Teiniraskauksista.

  • Viestiketjun aloittaja Tutkijat
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2005 klo 10:38 Tutkijat kirjoitti:
Moi, olemme kaksi lukiolaista tyttöä ja teemme galluppia psykologian kurssilla teiniraskauksista. Teimme jokusen kysymyksen aiheesta ja olisi mukava saada erilaisia vastuksia teiniäideiltä ja odottavilta teineiltä.

1. Ikäsi? *22v.
2. Sivilisääty? *naimisissa 4½v.
3. Milloin sai lapsen/milloin saa? *esikoinen 18v, toinen 21 ja kolmas 22v.
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä? *kyllä
5. Isän ikä? *26
6. Miten asut/asutte? *isossa omakotitalossa
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi? *kyllä, lapsia haluttiin nuorina
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta? *Oikein ihanalta!
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui? *mukavastihan tuo kun mukana asias oli;)
10. Harkitsitko aborttia? *En ikinä
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana? *en, en ja en
12. Miten vanhempanne suhtautuivat? *hianosti
13. Miten kaverit suhtautuivat? *Ihan komeesti ne asian otti
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä? *eipä tuu enää sillälailla lähdettyä kaupungille tai sovita muuta menoa
15. Oliko ongelmia raskauden aikana? *ei
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon? *jännityksellä
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli? *Tiedettiin keskimmäisestä ja kolmannesta; tyttöjä, esikoinen tyttö samoin!
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä? *Esikoisesta ei osannu pelätä tulevaa, toisesta vähän jännitti koska ei kipulääkitystä oikeemmin saanu ja kolmas tuliki niin vauhdilla että aateltiin vaan et hyvä jos sairaalaan asti päästään..
19. Vauvan paino ja pituus? *1.3840/51, 2.3760/50, 3.4050/51
20. Miten lapsi on kehittynyt? *Kaikki tasasesti menee
21. Opiskeletko/ käytkö töissä? *kotiäitinä vaan


Kiitos kaikille, joilla on aikaa ja halua vastata kysymyksiimme.

Maria & Tanja
 
1. Ikäsi?22v.
2. Sivilisääty?Kihloissa
3. Milloin sai lapsen/milloin saa?saimme 18vuotiaina ja maaliskuussa on toisen lapsen laskettu aika.
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä?On
5. Isän ikä?23v.
6. Miten asut/asutte?Aluksi asuimme lapsen isän kämpässä nyt asumme yhteisessä omakotitalossa.
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi?Ei ollut.
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta?Aluksi kamalalta.
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui?Samalla lailla kuin minä :D
10. Harkitsitko aborttia?Ei käynyt edes mielessä.
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana?En.
12. Miten vanhempanne suhtautuivat?Aluksi olivat aivan hökkyrässä,mutta asian selvittyä kannustivat meitä.
13. Miten kaverit suhtautuivat?olivat ihan ''MITÄ?'',''KAMALAA''
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä?Kyllä,ennen vedettiin kavereiden kanssa alkoholia ja oli aikaa heille ja tyttöjen iltoja yms.
15. Oliko ongelmia raskauden aikana?Ei yhtään.
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon?Ihan hyvin.
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli?En tiennyt ennen synnytystä.Tyttö tuli.
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä?Ihan kamalat,en tiennyt mitä tehdä,mutta olimme juuri menossa kauppaan ja sairaala oli n.200metrin päässä joten sinne vaan ;D
19. Vauvan paino ja pituus?Syntyessäkö? no pituus:52cm ja painoa en nyt tarkalleen muista,mutta oli aika normaali kuitenkin.
20. Miten lapsi on kehittynyt?Hyvin,ihan normaalisti :)
21. Opiskeletko/ käytkö töissä? Opiskelen,mieheni on töissä
 


1. Ikäsi?18
2. Sivilisääty?naimisissa
3. Milloin sai lapsen/milloin saa?26.01.07
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä?on.
5. Isän ikä?21.
6. Miten asut/asutte?asumme kerrostalossa keravalla.
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi?oli.koska molemmat halusimme lapsen.
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta?hyvältä ja hienolta.
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui?hyvinhän suhtautui.
10. Harkitsitko aborttia?no en todellakaan...
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana?en polttanut.silloin tällöin join lasillisen punaviiniä tai siideriä(ennen raskautta).
12. Miten vanhempanne suhtautuivat?olivat onnellisesti odotuksessa mukana.
13. Miten kaverit suhtautuivat?kaverini lähtivät pois luotani koska eivät ymmärtäneet asiaa..
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä?kyllä niin etten käyttänyt ollenkaan alkoholia.
15. Oliko ongelmia raskauden aikana?ei ollut.
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon?positiivisesti.
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli?en tiennyt sukupuolta.tyttö syntyi...
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä?rauhallinen mieli.
19. Vauvan paino ja pituus?vauvani oli 3490g ja 50cm.
20. Miten lapsi on kehittynyt?hyvinhän tyttö on kehittynyt..osaa ryömiä taaksepäin ja istuakin..ja osaa jokellella....kaksi hammasta on jo tullut...osaa tarttua esineisiin ja vastaa jutteluun..todella hieno kehitysvaihe menossa.
21. Opiskeletko/ käytkö töissä?olen kotona ja vuoden päästä ajattelin jatkaa opintoja.




Maria & Tanja [/quote]

 
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2005 klo 10:38 Tutkijat kirjoitti:
Moi, olemme kaksi lukiolaista tyttöä ja teemme galluppia psykologian kurssilla teiniraskauksista. Teimme jokusen kysymyksen aiheesta ja olisi mukava saada erilaisia vastuksia teiniäideiltä ja odottavilta teineiltä.

1. Ikäsi? 26
2. Sivilisääty? avoliitossa
3. Milloin sai lapsen/milloin saa? olin 18-vuotias, 17 kun aloin odottaa
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä? on
5. Isän ikä? 32, isiksi tullessa 25
6. Miten asut/asutte? kerrostalokaksio
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi?Ei ollut
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta?aika paukku, mutta siitä päivästä ku kuukautisia ei kuulunu rukoilin ettei ne alkaisikaan
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui? ensin todella innostunut,pientä epävarmuutta oli kyllä ilmassa
10. Harkitsitko aborttia?en oikeastaan
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta?tupakoin, siideriä kului diskoissa joskusRaskauden aikana?voi en tietenkään juonut, tupakoinnin vähensin ja lopetin,paha tapa tuli sitten vauvaiän jälkeen takaisin, en kyllä tupakoi lapseni läsnäollessa( eli ei parvekkeelle silloin kun vanhemmat tupakalla, ja kun yhdessä liikutaan olen pitänyt sen linjan että lapseni ei ole passiivisen tupakoinnin uhri.
12. Miten vanhempanne suhtautuivat?en uskaltanut kertoa,ennenkuin alkoivat arvata, olivat sitä mieltä että olen liian nuori, oli pelko osaanko hoitaa. hassua että myöhemmin tapeltiin aiheesta että olen liian tarkka asioista enkä kuulemma ota apua vastaan vaikka tarjotaan. Ehkä oli nuorena halu todistaa että osaan ja pärjään.Niinkuin teinkin,mutta ehkä liian yksin.
13. Miten kaverit suhtautuivat? osa hämmästeli, osa kauhisteli, haukkui tyhmäksi,ne saivat jäädä. pari kaveria taisi olla kateellisia onnestani.
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä?kyllä, paheet jäivät ja tottakai sitä yritti kiinnittää ekstrahuomiota ruuan terveellisyyteen ja muihin terv.elämäntapoihin
15. Oliko ongelmia raskauden aikana?ei, fyysisesti raskaus on aivan varmasti helpompi nuorempana kuin tälläin vanhempana!
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon? malttamaton odotus, suunnittelin kaikkea ennalta, no vauvan kanssa ei kannatakkaan kaikkea suunnitella.Olen sitä mieltä että raskausaika ja lapseni ensimmäiset kuukaudet olivat elämäni onnellisina aikaa, vaikka olinkin vielä hieman lapsellinen tuolloin, nykyään ei enää niin pienet asiat tee onnelliseksi kuin tuolloin. Ja se on ehkä syytä elintason noususta, mutta mielestäni surullinen asia.
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli?tiesin ku kysyin moukka, mies toivoi poikaa ja sen hän sai
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä?ei tää voi vielä olla totta, tänään on sunnuntai ja laskettu aika vasta keskiviikkona.Ei siitä itse synnytyksestä sillä tavalla osannut nauttia ja pitää sitä maailman parhaana kokemuksena silloin nuorena, nyt lähtisin ihan eri mielellä.no sitä vaan koitti selvitä hengissä sen 20 tuntia, se rajuus ja ne KOVAT kivut ei ole näin 8:n vuoden jälkeenkään unohtuneet.
19. Vauvan paino ja pituus? 4050kg ja 55cm
20. Miten lapsi on kehittynyt? normaalisti, ollut paino- ja pituuskäyrissä aina ylärajoilla. Oppii asioita ihan normaalisti.voimakastahtoinen, iloinen, reipas, kaikille ystävällinen ja monen ihmisen elämän valopilkku, hyvä huumorintaju. lapsineroa en saanut kasvatettua,vaikka olin yli 3 vuotta kotiäitinä, aina olemme askarrelleet ym. mutta ei osaa vielä ennen koulun alkua lukea ja laskutehtävissä tarvii sormien apua, mutta olen luottavaisin mielin ja aina valmiina auttamaan.
21. Opiskeletko/ käytkö töissä?Opiskelut jäi silloin kesken kun rupesin odottamaan muksua.Olin välissä kotiäitinä miltei 4 vuotta.Sitten pääsin onnellisesti työelämään kiinni, nyt tulee tehtyä ehkä vähän liikaakin töitä, mutta on tietenkin hienoa että on vakituinen työ josta pitää ja joss voi vielä kehittyä parhaimmaksi ammattilaiseksi ja kouluttautua.


Kiitos kaikille, joilla on aikaa ja halua vastata kysymyksiimme.

Maria & Tanja
 
voihan näihin vastata ilmankin....ihan vaikka huvikseen

1. Ikäsi?
* 22
2. Sivilisääty?
*avoliitossa
3. Milloin sai lapsen/milloin saa?
*07/04
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä?
*kyll
5. Isän ikä?
*28
6. Miten asut/asutte?
*omakotitalossa
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi?
*ei
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta?
*ekaks ahdisti, mutta ajatukseen tottui nopeasti
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui?
*ajo polkupyörällä ojaan ja läks juomaan
10. Harkitsitko aborttia?
* en
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana?
*ennen raskautta kyllä, raskauden aikana tupakoin pari kertaa, loppui kyllä sekin
12. Miten vanhempanne suhtautuivat?
* omani järkyttyivät aluksi mutta nyt tukevat paremmin ku vois kuvitellakkaa
13. Miten kaverit suhtautuivat?
*naureskelivat, koska uskoivat etten te kuunaan lapsia
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä?
* kyllä
15. Oliko ongelmia raskauden aikana?
*eo
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon?
*jännitin
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli?
*en tiennyt
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä?
*no ny se tuloooo!
19. Vauvan paino ja pituus?
* 4690 ja 57
20. Miten lapsi on kehittynyt?
*hyvin
21. Opiskeletko/ käytkö töissä?
* ensin oli töissä nyt opiskelen

 
1. Ikäsi? 20
2. Sivilisääty? avoliitossa (kihloissa)
3. Milloin sai lapsen/milloin saa? ensimmäinen 15v toisen laskettu aika silloin kun olen 21
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä? nykyinen kumppani ei ole ensimmäisen lapsen isä, toisen on
5. Isän ikä? 1. lapsen 20 2.lapsen 26
6. Miten asut/asutte? kerrostalo kolmio
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi? oli, pidämme molemmat lapsista ja halusimme yhteisenkin
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta? ihanalta, sitä oli odotettu jo 2,5 vuotta
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui? oli onnellinen
10. Harkitsitko aborttia? en kummankaan lapsen kohdalla
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana? Poltin ennen raskauksia ja vielä alkuvaiheessakin. Alkoholia käytin ennen raskauksia mutta en raskausaikana.
12. Miten vanhempanne suhtautuivat? 1. lapsen kohdalla eivät eivät olleet päivääkään iloisia ennen kuin lapsi syntyi, nyt ovat onnellisia.
13. Miten kaverit suhtautuivat? olivat iloisia molempien kohdalla.
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä? eivät muuten kuin tupakin ja alkoholin käytön suhteen.
15. Oliko ongelmia raskauden aikana? 1. lapsen kohdalla oli lievä rask.myrkrtys ja loppuajasta viimeisen kuukauden olin sairaalassa pienikasvuisuuden vuoksi,syntyi kuitenkin normaalikokoisena.
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon? avoimin mielin,koska ei ollut aikaisempaa kokemusta lapsista.
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli? tiesin ja piti paikkaansa,poika tuli. 2.lapsesta ei vielä tiedä.
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä? mahtavat,odotin koko ajan ponnistusvaihetta.
19. Vauvan paino ja pituus? 3305g ja 49cm
20. Miten lapsi on kehittynyt? täysin normaalisti
21. Opiskeletko/ käytkö töissä? valmistuin keväällä 3 vuotisesta ammattikoulusta artesaaniksi.
 
1. Ikäsi? 21
2. Sivilisääty? avioliitossa
3. Milloin sai lapsen/milloin saa? 17 ja 19 vuotiaana
4. Onko mahdollinen kumppanisi lapsen isä? on
5. Isän ikä? 23
6. Miten asut/asutte? vuokralla paritalossa
7. Oliko raskaus suunniteltu? Miksi? Oli
8. Miltä tuntui tieto raskaudesta? Jännittävältä ja ihanalta
9. Miten tuleva isäkandidaatti suhtautui? Hän oli innostunut ja onnellinen
10. Harkitsitko aborttia? En todellakaan!
11. Poltitko tupakkaa/ käytitkö alkoholia ennen raskautta? Raskauden aikana? Tupakkaa en ole ikinä polttanut ja alkoholia olen käyttänyt vain harvoin.. raskausaikoina en yhtään
12. Miten vanhempanne suhtautuivat? Alkujärkytyksestä selvittyään olivat onnellisia :)
13. Miten kaverit suhtautuivat? Olivat iloisia ja yllättyneitä
14. Muuttuivatko elämäntavat raskauden myötä? Eivät
15. Oliko ongelmia raskauden aikana? Ei
16. Miten itse suhtauduit vauvan tuloon? Olin aika jännittynyt
17. Tiesitkö ennen synnytystä lapsen sukupuolen? Kumpi tuli? En tiennyt, kaksi tyttöä
18. Fiilikset synnytyksen käynnistyessä? Aika peloissani olin. Mulla on erittäin paha lääkäri-/sairaalakammo.. toisessa synnytyksessä pelkäsin, että ehdimmekö sairaalaan asti..
19. Vauvan paino ja pituus? 4285g ja 52cm, 4115g ja 52cm
20. Miten lapsi on kehittynyt? Hyvin, juuri niin kuin kuuluukin
21. Opiskeletko/ käytkö töissä? Opiskelen, töitäkin olen jo hakenut..

 

Yhteistyössä