teinkö tyhmästi? (Taaperon nukkumapaikasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
no niin, eli meidän taapero (1v10kk) siirtyi n 2,5kk sitten lastenhuoneeseen nukkumaan. oli nukkunut siihen asti vieressäni omassa sängyssään (imetin pitkään, sitten tuli muutto ja sopeutuminen uuteen asuntoon kesti, lapsi on melko arka). Kun lapsi siis tottui uuteen kotiin lähti ihan mielellään nukkumaan isonsiskon kans samaan huoneeseen. no, siitä alkoi kuitenkin villi yöelämä. Ei meenannut rauhoittua nukkumaan, itkeskeli paljon iltaisin. yöt olivat levottomia, jatkuvaa heräilyä itkemään, rauhoittui vain kun minä kävin sanomassa ettei ole hätää, nuku vain. näitä herätyksiä oli siis useita yössä, jopa 10 kertaa. itse olin joka aamu väsynyt jatkuvasta nousemisesta ja lisäksi minulla on huonot unenlahjat enkä sit heti saanut unta. univelkaa on kertynyt... ajattelin vain sinnikkäästi yrittää josko lapsi tottuisi ja alkaisi nukkua paremmin.. sitten väsyin jo niin paljon etten enää jaksanut. lapsi on nyt kaksi yötä nukkunut vieressäni omassa sängyssään. käy iltaisin nukkumaan tyytyväisenä, yöllä ei itke ollenkaan, herää pari kertaa mutta jatkaa uniaan kun näkee minut. jälkiviisas on hyvä olla, mutta miten ois pitänyt toimia?

Mulla on aina ollut se periaate, että ihan sama missä lapset nukkuu, kunhan nukkuvat hyvin. Kun lapset nukkuu hyvin, kaikki nukkuvat hyvin.

Meillä ei olisi onnistunut lastenhuoneeseen siirtyminen vielä 1 v 10 kk iässä. Lähempänä 2,5 v ikää molemmat lapset sen sijaan oikein vaatimalla vaativat päästä nukkumaan lastenhuoneeseen. Eli mun mielestä sun lapsella ei ole mikään kiire siirtyä vierestäsi pois, ja sun on turha pelätä että lapsi jäisi viereesi nukkumaan ikuisiksi ajoiksi :)

Mä siirsin meillä tuo reilu kolmevuotiaankin takas meidän huoneeseen sänkyineen, kun tuli joka yö meidän viereen. Nyt nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssään meijän huoneessa. Sitten kunhan kolmas syntyy tammikuussa ni siirrän kaksi vanhinta toiseen huoneeseen.

Minulla oli aikoinaan esikon kanssa sama juttu, että jouduttiin muuttamaan se takaisin omasta huoneesta meidän huoneeseen. Ensin sen sänky oli siin meidän sängyn vieressä ja sitten muutettiin se meidän sängyn jalkapäähän niin ettei hänellä ollut suoraa näköyhteyttä meihin, vaan sängynpäätyyn. Hän kuitenkin tiesi meidän olevan siinä ja sitten siirrettiin se takaisin omaan huoneeseen. Jotenkin siirto meni kivuttomammin, kuin suoraan omaan huoneeseen laittamalla, joka ei siis neidin kohdalla onnistunut. Minusta on ihan sama miten sitä nukutaan, kunhan nukutaan. Itse vaan olen niin herkkä uninen, etten pysty nukkumaan samassa sängyssä tai liian lähellä lapsia, kun herään joka ikiseen kyljenkin kääntöön.

Meidän poika kävi 2,5 vuotiaana mutkan nukkumassa omassa huoneessa. Yhtään kokonaista yötä ei nukkunut vaan hiippaili meidän väliin nukkumaan. Koska huone oli toisella puolella taloa piti pitää valoja päällä yösiirtoja varten. Nyt sitten nukkuu vajaa 4-vuotiaana onnellisesti meidän kans samassa huoneessa.

Meilläki on soudettu ja huovattu edestakaisin huoneiden väliä, kun ei ole nukkuminen onnistunut. Tosin lapsi on vielä pienempi. Mutta en ole jaksanut alkaa valvomaan sen takia öitä.

Yhteistyössä