Teinkö väärin kun suutuin lapselle?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Lapsen (9v) kanssa oltiin tänään kaupassa ja ostettiin sen verran ruokaa, ettei tarvitse pariin päivään kaupassa käydä. Ostettiin tortilla ainekset. Lapsi otti tortillat käteensä ja kysyi onko nämä oikeita, sanoin että on. Samalla etsin joitain muita elintarvikkeita siinä.

Illalliseksi aloin sitten valmistamaan niitä tortilloja, olin jo salaatit pessyt ja ja pilkkonut kasviksia yms. Sitten huomasin ettei niitä tortilloita ollutkaan kaapissa. Kaupassa en vielä tajunnut ja lapsi laittoi ostokset kaappeihin.

Suutuin lapselle ja sanoin, että nyt et saa katsoa illalla mitään elokuvaa. Tein sitten salaattia, se ei tietysti lapselle kelvannut, mutta söi sitten muuta. Ärsytti kun huomenna joutuukin kai kaupassa käymään ja illallinen meni uusiksi. Hetken aikaa vaan suututti, näin jälkeenpäin tuntuu etta taisin reagoida lapsellisesti. En tosin korottanut ääntä vaan sanoin että elokuvan katselu nyt kielletty.

Foortti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
No öh, mä olisin hilpaissu hakee niitä...
Niinno jos olisi kauppa lähellä, muttei ole.
Jaa, no tietty jos asuu jossain maalla, niin eri asia.

Mutta saahan esim kanapalojen kanssa keitettyä riisin...
Muutakin kun salaattia siis.

Mun mielestä teit väärin.
Vahinkohan tuo varmasti on, ainakin vahvasti luulen niin. (vaikkakaan luulo ei ole tiedon väärti)

Aikuisena, kuitenkin sinulla on vastuu, myös siellä kaupassa, siitä että kaikki tarvittava todellakin tulee ostettua.

vieras
No musta ei ollut lapsen vika. Olisin varmaan ittekin ärähtänyt ja harmitellut mutta en olisi lasta rankaissut. Lapsi EI TEHNYT TAHALLAAN mitään väärää. Ei 9v mun mielestä voi vielä ymmärtää tuollaisesta yhteydestä. Sun olisi pitänyt sanoa, että laita kärryyn.

<xz
Tärkeintä olisi se, että keskustelisit asiasta lapsen kanssa ja selvittäisit syyn miksi teki niin kuin teki. Ja että lapsi ymmärtäisi, miksi nyt ei sitten ole muuta kuin salaattia ruuaksi. En olisi telkkaria kieltänyt, mutta muuta ruokaa kuin niitä tortillan täytteitä en olisi tarjoillut. (ilatapalan sitten vielä toki ennen nukkumaan menoa. Kukin kasvattaa tavallaan ;)

Ap, toimit oikein
Ärsyttävää käytöstä kakaralta, teki sen varmasti kiusallaan. Mä olisin luultavasti pistänyt lempilelut/pelit tms. parkkiin ja antanut kotiarestia lisäksi.

vieras
Onko se lapsen vika jos asutte jossain keskellä korpea jossa ei ole mitään palveluja ja aiemmin päivällä lapsi vain laittaa ajattelematta paketin takaisin kaupan hyllyyn?

Mielestäni sulla on peiliin katsomisen paikka kun syytät lastasi omista typeristä valinnoista.

<xz
Alkuperäinen kirjoittaja <xz:
Tärkeintä olisi se, että keskustelisit asiasta lapsen kanssa ja selvittäisit syyn miksi teki niin kuin teki. Ja että lapsi ymmärtäisi, miksi nyt ei sitten ole muuta kuin salaattia ruuaksi. En olisi telkkaria kieltänyt, mutta muuta ruokaa kuin niitä tortillan täytteitä en olisi tarjoillut. (ilatapalan sitten vielä toki ennen nukkumaan menoa. Kukin kasvattaa tavallaan ;)
Siis ymmärsin, että lapsi otti tortillapaketin kärryistä ja vei takaisin hyllyyn...Tuli vielä mieleen, että mahtaako olla niin ettei lapsi tykkää tortilloista ja halusu viestittää sinulle ettei halua niitä syödä...

ap
Lapsen piti laittaa kärryyn. Sanoi, ettei ollut varma onko oikeita ja ajatteli että minä valikoin. Ärsyttää, miksi menee sitten näpräilemään ja kysyy onko oikeita. Ja minä vielä vastasin että on!! Ja minun PITI vielä tarkistaa tuliko ne kärryyn asti, mutta arvatkaa unohdinko!? Tietty on mun vika, mutta jotenkin pistin lapsen syyksi. Lapsi oli ottamassa kärryyn muitakin ja kyllä ne muut tulikin ihan kärryyn asti. Jos on paljon tavaroita ei siinä välttämättä huomaa puuttuuko jotain. Ei tässä mitään käyn huomenna kaupassa sitten. Riisiä yms. en jaksanut alkaa keittelemään, oli nälkä ja saatava jotain melko nopeasti.

vieras
Lapsen piti laittaa kärryyn. Sanoi, ettei ollut varma onko oikeita ja ajatteli että minä valikoin. Ärsyttää, miksi menee sitten näpräilemään ja kysyy onko oikeita. Ja minä vielä vastasin että on!! Ja minun PITI vielä tarkistaa tuliko ne kärryyn asti, mutta arvatkaa unohdinko!? Tietty on mun vika, mutta jotenkin pistin lapsen syyksi. Lapsi oli ottamassa kärryyn muitakin ja kyllä ne muut tulikin ihan kärryyn asti. Jos on paljon tavaroita ei siinä välttämättä huomaa puuttuuko jotain. Ei tässä mitään käyn huomenna kaupassa sitten. Riisiä yms. en jaksanut alkaa keittelemään, oli nälkä ja saatava jotain melko nopeasti.
toi viesti kuullostaa siltä kun purkaisit kiukkua jollekin ajattelemattomalle aikuiselle miesystävälle tms. ei omalle lapselle.

ota yhteyttä johonkin neuvolaan tms. ja pyydä vinkkejä vanhemmuuteen!

S
Kyllä se juttu oli minun mielestäni sinun vastuullasi. Kuten itsekin sanoit, sinä unohdit. Ja kaadoit sitten harmituksesi lapsen niskaan.

ap
Siis ymmärsin, että lapsi otti tortillapaketin kärryistä ja vei takaisin hyllyyn...Tuli vielä mieleen, että mahtaako olla niin ettei lapsi tykkää tortilloista ja halusu viestittää sinulle ettei halua niitä syödä...
Lapsen lempparia, itse vielä ehdotti. Lapsi kaiketi otti sen paketin vain käteensä ja laittoi takaisin hyllyyn, kun en enää katsonut.

Äijäx
...niin ei tavi lapselle kiukutella.

Jos te asutte jossain korvessa, niin miksi ostatte vain kahden päivän tarpeet? Eikö voi tehdä jotakin pakkaseen jemmaan? Säilykkeitä? Kuivaruokaa?

Entä, jos murrat jalkasi ja et pääse kauppaan? Entä jos tulee sähkökatko? Entä, jos auto menee rikki?

http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/kotivara/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toi viesti kuullostaa siltä kun purkaisit kiukkua jollekin ajattelemattomalle aikuiselle miesystävälle tms. ei omalle lapselle.

Ota kuule itse!

vastuullinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ota kuule itse!
miksi ? mulla ei ole samanlaisia ongelmia kuin sinulla :D

Yhteistyössä