Teinköhän oikein?Raivoava lapsi asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Meidän 2,5v tyttö sai taas kammottavat raivarit (olen siitä täällä puhunut useaan kertaan ) tällä kertaa hammasharjasta ja siitä että ei saanut puristaa hammastahnatuubia tyhjäksi. Meidän piti lähteä kampaalle eli olin varannut kummallekin lapselle ajat ja oltiin sinne lähdössä. raivosi tunnin ja sanoin koko ajan, että nyt lopeta huuto niin lähdetään. Ei sitten lopettanut, joten puin väkisin ja ei lopettanut ulkonakaan, joten sitten kyllästyin ja vein takaisin sisälle. Peruin kampaaja ajat ja vein sänkyynsä. Nukahti sinne raivottuaan. Nyt isompi lapsi, 4v poika, itkee sitä kun sisko pilaa aina kaiken ja hän ei päässyt parturiin. Selitin kyllä tilanteen ja tuntui ymmärtävän, mutta minulla on NIIN paha mieli tuon isomman lapsen kanssa. Hän on joutunut aina tsemppaamaan ja jaksamaan nuo voimakastahtoisen lapsen raivarit ja ne, että siskon takia joudutaan peruuttamaan yhteiset kivat jutu. Tätä on tapahtunut hyvin usein eli uimahalliin lähdöt, kauppareissut, parturireissut jne. Nyt alkoi tuntumaan, että teen aivan väärin! Kertokaa mitä tässä voi tehdä? En halua että 4v joutuu kärsimään.

teit väärin, musta sun ois pitänyt napata likkaa niskasta kiinni ja autoon... ei hän saa oppia, että selviytyy voittajana tuollaisista kiukkukohtauksista ja muille tulee paha mieli!!

Yritä järjestää kahdenkeskistä aikaa isomman lapsen kanssa. Vaikka viikonloppuna käytte kaksistaan uimassa tai illalla kirjastossa tms.

Pitäisiköhän sun yrittää saada aika perheneuvolaan, niin saisit ehkä joitain vinkkejä tuon ruutitynnyrin käsittelemiseen...

no. ei mullakaan olis tehny enää mieli lähteä kampaajalle. meillä saa toi esikko noita raivareita ja pikkusiskolle tulee usein vedet silmään siitä huudosta kun ei tykkää sellaisesta. mun mielestä teit oikein,mutta jos menet vaikka vanhemman lapsen kanssa kahdestan sinne kampaajalle, jos saisit vaikka lapsenvahdin. tai johonkin muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teit väärin, musta sun ois pitänyt napata likkaa niskasta kiinni ja autoon... ei hän saa oppia, että selviytyy voittajana tuollaisista kiukkukohtauksista ja muille tulee paha mieli!!

Ois ollu kyllä palstamammoilla kerrottavaa jos tuollaisen raivoavan lapsen ois vieny kampaajalle :kieh:

Olisit jättänyt tytön sisään ja kiertänyt korttelin ja tullut kysymään että joko haluaa lähteä mukaan :kieh: Minusta annoit jollakin tavalla periksi, tyttö sai mitä halusi ja jotain peruttiin hänen takiaan. Nyt ne rajat on pakko laittaa oli kuinka voimakastahtoinen hyvänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Ois ollu kyllä palstamammoilla kerrottavaa jos tuollaisen raivoavan lapsen ois vieny kampaajalle :kieh:

hmm, jossain vaiheessa se loppuu kun lapsi tajuaa että kiukuttelulla ei saa MITÄÄN periksi!! ja kiukkukohtaukset sitä myöden vähenevät.. ja tiedän kahden temperamenttisen lapsen äitinä mistä puhun, lapsi ei voi päättää mitä meillä tehdään ja mitä ei!

Ei tuo mun mielestä niin väärin ollut.Järjestät isommalle ihan oman ajan sinne parturiin niin,että sisko ei mitenkään voi pilata tilannetta.Ja jotenkin jos pienempi nukahti sänkyynsä raivottuaan niin kertoo ihan väsymyksestä,joten ehkä senkin takia kiukkusi.Ainoa laiha lohtuhan on,että ohi nuo menee ainakin joskus ja jossain vaiheessa.Pidät sitä vanhempaa lasta vaan oikein hyvänä ja vähän hemmottelet niin josko tulis parempi mieli.Vaikeita tilanteita enkä mä ainakaan osaa sanoa mitään rakentavaa kun en mikään ammattilainen ole.Itse olisin tuossa tilanteessa toiminut ihan samalla tavalla.

Tanssit siis 2,5-vuotiaan pillin mukaan. Lopeta se. Älä huomioi raivareita, ei kukaan jaksa yksin raivota.

Mulla sattuu olemaan semmonen lapsi joka jaksaa itsekseenkin raivota vaikka 2 tuntia.

Siinäpähän raivoo sitten. Mun mielestä on hölmöä perua suunniteltuja menoja jonkun pikkutaaperon raivarin takia. Siinä se lapsi pyörittää koko perhettä.

Olisko sun mahdollista viedä poitsu yksin parturiin joku kerta ja vähän laatuaikaa sun kanssas siihen päälle? Mä tekisin niin... Sanoisin pojalle, että koska on ollut niin hieno poika ja niin kiltisti niin vaikka nyt jouduttiinkin tämä perumaan niin mitä jos tehtäisiin kahdestaan jotain kivaa joku päivä?

Jep, lapsi vie sua 1-0. Tenava autoon ja isompi parturiin ellei pienempi ymmärrä pitää suutaan kiinni. Ite menet sisälle sen verran että isomman hiusasiat saadaan neuvoteltua ja sen jälkeen huutavan tenavan kanssa autoon. Ellei ymmärrä lopettaa niin ei pääse parturiin ja meillä kyllä mennään huutamisesta jäähylle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

hmm, jossain vaiheessa se loppuu kun lapsi tajuaa että kiukuttelulla ei saa MITÄÄN periksi!! ja kiukkukohtaukset sitä myöden vähenevät.. ja tiedän kahden temperamenttisen lapsen äitinä mistä puhun, lapsi ei voi päättää mitä meillä tehdään ja mitä ei!

No eihän se lapsi päättänytkään mitä tehdään ja mitä ei. Lapsihan raivosi sitä, että ei saanu hammastahnatuubia tyhjentää eikä sitä lähetäänkö kampaajalle vai ei. Eri asia jos lapsi ois kiljunu että "ei lähetä kampaajelle yyyyyyyyy". Jos äiti tuossa tapauksessa ois päättäny että ei mennä sitte niin sillonhan lapsi ois saanu tahtonsa läpi. Tässä tapauksessa lapsi ei voittanu taistelua koska olisi halunnu törsätä hammastahnan eikä äiti antanut.

Anna lapsellesi päiväunirauha ja suunnittele menot niihin aikoihin kun on pirteä. Jos oikein ymmärsin, yritit saada lapsen kampaajalle vaikka väsytti. Meillä myös 2,5v voimakastahtoinen neiti ja kovia raivareita saa. Mutta kun menot ajoittaa järkevästi, asiat sujuvat. Lisäksi viikonloppuisin ollaan tehty niin, että toinen vanhempi lähtee pikkuveljen kanssa suunniteltuun menoon, jos tyttö temppuilee. Näyttää tehoavan. Kun on pari kertaa saanut kotona eteensä purkkiruokaa ja kuulee päälle, että veli on päässyt hampurilaiselle, niin alkaa tottelu julkisilla paikolla kiinnostaa.

Minusta teit vähän väärin. Tai no ...et ainakaan kovin järkevästi. Ymmärrän, että tuossa tilanteessa toimit noin. MUTTA... jos esikoisellasi olisi ollut lääkäriaika eikä kampaamoaika, niin varmaankin olisit saanut kuopuksen jollain keinolla mukaan, vaim mitä? Mä olisin siis käyttänyt samaa keinoa nytkin.

Ja tosiaan...varaa esikoisellesi kahdenkeskistä aikaa ja tehkää jotain kivaa yhdessä.

Tytön tempperamentin tuntien olisi huutanut koko matkan. Saa siis sellaisia raivareita, että oksat pois! Eikä mene mikään perille. Olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että huutakoot koko matkan, mutta oikeasti tuo on sen verran hullua menoa sillä, että sitä ei ihmiset suopein silmin katso.

Tanssit siis 2,5-vuotiaan pillin mukaan. Lopeta se. Älä huomioi raivareita, ei kukaan jaksa yksin raivota.

Mulla sattuu olemaan semmonen lapsi joka jaksaa itsekseenkin raivota vaikka 2 tuntia.

Siinäpähän raivoo sitten. Mun mielestä on hölmöä perua suunniteltuja menoja jonkun pikkutaaperon raivarin takia. Siinä se lapsi pyörittää koko perhettä.

peesi. Ja usein kyllä käy niin, että ei ne raivarit itsestäänkään enää myöhemmin lopu vaan pahenevat vaan sitä emnemmän mitä enemmän ja useimmissa asioissa lapsi saa tahtonsa läpi. 2,5 vuotias ei kertakaikkiaan voi päättää, että parturiin ei lähdetä. Se on kauheeta kateltavaa kun sen ikäinen rupee pyörittää perhettä. Eikä se itseasiassa ole kivaa sille lapselle itselleenkään.Tsemppiä!Kokemuksesta tiedän, etteivät nuo tilanteet suinkaan ole mukavia!Mutta pahemmaksi se vain menee mitä enmmän saa periksi!

Joihinkin paikkoihin ei yksinkertaisesti voi viedä raivoavaa lasta. Kuten esim. kirjastoon tai ravintolaan. Kyllä minäki vien sen raivoavan lapsen vaikka väkisin jos on semmonen paikka jossa se raivoaminen ei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anastacia:
Olisit jättänyt tytön sisään ja kiertänyt korttelin ja tullut kysymään että joko haluaa lähteä mukaan :kieh: Minusta annoit jollakin tavalla periksi, tyttö sai mitä halusi ja jotain peruttiin hänen takiaan. Nyt ne rajat on pakko laittaa oli kuinka voimakastahtoinen hyvänsä.

kävin viemässä koiran pissalle ja jätin hänet sisälle ja raivosi siellä edelleen kun tulin. En todellakaan jätä 2,5v kovin pitkäksi aikaa yksin raivoamaan. En todellakaan. Eikä tämän neidin raivarit noin helposti lopu. Kokeiltu on 10 kerrat.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Tytön tempperamentin tuntien olisi huutanut koko matkan. Saa siis sellaisia raivareita, että oksat pois! Eikä mene mikään perille. Olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että huutakoot koko matkan, mutta oikeasti tuo on sen verran hullua menoa sillä, että sitä ei ihmiset suopein silmin katso.

no, ei siitä olisi kai kenellekään ollut haittaa jos olisi huutanut koko automatkan? ja siellä olisi voinut kysäistä kun lähdet veljen kanssa parturiin, että haluatko mukaan vai istutko ja raivoatko siinä?

Alkuperäinen kirjoittaja jos tää tapahtui juuri äsken...:
Anna lapsellesi päiväunirauha ja suunnittele menot niihin aikoihin kun on pirteä. Jos oikein ymmärsin, yritit saada lapsen kampaajalle vaikka väsytti. Meillä myös 2,5v voimakastahtoinen neiti ja kovia raivareita saa. Mutta kun menot ajoittaa järkevästi, asiat sujuvat. Lisäksi viikonloppuisin ollaan tehty niin, että toinen vanhempi lähtee pikkuveljen kanssa suunniteltuun menoon, jos tyttö temppuilee. Näyttää tehoavan. Kun on pari kertaa saanut kotona eteensä purkkiruokaa ja kuulee päälle, että veli on päässyt hampurilaiselle, niin alkaa tottelu julkisilla paikolla kiinnostaa.

Tätä minäkin jäin miettimään että miksi ne menot pitää olla päiväuniaikaan? Vai oliko tämä siis jo aiemmin aamulla?
Meillä ei kyllä parturikeikka ole niin mieleinen että jos se jää väliin, lapsi oppii siitä jotain..Minä olisin kyllä pistänyt raivoavan lapsen autoon (ja tehnytkin sen monesti, mm. kantanut raivoavana päiväkotiin. Minä päätän, mitä tehdään ja milloin. Sääli isoveikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Ymmärrän tuonkin tunteen, mutta se on sitten ihan ihmisten omaa hölmöyttä jos eivät ymmärrä, että lapset nyt joskus todellakin RAIVOAVAT ja HUUTAVAT. Älä välitä siitä!Kokemuksesta tiedän, että lapsi itsekin rupeaa myös hyvin nopeasti tajuamaan tuon, että tällaisia tilanteita vältellään muiden ihmisten seurassa. Lopputuloksena se, että lapsi riehuu ja käyttäytyy todella ikävästi ja on oppinut TIETÄMÄÄN, että siihen ei juuri puututa koska vanhemmat pelkäävät raivaria ja sitä että ihmiset katsovat!

Yhteistyössä