kauppa ihan nurkan takana ole. Mies hoitaa osittain senkin takia noita kotihommia kun on niistä niin tarkka. En jaksanut kauaa kuunnella, kuinka imuroinnin jälkeen nurkasta löytyi pölyhiukkanen tms. Ja en edes viitsi viikata miehen vaatteita sen kaappiin, kun menee taatusti väärin :D Kuivumaan ne saatan laittaa kyllä. Lumityöt mies hoitaa myös, kun on niin iso piha. Ja minulla on vaan huono selkä. Nurmikon leikkuun hoitaa myös, vaikka olen joskus vihjaillut että voisin sen joskus hoitaa.

On myös vauvan kanssa ja vaihtaa vaipat, syöttää jne. Ja ihan omasta tahdostaan, kun haluaa lapsen kanssa aikaa viettää. Se sopii kyllä minulle. Minä koitan sitten tehdä sillä aikaa jotain kotihommia jos niitä on. Aika vähän noihin kuitenkin aikaa kuluu, joten ei sen miehenkään kauhean usein tarvii niitä tehdä.

[QUOTE="Viola";28407446]Tuli vaan toisesta topikista mieleen, ettei minulle ole tullut edes mieleen pyytää miestä siivoamaan, käymään kaupassa, tekemään pihatöitä tai remonttihommia nyt kun itse olen äitiyslomalla. Tosin meillä tämä on esikoinen joten hänen nukkuessaan ehdin tehdä näitä hommia. Aikaisemmin jaettiin siivoukset puoliksi ja minä tein pihatyöt kun niistä tykkään ja mies inhoaa mutta nyt kun olen kotona niin mies ei ole kertaakaan näihin osallistunut. Viimeisiä aikoja kun olin töissä kolasi kyllä lumet pakollisista paikoista kun märkää lunta oli satanut ja satoi edelleen ihan älyttömästi ja minulla oli ollut raskas työpäivä + muutama tunti ylitöitä ja lisäksi olin tehnyt isot ruokaostokset ja rämpinyt lumessa ja kiirehtinyt bussiin ruokakassien kanssa. Silloin tuntui etten yksinkertaisesti jaksa kolata märkää lunta mutta aamulla ei olisi varmaan ovesta ulos päässyt jos ei olisi kolattu. Lisäksi manailin moneen kertasn, että joutuu kohta imuroimaan sängynalta kun alkoi olla hankalaa mutta onnistui minulta kuitenkin synnytykseenasti.[/QUOTE]

Joo no meillä ei tarvitse pyytää koska miehelle on ihan itsestään selvyys jakaa kotityöt minun kanssani, olin sitten töissä tai hoitovapaalla! Tekee hyvää lapsillekkin näyttää jo pienestä pitäen ettei ole ns. naisten ja miesten töitä!;)

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Joo no meillä ei tarvitse pyytää koska miehelle on ihan itsestään selvyys jakaa kotityöt minun kanssani, olin sitten töissä tai hoitovapaalla! Tekee hyvää lapsillekkin näyttää jo pienestä pitäen ettei ole ns. naisten ja miesten töitä!;)

Meillä sama. Tuo tarttuu omatoimisesti toimeen, paitsi, että ruokaa tuo ei yleensä omatoimisesti laita, kun tietää, että mulla on joku lista suunniteltuna kaapissa valmiina. Mutta muuten tekee sen mitä minäkin. Tällä hetkellä enemäänkin, kun en supisteluiden takia saa juuri mitään tehdä.

Meillä oli itsestään selvää, että mies hoitaa kauppaostokset töistä tullessaan. Kolmen lapsen kanssa (vanhin 3 v) olisi ollut järjetöntä mennä kauppaan ilman autoa. Mies sen sijaan saattoi poiketa vaivattomasti kauppaan kotimatkalla. Mies laittoi myös ruuan töistä tultuaan. Esikoisen aikaan minä laitoin ruuan. Pyykit ja siivoukset olen aina hoitanut yksin. Joskus harvoin mies on innostunut siivoamaan. Ruohon leikkuu ja lumityöt ovat myös olleet suurimmaksi osaksi minun töitäni.

Mun mielestä on iso etu, jos kumpikin puoliso pystyy ja haluaa tehdä kaikkia kotona olevia töitä. Tilanteen mukaan niitä tekee sitten se, jolle se on kätevämpää tai mieleisempää.

Kyllä meillä tekee, molemmat oman osansa. Ja juurikin niin, että se kumpi ehtii ja jaksaa. Toki minäkin teen nyt enemmän kun olen kotona.

Tuosta vauvan nukkumisesta - meidän oma nukkui max. 20min kerrallaan vauvana (syy selvisi lapsen ollessa 4kk), joten käytin nuo 20min pätkät ihan suosiolla vessassa käymiseen ja syömiseen. Ei mulla sillon tullut edes mieleen alkaa siivota! Ne hommat tehtiin sillon, kun aikuisia oli paikalla kaksi!

Yhteistyössä