teiniäitiys

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Minä olen aina ihmetellyt, että mitä hemmettiä se jonkun toisen persettä kaivaa jos joku haluaa tehdä lapset nuorena??
Tehkööt nää muut sitten (joilla asiasta on ongelma) lapsensa vaikka viiskymppisenä!
kyllä se voi esim sen teinivanhemman vanhempien peppua kaivaa, jos siinä tietää joutuvansa omien lapsiensa jälkeen uudeleen aika lailla vastuunottajaksi ja lapsen hoitajaksi. joku 15-16 v on lapsi kuitenkin!!! koulut loppuun ensi ja leivän syrjään kiinni tai edes vakaa parisuhde jossa edes se mies leipää tienaa ja sitten lapsia hankkimaan.
mietit siis näin että jos lapsen saa alaikäisenä me nuoret vanhemmat sysäämme lapsemme isovanhempien hoitoon? :eek: :eek: :eek:

voi kulta rakas itse olen lapseni alusta asti hoitanut,minun lapsi minun vastuu!

eikö naimisissa ole ole sinulle tarpeeksi vakaa parisuhde? meillä mies oli vakituisessa työpaikassa kun lapsemme saimme ja on edelleenkin.

itse en tunne yhden yhtään nuorena lapsia saaneita jotka ovat sysänneet lapsensa vanhempien hoitoon ja itse jatkaneet elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut!

puhut nyt asioista mitä olet joskus lehdistä lukenut mutta omaa tietoa tai kokemusta sinulla ei ole, sillä et näytä tietävän nuorten perheiden elämästä yhtikäs mitään HUOM mitään!

en sanonut että sinusta puhuisin. puhuin asioista noin yleensä! viittasinko jossakin juuri sinun nikkiisi?
harva 16 v vielä kovin pysyvässä ja pitkäaikaisessa parisuhteessa on siinä vaiheessa elänyt. Ja vielä harvempi on naimisissa.
sen verran teiniäitiyttä olen vierestä seurannut että tyttäreni koulukaveri tuli raskaaksi. isä jätti opiskeluhaaveet ja meni yokirjoitusten jälkeen jonnekin töihin. Nuori äiti ei ole vieläkään 2-3 v vauvan syntymän jälkeen ole päässyt edes lukiotaan loppun suorittamaan, vaikka ennen sitä ei koulunkäynnissä ongelmia ollut.
tässä menee nyt vauvan vuoksi elämän jatkosuunnitelmat heiltä uusiksi. en tiedä mitä esim tuon nuoren isän haaveissa oli tehdä mutta tuskin lukion kävi ihan vaan hanttihommiin ryhtyäkseen (olin joskus aikanaan kuulevinani tyttäreltäni joistakin hänen suunnitelmistaan ja niiden pieleenmenosta).
Mutta ihan oikeasti elämä opettaa, myönnä vaan se. Ja ehkä olet jo paljon oppinutkin, asioita joita et vielä joskus 15 tai 16 v tiennyt. minä vieläkin opin aina silloin tällöin jotakin uutta.
jos tiedät yhden pikkuisen teiniperheen niin sehän tarkoittaa että kaikki vai mitä?

meillä tuollaisiin ongelmiin ei ole tarvetta koskaan ollut ja mies oli sitä paitsi jo koulut käynyt kun lapsemme syntyi joten eipä tarvinnut hänen unelmiaankaan murskata ja ovi on aina avoinna jos pois tahtoo lähteä niin on varmasti tuossa sinunkin tuntemassasi teiniperheessä?

*elämä opettaa vielä sinuakin* |O |O

minä sanoinkin että suhtaudun elämään että opin aina uutta :)
Vai manasitko minulle jotakin hankaluutta elämään?? Manaa vaikka se vaihdevuosivauva.... sehän sopii :)
anteeksi mutta mitä helv manaamista? nyt meni jo mulle ihan OT:ksi tämä.

olenko jossain vaiheessa toivonut hankaluutta elämääsi? tuollaista voit sanoa sitten kun niin olen sanonut!

mitä nuo avoinaset suut oli? eikö ne oleetkaan huutoja vaan haukotuksia???? :LOL:
OT

Keittiönoita
Tuosta ap:n linkittämästä sivustosta. Mulle oli uutta, että jos lapsen isä on alaikäinen, tämän pojan vanhemmat voivat kieltää poikaansa tunnustamasta isyyttään ja siten pojan vanhemmilla on oikeus vaatia isyyskokeita.

Luulin sua ellukka 16-vuotiaaksi kirjoitustesi perusteella. Anteeksi erehdykseni.

Miksi 16-vuotias ei sitten voi odottaa täysi-ikäisyyttä? Koska malttaminen ja harkinta vaativat kypsyyttä ja asioiden tarkastelemista pidemmällä aikavälillä. Eikös se niin ole, että ihmisen aivotkaan eivät vielä ole 16-vuotiaana kehittyneet loppuunsa? ;) Noh, älkää nyt tästä kauheasti loukkaantuko. En tarkoita pahaa vaikka saatan ärsyttääkin omilla "kalkkis"mielipiteilläni.

Musta on ihan turha yleistää teinivanhempia sen enempää kun keski-ikäsiäkään.
Sen verran voin kertoa et anopin olis ollu syytä lukee noilta sivuilta toi isovanhemmuusosio. Mies sai esikoisensa 20v ja äiti oli 16v, anoppi "kasvattanut" lapsen melkein kokonaan.

[quote="äiti 40plusplus

mitä nuo avoinaset suut oli? eikö ne oleetkaan huutoja vaan haukotuksia???? :LOL:
OT[/quote]

mitä tarkoittaa OT? Katos vaan minä opin tänään jotakin uuttaa jos tuon kerrot minulle. vau voin olla ylpeä että voin poimia tänäkin päivänä jotakin uutta tärkeää tietoa..... :)
Hei älä nyt turhan vakavasti ota. Laita ulkovaatteet päälle ja mene tuulettumaan ulos lasten kanssa. minä kävin jo aamupäivällä ennen lounasta, ihan kiva sää vaikka vähän vettä satelikin :)

Minä olen aina ihmetellyt, että mitä hemmettiä se jonkun toisen persettä kaivaa jos joku haluaa tehdä lapset nuorena??
Tehkööt nää muut sitten (joilla asiasta on ongelma) lapsensa vaikka viiskymppisenä!
kyllä se voi esim sen teinivanhemman vanhempien peppua kaivaa, jos siinä tietää joutuvansa omien lapsiensa jälkeen uudeleen aika lailla vastuunottajaksi ja lapsen hoitajaksi. joku 15-16 v on lapsi kuitenkin!!! koulut loppuun ensi ja leivän syrjään kiinni tai edes vakaa parisuhde jossa edes se mies leipää tienaa ja sitten lapsia hankkimaan.
Onko joku sanonut, että teiniäidillä ei voi olla miestä...? :whistle: Ja minä kyllä uskon, että jos esim. 16v lapsen tekee omasta vapaasta tahdostaan, niin ei siinä paljon vanhempia tarvita jos osaa itsekin huolehtia lapsestaan...

Minä ainakin taidan olla ikuinen opiskelija, isovanhempien apua en ruikuta ja MEILLÄ MENEE HYVIN! Tosin en ole teiniäiti...

Vieras
katsos kun mikään ehkäisy ei ole 100% varma sinun aikuisena pitäisi se varmasti jo tietää vai mitä? aborttia en koskaan tekisi.

toisekseen mulle on aivan sama mitä minusta ajattelet ja jos pelkästään minun kommenteillani rakennat mielikuvaa teiniäitiydestä niin HUH!

mikä minun on? kaikki luulevat tietävän teiniäitiydestä paljonkin vaikka eivät tiedä hevonvittuakaan.

minkä mukaan minun pitäisi käyttäytyä 30vuotiaan?

kiitos tiedosta,että olet päässyt tunkeutumaan ajatuksiini ja tietämään mitä parin vuoden kuluttua ajattelen =)

Vahingot on erikseen. Tässä ollaan puhuttu suunnitelluista lapsista teini-ikäisenä, joten voisitko vastata kysymykseeni. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
Kyllä väitän tietäväni aika paljonkin teiniäitiydestä, koska olen itsekin teiniäiti ollut ja sitä kautta tutustunut pajon teiniperheiden elämään. En ole väittänytkään, että teiniäidit ovat automaattisesti huonompia kuin muut. Siinähän haukkuisin myös itseäni.

En tiedä, mitä tulet ajattelemaan muutaman vuoden päästä, mutta YLEENSÄ ihmisten ajatusmaailma laajenee aika paljonkin iän myötä.

Lunatic
Tosi outoa ja säälittävää, että teini haluaa tarkotuksella raskaaksi.
Kyllä jotain mätää pitää olla kotioloissa tai korvien välissä (no kelläpä teinillä ei korvien välissä olis mätää :kieh: ).
Jos mun tyttö alkaa 15-vuotiaana suunnitella vauvan tekoa, telkeän sen kellariin ja soitan valkotakkiset paikalle, kyllä jämpti on näin!!! |O

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Eikö tuo tahallinen teinivanhemmuus selitetä jollain oman haluamisella - yleistä alkkisten lapsilla esim.....halutaan, joku jota rakastaa, joku joka on pysyvää jne.
Haista sinä kuule paska! minä olen alkoholistien lapsi..ja tiedän tasan tarkkaan että asia ei tosiaan ole noin!!
Oho, tais osua arkaan paikkaan. Provon omakin tytär on muuten muutaman kuukauden päästä teinivanhempi.
Näinpäs on, mutta ei omasta halustaan, vaan omaa #¤#¤¤"#¤%;ään.
Jos olisi pitänyt listata, että mitä tytär ei ainakaan halua, niin teinivanhemmuus oli olisi ollut kärkisijoilla :/

vieras
kun vertaa äiti40++ ja ellukan tekstejä keskenään, niin huomaa jo aika selkeästi miten vuodet ja vuosikymmenet ihmiseen vaikuttavat. 18-vuotias luulee tietävänsä kaiken ja omaavansa paljonkin elämänkokemusta, 40-vuotias tietää jo ettei tiedäkään ihan kaikkea eikä kaikki ole enää kovin mustavalkoista.

makukysymys sitten, kummassa iässä (vaiko kummassakaan) se lasten hankkiminen on järkevämpää...

Alkuperäinen kirjoittaja minä 30:
ja olen kyllä aika pitkälti ellukan kanssa samoissa aatoksissa. ei ne kaikki 16-vuotiaat ihan pentuja ole! järkeä niillä on päässä monella enemmän kun ns. elämänkokemusta omaavat neljäkymppiset.
Miten ihmisen sielunelämä ja kypsyys muuttuu silmän räpäyksessä, kun LAPSI täyttää 16 vuotta. Jos 20-vuotias, minusta siis varsin nuori henkilö, menee sänkyyn päivää alle 16-vuotiaan kanssa, syyllistyy tämä vanhempi pedofiliaan. Rangaistus on kova eikä mitään lievennyksiä ole olemassa!! Mutta silti juuri 16 vuotta täyttänyt lapsi voi tehdä lapsen vaikkapa saman ikäisen kaverin kanssa ja sen pitäisi olla siis kaikkien mielestä normaalia??? Vastahan lapsi muuttuu täysi-ikäiseksi 18-vuotiaana. 16-vuotiaista itsestään maksetaan edelleen jopa elatusmaksua, mutta silti nämä teinit katsovat olevansa riittävän aikuisia kasvattamaan ja elättämään omaa pientä lasta! Teini-ikäisen lapsuus on vielä täysin kesken ja sitä faktaa ei muuta se, että jopa eläkeikäisissä löytyy ihan yhteiskuntakelvottomia yksilöitä.

16-vuotias ei tarvi tukitoimia äidiksi tullessaan? Jahas. Eiköhän tuo alaikäisyyskin jo aiheuta laillisia toimenpiteitä. Voiko alaikäinen tehdä täysikäisyyden vaativia päätöksiä? Saako tehdä esim. vuokrasopimuksen itsenäisesti? Että eipä nyt IHAn liioitella sitä itsenäisyyttä. Tai sitten valaiskaa minua näistä käytännön jutuista jos olen väärässä.

Onko joku sanonut, että teiniäidillä ei voi olla miestä...? :whistle: Ja minä kyllä uskon, että jos esim. 16v lapsen tekee omasta vapaasta tahdostaan, niin ei siinä paljon vanhempia tarvita jos osaa itsekin huolehtia lapsestaan...

Minä ainakin taidan olla ikuinen opiskelija, isovanhempien apua en ruikuta ja MEILLÄ MENEE HYVIN! Tosin en ole teiniäiti...

vaipanvaihdon osaaminen on eri asia kuin osata kokonaisvaltaisesti huolehtia omasta elämästään esim taloudellisesti ja muutenkin ilman että yhteiskunnan ja muita tukiverkkoja tarvitsee jokapäiväistä elämää varten viritellä.
Jos 16 v katsotaan alaikäiseksi eikä ole kypsä edes ajokorttia hankkimaan tai kunnallisvaaleissa äänestämään, niin..... vai onko kaikki jotka nuo asiat päättäneet tyhmiä. Ja toisaalta jos 16 v saisi äänestää ja ne ehdokkaat saisi olla 16 v myös, niin mitenhän meidänkin kunnan rahoista ja menoista päätettäisiin???

ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
Luulin sua ellukka 16-vuotiaaksi kirjoitustesi perusteella. Anteeksi erehdykseni.

Miksi 16-vuotias ei sitten voi odottaa täysi-ikäisyyttä? Koska malttaminen ja harkinta vaativat kypsyyttä ja asioiden tarkastelemista pidemmällä aikavälillä. Eikös se niin ole, että ihmisen aivotkaan eivät vielä ole 16-vuotiaana kehittyneet loppuunsa? ;) Noh, älkää nyt tästä kauheasti loukkaantuko. En tarkoita pahaa vaikka saatan ärsyttääkin omilla "kalkkis"mielipiteilläni.
juu ei ole vielä 20vuotiaanakaan aivot kehittyneet lopulliseen asti.

no voi kiva.

kuka tässä on sanonut ett 16vuotias on aikuinen? itse olen ainakin sitä mieltä että ihan pikku penska olin vielä silloin,enkä aikuinen ole vieläkään.

toisekseen tekstini näyttää tällä hetkellä varmasti kuin 10vuotiaan suuta,rupes niin keittämään nämä kaikkitietäväisyydet vaikka ette ole minuakaan koskaan tavanneet ettekä minun elämästäni tiedä mitään ja yks se yleistäminen on |O

vieras

sulla on fiksuja mielipiteitä. ainakin tämmösen 3-kymppisen mielestä. :)

ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun vertaa äiti40++ ja ellukan tekstejä keskenään, niin huomaa jo aika selkeästi miten vuodet ja vuosikymmenet ihmiseen vaikuttavat. 18-vuotias luulee tietävänsä kaiken ja omaavansa paljonkin elämänkokemusta, 40-vuotias tietää jo ettei tiedäkään ihan kaikkea eikä kaikki ole enää kovin mustavalkoista.

makukysymys sitten, kummassa iässä (vaiko kummassakaan) se lasten hankkiminen on järkevämpää...
näytä minulle tekstini kohta missä olen sanonut tietäväni kaiken? voi kulta näytä!

en todellakaan missän kohtaa en edes hautaan mennessäni tiedä kaikkea ei kukaan voi ennustaa mitä elämä tuo eteen,vaan se elämän suunta tulee ajan kanssa.

Vieras
16-vuotias ei tarvi tukitoimia äidiksi tullessaan? Jahas. Eiköhän tuo alaikäisyyskin jo aiheuta laillisia toimenpiteitä. Voiko alaikäinen tehdä täysikäisyyden vaativia päätöksiä? Saako tehdä esim. vuokrasopimuksen itsenäisesti? Että eipä nyt IHAn liioitella sitä itsenäisyyttä. Tai sitten valaiskaa minua näistä käytännön jutuista jos olen väärässä.
Tähän sen verran, että tuolloin kun olin itse vielä 17 ( tosin täytin 18 muutaman päivän päästä) niin pystyin tekemään ihan itse kaikki lailliset päätökset. Vuokrasopimus, olin itse lapsen huoltaja jne..
Mutta ehkä se sitten vaikutti, kun oli noin lyhyt aika täysi-ikäisyyteen.

ja olen kyllä aika pitkälti ellukan kanssa samoissa aatoksissa. ei ne kaikki 16-vuotiaat ihan pentuja ole! järkeä niillä on päässä monella enemmän kun ns. elämänkokemusta omaavat neljäkymppiset.
No voi helvetti!!! Tosi järkeviä ja kypsiä ovat varmaan, melkein ylikypsiä siis ihan :eek: :eek: :eek:

Elämänkokemusta 16-vuotiaana on tasan 16 vuotta, ei yhtään enempää - kenelläkään |O |O |O

Minulla on 16,5vee poika ja häntä ja kavereitaan, kun seuraan niin en ole mitään erityistä havainnut - pleikka on kova sana ja salilla käyminen, jalkapallo ja netti =)

ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
katsos kun mikään ehkäisy ei ole 100% varma sinun aikuisena pitäisi se varmasti jo tietää vai mitä? aborttia en koskaan tekisi.

toisekseen mulle on aivan sama mitä minusta ajattelet ja jos pelkästään minun kommenteillani rakennat mielikuvaa teiniäitiydestä niin HUH!

mikä minun on? kaikki luulevat tietävän teiniäitiydestä paljonkin vaikka eivät tiedä hevonvittuakaan.

minkä mukaan minun pitäisi käyttäytyä 30vuotiaan?

kiitos tiedosta,että olet päässyt tunkeutumaan ajatuksiini ja tietämään mitä parin vuoden kuluttua ajattelen =)

Vahingot on erikseen. Tässä ollaan puhuttu suunnitelluista lapsista teini-ikäisenä, joten voisitko vastata kysymykseeni. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
Kyllä väitän tietäväni aika paljonkin teiniäitiydestä, koska olen itsekin teiniäiti ollut ja sitä kautta tutustunut pajon teiniperheiden elämään. En ole väittänytkään, että teiniäidit ovat automaattisesti huonompia kuin muut. Siinähän haukkuisin myös itseäni.

En tiedä, mitä tulet ajattelemaan muutaman vuoden päästä, mutta YLEENSÄ ihmisten ajatusmaailma laajenee aika paljonkin iän myötä.

olenko koskaan sanonut että olen suunnitellut saavani lapsen 16vuotiaana? en missään vaiheessa,mutta siittä asti kun tiesin olevani raskaana lapsi oli suunniteltu ja toivottu kaikin puolin.

toki opin uusia asioita ja vertaan niitä sitten vanhempana nuorena osaamiini asioihin.

Lunatic
No voi helvetti!!! Tosi järkeviä ja kypsiä ovat varmaan, melkein ylikypsiä siis ihan :eek: :eek: :eek:

Elämänkokemusta 16-vuotiaana on tasan 16 vuotta, ei yhtään enempää - kenelläkään |O |O |O

Minulla on 16,5vee poika ja häntä ja kavereitaan, kun seuraan niin en ole mitään erityistä havainnut - pleikka on kova sana ja salilla käyminen, jalkapallo ja netti =)

Se on varmaan joku teini joka väittää 16-vuotiaita KYPSIKSI!! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
kyllä täällä kaikenlaista saa lukea!! :kieh:

Teiniäidit saa usein osakseen just tätä kyräilyä ja epäilyä, mitä tälläkin palstalla on taas esillä. Mä olin silloin 18veenä tosi ehdoton oman äitiyteni puolesta, ja hyppäsin heti varpaille jos joku sitä kehtasi epäillä. Mut mä olen siitä kasvanut sen verran, että ymmärrän myös näitä epäilijöitä, kuten esim omaa äitiäni, joka varmaan vieläki häpeää sitä, että hänen rakas lapsensa on saanut lapsen niin nuorena. En mä sitä välttämättä hirveen hyvällä katsois, jos jompikumpi mun pojista ilmoittais teininä tulevansa isäks. Tietysti tukisin asiassa, mut tekisin niinkuin mun äiti, ilmoitti heti, ettei mun lapsia tule kasvattamaan. Eikä ole tarvinnutkaan. Mun äiti on aina ollut se mun tukiverkko, jota tarvitsen, en siksi, etten pärjäisi, vaan siksi, että se on mun lapsille ihana asia saada viettää mummon kanssa aikaa.
Ja olishan se aika pelottava ajatus, jos musta tulis mummo alta nelikymppisenä..

ellukka1

kaikilla lapsuus ei ole samanlainen ja yhtä hyvä kuin pojallasi, itse olen törmännyt siinä iässä jo perheväkivaltaan,alkoholismiin ja huumehelvettiin perheessä. joten mulle tuossa iässä ihan jokin muu kuin pleikka oli kova sana.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä