Teinien ero...

urpoooo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Ei tuo ole sekaantumista vaan välittämistä.
Välitän ettei poikani tee ketään raskaaksi.
Välitän ettei poikani tyttöystävä ole teiniäiti.
En ole valmis mammaksi.
Ja siksi autan ja "sekaannun" jos siksi tuota kutsutaan.
Mikä sinusta on liian pitkälle mennyt?
Soitto ehkäisyneuvolaan?
Keskustelu oman lapsen kanssa ehkäisystä?

Ehkä olet tuollainen -pää puskaan vanhempi taikka sitten sinulla niin pieniä lapsia ettet osaa ajatellakaan näin isoja asioita.
Eikö tytön oma äiti huolehdi lainkaan lapsestaan?
Minusta ap toimii tässä asiassa erittäin vastuullisesti. Vaikka tyttö hoitaisikin ehkäisyasiat ja olisi oman äitinsä kanssa käynyt läpi seksiin liittyvät asiat, ei se silti poista sen pojan vastuuta näistä asioista. Ja koska ap on sen pojan äiti, on mielestäni ihan selvää, että hän ohjaa omaa lastaan.
Ap ohjasi tyttöä ottamaan hormonaalisen ehkäisyn. Se ei vaan välttämättä kaikille sovi.
Ai sä oot tällaisia ihmisiä, aina valittamassa jostain :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja urpoooo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Ei tuo ole sekaantumista vaan välittämistä.
Välitän ettei poikani tee ketään raskaaksi.
Välitän ettei poikani tyttöystävä ole teiniäiti.
En ole valmis mammaksi.
Ja siksi autan ja "sekaannun" jos siksi tuota kutsutaan.
Mikä sinusta on liian pitkälle mennyt?
Soitto ehkäisyneuvolaan?
Keskustelu oman lapsen kanssa ehkäisystä?

Ehkä olet tuollainen -pää puskaan vanhempi taikka sitten sinulla niin pieniä lapsia ettet osaa ajatellakaan näin isoja asioita.
Eikö tytön oma äiti huolehdi lainkaan lapsestaan?
Minusta ap toimii tässä asiassa erittäin vastuullisesti. Vaikka tyttö hoitaisikin ehkäisyasiat ja olisi oman äitinsä kanssa käynyt läpi seksiin liittyvät asiat, ei se silti poista sen pojan vastuuta näistä asioista. Ja koska ap on sen pojan äiti, on mielestäni ihan selvää, että hän ohjaa omaa lastaan.
Ap ohjasi tyttöä ottamaan hormonaalisen ehkäisyn. Se ei vaan välttämättä kaikille sovi.
Ai sä oot tällaisia ihmisiä, aina valittamassa jostain :)
Olisiko ap tykännyt, jos tytön isä olisi jutellut henkeviä ap:n pojan kanssa ja käskenyt pojan pitää näppinsä erossa tyttärestään?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisiko ap tykännyt, jos tytön isä olisi jutellut henkeviä ap:n pojan kanssa ja käskenyt pojan pitää näppinsä erossa tyttärestään?
Ap:stä en tiedä, mutta mä ainakin olisin. Jos tytöllä on skitso faija, kannattaa tosiaan pysyä kaukana siitä tytöstäkin.

 
saku
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja saku:
Väännän vielä rautalangasta; poika jätti tuon kivan tytön, koska on ihastunut toiseen tyttöön ja laskee sen varaan. Luultavasti tulee katumaan myöhemmin.
Sekin on mahdollista.
Silti parempi jättää toinen kuin pitää kahta yhtäaikaa.
Ehkä katuu myöhemmin, mutta se on sitä kasvamista.
Ovat tauolla.
Mutta mitä lie tauko sitten tarkoittaa.
Ehkä juur sitä että poika selvittää onko toinen tyttö hänen mieleensä.

Eikä sitä nyt mulle tunnusta, mikä onkin hyvä.
En voi hyvästellä toista ja tervetuloa toivottaa toiselle.
Ja poika sen tietää.
Aika moni varmaankin miettii välillä, olisiko sen ensirakkauden tai jonkun pitempiaikaisen varhaisen seurustelukumppanin kanssa sittenkin kannattanut jatkaa. Itsekin olen sitä miettinyt.

Elämä on kuitenkin jokaisen itse elettävä ja virheistäkin on itse opittava. Itse olen huomannut, että vaikka kuinka olen toitottanut omille lapsilleni, että minä olen tehnyt nuo virheet jo aiemmin ja tiedän miten kannattaisi toimia, niin ei - ei mene perille.

Eihän sitä tietenkään kukaan voi silti tietää, tekikö ap:n poika "oikean" ratkaisun. Ja vaikka ap sanoisi pojalle suoraan, että hänen mielestään tuota tyttöä ei kannata hylätä - ei se mitään auttaisi. Tulisi vain ristiriitoja äidin ja pojan välille ja poika ajattelisi, ettei äiti luota hänen arvostelukykyynsä eikä anna hänen itse päättää elämästään.
 
saku
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Tuo onkin varmasti hyvä asia. Ja itsekin sen opin. Olen vaan niin tutustuva/kiintyvä ihminen, on vaikea pysyä etäällä.
Nyt, jos esikoinen palaisi Meksikosta kertoen, että love story on loppu, ulvoisin varmaan ainakin sen pari kuukautta. Tosin en silti lakkaisi puhumasta tyttärelleni.

Nuorena mä tutustuin ja kiinnyin ihmisiin ihan eri tavalla kuin nyt myöhemmin. Tutustun kyllä edelleenkin helposti, mutta kiintyminen on sitten jo toinen juttu. Elämä on opettanut, että ihmisiä tulee ja menee ja että suurimmasta osasta joutuu joka tapauksessa luopumaan.
Olen itse myös saanut huomata tuon, että ihmisistä on vain joskus luovuttava vaikka ei tahtoisi. Minusta se on todella ikävää senkin takia, että olen huono tutustumaan ihmisiin. Vaadin heiltä ja omilta tunteiltani liikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap ohjasi tyttöä ottamaan hormonaalisen ehkäisyn. Se ei vaan välttämättä kaikille sovi.
Eiköhän se ehkäisymuodon valinta kuitenkin loppujen lopuksi ollut tämän tytön ja hoitavan lääkärin päätös eikä suinkaan ap:n päätös?
Myös tytön kanssa puhuin, kysyin mitä on mieltä ehkäisystä ja puhuttiin pillereistä.
Ajankin varasin kun tyttö pyysi.
Niin, varasin ajan terkkarille joka ohjasi lääkäriin. Mulla kun sattui olemaan numero johon soittaa niin hoidin sen tytön puolesta.
Ja itse hän asian hoisi, lääkärin kanssa.

En ollut päättämässä siellä että mitä nyt tälle tytölle annetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisiko ap tykännyt, jos tytön isä olisi jutellut henkeviä ap:n pojan kanssa ja käskenyt pojan pitää näppinsä erossa tyttärestään?
Ap:stä en tiedä, mutta mä ainakin olisin. Jos tytöllä on skitso faija, kannattaa tosiaan pysyä kaukana siitä tytöstäkin.
Tunnen tytön isän ja ovat varmasti jutelleetkin jonkin verran henkeviä. He pitivät aidosti pojastani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja saku:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja saku:
Väännän vielä rautalangasta; poika jätti tuon kivan tytön, koska on ihastunut toiseen tyttöön ja laskee sen varaan. Luultavasti tulee katumaan myöhemmin.
Sekin on mahdollista.
Silti parempi jättää toinen kuin pitää kahta yhtäaikaa.
Ehkä katuu myöhemmin, mutta se on sitä kasvamista.
Ovat tauolla.
Mutta mitä lie tauko sitten tarkoittaa.
Ehkä juur sitä että poika selvittää onko toinen tyttö hänen mieleensä.

Eikä sitä nyt mulle tunnusta, mikä onkin hyvä.
En voi hyvästellä toista ja tervetuloa toivottaa toiselle.
Ja poika sen tietää.
Aika moni varmaankin miettii välillä, olisiko sen ensirakkauden tai jonkun pitempiaikaisen varhaisen seurustelukumppanin kanssa sittenkin kannattanut jatkaa. Itsekin olen sitä miettinyt.

Elämä on kuitenkin jokaisen itse elettävä ja virheistäkin on itse opittava. Itse olen huomannut, että vaikka kuinka olen toitottanut omille lapsilleni, että minä olen tehnyt nuo virheet jo aiemmin ja tiedän miten kannattaisi toimia, niin ei - ei mene perille.

Eihän sitä tietenkään kukaan voi silti tietää, tekikö ap:n poika "oikean" ratkaisun. Ja vaikka ap sanoisi pojalle suoraan, että hänen mielestään tuota tyttöä ei kannata hylätä - ei se mitään auttaisi. Tulisi vain ristiriitoja äidin ja pojan välille ja poika ajattelisi, ettei äiti luota hänen arvostelukykyynsä eikä anna hänen itse päättää elämästään.
Näin. Sanoin vain että ole rehellinen tunteistasi. Mutta myös sen että tutkii tarkasti tunteitaan.
En voinut sanoa suuntaan enkä toiseen.
Ja hyvä niin ettei tule mun kontolleni oliko ratkaisu oikein vaiko väärin.
Tuin minkä pystyin.
 
Haloo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä... en olisi päästänyt tuon ikäistä tyttöä yökyläilemään. Etenkään jos ehkäisystä on lähinnä pojan äidin huolehdittava. :(

Todella "kypsiä"...
Ei kai nuorten tarvitsekaan olla kaikkien alojen asiantuntijoita? Milloin itse aloitit seksielämäsi? Sitä vartenhan aikuiset ja vanhemmat ovat, että neuvoa ja apua voi pyytää. Ja joskus on hyvä, että seksiasioissa puhuu jollekulle muulle kuin omalle äidille, se voi olla luontevampaa. Äiti voi olla "liian lähellä", eikä osaa suhtautua riittävän järkevästi, koska pitää edelleen lastaan pikkuvauvana. Myrkky on tehnyt kaiken oikein ja on sitäpaitsi ilmeisen hyvä tyyppi, jos teinit häneen noin paljon luottavat.

Sitäpaitsi seksiä todellakin harrastetaan myös muina aikoina kuin yöllä, joten yövierailujen kieltäminen ei ratkaise yhtään mitään, paremminkin vain kasvattaa kuilua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä... en olisi päästänyt tuon ikäistä tyttöä yökyläilemään. Etenkään jos ehkäisystä on lähinnä pojan äidin huolehdittava. :(

Todella "kypsiä"...
Ei kai nuorten tarvitsekaan olla kaikkien alojen asiantuntijoita? Milloin itse aloitit seksielämäsi? Sitä vartenhan aikuiset ja vanhemmat ovat, että neuvoa ja apua voi pyytää. Ja joskus on hyvä, että seksiasioissa puhuu jollekulle muulle kuin omalle äidille, se voi olla luontevampaa. Äiti voi olla "liian lähellä", eikä osaa suhtautua riittävän järkevästi, koska pitää edelleen lastaan pikkuvauvana. Myrkky on tehnyt kaiken oikein ja on sitäpaitsi ilmeisen hyvä tyyppi, jos teinit häneen noin paljon luottavat.

Sitäpaitsi seksiä todellakin harrastetaan myös muina aikoina kuin yöllä, joten yövierailujen kieltäminen ei ratkaise yhtään mitään, paremminkin vain kasvattaa kuilua.
Onko äidin oltava teinin kaveri? Tupakanpolton ja alkoholin sallimista perustellaan myös tällä.

... paremminkin vain kasvattaa kuilua.

Ap rajoitti lapsensa tupakanpolttoa, mutta liian aikainen seksielämän aloitus on ihan ok? Sitten poika kyllästyy 5 kk:n jälkeen...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko äidin oltava teinin kaveri? Tupakanpolton ja alkoholin sallimista perustellaan myös tällä.

... paremminkin vain kasvattaa kuilua.

Ap rajoitti lapsensa tupakanpolttoa, mutta liian aikainen seksielämän aloitus on ihan ok? Sitten poika kyllästyy 5 kk:n jälkeen...
Nimenomaan ei pidä olla kaveri. Vanhemman tehtävä on antaa nuorelle tarvittava määrä tietoa, jotta nuori osaa sen perusteella tehdä omat valintansa. Tupakoinnin haittavaikutuksia ei voi estää muutoin kuin olemalla tupakoimatta, mutta seksin haittavaikutuksia voi. Seksuaalisuus on sitäpaitsi aivan normaali ominaisuus ihmisessä kun taas tupakoiminen ei ole.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko äidin oltava teinin kaveri? Tupakanpolton ja alkoholin sallimista perustellaan myös tällä.

... paremminkin vain kasvattaa kuilua.

Ap rajoitti lapsensa tupakanpolttoa, mutta liian aikainen seksielämän aloitus on ihan ok? Sitten poika kyllästyy 5 kk:n jälkeen...
Nimenomaan ei pidä olla kaveri. Vanhemman tehtävä on antaa nuorelle tarvittava määrä tietoa, jotta nuori osaa sen perusteella tehdä omat valintansa. Tupakoinnin haittavaikutuksia ei voi estää muutoin kuin olemalla tupakoimatta, mutta seksin haittavaikutuksia voi. Seksuaalisuus on sitäpaitsi aivan normaali ominaisuus ihmisessä kun taas tupakoiminen ei ole.
Liian aikainen seksielämän aloitus syö myös henkistä kanttia... sitä ei ehkäisypillereillä ehkäistä.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liian aikainen seksielämän aloitus syö myös henkistä kanttia... sitä ei ehkäisypillereillä ehkäistä.
Ei ehkäistä ehkäisypillereillä. Mutta kun nuori päättää aloittaa seksuaalisen kanssakäymisen, on parempi olla ne ehkäisyasiat kunnossa. Ja sitä varten on hyvä, että on olemassa joku aikuinen, joka osaa neuvoa asiassa. Ihan liikaa on niitä nuoria, joita ei ole neuvottu. Se pillereiden syöminen tai kondomin käyttö on kuitenkin henkisesti helpompaa kuin abortin tekeminen.

 
Minä olen miettinyt samaa tuon esikoisen ja miniäntekeleen kanssa. Olemme koko perhe kerrassaan ihastuneita tyttöön tämän melkein vuoden kestäneen seurustelun aikana ja jos nämä nyt 18-vuotiaat eroaisivat, se olisi tosi iso murhe kaikille.
 
kyllä mä ainakin olen tyytyväinen et lapselleni kelpaa se yksi poika pidempään kuin että hyppis kukasta kukkaan ja sais tosissaa olla huolissaan. tämä tyttö joka mulle avautui harrastaa useampia poikia yhtäaikaa ja siinä tuskin auttaa kenenkään ehkäisy ym valitukset enää.
sit on sosiaali ihmisten tapaus joka vasta teki abortin kun kaveri piiri koostuu 20+ miehistä jotka ostaa viinaa. et kyllä, mielummin holhoan jos siksi pitää nimittää teiniä joka suostuu asioista puhuu ja kuuntelee kuin mietin mitä tekee. se ei ole tuputtamista,sitä en tee.
 
Kiittis mielipiteistä!
Mä uskon koitenkin että olen parhaani tehnyt ja omatuntoni on puhdas. Joku muu äiti tekee toisella tavoin.
Ja joku poika/tyttö tekee myös toisin.
En ole kaveri pojalleni, selkeästi olen myös se vanhempi, auktoriteetti. Vaikka asioista puhutaankin, ei mun tarvitse olla kaveri.

Olen äiti ja haluan tietää mitä poikani elämään kuuluu. Ja ihan lapselta itseltään myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Minä olen miettinyt samaa tuon esikoisen ja miniäntekeleen kanssa. Olemme koko perhe kerrassaan ihastuneita tyttöön tämän melkein vuoden kestäneen seurustelun aikana ja jos nämä nyt 18-vuotiaat eroaisivat, se olisi tosi iso murhe kaikille.
Mä en edes huomannut että olin niin kiintynyt jo.
Mutta en sille mitään mahda ja voihan se olla, että päätyvät vielä yhteen.
=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liian aikainen seksielämän aloitus syö myös henkistä kanttia... sitä ei ehkäisypillereillä ehkäistä.
Ei ehkäistä ehkäisypillereillä. Mutta kun nuori päättää aloittaa seksuaalisen kanssakäymisen, on parempi olla ne ehkäisyasiat kunnossa. Ja sitä varten on hyvä, että on olemassa joku aikuinen, joka osaa neuvoa asiassa. Ihan liikaa on niitä nuoria, joita ei ole neuvottu. Se pillereiden syöminen tai kondomin käyttö on kuitenkin henkisesti helpompaa kuin abortin tekeminen.
Aamen. Keittiönoita on viisas nainen!! :hug:
 
vanhako on teinisi?
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Oon ihan allapäin, poika seurusteli tosi kivan tyttösen kanssa. Tultiin hyvin juttuun ja koko perhe tykättiin.
Puolisen vuotta olivat ja nyt pojalla tunteet katosi.
:(
Eilinen ja tänään selvitetty suhdetta. Ihan ontto olo itselläkin, tuli sellainen olo että käsitän mitä mun isä tarkoitti kun sanoi ettei jaksa mun poikaystäviin enää tutustua.
On tosi kuluttavaa, jos suhde päätyykin eroon.

Ja niin se päättyikin, tai tauolla ovat. Mutta sen nyt tietää ettei se enää siitä nouse.
:/
Mun poika oli vain kaveri 14-vuotiaana vuoden 12-vuotiaan kanssa. Olivat öitä toistensa luona ja pulloja kerättiin rokista.
Kerran tyttö oli ängennyt pojan sänkyyn yöllä ja sanoin siitä että patjalla nukutaan meillä.
Toisen kerran oli taas mennyt viereen. Liekö jotain tehnyt, tytöthän kehittyvät varhemmin ja juttu loppui siihen, eivät ole missään tekemisissä. Nyt ikää 15 vee, kauniita tyttöjä käy kyselee mutta en ole nähnyt kenenkään kanssa olevan eikä ketään kotiin tuonut.
 
joku olin
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Tuo onkin varmasti hyvä asia. Ja itsekin sen opin. Olen vaan niin tutustuva/kiintyvä ihminen, on vaikea pysyä etäällä.
Nyt, jos esikoinen palaisi Meksikosta kertoen, että love story on loppu, ulvoisin varmaan ainakin sen pari kuukautta. Tosin en silti lakkaisi puhumasta tyttärelleni.

Nuorena mä tutustuin ja kiinnyin ihmisiin ihan eri tavalla kuin nyt myöhemmin. Tutustun kyllä edelleenkin helposti, mutta kiintyminen on sitten jo toinen juttu. Elämä on opettanut, että ihmisiä tulee ja menee ja että suurimmasta osasta joutuu joka tapauksessa luopumaan.
Kerkesin minäkin myöhään sitoutuneen poikani yhdelle kutoa sukat Joululahjaksi. Ja se loppui siihen ja vuosiin ei mitään. luulin jo homoksi mutta nyt naimisissa ja kahven ihanan tyttären isä.
 
vanhako on teinisi
Alkuperäinen kirjoittaja joku olin:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Tuo onkin varmasti hyvä asia. Ja itsekin sen opin. Olen vaan niin tutustuva/kiintyvä ihminen, on vaikea pysyä etäällä.
Nyt, jos esikoinen palaisi Meksikosta kertoen, että love story on loppu, ulvoisin varmaan ainakin sen pari kuukautta. Tosin en silti lakkaisi puhumasta tyttärelleni.

Nuorena mä tutustuin ja kiinnyin ihmisiin ihan eri tavalla kuin nyt myöhemmin. Tutustun kyllä edelleenkin helposti, mutta kiintyminen on sitten jo toinen juttu. Elämä on opettanut, että ihmisiä tulee ja menee ja että suurimmasta osasta joutuu joka tapauksessa luopumaan.
Kerkesin minäkin myöhään sitoutuneen poikani yhdelle kutoa sukat Joululahjaksi. Ja se loppui siihen ja vuosiin ei mitään. luulin jo homoksi mutta nyt naimisissa ja kahven ihanan tyttären isä.
 
vanhako teinisi on?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei kait nyt vanhempien kanssa eroa tartte puida yksityiskohtaisesti läpi?? ja pettymykset kuuluvat elämään.
Ei tietenkään tarvitse, mutta itseäni ainakin helpotti suunnattomasti, kun pystyi äidin kanssa puimaan rankkaa teinieroani.
NO, eivät kaikkea varmastikaan puhuneet mulle.
Vein eilen tyttösen kotiin ja ajeltiin vähän aikaa.
Sai purkaa tunteitaan ja ajatuksiaan. Hänen äitinsä kanssa soiteltiin myös pitkin päivää.
Oli hänellekin tärkeetä tietää missä mennään.

Samoin pojan kanssa puhuttiin pitkästi kun tulin kotiin.Kiitti että olin niin ymmärtäväinen.
Sanoin hänelle että pitää olla tunteissaan rehellinen. On julmaa roikottaa mukana ns. jos ei enää välitä.
Me ollaan läheisiä ja siks tähän tyttöönkin niin tutustuin.
Tyttö sanoi lähtiessään että oltiin hänelle toinen perhe.
Sellainen eläväinen ja puhuvainen.

Tänään oon itse vasta tajunnut tilanteen ja ollut apeana siitä. Eilen koitin olla nuorten tukena ja auttaa heitä vaikeasta tilanteesta.
:'(
Tuo on varmasti hankala ja raskas tilanne. Mutta se mikä tuossa on positiivistä niin näillä nuorilla on ihania aikuisia ympärillä. Ihanasti tuette ja huolehditte nuoristanne, ei pystyisi moni vanhempi samaan vaan antaisi asian vaan olla. Olet varmasti tosi hyvä äiti, saa poikasikin olla ylpeä. Minkä ikäinen muuten poikasi on? Ja oliko suhteessa jo seksikin kuvioissa?

Poikasi teki ihan oikein, kun lopetti suhteen jos kerran tunteet on kuollu, näinhän se kuuluukin tehdä. Ja ehkä poika haluaa nyt olla vaan kavereiden kanssa ja nauttia ihanasta nuoruudesta :)
Kiitos sanoistasi.
Ja uskon että kaverien kanssa oleminen tuli tärkeäksi.Mustasukkaisuuttakin oli joka äkkiä tukahduttaa teinipojan tunteet.

Oli seksi kuvioissa, siitä puhuttiin jo etukäteenkin.
Oli vähän outoa mutta mä olen sen luonteinen että haluan ennemmin tietää kuin painaa pääni pimentoon ja puskaan.
Olen huomannut että osa vanhemmista tekee niin ja se on varmasti joskus hyvä tapa.
:D
Ihan mielenkiinnosta vielä kysyn (itselläkin tulevaisuudessa pojan äitinä samat asiat edessä), että miten te nuo seksiasiat siis käsittelitte? Miten puhuitte asiasta jo etukäteen? Ja teitkö sinä äitinä aloitteen keskustelulle vaiko kenties poikasi? Miten hoiditte ehkäisyasiat? Ja oliko tytön vanhemmat mukana näissä seksiin liittyvissä keskusteluissa? Saivatko nuoret olla yötä toistensa luona?
No, alkoi siitä kun poika pyysi että voisi tuoda tytön yökylään. Sanoin ensin että ei onnistu.
POika sanoi ettäheillä ei ole panemiset mielessä, he haluavat olla vain lähekkäin ja opetella läheisyyttä ja yhdessä oloa.
Mulla itsellä ollut vaikeaa läheisyys, siis yhdessä olo.
Ja mietin olisiko syynä se ettei poikakaverit koskaan saaneet olla yötä.
Ja pohdin että nuoret kyllä sekstaavat vaikka missä jos sitä haluavat.

Ehkäisystä oltiin puhuttu jo vuosia sitten ja olin jo kumejakin hommannut.
Ihan sillä että saa tutustua niihin, varmaan 7 luokalla annoin muutaman.
Sitten kun olivat noin kk:n olleet yökylissä toinen toistensa luona, sanoi poika että heillä alkanut seksi käydä mielessä.
Oli se vähän potku rintaan, ilmat pihalle.
Istuttiin alas ja puhuttiin vielä mitä se tarkoittaa ja mitä ei.

Myös tytön kanssa puhuin, kysyin mitä on mieltä ehkäisystä ja puhuttiin pillereistä.
Ajankin varasin kun tyttö pyysi.
Äidilleen ei puhunut, mutta kysyin luvan kertoa hänen äidilleen.
Ja tyttö antoi.

On välillä tuntunut kamalaltakin kun tiedän niin paljon nuorten asioista.
Olisi oikeesti helpompi kun ei tietäis.

Meillä poika ei saa jäädä yökylään kaverille, jollen ole tämän vanhempien kanssa sopinut.Ja niin oli aina tytön vanhempienkin kanssa sopimus että infotaan.
Tä on asia mikä poikaa ärsyttää suunnattomasti, mutta näin me tehdään vaan.
Mä haluan tietää missä hän on.
Miten ihmeessä olet sekaantunut noin pitkälle lasten välisiin suhteisiin?

Itse myös käskin tyttäreni hommaamaan pillerit kun alkoi seurustella. Yhden pojan tyttökaverille sama ukaasi. Täytyykin ostaa tälle kuopukselle tilistä kortsulla varuiksi, vaikkei mitään tunnu vielä olevan meneillään. Jotenkin unohtunut koko juttu.
 
vanhako on teinisi
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Tuo onkin varmasti hyvä asia. Ja itsekin sen opin. Olen vaan niin tutustuva/kiintyvä ihminen, on vaikea pysyä etäällä.
Nyt, jos esikoinen palaisi Meksikosta kertoen, että love story on loppu, ulvoisin varmaan ainakin sen pari kuukautta. Tosin en silti lakkaisi puhumasta tyttärelleni.

Nuorena mä tutustuin ja kiinnyin ihmisiin ihan eri tavalla kuin nyt myöhemmin. Tutustun kyllä edelleenkin helposti, mutta kiintyminen on sitten jo toinen juttu. Elämä on opettanut, että ihmisiä tulee ja menee ja että suurimmasta osasta joutuu joka tapauksessa luopumaan.
Viisaita sanoja.
Luopuminen on vaikeeta. Mutta kuten totesit, elämä opettaa.
Ja lapsetkin on vaan lainaa. Välillä niin itkettää kun esikoinen on jo iso mies.
Kooltaan.
Sydämeltään vielä äidin kulta, osaksi.
Halataan ja rutistetaan vieläkin.
Niin muistan ajan elävästi kun oli pieni poika joka kantoi äidilleen kukkia.
Nyt joskus tuo puskan pihalta, mutta yleensä taka-ajatus mielessä!!

:D
Voi niitä aikoja.

Kyllä mä halailen tai ainakin 'painin' tämän kuopukseni kanssa. Ilalla myös selkää kutittaa kun nukkumaan menee, aivan kuin muillakin aikoinaan.
Silitys, raapiminen, hyvät yöt.
 
vanhako on teinisi
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Viisaita sanoja.
Luopuminen on vaikeeta. Mutta kuten totesit, elämä opettaa.
Ja lapsetkin on vaan lainaa. Välillä niin itkettää kun esikoinen on jo iso mies.
Kooltaan.
Sydämeltään vielä äidin kulta, osaksi.
Halataan ja rutistetaan vieläkin.
Niin muistan ajan elävästi kun oli pieni poika joka kantoi äidilleen kukkia.
Nyt joskus tuo puskan pihalta, mutta yleensä taka-ajatus mielessä!!

:D
Voi niitä aikoja.
On tässä ajattelutavassa se hyvä puoli, että nyt, kun johonkin kiinnyn, se kiintymys tulee säilymään - tapahtuipa mitä tahansa - koko loppelämän. Vaikka aikaa vierähtäisi 20 vuotta ilman yhtäkään yhteydenottoa, tietyt ihmiset ovat ja tulevat aina olemaan sydämessäni.

Voih, nyt muistan minäkin, kun tuo kuopus kantoi ison kimpun voikukkia mulle :heart: Mulla on noi molemmat jo täysi-ikäisiä, mutta kyllä ne aina tulee mulle olemaan jossain otsalohkoni takana omia pikkuisiani :)
Niin he ovat, omia pikkuisia vaikka minulla jo lapsenlapsiakin. Viimeinen teini menossa. Lapsenlapset ne vasta ihania ovatkin, omasta lapsesta lähtöisiä. Mukava etsiä löytyykö omia piirteitäni. Yksi poikani lapsi on aivan näköiseni:)
 

Yhteistyössä