Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Minä olen aina ihmetellyt, että mitä hemmettiä se jonkun toisen persettä kaivaa jos joku haluaa tehdä lapset nuorena??
Tehkööt nää muut sitten (joilla asiasta on ongelma) lapsensa vaikka viiskymppisenä!
kyllä se voi esim sen teinivanhemman vanhempien peppua kaivaa, jos siinä tietää joutuvansa omien lapsiensa jälkeen uudeleen aika lailla vastuunottajaksi ja lapsen hoitajaksi. joku 15-16 v on lapsi kuitenkin!!! koulut loppuun ensi ja leivän syrjään kiinni tai edes vakaa parisuhde jossa edes se mies leipää tienaa ja sitten lapsia hankkimaan.
mietit siis näin että jos lapsen saa alaikäisenä me nuoret vanhemmat sysäämme lapsemme isovanhempien hoitoon?
voi kulta rakas itse olen lapseni alusta asti hoitanut,minun lapsi minun vastuu!
eikö naimisissa ole ole sinulle tarpeeksi vakaa parisuhde? meillä mies oli vakituisessa työpaikassa kun lapsemme saimme ja on edelleenkin.
itse en tunne yhden yhtään nuorena lapsia saaneita jotka ovat sysänneet lapsensa vanhempien hoitoon ja itse jatkaneet elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut!
puhut nyt asioista mitä olet joskus lehdistä lukenut mutta omaa tietoa tai kokemusta sinulla ei ole, sillä et näytä tietävän nuorten perheiden elämästä yhtikäs mitään HUOM mitään!
en sanonut että sinusta puhuisin. puhuin asioista noin yleensä! viittasinko jossakin juuri sinun nikkiisi?
harva 16 v vielä kovin pysyvässä ja pitkäaikaisessa parisuhteessa on siinä vaiheessa elänyt. Ja vielä harvempi on naimisissa.
sen verran teiniäitiyttä olen vierestä seurannut että tyttäreni koulukaveri tuli raskaaksi. isä jätti opiskeluhaaveet ja meni yokirjoitusten jälkeen jonnekin töihin. Nuori äiti ei ole vieläkään 2-3 v vauvan syntymän jälkeen ole päässyt edes lukiotaan loppun suorittamaan, vaikka ennen sitä ei koulunkäynnissä ongelmia ollut.
tässä menee nyt vauvan vuoksi elämän jatkosuunnitelmat heiltä uusiksi. en tiedä mitä esim tuon nuoren isän haaveissa oli tehdä mutta tuskin lukion kävi ihan vaan hanttihommiin ryhtyäkseen (olin joskus aikanaan kuulevinani tyttäreltäni joistakin hänen suunnitelmistaan ja niiden pieleenmenosta).
Mutta ihan oikeasti elämä opettaa, myönnä vaan se. Ja ehkä olet jo paljon oppinutkin, asioita joita et vielä joskus 15 tai 16 v tiennyt. minä vieläkin opin aina silloin tällöin jotakin uutta.