teiniäitiys

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja minä 30:
ja onko se niin pahaksi jos on lukion käynyt ja suunnitelmat ollut jotain ihan muuta ja saanut lapsen. voiko paremmin elämäänsä käyttää kuin lapsen hoitamiseen??
jos heitto oli minulle, niin kyllä se elämän suurempi tarkoitus voi olla jotakin muuta kuin tehdä jotakin puolipalkattua työtä kuin se että olisi saavuttanut unelmiensa ammatin. ei kaikki halua kituuttaa millään olemattomalla rahalla ja toimeentulotuella vaan elättää itsensä ihan oikeasti ja opettaa lapsillekin ne elämänarvot.
Lapsi ehtii ihan hyvin saamaan myöhemminkin, sitten kun on elämä muuten jo jonkinlaisessa järjestyksessä. entäs jos suomen sosiaaliturvasysteemi romahtaa joskus eikä rahaa jaetakaan enää kultalautasilla tämän päivän malliin vaan odotetaan ihmisten itsensäkin tekevän jotakin

Joillakin unelmana voi olla oma perhe, ei ammatti.
Sen verran täytyy kommentoida et ei se ammatti ja palkka kulje käsikädessä. Miehellä on kesken jääny ammattikoulu pohjalla ja tienaa enemmän ku veljensä joka on opiskellu ja opiskelee edelleen (ikää veljellä 40).

ei niin MUTTA se että kunkin pitäsi pääsääntöisesti itse pyrkiä elättämään itsensä ja perheensä on asia mistä ajatuksesta en tingi. sen olen varmaan aika monta kertaa tuonut ilmi
Kyllä noista saa hiukan sen kuvan et susta teiniperheet käy automaattisesti sossussa rahat hakemassa. Saatoin käsittää väärinkin.
Tässä maassa pärjää hyvin ku haluaa ja viitsii ottaa muutaman riskin. Moni nuori on tähän valmiimpia ku paikalleen jo jämähtänyt iäkkäämpi ihminen

no jos ei työtä ole niin mistä se raha sitten tulee teini-ikäiselle??? pientä matematiikkaa vain.... Jos omaa rahaa ei ole niin jostakin muualtahan se raha tulee, eiks niin? ei setelipainoakaan saa ominluvin perustaa... Tietysti jos on aikuinen työtätekevä mies puolisona, mutta oikeasti elämässä ei saa edes sen varaan laskea varsinkaan lyhyen suhteen perusteella. Ei puoli vuotta vuosikaan yhteiseloa tänä päivänä näy vielä todistavan mitään....
ja kun heitit tuossa kommenttia vanhemman ihmisen paikalleen jämähtämisestä....Vanhempi ihminen on elänyt myös nuoruuden, en minä vanhana ole tähän maailmaan syntynyt.
mutta kun on elämässään työtä tehnyt jo aika kauan ja on joutunut ihan privaattielämässäänkin (työn lisäksi) tekemään laskelmaa mitä tehdään, miten ja milloin niin jotakin sen uskoisi opettavan.
MUTTA ei kenenkään tarvitse rahaa sossusta hakea, jos sitä rahaa on. sossu on kaikesta huolimatta tarkoitettu tilapäistä hätää helpottamaan eikä vuosikausien elätyssysteemiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
N11NU ja äiti 40 +: En tiedä, että mitä ajattelette loppujen lopuksi, mutta kyllä ainakin minä näen teidän teksteistänne sen kuvan, että vain vanhemmalla iällä ( yli 40) voi tulla omillaan toimeen. Edelleen, reilu parikymppinenkin voi tulla omillaan toimeen ja voi olla ihan tyytyväinen siihen rahaan, vaikkei se paljoa olisikaan.
En ole missään vaiheessa puolustellutkaan 16-vuotiaiden raskautumista, mutta kuten tekin sanoitte siihen väliin mahtuu monta vuotta ja jotkut eivät halua enää 30-vuotiainakaan vanhemmiksi.
No, en ole tuota mieltä. Tulen itsekin toimeen 100% omillani, ja olen vielä alta 30-vuotias. Ja tokihan voi tulla toimeen omillaan vaikka saisi ekan lapsensa teini-iässä. Mutta ajatellaanpa: jos saat vauvan 16-vuotiaana, ja vauvan isä on samanikäinen... koulut käymättä. Asutaan vanhempien luona alkuun, sitten kunnan vuokra-asunto ja sosiaalietuuksia, mies käy ehkä intin, sitten pikaisesti töihin. Siinä vaiheessa onnistuisi omillaan toimeentulo kun toinen menee töihin. Jos kumpikaan ei käy töissä, tämä ei ole mahdollista. Töihin pääsyyn vaaditaan nykyisin jonkinlaista tutkintoa suurimmassa osassa paikoista.

No, tästähän voi aina vääntää kättä. Ja kaikkiin työpaikkoihin ei tarvita tutkintoja. OK, jos sattuu kivan työn löytämään sillä tavalla. Ja vähälläkin voi tulla toki toimeen. Mutta se saattaa pidemmän päälle alkaa tökkimään.

Viera
no jos ei työtä ole niin mistä se raha sitten tulee teini-ikäiselle??? pientä matematiikkaa vain....
Varmasti moni teiniperhe käy sossussa, mutta oma vastaus tähän. Mies toden totta on 3 vuotta vanhempi ja ollut töissä monta vuotta. Ja itse asiassa vielä 19-vuotias on teini ja tuossa vaiheessa minä opiskelin ja kävin töissä. Toki opintotukea nostin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mun on pakko kommentoida tähän että mä taas en ymmärrä yhtään enempää toistakaan ääripäätä. Siis sitä että naiset jättää lapsien teon hyvin myöhäiseen, iän alkaessa nelosella. Monta kertaa olen ihan oikeasti luullut että lapsi on isoäitinsä kanssa liikkeellä ja siinä onkin äiti ja lapsi.

Itse en ole ollut teiniäiti, mutta niin nuori kuitenkin että kaikki luuli vahingoksi ja taivasteli ratkaisujamme. Kaikki on mennyt kuitenkin vallan hyvin, oikeastaan vieläkin paremmin. Tulotaso on noussut tasaisesti lapsen kasvaessa ja tunnen ettei lapsemme ole jäänyt mistään paitsi vaikka ei rahassa olla kieriskelty, etenkään alkuaikoina.

Tiedän saavani tästä kommentista kiukkuisia vastauksia, mutta onhan mullakin oikeus kertoa mielipiteeni. Itse en koskaan jättäisi lapsen tekoa myöhäiseen. Olen aina ajatellut että lapset pitäisi tehdä nuorena. Toki sille ei voi mitään jos on vaikeuksia lapsen teossa. Monethan joutuvat "tekemään" lasta vuosikausia. Mutta se että tietoisesti jätetään lapsen teko myöhäiseen on asia jota en vaan ymmärrä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja ajattelinkin siitä kirjoittaa mutta ehdit ensin. Ihan vaan esimerkeiksi sanon Provon ja äiti 40 + tai jotain sinnen päin. =)
Kyllä teidänkin pitäisi ymmärtää myös se, että kaikki eivät HALUA enää tuossa iässä lapsia ja kaikille korkea koulutus ja hyvä työ eivät ole tärkeitä. Ja siltikään se ei tarkoita, etteikö tulisi toimeen omillaan. Uskokaa tai älkää, me olemme todella onnellisia näin matalasti koulutettuina ja pienipalkkaisina.
Itse asiassa, tällä hetkellä olen todella onnellinen siitä että voin jäädä kotiin 3 vuodeksi kuopuksen kanssa ilman opiskelu- ja työpaineita.

16 ja 40 v väliin mahtuu aika monta hyvää lapsenteko vuotta...
Ja edelleenkin pidän koulutusta tärkempänä sitä että itse itsensä ja perheensä pääsääntöisesti elättää. joskus se koulutus vaan ihmeesti auttaa siinä päämäärässä. ei sillä ole merkitystä saako kaksi vai kaksikymmentä tuhatta euroa rahaa kuussa, kunhan se itselle on se sopiva summa ja sillä pärjää eli elämänsä myös mitoittaa sen mukaan

Mutta miten nuorena äidiksi tuleminen poissulkee koulutuksen ja omilla jaloillaan seisomisen? En riitele kanssasi, mutta ihmettelen kovasti jos ajattelet noin mustavalkoisesti. Eli että kaikki nuoret äidit ovat yhteiskunnan tai vanhempien elättejä. En tiedä minkä ikäinen äiti on mielestäsi liian nuori. Minä olin liian nuori monien mielestä, mutta en ole koskaan nostanut mitään tukia, jos opintotukea ja äitiysrahaa ei oteta huomioon. Olen aina ollut erittäin työmotivoitunut ja kunnianhimoinen, vaikka nuori äiti olenkin. Eikä olisi tullut mieleenikään ruinata esim. vanhemmilta rahaa.

Ja jos käännetään asia toisin päin, niin kyllähän meillä Suomessa on valitettavan paljon niitä yhteiskunnan elättejä ihan jokaisesta ikäluokasta. Ei niillä omilla jaloilla vaan kaikki osaa seisoa. Mutta nuo asiat eivät kulje käsikädessä teiniäitiyden kanssa. Ne kulkee käsikkäin tietyn ihmistyypin kanssa, iästä riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Etteks oo koskaan kuulleet alaikäisistä, jotka käy töissä ja elättää itsensä? Vai onko mun eksä ainoa? Se asui omillaan jo 15-vuotiaana, maksoi vuokransa ja laskunsa ja kävi töissä peruskoulun ohessa, on ollut esim. maatalouslomittajana 14-vuotiaasta asti, sen jälkeen talonmiehenä, suntiona ja kokkina. Työkkärissä ei ole tarvinnut käydä koskaan. Nykyään, kaksvitosena laulaa bändissä ja tienaa rahansa sillä.
onnittelut hänelle että selvisi elämässä noin. Mutta ei tuon ikäisen elämään kuulu täysipäiväinen työnteko. Miten muuten koulunkäynnin ohessa ehtii. oppivelvollisuuskoulukin kun kestää tuonne 15-16 v asti.
Nuoren on hyvä oppia työntekoon mutta työn ja koulun ohella pitää vapaa-aikaakin jäädä. minusta on hyvä opetella sitä työntekoa ja rahanhallintaa niin että on osan lomaa töissä ja lukioikäinen kouluaikaan ehkä muutaman tunnin viikkoon mutta ei joka ilta ja ne rahat saa käyttää esim vaatteisiin ja huvituksiin, mutta vanhemmat vielä maksaa koulun ja ruuan.

sivustaseurannut
Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
niin olenkin paska äiti ja vitun huono vaimo ja mun lapsistani tulee ongelma lapsia niinhän se menee kun te vanhemmat ja viisaammat sanotte niin!
tämmöiset asiattomuudet muutoin ihan asiallisessa ketjussa kertovat aika paljon nuoren mielen kehittymättömyydestä. "kalkkiksilla" ei enää ole tarvetta meuhkata tuohon malliin... ;)

Ellukka ymmärtää nyt tarkoituksella kaiken kirjotetun henkilökohtaiseksi panetteluksi. Otapas vähän etäisyyttä asiaan ja lue ketjua kuin lukisit yleisöosaston kirjoituksia.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
No, en ole tuota mieltä. Tulen itsekin toimeen 100% omillani, ja olen vielä alta 30-vuotias. Ja tokihan voi tulla toimeen omillaan vaikka saisi ekan lapsensa teini-iässä. Mutta ajatellaanpa: jos saat vauvan 16-vuotiaana, ja vauvan isä on samanikäinen... koulut käymättä. Asutaan vanhempien luona alkuun, sitten kunnan vuokra-asunto ja sosiaalietuuksia, mies käy ehkä intin, sitten pikaisesti töihin. Siinä vaiheessa onnistuisi omillaan toimeentulo kun toinen menee töihin. Jos kumpikaan ei käy töissä, tämä ei ole mahdollista. Töihin pääsyyn vaaditaan nykyisin jonkinlaista tutkintoa suurimmassa
En edelleenkään ole ollut puolustamassa 16-vuotiaiden vauvan saantia. Käsitin sitten väärin, koska sain sen kuvan että paras ikä olisi tuossa 40 jälkeen.

Äiti40+: OT = off topic eli aiheen vierestä ;)

Juu, minäkään en välttämättä jättäisi lastenhankintaan yli neljänkympin. Kun sitä nyt mietiskeltiin, että onko se mun mielipide. Niin ei oo. Mutta se olisi sitten taas ihan oma keskustelunsa se. Enkä halua siihen ottaa sen enempää kantaa, koska siinä keskustelussa jyllää sitten eri asiat kuin teinikeskustelussa. Ja pitää muistaa, ettei lapsia kaikille tule siinä iässä kuin suunnitellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
Äiti40+: OT = off topic eli aiheen vierestä ;)

Juu, minäkään en välttämättä jättäisi lastenhankintaan yli neljänkympin. Kun sitä nyt mietiskeltiin, että onko se mun mielipide. Niin ei oo. Mutta se olisi sitten taas ihan oma keskustelunsa se. Enkä halua siihen ottaa sen enempää kantaa, koska siinä keskustelussa jyllää sitten eri asiat kuin teinikeskustelussa. Ja pitää muistaa, ettei lapsia kaikille tule siinä iässä kuin suunnitellaan...
kiitos suomennoksesta. Mutta jos vaikka minun nikkini on tuo niin vain yhden lapseni olen yli 40 v saanut mutta nuoruuteni elänyt ennen ensimmäistä ja tyytyväinen ollut valintaani.

Etteks oo koskaan kuulleet alaikäisistä, jotka käy töissä ja elättää itsensä? Vai onko mun eksä ainoa? Se asui omillaan jo 15-vuotiaana, maksoi vuokransa ja laskunsa ja kävi töissä peruskoulun ohessa, on ollut esim. maatalouslomittajana 14-vuotiaasta asti, sen jälkeen talonmiehenä, suntiona ja kokkina. Työkkärissä ei ole tarvinnut käydä koskaan. Nykyään, kaksvitosena laulaa bändissä ja tienaa rahansa sillä.
onnittelut hänelle että selvisi elämässä noin. Mutta ei tuon ikäisen elämään kuulu täysipäiväinen työnteko. Miten muuten koulunkäynnin ohessa ehtii. oppivelvollisuuskoulukin kun kestää tuonne 15-16 v asti.
Nuoren on hyvä oppia työntekoon mutta työn ja koulun ohella pitää vapaa-aikaakin jäädä. minusta on hyvä opetella sitä työntekoa ja rahanhallintaa niin että on osan lomaa töissä ja lukioikäinen kouluaikaan ehkä muutaman tunnin viikkoon mutta ei joka ilta ja ne rahat saa käyttää esim vaatteisiin ja huvituksiin, mutta vanhemmat vielä maksaa koulun ja ruuan.
Minusta on kohtuutonta väittää tietävänsä, mikä kenenkin toisen ihmisen elämään kuuluu. Tälle ihmiselle on aina työnteko maistunut, vapaaehtoisesti ja itse oli elämänpolkunsa valinnut. Ostarillako olisi pitänyt notkua, tai netissä istua?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Eiköhän tässä pääpointti ole nyt se, että ei ole hyvä asia että lapset tekevät lapsia. Eikä se rahaan liity milläänlailla.
Aika moni tässä keskustelussa perustelee kielteisen kantansa nimenomaan rahalla. Minusta taas lastenteko ei liity ikään millään lailla, paitsi jos toinen osapuoli on sakkolihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Minä olen aina ihmetellyt, että mitä hemmettiä se jonkun toisen persettä kaivaa jos joku haluaa tehdä lapset nuorena??
Tehkööt nää muut sitten (joilla asiasta on ongelma) lapsensa vaikka viiskymppisenä!
kyllä se voi esim sen teinivanhemman vanhempien peppua kaivaa, jos siinä tietää joutuvansa omien lapsiensa jälkeen uudeleen aika lailla vastuunottajaksi ja lapsen hoitajaksi. joku 15-16 v on lapsi kuitenkin!!! koulut loppuun ensi ja leivän syrjään kiinni tai edes vakaa parisuhde jossa edes se mies leipää tienaa ja sitten lapsia hankkimaan.
mietit siis näin että jos lapsen saa alaikäisenä me nuoret vanhemmat sysäämme lapsemme isovanhempien hoitoon? :eek: :eek: :eek:

voi kulta rakas itse olen lapseni alusta asti hoitanut,minun lapsi minun vastuu!

eikö naimisissa ole ole sinulle tarpeeksi vakaa parisuhde? meillä mies oli vakituisessa työpaikassa kun lapsemme saimme ja on edelleenkin.

itse en tunne yhden yhtään nuorena lapsia saaneita jotka ovat sysänneet lapsensa vanhempien hoitoon ja itse jatkaneet elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut!

puhut nyt asioista mitä olet joskus lehdistä lukenut mutta omaa tietoa tai kokemusta sinulla ei ole, sillä et näytä tietävän nuorten perheiden elämästä yhtikäs mitään HUOM mitään!

en sanonut että sinusta puhuisin. puhuin asioista noin yleensä! viittasinko jossakin juuri sinun nikkiisi?
harva 16 v vielä kovin pysyvässä ja pitkäaikaisessa parisuhteessa on siinä vaiheessa elänyt. Ja vielä harvempi on naimisissa.
sen verran teiniäitiyttä olen vierestä seurannut että tyttäreni koulukaveri tuli raskaaksi. isä jätti opiskeluhaaveet ja meni yokirjoitusten jälkeen jonnekin töihin. Nuori äiti ei ole vieläkään 2-3 v vauvan syntymän jälkeen ole päässyt edes lukiotaan loppun suorittamaan, vaikka ennen sitä ei koulunkäynnissä ongelmia ollut.
tässä menee nyt vauvan vuoksi elämän jatkosuunnitelmat heiltä uusiksi. en tiedä mitä esim tuon nuoren isän haaveissa oli tehdä mutta tuskin lukion kävi ihan vaan hanttihommiin ryhtyäkseen (olin joskus aikanaan kuulevinani tyttäreltäni joistakin hänen suunnitelmistaan ja niiden pieleenmenosta).
Mutta ihan oikeasti elämä opettaa, myönnä vaan se. Ja ehkä olet jo paljon oppinutkin, asioita joita et vielä joskus 15 tai 16 v tiennyt. minä vieläkin opin aina silloin tällöin jotakin uutta.
Hei he ovat vielä nuoria. miksi heidän elämä olisi piloille mennyt. Mies voi pian jatkaa opiskelujaan kun nainen menee aikoinaan töihin. ehkä nainen ei ole halunnut laittaa pientä lasta hoitoon käydäkseen lukion.ymmärrettävää.

en näy että heidän elämänsä olisi mitenkään piloilla vaikka hetekevätkin asiat eri järjestyksessä kuin suurin osa

Minusta on kohtuutonta väittää tietävänsä, mikä kenenkin toisen ihmisen elämään kuuluu. Tälle ihmiselle on aina työnteko maistunut, vapaaehtoisesti ja itse oli elämänpolkunsa valinnut. Ostarillako olisi pitänyt notkua, tai netissä istua?
tärkeää on toki työnteko oppia työtä tekemällä, niin on myös minun vanhin lapseni tehnyt koulunkäynnin ohella.
mutta jos mennään ihan lakipykäliin niin alaikäisillä ja varsinkin jollain 14 v on aikamoiset rajoitukset paljonko työtä saa teettää kouluvuoden aikana ja kesätöissäkin taisi olla päivittäinen tuntiraja. Ja ihan vaan nuoren hyväksi ajateltuna

Eiköhän tässä pääpointti ole nyt se, että ei ole hyvä asia että lapset tekevät lapsia. Eikä se rahaan liity milläänlailla.
Toisilla lienee jotain alemmuuskomplekseja, kun pitää heti hyökätä ja alkaa huutaa ihan asioiden vierestä. Koulussa opeteltiin luetun ymmärtämistä niin suomenkielellä kuin muillakin kielillä, mutta oppi ei ilmeisesti aina mene perille. Aika moni voisi lukea avauksen uudelleen! :xmas:

Jos lastentekoon ei ikä liity millään lailla, niin pitäisikö sitten vaikka 12-vuotiaiden jo tehdä lapsia? Niinhän sitä tehdään jo joissakin muslimimaissakin, joissa pikkutytöt myydään vaimoiksi ja tulevat sitten raskaaksi kun joutuvat seksiä harrastamaan. No okei, todella kärjistettyä eikä tähän rinnastettavissa. Mutta kai sillä iälläkin nyt JOTAIN merkitystä on, herraparatkoon. Tietty liberaalisuus on ok, mutta voitaisko myöntää tosiasioita edes vähän. Samalla tavalla kuin ei voida yleistää kaikki 16-kesäisiä typeriksi teineiksi, ei voida yleistää heitä kaikkia riittävän kypsiksi tekemään lapsia.

Lunatic
Aika moni tässä keskustelussa perustelee kielteisen kantansa nimenomaan rahalla. Minusta taas lastenteko ei liity ikään millään lailla, paitsi jos toinen osapuoli on sakkolihaa.
No jos rahan kannalta ajattelis asiaa, eihän tässä ois varmaan puolellakaan palstalaisilla varaa lisääntyä. Kyllä mun mielestä nyt kannattaa ajatella enemmän sitä miten teini on vielä kaikinpuolin kypsymätön ihminen, ja monissa asioissa tyhmempi kuin 5-vuotias.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Reimatec Reimatec:
Toisilla lienee jotain alemmuuskomplekseja, kun pitää heti hyökätä ja alkaa huutaa ihan asioiden vierestä. Koulussa opeteltiin luetun ymmärtämistä niin suomenkielellä kuin muillakin kielillä, mutta oppi ei ilmeisesti aina mene perille. Aika moni voisi lukea avauksen uudelleen! :xmas:
Tarkotitko minnuu vai rahasta puhujia? :xmas:

Vieras
kiitos suomennoksesta. Mutta jos vaikka minun nikkini on tuo niin vain yhden lapseni olen yli 40 v saanut mutta nuoruuteni elänyt ennen ensimmäistä ja tyytyväinen ollut valintaani.
Älä ota henkilökohtaisesti!
Itse en näe mitään pahaa yleisesti ottaen, että tuossa iässä tehdään vielä lapsia, mutta henkilökohtaisesti en enää tuossa iässä itse halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Reimatec Reimatec:

keskustelulla on irl myös tapa edetä sen edellisen sanoja jonkun kommentin mukaan eikä jäädä pelkästään otsikkoa jankkaamaan. Jos vaikka aletaan päivän säästä puhumaan ei välttämättä pitäydytä pelkässä säässä vaan voi mutkien kautta edetä vaikka marketin syysvaatetarjontaan ja siitä vaikka siihen että siellä marketissa oli tarjouskirjapöytäkin ja niin päädyttiinkin keskustelemaan jonkun kirjailijan tuotannosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun vertaa äiti40++ ja ellukan tekstejä keskenään, niin huomaa jo aika selkeästi miten vuodet ja vuosikymmenet ihmiseen vaikuttavat. 18-vuotias luulee tietävänsä kaiken ja omaavansa paljonkin elämänkokemusta, 40-vuotias tietää jo ettei tiedäkään ihan kaikkea eikä kaikki ole enää kovin mustavalkoista.

makukysymys sitten, kummassa iässä (vaiko kummassakaan) se lasten hankkiminen on järkevämpää...
Minä taas kun vertaan näen kaksi ihmistä jolla aivan eri käsitys mutta molemmat mustavalkoisia.

enemmän vielä äiti40++ ei suostu uskomaan että ei se elämä mene piloille vaikka lapsen saisi nuorena. jotkut ovat kypsiä alle 18vuotiaana äidiksi.

Ellukka yrittää vaan puolustaa itseään ja muita teiniäitejä joita kovasti jyrätään ja laitetaan johonkin muottiin jota eivät kaikki ole. onko edes suurin osa

No jos rahan kannalta ajattelis asiaa, eihän tässä ois varmaan puolellakaan palstalaisilla varaa lisääntyä. Kyllä mun mielestä nyt kannattaa ajatella enemmän sitä miten teini on vielä kaikinpuolin kypsymätön ihminen, ja monissa asioissa tyhmempi kuin 5-vuotias.
No tästä päästään taas siihen ikuisuuskysymykseen, että missä vaiheessa se huimaava kehitys tapahtuu, jonka jälkeen ihminen on valmis niinkin vaativaan tehtävään kuin perheellisyyteen?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä