teinin masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaus

Vieras
tilanne alkaa menee siihen mun ilmeisesti haettava jostain apua,pojalle ei koulu maistu on kuulemma liian vaikeaa ei osaa eikä kiinnosta.

koulun vaihdosta ollaan suunniteltu mihin pitää tehdä psykologin testit nyt ei sekään kiinnosta enään vaikka itse halusi vaihtaa toiseen kouluun.
aamulla itki et ahdistaa mä en kuulemma välitä esitän vain välittäisin,enhän mä ole ajatustenlukija kun poika on täysin sulkeutunut nykyään ei puhu mitää kun kyselen miten menee ja kuinka koulussa..saan vaan vihasen mulkasun mitä siinä kyselet.

koulu on vaikeaa pojalle sitä en epäile nyt vasta aletaan tutkiin olisiko tarkkaavaisuushäiriö kyseessä,mä en vain tiädä miten pystyisin auttaa kun ei suostu ottaa vastaan mitään kääntää kaikki negatiiviseksi, jos sanon vie roskat niin se vaikeaa koska ei jaksa ja minä vaan määräilen häntä.

aamulla uhakas lopettaa koulun kaynnin kokonaan koska kaikki on häntä vastaan..poika on kuin varjo laihtunut kovasti ei oikein syö mitään,en mä tiädä enään mitä tekisin :(

huostaanottoa en halua,sairaalahoito ehkä olisi tarpeellinen ei taida olla helppoa päästä...

Onko teillä jotenkin kouluterveydenhuolto mukana pojan tilan selvittämisessä, terv.hoitaja, kuraattori, psykologi? Kouluterv. tai terv.keskuksen lääkärihän voi lähettää nuorisopsykiatrian klinikalle tai vastaavalle. Miksi sulla edes käy huostaanotto ajatuksissa, eikö nuori käy lainkaan koulua?

Ei ilmeisesti haettava apua vaan HAETTAVA! Esimerkiksi Tk-lääkärin kautta lähete psykiatriselle osastolle juttelemaan. Oletko ollut kouluun yhteydessä, kuinka siellä käyttäytyy?
En usko huostaanottoon, mutta olisiko avohuollon tukitoimena jokin sijoituspaikka jossa osaisivat kartoittaa pojan tilannetta jos ei suostu mihinkään yhteistyöhön?

juu kaikki mainitut tahot on mukana mutta mitään ei oikein tapahdu,huostaanotto meinas sossu tehdä viime kuussa pisti hanttiin koska se ei ole ratkaisu tähän tilanteseen.
koululääkäri on pessyt kätensä nyt ollaan kuraattorin kanssa tekemisissä.
avohuollosta ei ole kuulunut mitään vaikka se meille luvattiin on jonoa ymmärrän kyllä...

nuorisipsykologilla poika kävi jo viime keväänä nyt ollaan odoteltu uutta aikaa kartoitusta tarkkaavaisuushäiriön takia

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa-:
Minulla oli masennus teini iässä,psykiatrilla kävin puoli vuotta ja olin kotiopetuksessa kuukauden. Kiusataanko poikaa?

kuulemma kiusataan..olen tästä maininut myös kouluun muutosta ei ole tapahtunut.

poika ei oikein osaa mennä tunneille on vähän hukassa koulussa

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:
juu kaikki mainitut tahot on mukana mutta mitään ei oikein tapahdu,huostaanotto meinas sossu tehdä viime kuussa pisti hanttiin koska se ei ole ratkaisu tähän tilanteseen.
avohuollosta ei ole kuulunut mitään vaikka se meille luvattiin on jonoa ymmärrän kyllä...

nuorisipsykologilla poika kävi jo viime keväänä nyt ollaan odoteltu uutta aikaa kartoitusta tarkkaavaisuushäiriön takia

Miten ois kotiopetus vaikka ensin pariviikkoa? Tai minä sain tehtäviä joita tehdä.

Miksi huostaanotto ei voisi olla ratkaisu tilanteeseen? Poika saisi olla jonkin aikaa sellaisessa paikassa jossa häntä osataan tukea ammattimaisesti. En toki tarkoita, ettet sinä tukisi lastasi, mutta joskus oma taito ei riitä. Eikä huostaanotto missään nimessä tarkoita että olisit huono vanhempi vaan että olet välittävä äiti joka haluaa lapselleen tukea ja apua.

Miksi ihmeessä joku ehdottaa huostaanottoa tuollaiseen tilanteeseen? Nuorille on loppujen lopuksi hankala saada oikeanlaista apua, ja kun akuutti tilanne on päällä, niin apua pitäisi saada heti säännöllisesti eikä odottamalla harvoin (olen törmännyt siihen,että vain odotellaan miten kuviot etenee). Sulla on nähtävästi lapsi yläasteella?

jos huostaanotto tehdään niin poika olisi 18v asti koulukodissa ja sen jälkeen jatkuisi 21v asti..tähän en suostu joutuisi muualle kuin kotipaikkakunnalle.
voisi pahentaa tilannetta entisellään,tukea pitäisi saada eka muulla tavalla

Alkuperäinen kirjoittaja hemppa:
Miksi huostaanotto ei voisi olla ratkaisu tilanteeseen? Poika saisi olla jonkin aikaa sellaisessa paikassa jossa häntä osataan tukea ammattimaisesti. En toki tarkoita, ettet sinä tukisi lastasi, mutta joskus oma taito ei riitä. Eikä huostaanotto missään nimessä tarkoita että olisit huono vanhempi vaan että olet välittävä äiti joka haluaa lapselleen tukea ja apua.

Itse puhun kokemuksesta että ainaki minun tilanteessa huostaanotto olisi ollut painuminen syvemmälle, olisin tuntenu olevani huono ja vääränläinen joka pitää huostaanottaa. Koti on kuitenki se ns.turvapaikka ja jos poika ei esim.karkaile tai ole päihdeongelmia niin en kannata huostaanottoa.

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Miksi ihmeessä joku ehdottaa huostaanottoa tuollaiseen tilanteeseen? Nuorille on loppujen lopuksi hankala saada oikeanlaista apua, ja kun akuutti tilanne on päällä, niin apua pitäisi saada heti säännöllisesti eikä odottamalla harvoin (olen törmännyt siihen,että vain odotellaan miten kuviot etenee). Sulla on nähtävästi lapsi yläasteella?

olen samaa mieltä..huostaanottoa suunniteltiin sillä perusteella en ole tarpeeksi hyvä äiti!
poika on 15v käy 8.lk uudestaan.

meillä on sossuna sellainen jolla on paljon huostaanottoja muihin verratuna,hän näkee et on ainoa ratkaisu

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos huostaanotto tehdään niin poika olisi 18v asti koulukodissa ja sen jälkeen jatkuisi 21v asti..tähän en suostu joutuisi muualle kuin kotipaikkakunnalle.

Jos teillä on ns. normaalit olot kotona, niin en ymmärrä, miksi edes huostaanottoa väläytetään. En osaa edes ajatella, että se olisi oikea vaihtoehto tuollaiseen tilanteeseen. Toivottavasti asut paikkakunnalla, jossa apua saa muutoinkin. Paljon riippuu myös koulun henkilökunnasta nämä asiat. Jos nuorella on vaikeuksia, niin kouluohjelmaan pitäisi myös saada helpotusta ja tukitoimia väliaikaiseen kotiopetukseenkin. Voimia teille!

Ei huostaanotto tosiaankaan tarkoita sitä että poika olisi siellä 18-v saakka! Vaan huostaanotto puretaan sitten kun sen tarvetta ei enää ole. Eli asiat voivat selvitä jo esim. puolessa vuodessa niin hyvin, että poika on valmis takaisin kotiin. 18- 21 v jälkihuoltoa tarjotaan mutta sitä ei ole pakko ottaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa-:
Alkuperäinen kirjoittaja hemppa:

Itse puhun kokemuksesta että ainaki minun tilanteessa huostaanotto olisi ollut painuminen syvemmälle, olisin tuntenu olevani huono ja vääränläinen joka pitää huostaanottaa. Koti on kuitenki se ns.turvapaikka ja jos poika ei esim.karkaile tai ole päihdeongelmia niin en kannata huostaanottoa.

ei karkaile ,ei ole ollut poliisien kanssa tekemisissä ja ei ole päihdeongelmaa.

Voisitko yrittää pyytää sitä kotiopetusta? Minusta tuntuis että se ainaki hiukan helpottaisi poikasi oloa, se kiusaaminen pitäisi saada loppumaan. Lyö nyrkkiä pöytään koululla että asiaan pitää puuttua kovemmalla kädellä eikä odottaa enää.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:

Ei huostaanotto tosiaankaan tarkoita sitä että poika olisi siellä 18-v saakka! Vaan huostaanotto puretaan sitten kun sen tarvetta ei enää ole. Eli asiat voivat selvitä jo esim. puolessa vuodessa niin hyvin, että poika on valmis takaisin kotiin. 18- 21 v jälkihuoltoa tarjotaan mutta sitä ei ole pakko ottaa vastaan.

näin meille selitettiin..

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Jos teillä on ns. normaalit olot kotona, niin en ymmärrä, miksi edes huostaanottoa väläytetään. En osaa edes ajatella, että se olisi oikea vaihtoehto tuollaiseen tilanteeseen. Toivottavasti asut paikkakunnalla, jossa apua saa muutoinkin. Paljon riippuu myös koulun henkilökunnasta nämä asiat. Jos nuorella on vaikeuksia, niin kouluohjelmaan pitäisi myös saada helpotusta ja tukitoimia väliaikaiseen kotiopetukseenkin. Voimia teille!

ihan on normaali koti..ei ole väkivaltaa yms ongelmia.
asutaan isossa kaupungissa täälä on hirveät jonot joka paikkaan,koulu ei oikein kerkiä kun oppilaita koulussa on 1000

Huostaanotosta tuskin on ollut kyse, koska sitä ei edes tehdä jollei ole taustalla avohuollon sijoituksia tai lapsen kiireellisiä sijoituksia. Avohuollon sijoitukseenhan sinun ei tarvitse suostua ja jos tekevät kiireellisen sijoituksen niin siitäkin voit valittaa ja sen kesto on max. 30vrk:tta. Jos tuntuu että menee todella vaikeaksi niin suosittelen että otat yhteyttä vaikka asianajajaan joka osaa neuvoa miten ajat teidät perheen etua mahdollisimman hyvin.

Munkin mielestäni koulukoti tuntuu melko rajulta ratkaisulta JOS sinä saat kotona vielä sillä tavalla otteen lapseen että tiedät missä hän liikkuu ja ettei hän vahingoita itseään. Kannattaa myös ottaa itse yhteyttä kunnassa tarjolla oleviin mielenterveyspalveluihin niin muodostuu sinullekin kuva niistä ja saat toivonmukaan edes akuuttiosaston yhteystiedot jos tilanne menee niin pahaksi.

Voimia :hug: :heart: Tilanne on varmasti kauhea kun tiedän millä tolalla nämä mt- palvelut nuorille ovat.

Mutta miksi tarjota huostaanottoa, jos ongelma ei ole kotioloissa? Nuoren ongelmat voivat johtua kouluun liittyvistä asioista ja sosiaalisiin suhteisiin liittyvistä kuvioista. Koulun pitäisi pystyä tarjoamaan tarvittaessa helpotusta opiskeluohjelmaan ja opetuksellisia tukitoimia (erityisopetusta, kotiopetusta jne.). Ja tietysti lähete tarvittaessa psykiatriseen hoitoon. On se kumma, että katsotaan huostoonoton olevan ratkaisu, kun ei pystytä tarjoamaan avohoitovaihtoehtoja. Toivottavasti ap:llä on mahdollisuus vaihtaa lapsensa kanssa paikkakuntaa.

Joko on selitetty tai ymmärretty väärin. Huostaanoton tarve kartoitetaan joka 3 tai 6 kuukausi. Huostaanoton syy voi olla esimerkiksi se, että lapsi vaarantaa omaa terveyttään ja se ei välttämättä tarkoita päihteiden käyttöä ym. vaan niinkuin tässä tapauksessa ei syö, ei ota sinulta tukea vastaan ym.
ja edelleenkin painotan sitä ei tehdä sen vuoksi että olet huono äiti, vaikka se varmaan siinä tilanteessa voikin siltä tuntua vaan siksi että se nähdään tarvittavana tukikeinona jos poika katsotaan että poika ei esimerkiksi hyödy pelkästään psyk.osasto käyneistä.

tilanne alkaa menee siihen mun ilmeisesti haettava jostain apua,pojalle ei koulu maistu on kuulemma liian vaikeaa ei osaa eikä kiinnosta.

koulun vaihdosta ollaan suunniteltu mihin pitää tehdä psykologin testit nyt ei sekään kiinnosta enään vaikka itse halusi vaihtaa toiseen kouluun.
aamulla itki et ahdistaa mä en kuulemma välitä esitän vain välittäisin,enhän mä ole ajatustenlukija kun poika on täysin sulkeutunut nykyään ei puhu mitää kun kyselen miten menee ja kuinka koulussa..saan vaan vihasen mulkasun mitä siinä kyselet.

koulu on vaikeaa pojalle sitä en epäile nyt vasta aletaan tutkiin olisiko tarkkaavaisuushäiriö kyseessä,mä en vain tiädä miten pystyisin auttaa kun ei suostu ottaa vastaan mitään kääntää kaikki negatiiviseksi, jos sanon vie roskat niin se vaikeaa koska ei jaksa ja minä vaan määräilen häntä.

aamulla uhakas lopettaa koulun kaynnin kokonaan koska kaikki on häntä vastaan..poika on kuin varjo laihtunut kovasti ei oikein syö mitään,en mä tiädä enään mitä tekisin :(

huostaanottoa en halua,sairaalahoito ehkä olisi tarpeellinen ei taida olla helppoa päästä...

Ei voi olla totta, tämä kuulostaa niin tutulta. Oletkohan mahdollisesti mieheni pojan äiti?
Niin tai näin niin lapsesi huutaa apua. Sinun tehtäväsi on nyt hakea sitä. Jos olet se henkilö joka mielessäni nyt ensiksi kävi niin myös meidän puoleen voit kääntyä jos/kun tarvitset tukea pojan kanssa.

Joko on selitetty tai ymmärretty väärin. Huostaanoton tarve kartoitetaan joka 3 tai 6 kuukausi. Huostaanoton syy voi olla esimerkiksi se, että lapsi vaarantaa omaa terveyttään ja se ei välttämättä tarkoita päihteiden käyttöä ym. vaan niinkuin tässä tapauksessa ei syö, ei ota sinulta tukea vastaan ym.
ja edelleenkin painotan sitä ei tehdä sen vuoksi että olet huono äiti, vaikka se varmaan siinä tilanteessa voikin siltä tuntua vaan siksi että se nähdään tarvittavana tukikeinona jos poika katsotaan että poika ei esimerkiksi hyödy pelkästään psyk.osasto käyneistä.
no muuta kun tässä ei tarvita sosiallista sielunhoitoa vaan lääkärin apua.
näin mulle sossu sanoi suoraan en ole tarpeeksi hyvä äitiä en myöskään välitä et pystyisin tukea kotona :/

mulle ei kukaan sanonnut tai edes väläyttänyt pojalla voisi olla jonkin tyyppinen häiriö ennekuin täällä törmäsin tarkkaavaisuushäiriöön aloin tutkiin enemmän niin johan alkoi löksahtaa palaset paikoilleen otin yhteyttä kouluun voisiko tätä alkaan tutkia,kuraattori sanoi hän on miettinnyt samaa.

kaikki pojan ongelmat on minusta johtuvaa,mä olen yrittänyt parhaani sossu näkee asiat toisin.