teinistä asti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhdessä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menkää Gigi ja Kiira johki mummu-palstalle. Jos 2-kymppinen tytsy kysyy neuvoo miten muut on selvinny ni kai nyt samanikäset vastaa kuinka heille on käyny. Minkäs ihmeen takia ei sais kertoa että kuinka hyvin menee, vai olisko joka jutun perään pitäny lisätä että ""kyllä tästä vielä ennenpitkään ero tulee"", ettei kuullostais niin onnelliselta?! Mun mielestä te ootte ainoat naiivit tällä palstalla, pilkkaatte meitä muita. Itsellänne ei ilmiselvästi ole parisuhde onnistunut ja kadehditte meitä nuorempia joilla menee hyvin.

Juu, tuo naivius ei kyllä rajoitu pelkästään näihin kaksikymppisiin. Lähes kaikissa keskuteluissa on kommentteja, joissa on seuraavanlainen rakenne/kaava:

Esim. pettäminen:
- olin suhteessa ja mies petti jatkuvasti, sitten jätin sen ja tapasin uuden, ja nyt ollaan niiiiiin onnellisia eikä ikinä petetä toisiamme.

Todella monissa kommenteissa näillä palstoilla on toistuu tämä sama satu/elokuva-kaava. Esim. ensin Lumikilla/Tuhkimolla oli vaikeaa ja ankeaa, mutta sitten löytyi se oikea ja he elivät elämänsä onnellisina loppuun asti.

Mutta tätä onkin ihan peruspsykologiaa. . . ihmiset soveltavat alitajuisesti länsimaisen kerrontaperinteen kaavaa/rakenteita omaan elämäänsä. Esim. Aasiassa missä perinteisillä tarinoilla on erilaisia kaavoja/rakenteita, myös ihmiset kertovat elämästään erilailla kuin länsimaissa.

Ja tästä voisi antaa kotitehtäväksi kaikille miettiä, millainen on se tarina jonka kerrot kun joku pyytää sinua kertomaan elämän tarinasi. Oletko oman tarinasi sankari ja selviytyjä vai kenties ainainen epäonnistuja? Se millaisena tarinana näet oman elämäsi kertoo paljon sinusta itsestäsi.

Näin on. Aikuiseksi kasvun vuodet alkavat toden teolla kahdenkympin jälkeen, ja teinisuhteiden kestävyyttä on syytä ruotia vasta kolmenkympin jälkeen, tosiaan kenties vasta neljänkympin. Parikymppisenä kun sitä ollaan monissa tapauksissa melkoisen teinejä edelleen.
Sorry parikymppiset, huomaatte sitten....

En on katkera enkä kateellinen, enkä omassa suhteessa epäonnistunut. Kerron vain sen minkä olen omassa ystäväpiirissäni havainnut. Tottakai saa olla onnellinen ja toivon onnea teille suhteisiinne, mutta jos keskutellaan teinisuhteiden kestävyydestä (siis enemmään kuin muutamasta vuodesta) niin 20 vuotiaalla ei voi olla siitä kokemusta. 30 tai 40 vuotiaalla on.

Kaikista ystäväpiirissäni alle tai noin 20 vuotiaana aloitetuista vakavista (avo/avioliitto) suhteista (11kpl) yhtä lukuunottamatta kaikki ovat kariutuneet ennen 30 ikävuotta. Ja se vika pari, joka tapasi lukiossa ja menivät 25 vuotiaina naimisiin, harkitsevat nyt eroa, koska mies on nyt 29 vuotiaana tullut siihen tulokseen, että haluaakin ehdottomasti lapsia, vaikka he yhteen mennessään olivat kumpikin varmoja etteivät halua lapsia. Nainen ei siis edelleenkään halua lapisa.

Olen samaa mieltä Gigin kanssa. Näin kävi minulle: aloitin seurustelun 16-vuotiaana (poika 19 v.). Opiskelin ja menin töihin, ostimme omakotitalon, poikaystäväni halusi jo lapsia, minä en.. Olin 25-vuotias ja ajattelin, että tätäkö se on sitten koko loppuelämä? Tässä tunnetilassa sitä vaistomaisesti ryhtyy katselemaan enemmän ympärilleen ja kyllähän niitä mielenkiintoisia ihmisiä löytyy. Erosimme ja tapasin nykyisen mieheni, jonka kanssa matkusteltiin ja reissattiin lähes 10 vuotta. Nyt olen 41-vuotias ja kahden pojan äiti, asumme omakotitalossa maalla. Omalla kohdallani juuri tuo ""elämätön elämä"", pakotti lähtemään ensimmäisestä suhteesta, vaikka puitteet muuten olivat kohdallaan. Toki näin ei käy kaikille, mutta kai se aika yleistä kuitenkin on.

Että sitten vaan porukalla Gigiä mollaamaan. Tyypillistä, että viestintuoja ammutaan. Elämänkokemus tuo näkemystä. Ei kaksikymppisen kokemukset teinisuhteen kestävyydestä valitettavasti kerro vielä mitään pitkän tähtäimen totuutta. Koittakaa nyt vaan kestää se tosiasia.

Juu, en väitäkään tietäväni mitään elämästä 35 vuodesta eteenpäin.

Yli 60 vuotiailta en kyselisi neuvoja teinijuttujen kestävyyteen, koska he ovat jo niin eri sukupolvea. Silloin maailma ja suhteet olivat kovin erilaisia kuin nykyään.

Kun omat isovanhempamme menivät naimisiin, naimisissa sitten oltiin, kuolemaan saakka, vaikka mikä olisi ollut. Silloin suurimmalle osalle ihmisiä oli selvää että mennään naimisiin, hankitaan lapsia ja ollaan yhdessä. Nykyään on niin paljon enemmän vaihtoehtoja siihen mitä elämällään voi tehdä, ja missä järjestyksessä.

Vaihtoehtoja mitä tekee elämällään...? Ehkä tyttösten kannattaa tutustua biologian kirjoihin ennen kuin aletaan puhua naisen elämänkaaresta ja vuosikymmenistä... Jos elleissä ei muuta opi , niin sen että NAINEN ON HORMOONIHEILURI läpi elämän.

Jan-hyvä, ""hormooni"" kirjoitetaan yhdellä o:lla eli hormoni. Kommenttisi oli muutenkin kaikin puolin täysin irrelevantti.

Ketjussa on sitä paitsi myös ollut puhe siitä, että ihmisillä yleensä on enemmän vaihtoehtoja ts. se voi olla yhtä hyvin mies kuin nainenkin, joka siitä teinisuhteesta irti haluaa.

Totta puhut. Itse aloitin seurustelun 16-vuotiaana, poikaystäväni oli 21 v. 20v. naimisiin. Eka lapsi 21v. toinen pari vuotta myöhemmin. Kaikki meni omalla painollaan siihen asti kun lapset kasvoivat aikuiseksi. Yritin aina puhua miehellen parisuhteen hoitamisesta. Hänestä se oli turhaa, meillähän oli kaikki hyvin. No, lapset kasvoivat ja nyt meillä ei ole mitään puhuttavaa toisillemme. Elämme yhdessä kuin sisko ja veli. Seksi tässä liitossa ei ainakaan minua kiinnosta.
Erosta puhun jatkuvasti, mutta pelkäämme varmaan molemmat muutosta ja vaikeita taloudellisia ratkaisuja.
Tässä taitaa olla meidän teinirakkautemme loppu.

en nyt selkäsäryltäni juurikaan jaksa lukea edes kysymystä saati sitten noita vastauksia, mutta kyllä ne teinirakkaudetkin onnistuu tai epäonnistuu siinä missä muutkin parisuhteet.
Itse olen ollut mieheni kanssa 17 vuotiaasta, hän oli silloin 19v.
Ensimmäiset kymmenen vuotta kuljimme pitikin maita ja mantuja ja varsinkin merellä, asuimme kamalissa vuokrakämpissä, mutta oli kunnon vene ja molemmilla autot. Asuntovaunukin jossain vaiheessa, mutta se ei oikein sopinut meidän tyyliimme reissata. Kävimme bailaamassa milloin yhdessä, milloin erikseen. Kumpikaan ei esim. estänyt toista tapaamasta omia ystäviään jne. Eli odotamme elämältä suht samoja asoita.
Sitten tuli lasten ja omakotitalon aika (ja se labbarikin, akvaario ja huonekasveja...) ja ihan hyvin tämäkin etappi on ""suoritettu"" vaikka mies olikin ensin vähän ihmeissään kun reissuun ei enää lähdettykkään puolen tunnin varoitusajalla.
Nyt alkaa muksut olla siinä iässä, että varmaan noin 5-8 vuoden sisällä viimeistään lähtevät omilleen ja kuvittelisin elämän edelleen jatkuvan yhdessä ihan ok.
Ylä ja alamäkiä on tietysti ollut, mutta jonkin yksittäisen tapauksen ei ole annettu hajoittaa - miten sen nyt sitten sanoisi - vuosikymmenten yhdessäoloa ja saavutuksia.
Yhdessä niin arjessa kuin juhalssakin eläminen kuitenkin kummallekkin oman tilansa suoden ja ystävyys kumppanin kanssa ovat mielestäni hyvän parisuhteen edellytykset näiden mielestäni nykyään aivan väärin käsitettyjen rakkauden ja hyvin toimivan seksisuhteen lisäksi.

Tuntuu, että nykyään juostaan sen pelkän ihastumisen tunteen perässä, vaikka ihastua voi aivan vääränlaisiin tyyppeihin eikä se ihastumisen tunne kauaa kestä.

Ei kai kukaan ole väittänyt, että KAIKKI teinirakkaudet on tuomittuja loppumaan. Ja teinirakkaus voi hyvinkin olla pelkkää ihastumisen tunteen perässä juoksemista, vai mitä...

Olen kyllä Gigin kanssa paljolti samaa mieltä, vaikka seurustelenkin edelleen teinirakkauteni kanssa. Ihminen muuttuu todella paljon 20-30 ikävuosiensa aikana. Onneksemme me olemme kasvaneet enemmän yhteen ja särmät ovat hioutuneet, mutta monilla - varmaankin valtaosalla - elämät vievät aikuisiällä eri suuntiin.

Me emme ajatelleet 20-vuotiaina, että nytpä onkin juoksut juostu ja aletaan perustamaan perhettä. En nyt tahdo yleistää, mutta 20-vuotias on vielä monessa suhteessa niin nuori, että siinä iässä on vielä paljon kokematta. Tämä on tietysti ihan yksilöllistä, mutta me ollaan nautittu todella paljon tästä huolettomuudesta ja vapaudesta. Nyt 27-vuotiaana huomaan, että ajattelen monista asioista ihan eri tavalla kuin viisi vuotta sitten ja elämäni on vaan yksinkertaisesti muuttunut näiden vuosien aikana. Nyt kun koulut on käyty ja asuntokin lähes maksettu, kierrämme maailmaa ihan urakalla. Haluamme nauttia vielä tästäkin tovin, ennen kuin hankimme lapsia ja sitten elämämme muuttuu taas.

Minusta on todella raivostuttavaa, että joku tulee tuohon tyyliin toisten onnea pilkkaamaan. Täällä kysyttiin muiden kokemuksia teininä aloitettujen suhteiden kestävyydestä. Niitä täällä olikin paljon moneen suuntaan. Fiksuja viesteistä teki se, että kukaan ei antanut valmiita vastauksia ja kaavaa siitä, miten kaiken pitäisi mennä.

Sitten tuli Gigi kertomaan, että minä tiedän jokaisen teinisuhteen päättyvän eroon ennemmin tai myöhemmin. Naiivein asia tässä ketjussa on ollut muiden elämänkokemuksen aliarvioiminen. En tiedä, miksi jollakulla on kauhea tarve julistaa nimenomaan iän mukanaan tuomaa elämänkokemustaan näiden parikymppisten viisautta suuremmaksi.

Minä olen ainakin huomannut, ettei henkinen kypsyys ole todellakaan riippuvainen iästä. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat hyvin kypsiä nuoresta iästään huolimatta, ja taas päinvastoin miljoona ""aikuista"", joiden viisaus ei ole ikävuosien mittaan juurikaan lisääntynyt. Olen myös huomannut, että juuri tällä viimeksi mainitulla ryhmällä on suurin tarve halveksia nuorempiensa henkistä kapasiteettia ja korostaa omaansa nimenomaan ikäänsä vedoten. Johtunee siitä, ettei ole muita argumentteja, joilla voisi omaa viisauttaan yrittää todistella.

Eli ihmisen henkinen kypsyys ei todellakaan korreloi ikävuosien kanssa niin paljon ja aukottomasti kuin Gigi haluaa julistaa. Ehkä julistuksen takana onkin vain kateus toisten varhaista viisautta kohtaan: kaikkien ei tarvitse hakata päätään seinään yhtä paljon oppiakseen elämästä.

On myös hyvin naiivia vetää oman tuttavapiirinsä empiirisestä tutkimuksesta kaikenkattava tulos, jonka tulee leväyttämään tänne elleihin yleisenä ainoana totuutena.

Suhteen kestävyyteen vaikuttaa jo se, millä tavalla se on alkanut. Mitä on oltu hakemassa, miten hyvin kumppaniin on tutustuttu ja miten syvästi toiseen tuntee yhteyttä. On ihmisiä, jotka solmivat suhteita paljon heppoisemmin perustein kuin toiset. On sanomattakin selvää, että ensimmäisen ryhmän itseensä ja toiseen tutustuminen on edessä vasta myöhemmin, jolloin usein suhde voi päättyä eroon, kun aletaan kaivata kumppania, jolla on syvempi merkitys elämään.

Minusta suurimmasta osasta ketjuun tulleista vastauksista paistoi elleissä harvinainen viisaus lävitse. Kaikki osasivat hyvin perustella ja kertoa oman tarinansa ja huomasi, että yhdessäoloa oli mietitty enemmänkin. Gigin oli minusta järjetöntä väittää, että kaikki olisivat kuvitelleet elämän olevan auvoista päivästä toiseen. Päin vastoin, lähes jokaisessa tarinassa kerrottiin yhdessä kasvamisesta ja niistä myrskyistä, joita matkan varrella oli ollut ja joista oli yhdessä selvitty. Siitä voisi moni neljäkymppinen katkeroitunut pariskunta ottaa mallia.

Elissa: Mitähän 35-vuotias ajattelee sun elämänkokemuksistas? Kokematon nuori säkin olet niiden silmissä, ihan niinkuin 20-vuotias sun silmissäs.

Catariina on ihan oikeassa siinä että ikä ei välttämättä kerro henkisestä kypsyydestä. Esim. Gigi on 15-vuotiaan teinin tasolla epäkypsistä viesteistä ja niiden sisältämistä yleistyksistä päätellen.

N83: No, enpä oikein usko. 27-vuotiaana voin jo todeta olevani aikuinen.

En ole väittänyt 20-vuotiaita epäkypsiksi, vaan että ei välttämättä pitäisi hätäillä perheen perustamisessa, koska elämä todellakin muuttuu 20-30 ikävuosien aikana. Se on ihan fakta. Kannattaa rauhassa katsoa mihin elämä vie ja nauttia vapaudesta. Eikä se tosiaankaan välttämättä tarkoita muutosta huonompaan, vaan kyllä joidenkin teinisuhteet kestävät tämän, kuten omanikin kesti. Olet itse vielä niin nuori, että et millään voi ymmärtää mitä tarkoitan, mutta minäpä olen kerran ollut sinun ikäisesi.

N83: Oletkos pätevä arvostelemaan Gigin kypsyyttä? Hän puhui kyllä ihan asiaa. Eikä ikä tietenkään kerro kaikkea henkisestä kypsyydestä, mutta harvalla 20-vuotiaalla on samaa elämänkokemusta kuin 40-vuotiaalla; miten voisi ollakaan, ja elämänkokemus on se mikä opettaa ihmistä todella paljon.

Hampaat irvessä Gigiä haukkuvat taitavatten kyllä olla juuri niitä kaksikymppisiä, jotka luulevat tietävänsä elämästä kaiken. Minä huomasin siinä juuri ennen kolmeakymppiä, että en aiemmista luuloistani huolimatta niin hirveästi tiedäkään... mutta nyt 10 v myöhemmin huomaan totisesti kokemuksen ja tiedon määrän kasvaneen rutkasti parikymppisen päivistä. Koskaan ei kukaan tiedä kaikkea, mutta elämää ja maailmaa seuranneena ja nähneenä tietää jo jonkun verran elämänmenosta.

Olen elämäni varrella tutustunut monenmoisiin ihmisiin ja ikävä kyllä vain äärimmäisen harva on ollut teinisuhteeseensa tyytyväinen ja harvalla se on kestänyt läpi aikuisuuden. Poikkeuksia löytyy, mutta luultavasti kestävät suhteet ovat niitä poikkeuksia. Jos tämä nyt jotain parikymppistä pelottaa, niin ei kannata pelätä... eikä sen takia alkaa rätkyttämään täällä...

No mitähän väliä sillä elämän kokemuksella nyt on väliä jos puhutaan teinirakkauksista ja sen kestävyydestä? Siinä toitotatte kuinka ootte hyviä ku ootte vanhoja naakkoja? Mulla on ihan hyvä olla kun olen 22 ja mulla on kiva poikaystävä, eikä oo ryppyjä naamassa. Ja mun mielestä täs viestiketjussa kukaan 2-kymppinen ei ollu vielä perhettä perustamassa.
Olen ihan tarpeeksi pätevä arvostelemaan Gigiä joka suurinpiirtein hyökkää täällä toisten kimppuun ja haukkuu naiiveiksi vaikka muut vain keskustelevat omista parisuhteistaan.

Totta on varmasti se, että suurin osa ns. teiniliitoista päätyy eroon, mutta mikään tilasto ei kerro mitä tulee tapahtumaan juuri tietylle pariskunnalle. Pariskunnan omat teot ratkaisevat sen kuinka heille tulee käymään. Tuskin kaikki teininä alkaneet suhteet ovat niin samanlaisia, että kaikkien heidän erot voitaisiin tulkita johtuvaksi vain yhdestä tietystä syystä. Ihmiset menevät yhteen ja eroavat eri syistä. Ulkopuolisen on vaikea mennä sanomaan kuka eroaa ja kuka ei. Ulkopuolisen silmin moni liitto voi näyttää onnelliselta, vaikka todellisuus ei olekaan sitä.

Ihmiset ovat erilaisia toiset ovat kypsempiä aiemmin kuin toiset. Toisille elämänkokemusta on siunaantunut enemmän kuin toisille. Minä en ole joutunut hakkaamaan päätäni seinään kovinkaan paljon, mutta moni ystäväni on joutunut paljon enemmän kuin minä. Tekeekö se minusta huonomman? Ehkä minulla ei ole niin paksu kallo, että sinne ei asioita tarvitse niin paljon hakata vaan asiat uppoavat helpommin?

Mikä tekee vanhempana ja ehkä kokeneempana solmitun liiton paremmaksi kuin nuorena? Miksi kokemukset pitäisi hankkia yksin? Voihan kokemuksia hankkia yhdessä seurustelu kumppanin kanssa?

Onnellisen ja hyvän suhteen kaavaa ei taida olla edes olemassakaan. Kukin pariskunta tekee omasta suhteestaan omanlaisensa. Hyvä parisuhde voi tarkoittaa ihan eri asiaa eri ihmisille.

Elämä ei ole helppoa ja suoraviivaista. Koko elämäänsä ei pysty suunnittelemaan alusta loppuun asti. Aina tulee yllätyksiä ja käänteitä joita ei voi odottaa. Jos jonkun teininä aloitettu suhde kestää esimerkiksi viisi vuotta, pitäisin tyyppiä kykeneväisenä kestävään suhteeseen, kun jo ensimmäinenkin kesti viisi vuotta. Ero tuli kuitenkin, mutta varmasti suhde on kasvattanut sen osapuolia ja voivat sanoa oppineensa jotain. Mielestäni nuoruuden yhden illan jutut tai muuten vain lyhyet suhteet eivät osoita kovinkaan suurta fiksuutta tai aikuisuutta toisin kuin pidemmät seurustelusuhteet eronkin kanssa. Muutaman vuoden kestoiset nuoruuden liitot ovat mielestäni osa elämänkokemusta, opettavaista aikaa parisuhteesta ja myös siitä, että kaikki eivät mene aina niin kuin haluaisi.

Elämää voi elää monella tavalla. Ei toisten elämänkokemusta tarvitse aliarvioida. Jokainen meistä on ollut joskus nuori ja ailahtelevainen. Ei nuoruus te kenestäkään tyhmää, niin kuin ei tee vanhuuskaan kenestäkään viisasta. Viisaus tulee siitä kuinka osaa elämänkokemuksensa tai sen puutteen käyttää. Viisautta on myös se, että myöntää ettei kaikkea osaa tai hallitse. Kaikilla meillä on oppimista elämästä.

Se, että on ollut nuoresta asti yhdessä ei tee suhteesta huonoa. Jokainen elää omaa elämäänsä ja tekee päätökset sen mukaisesti. Se mikä yhdelle on parasta, ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle.

Hyvä N83, ylläolevalla kommentillasi näytät oikein selvästi, että olet melkoisen kypsymätön tapaus. Tuollaista voisi odottaa 15-vuotiaalta.

Asiasta viidenteen, mitä toisten kimppuun hyökkäämistä ja onnen vähättelyä Gigin taholta on tullut? Ei yhtikäs mitään.

Yhteistyössä