Teinin tuhoisa elämäntyyli...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut äiti

Vieras
Meiän 14-v. tyttö on käyttäytynyt vähän oudosti viime aikoina ja olen epäillyt et kaikki ei ole ok. Päätin vilkaista sitten päiväkirjaa ja olen nyt niin järkyttynyt, että en olisi osannut ikimaailmassa kuvitella ihanasta tytöstäni tälläistä :-((. Joo ja tiedän että tein väärin lukiessani, saarnat voi jättää väliin!

On siis juonut, lähinnä päiväkännejä, koska on tiukat kotiintuloajat, eli aloitetaan juomaan aamupäivällä ja lopetetetaan muutamaa tuntia ennen kotiin tuloa esim. sunnuntai hyvä päivä tähän.

On ottanut suihin ja harrastanut käteenvetoa poikien kanssa, useamman jopa samalle päivää :-((((. Pussaillut yms. Pojat käyttää tosissaan hyväksi myös rahallisesti..

Sille on tullut ehotuksia yheltä pojalta ryhmäpanoista yms...

Ircissä on sille keskustellut joku 40v. narkkijätkä.

Nyt mietin et mitä teen? Luottamus menee jos kerron et olen lukenut päiväkirjaa, toisaalta ei taida pahemmin luottamusta enää olla..

Tuntuu et pakko tuohon on puuttua!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunut äiti:
Meiän 14-v. tyttö on käyttäytynyt vähän oudosti viime aikoina ja olen epäillyt et kaikki ei ole ok. Päätin vilkaista sitten päiväkirjaa ja olen nyt niin järkyttynyt, että en olisi osannut ikimaailmassa kuvitella ihanasta tytöstäni tälläistä :-((. Joo ja tiedän että tein väärin lukiessani, saarnat voi jättää väliin!

On siis juonut, lähinnä päiväkännejä, koska on tiukat kotiintuloajat, eli aloitetaan juomaan aamupäivällä ja lopetetetaan muutamaa tuntia ennen kotiin tuloa esim. sunnuntai hyvä päivä tähän.

On ottanut suihin ja harrastanut käteenvetoa poikien kanssa, useamman jopa samalle päivää :-((((. Pussaillut yms. Pojat käyttää tosissaan hyväksi myös rahallisesti..

Sille on tullut ehotuksia yheltä pojalta ryhmäpanoista yms...

Ircissä on sille keskustellut joku 40v. narkkijätkä.

Nyt mietin et mitä teen? Luottamus menee jos kerron et olen lukenut päiväkirjaa, toisaalta ei taida pahemmin luottamusta enää olla..

Tuntuu et pakko tuohon on puuttua!!

En kertoisi päiväkirjasta mitään. Tarkailisin ja olisin kiinnostunut viettämään enemmän yhteistä aika. Pelisi ei ole vielä menetetty. Anna lapsellesi aikaa, olkaa paljon yhdessä. Soita hänelle niinä ns. päiväkänni aikaan.

jos yrittäisit ensin puhua sille niin, että et paljasta lukeneesi päiväkirjaa. sanot vaan että olet huolissaan kun se on ollut niin outo (tms.) viime aikoina, kerrot että välität ja että sulle voi kertoa jos joku asia painaa tai on huonosti. tyttö ei välttämättä heti avaudu, mutta ehkä mietittyään asiaa vähän?

luulen että saat TODELLA pahat vihat niskaasi jos kerrot päiväkirjan lukemisesta, on nimittäin varmaan sen verran noloa tuon ikäiselle että äiti on saanut tietää tuollaisia asioita hänestä, ja vielä vääryydellä.

Nuo seksijutut on kyllä jotain, mitä ei vaan kykene ymmärtämään. Ja ilmeisen yleisiä vieläpä. Muutaman artikkelin aiheesta lukenut, ja valitettavasti ne seksipalvelut eivät rajoitu ainoastaan teinipoikiin, vaan ihan keski-ikäiset miehet ostavat teineiltä seksiä viinaa, tupakkaa, vaatteita, levyjä yms vastaan.

En kyllä tiedä, mitä itse tekisin. Yrittäisin saada tyttöni arvostamaan itseään enemmän. Lilja4-ever elokuva teinin kanssa katsottuna voisi olla myös hyvä tilaisuus puhua asioista.

Minäkin sain vahingossa tyttären päiväkirjan käsiini ja aloin ensin katsoa mikä vihko se on ja järkytyin sisällöstä. Itsetuhoisia ajatuksia (15-v:llä) vihko täynnä, tupakka kokeilua ja kertomuksia kuinka kaverit kännänneet, mutta itse ei ole uskaltanut. Sitten kirjoitti kuinka on viilellyt itseään. Aloin miettimään että tosiaan hän käyttää aina pitkähihaisia paitoja.
Sattumalta meillä oli juhlat tulossa ja olin luvannut hankkia tyttärelleni ihanan mekon juhliin, hankin sen samantien ja käskin sovittamaan. Ensin ei suostunut, mutta sanoin että se pitää sovittaa, jos se ei käy niin se pitää palauttaa samantien. Meni omaan huoneeseen sovittamaan ja tuli takaisin näyttämään niin että oli laittanut ranteisiin hikipannat. Käskin ottaa ne pois jotta saan otettua kuvan, ei suostunut. Samalla huomasin kuinka tuoreet arvet pilkisti, purskahdin itkuun että mitä olet mennyt tekemään. Lähdettiin samana iltana päivystykseen ja asiat alkoi rullaamaan eteenpäin. Nyt tytär käynyt nuorisopsykiatrilla vuoden ajan ja meillä hyvin luottavainen suhde.
sinuna en kertoisi että olet lukenut,mutta keksi jotain millä paljastat tyttäresi esim että joku on nähnyt että ollut porukassa jossa on juotu alkoholia tai jotain muuta sujuvaa. Kannattaa puuttua asiaan nyt kun vielä voi jollainlailla vaikuttaa nuoreen.

Iltasanomista

Poliisi tutkii teiniprostituutiota
28.04.2007 08:09

Poliisi on joutunut viime aikoina uuden ilmiön eteen: teiniprostituutio.Nuoret ovat huomanneet, että netissä pörräävät namusedät ovat valmiita maksamaan palveluista.

Vuoden toiminut Helsingin rikospoliisin erikoisryhmä tutki viime vuonna yli sataa yksittäistä tekoa, joissa rikosnimikkeenä oli seksuaalipalvelun ostaminen nuorelta.

Rikoskomisario Jonna Turusen mukaan tekojen taakse kätkeytyy kymmeniä teini-ikäisiä nuoria.

- Joissakin tapauksissa raha on vaihtanut omistajaa, mutta nuorille on tarjottu myös ruokaa, matkoja tai vaikkapa kalliita merkkivaatteita, joita kukaan muu ei heille ostaisi, Turunen kertoo viikonvaihteen Ilta-Sanomien PS-sivustossa.

Koska kyseessä on piilorikollisuus, joka tulee poliisin tietoon lähinnä oman paljastavan tutkinnan kautta, ilmiön arvioidaan kätkevän sisäänsä jopa satoja nuoria.

Mun äitini luki ollessani teini kaikki kirjeet mitä sain, päiväkirjat tms. Sanoi että on oikeus lukea kun on äiti enkä silloin paremmin tiennyt. Meillä muutenkin oli sääntönä esimerkiksi se ettei oman huoneen ovea saanut IKINÄ pitää kiinni, ei yöllä eikä päivällä...

Nyt aikuisena en voi muuta kuin ajatella inholla sitä ettei omaa yksityisyyttä saanut olla missään muodossa ja siksipä välit äitiini ovat edelleen erittäin huonot. Joten jos kerrot päiväkirjan lukemisesta peli varsin menetetty...

Itse olen mielestäni aivan tasapainoinen ja vastuullinen vanhempi nykyään. Menetin neitsyyteni 14v, liikuin "porukoissa", mutta koska jotenkuten oli peruskasvatus kunnossa, niin en ajautunut syvemmälle. Nyt moni tuttu vankilassa tai kuollut, osa alkoholisteja yms.
Jälkeenpäin olen miettinyt miksi tein, kuten tein ja olen keksinyt vain hakevani niin kovin hyväksyntää, syliä, huomiota ja huolenpitoa.. Podin pitkään myös "kiltin tytön syndroomaa" (ihan oma dg), jolloin olin myös kynnysmattona ja vasta aikuisiällä aloin arvostamaan itseäni.

Puuttuminen on välittämistä!

Häpeäkseni myönnän että olin itse teininä suunnilleen samanlainen...en tiedä miksi niin käyttäydyin, hain kai huomiota. Vasta aikuisena olen tajunnut kuinka suurta tuskaa aiheutin äidilleni! Koeta puhua ja antaa huomiota. Mutta älä kerro että luit päiväkirjaa, se voi katkeroittaa loppuelämäksi! Hae apua, esim. perheneuvolasta tms.

Ota kotona puheeksi itsensä kunnioittaminen. Keksi vaikka esimerkki jostain duunikaverin lapsesta tms.

Mitä tarkoitat, että pojat käyttävät hyväkseen rahallisesti? Eli siis myykö hän itseään rahasta?

Enpä tiedä mitä voisin tehdä, munkin äitini luki päiväkirjaani, kun olin teini. Harrastelin kaikkea epämääräistä n. 14-vuotiaana. Näin jälkikäteen ajatellen, olisi ollut parempi, jos vanhemmat olisi asettanut rajat. Avoin puhuminen mm. itsekunnioituksesta jne. voisi myös auttaa. Moni asia olisi saanut jäädä kokematta, positiivista on, että kasvoin sen yli ja musta tuli ns. kunnon ihminen ja esim. opiskelin kunnianhimoisesti, olen vastuuntuntoinen aikuinen ja äiti. Nuoruudessa voin tosi pahoin, rikkonainen lapsuus, hylätyksi tulemisen pelko, huono itsetunto ja hellyyden ja hyväksynnän hakeminen sekä rajojen puuttuminen näkyi käytöksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ota kotona puheeksi itsensä kunnioittaminen. Keksi vaikka esimerkki jostain duunikaverin lapsesta tms.

Mitä tarkoitat, että pojat käyttävät hyväkseen rahallisesti? Eli siis myykö hän itseään rahasta?

siis ei, mut ostelee pojille omilla rahoillaan kaikkea esim. hamppariaterioita yms.

Meillä keskustellaan aika avoimesti juomisesta, seksistä ym. sillä varmaan onkin sit niin shokki tämä juttu. Tuntuu vain et pakko saada tämä loppumaan. Ja on siis ollut aika kiltti tyttö, menestyy hyvin koulussa, joten en ois ikinä uskonut. Ihan kamalaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

siis ei, mut ostelee pojille omilla rahoillaan kaikkea esim. hamppariaterioita yms.

Meillä keskustellaan aika avoimesti juomisesta, seksistä ym. sillä varmaan onkin sit niin shokki tämä juttu. Tuntuu vain et pakko saada tämä loppumaan. Ja on siis ollut aika kiltti tyttö, menestyy hyvin koulussa, joten en ois ikinä uskonut. Ihan kamalaa!!

Rahahanoja kiinni ja ala juttelemaan yhdenillanjutuista ja "helpoista tytöistä" jne. Mä en itse niinkään huolestuisi niistä päiväkänneistä, mutta se, ettei kunnioita itseään on jo tosi paha juttu. Siinä kun huoraa (toivottavasti käistätte mitä tarkoitan) teininä, menee äkkiä pilalle koko loppuelämä, koska tehdyt teot kyllä seuraavat sua mihin asti vaan. Varsinkin nykyään, kun netin kautta kaikki tuntee kaikki ja maailma on niin pieni.

Tyttö siis yrittää miellyttää poikia ostelemalla niille kaikkea ja antamalla palveluja: itsetunto pitäisi saada paremmaksi ihan asap. Kysele haluaisiko hän mennä juttelemaan jollekin ammattiauttajalle tms.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miten voi olla rahaa käytössä niin paljon et voi ostella muillekin? Hyväksyntää ja läheisyyttä hakee pieni. Toivottavasti myös te vanhemmat vietätte hänen kanssaan aikaa..

No ei sillä hirveesti sitä rahaa olekaan, saa n. 10-20?/kk käyttöön, eli aika vähän, mut käyttää ne sit näköjään nuihin muihin :-(. En tiä mistä on saanut juomisiin rahat, voi olla et isovanhemmilta tai sit varastanut. Meillä on hyvin perhekeskeinen perhe, syödään joka päivä yhdessä ja tehdään paljon asioita perheen kesken, toki teini on vähentänyt iltaisin yhdessäoloa muiden kans, mutta olen ajatellut että johtuu siitä et haluaa itsenäistyä ja en ole sitä väkisin illalla muun perheen seuraan raahannut.

Tällä hetkellä tuntuu, että olen maailman huonoin äiti ja mietin et miksi näin on käynyt ja mitä olen tehnyt väärin.

Lähde lapsesi kanssa jonnekkin ,vaikka merenrantaan ja jutelkaa kaikesta maan ja taivaan väliltä. Halaa ja kerro kuinka paljon välität. Vietä laatuaikaa lapsesi kanssa. 14v on vaikee aika,kun ei tiedä mitä haluaa ja mihin kuuluu. Kaikki on sekavaa. Omasta kokemustani voin sanoa , että äitiä kaipasin silloin ja kun yhdessä oltiin sain purettua kaikki. Nykyään ollaan äidin kanssa tosihyvissä väleissä ja samaa yritän omien tyttöjeni kanssa.

se käsi käsiduunauksesta kulu kuten ei römpsäkään. jotku vaan on ajoissa niissä hommissa. ja milloin nuoret ei olsi kokeillu viinaa? liian kova kuri voi ajaa tommoseenkin, voisko hiukan höllätä? muistan omasta nuoruudesta kun kotona oltiin tiukkoina joka asiasta niin murrosiän uhmalla varmasti kokeiltiin kaikki kielletty.

Yhteistyössä