Teinkö oikein kun soitin poliisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sivusta seurannut

Vieras
Metrossa matkusti äiti & tyttö (n. 10-11v). Äiti oli joko ihan kamoissa tai sitten psykoosissa, puhui ja naureskeli itsekseen ja päästi sellaista omituista maiskuttavaa ääntä. Tyttö istui kaukana äidistään ja häpesi selvästi äitiään. Ne sattuivat jäämään samalla asemalla mun kanssa pois, äiti sähelsi ja puheli itsekseen asemalla, tyttö houkutteli äitiään jo tulemaan portaisiin. Minä otin kännykän ja soitin 112 ja ilmoitin että täällä xxx:n asemalla on äiti erittäin sekavassa kunnossa mukanaan noin kymmenvuotias tyttö. 112:n henkilö sanoi pistävänsä partion paikalle ja pyysivät soittamaan että mihin suntaan äiti ja tyttö lähtevät. Seurasinkin heitä ja näin äidin jäävän ostarin kulmille säheltämään, tyttö yritti vielä houkutella äitiä mukaan mutta äiti ärähti jotain ja käveli kauppaan sisälle, tyttö lähti kävelemään ilmeisesti kotia kohti. Soitin erikseen vielä hätäkeskukseen ja kerroin että äiti on nyt kaupassa sisällä. Jäin tarkkailemaan tapahtumia ja kun äiti tuli kaupasta ulos, siviilipukuinen poliisi tuli paikalle ja otti naista hihasta kiinni ja alkoi selvittää tilannetta. Siinä vaiheessa minä häippäsin paikalta vähin äänin.

Enhän nyt tokikaan voi tietää että odottiko sitä tyttöä kotona esim. täysissä järjissään ja selvin päin oleva isä joka kykenee pitämään lapsesta (ja vaimostaan) huolta, mutta mun oli vaan pakko soittaa... En olisi antanut itselleni anteeksi jos en olisi reagoinut mitenkään. Ei sellaisessa kunnossa oleva henkilö mitenkään pysty huolehtimaan kymmenvuotiaasta lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja eeva:
Mä olisin kymmenvuotiaana pärjännyt vaikka yksin.

sehän on mukavaa, että jotkut on noin vahvoja...mutta tuskin omasta tahdostaan.

minusta teit ap aivan oikein. koita nyt vaan olla murehtimatta asiaa kovin, lapsesta voi kasvaa silti aivan hyvä aikuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja tuuhu:
Kyllä teit oikein. Ihana, että on vielä ihmisiä jotka välittää. Olisin itsekin soittanut samassa tilanteessa välittömästi poliisille. :)

Mä tyhmä olisin ehkä yrittänyt puhutella sitä äitiä. Mut ehkä fiksumpaa kuitenkin pyytää viranomaisapua.

Ja minusta on kamala sääli nää kommentit, et 10 - 12 -vuotiaana olisin kyllä pärjännyt itskeseni. Tällaista pärjäämistä ei mun mielestä lapselta pidä vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja eeva:
Mä olisin kymmenvuotiaana pärjännyt vaikka yksin.

Ei kymmenen tai edes 15-vuotias tarvitse sellaista äitiä jonka perään pitää katsoa ja josta ei ikinä tiedä mitä se keksii.

Silloin kun opiskeluaikana asuin kaupungin vuokra-asunnossa niin siellä oli samassa rapussa juuri tuollainen yksinhuoltaja, joka oli sekä huumetokkuroissa että myös psyykkisesti sairas. Lapsi (poika) käytiin vähän väliä hakemassa jonnekin (lastenkotiin kai tms.) mutta aina se kotiin takaisin palasi. Äidin meno jatkui kunnes yhtenä päivänä he olivat muuttaneet pois, joku tiesi kertoa että äiti on joutunut sairaalaan ja lapsi otettu taas huostaan ja kämppäkin mennyt alta. Naapurit yleensä tekivät ilmoituksen äidistä ja joskus ilmeisesti jotkut sen eukon sukulaisetkin. Pakkohan tuollaiseen on puuttua, esim. yksi rapun vanhoista mammoista kertoi että lapsi oli tullut kerran soittamaan ovikelloa myöhään illalla ja sanonut etä pääsiskö pissalle kun hän oli aamulla lähtenyt leikkimään ja sinä aikana äiti oli lähtenyt "jonnekin" eikä ole näkynyt äitiä koko päivänä eikä hänellä ole avaimia. Mummo oli päästänyt lapsen sisälle ja tarjonnut ruokaa kun ei ollut kuulemma syönyt aamupalan jälkeen mitään. Että näin. Etkö muka itse tekisi tuollaisessa tilanteessa ilmoitusta?