Teiniä ei kiinnosta kesätyöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27907995:
Aikuisena hän ehkä myös ymmärtää, että vaikka äiti halusikin hänen parastaan, niin äiti ei silti ollut ihan oikeassa. En todellakaan usko, että hän aikuisena kokisi olleen kamala vääryys maailmaa kohtaan, että jätti aikoinaan parin viikon kesätyöpestin väliin. Kauheasti täällä on vakuuteltu, että töihin pitäisi mennä, mutta kukaan ei ole vielä kertonut, miksi se 16-vuotiaan kesätyö on NIIN tärkeä asia, että sen vuoksi kannattaisi jopa ottaa kiristys käyttöön. Ja miksi nimenomaan 16-vuotiaan täytyisi olla kesätöissä, jos kuitenkin on ihan ok, että 17-vuotias ei ole (vaan on esim. kielimatkalla)?

Fiksu 16-vuotias tajuaa, jos ei kunnon perusteluja ole ja todellakin halveksii äitiä, joka yrittää kiristämällä pakottaa hänet töihin, vaikka ei kykene perustelemaan, miksi. Toki aikuisena hän ehkä ymmärtääkin äitinsä rajallisuuden (äitikin on vain ihminen ja keskeneräinen...), mutta kannattaako silti tehdä asiasta liian iso ongelma?

En jaksanut lukea muuta kuin tän tästä ketjusta, mut tosiaan mikä ihmeen pakko 16v-n on mennä kesätöihin? Siis jos ei nyt ole taloudellisesti tosi tiukkaa? Ehkä jo teini on sen vert fiksu ymmärtämään että jos haluaa matkustella yms. mihin ei ois varaa viikkorahoistaan tai vanhemmat ei maksaisi niin sillon toki on mentävä kesätöihin, mutta muuten? Näyttäähän se tietty cv:ssä hyvältä. Mikään muu ei nykymaailmassa mitään merkitsekään kuin hyvä cv.

Sanon vielä sen, että omasta mielestäni fiksuinta olisi, että nuori voisi nyt mennä kielimatkalle hankkimaan tarpeellista ja hyödyllistä kielitaitoa, ja seuraavana kesänä menisi vaikka kuukaudeksi tai puoleksitoista kesätöihin. 17-vuotias voi saada paremman työn kuin 16-vuotias ja toisaalta ehkä silloin motivaatio riittäisi pidempään kesätyöhön. Onko siitä parin viikon pätkästä oikeasti niin kauheasti hyötyäkään? Kielimatkasta näen paljonkin hyötyä, varsinkin tulevia lukio(?)opintoja ajatellen!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908039:
Sanon vielä sen, että omasta mielestäni fiksuinta olisi, että nuori voisi nyt mennä kielimatkalle hankkimaan tarpeellista ja hyödyllistä kielitaitoa, ja seuraavana kesänä menisi vaikka kuukaudeksi tai puoleksitoista kesätöihin. 17-vuotias voi saada paremman työn kuin 16-vuotias ja toisaalta ehkä silloin motivaatio riittäisi pidempään kesätyöhön. Onko siitä parin viikon pätkästä oikeasti niin kauheasti hyötyäkään? Kielimatkasta näen paljonkin hyötyä, varsinkin tulevia lukio(?)opintoja ajatellen!

Ap sanoi, että kielimatka on heille liian kallis ja nuori on jo ollut kahdesti kielimatkalla.

[QUOTE="vieras";27908031]Se tämän kesän matka pitää luultavasti maksaa jo nyt eli se ei rahallisesti hyödytä. Jos 16-vuotiaalta puuttuu täysin pitkäjänteisyys, kärsivällisyys ja tulevaisuuden suunnittelu niin ehkä nyt olisi jo korkea aika opetella sitä.[/QUOTE]

Niin, mutta puuttuuko? Se, ettei nappaa mennä kesätöihin edes vuoden päästä odottava matka mielessä, ei vielä sitä tarkoita.

En jaksanut lukea muuta kuin tän tästä ketjusta, mut tosiaan mikä ihmeen pakko 16v-n on mennä kesätöihin? Siis jos ei nyt ole taloudellisesti tosi tiukkaa? Ehkä jo teini on sen vert fiksu ymmärtämään että jos haluaa matkustella yms. mihin ei ois varaa viikkorahoistaan tai vanhemmat ei maksaisi niin sillon toki on mentävä kesätöihin, mutta muuten? Näyttäähän se tietty cv:ssä hyvältä. Mikään muu ei nykymaailmassa mitään merkitsekään kuin hyvä cv.

Töistä saa rahaa ja samalla oppii sen, että rahan eteen pitää tehdä töitä. Kesätöistä saa myös hyvää kokemusta siitä mitä työnteko on. Ensi vuonna onkin jo paljon helpompi saada kesätöitä kun niitä on jo kerran ollut, kokemattoman on paljon vaikeampi saada töitä ja uskaltaisin jopa sanoa, että mitä vanhempi kokematon on sitä huonommin töitä löytyy. Mutta kaikesta tuosta huolimatta ei 16-vuotiaan ole mikään pakko mennä kesätöihin, tosin siinä tapauksessa ei mielestäni vanhempienkaan ole pakko maksaa kielikursseja ja festareita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908053:
Niin, mutta puuttuuko? Se, ettei nappaa mennä kesätöihin edes vuoden päästä odottava matka mielessä, ei vielä sitä tarkoita.

Jos töihin meno innostaisi, jos pääsisi matkalle tänä kesänä, mutta ei jos pääsee matkalle ensi kesänä, koska se on liian kaukana niin kyllä puuttuu.

[QUOTE="vieras";27908049]Ap sanoi, että kielimatka on heille liian kallis ja nuori on jo ollut kahdesti kielimatkalla.[/QUOTE]

Ahaa, joo enpä muistanutkaan. Ymmärrän toki, että vanhemmat eivät maksa matkoja, mutta sen jälkeenhän tilanne on ihan selvä: nuori päättää itse, meneekö töihin vai ei. Jos menee, voi vaikka matkustella palkkarahoillaan. Jos taas ei, tekee sitten sitä, minkä pystyy kuukausirahoillaan kustantamaan. Vanhemmat voivat sanoa, että varaa ei ole maksaa kielimatkaa, jolloin nuori tajuaa kiristämättäkin, että jos matkalle haluaa, on oma työnteko siihen ainoa keino. Jos sitten ei mene töihin, niin ei huolta - ehkä menee vuoden kuluttua.

Mikä ongelma?

[QUOTE="vieras";27908062]Töistä saa rahaa ja samalla oppii sen, että rahan eteen pitää tehdä töitä. Kesätöistä saa myös hyvää kokemusta siitä mitä työnteko on. Ensi vuonna onkin jo paljon helpompi saada kesätöitä kun niitä on jo kerran ollut, kokemattoman on paljon vaikeampi saada töitä ja uskaltaisin jopa sanoa, että mitä vanhempi kokematon on sitä huonommin töitä löytyy. Mutta kaikesta tuosta huolimatta ei 16-vuotiaan ole mikään pakko mennä kesätöihin, tosin siinä tapauksessa ei mielestäni vanhempienkaan ole pakko maksaa kielikursseja ja festareita.[/QUOTE]

No sepä se. Kuten sanoinkin cv:ssä näyttää hyvältä ja töitä varmaan löytyykin helpommin. Ja kuten sanoin myös sen, jos tahtoo tehdä jotain mihin ei viikkorahoistaan ole varaa ja vanhemmat eivät suostu kustantamaan niin silloin on mentävä töihin.

[QUOTE="vieras";27908068]Jos töihin meno innostaisi, jos pääsisi matkalle tänä kesänä, mutta ei jos pääsee matkalle ensi kesänä, koska se on liian kaukana niin kyllä puuttuu.[/QUOTE]

No älä nyt liioittele. Tuo on vain yksi asia, ei sen perusteella voi noin jyrkkiä johtopäätöksiä vetää. Tällä hetkellä ei minuakaan huvittaisi lähteä vaikka ulkotöihin tuonne pakkaseen saadakseni matkarahat vuoden päähän - mutta jotain muuta paljon kauemmas tulevaisuuteen suuntaavaa saatan silti tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908074:
Ahaa, joo enpä muistanutkaan. Ymmärrän toki, että vanhemmat eivät maksa matkoja, mutta sen jälkeenhän tilanne on ihan selvä: nuori päättää itse, meneekö töihin vai ei. Jos menee, voi vaikka matkustella palkkarahoillaan. Jos taas ei, tekee sitten sitä, minkä pystyy kuukausirahoillaan kustantamaan. Vanhemmat voivat sanoa, että varaa ei ole maksaa kielimatkaa, jolloin nuori tajuaa kiristämättäkin, että jos matkalle haluaa, on oma työnteko siihen ainoa keino. Jos sitten ei mene töihin, niin ei huolta - ehkä menee vuoden kuluttua.

Mikä ongelma?

Mä en oikein ymmärrä miksi sä näet kiristämisenä sen minkä mä näen porkkana. Että vanhemmat sanoo, että jos oot nyt niin reipas että menet kesätöihin niin me maksetaan puolet siitä sun reissusta. Siitä reissusta mitä ei ilman töitä siis tulisi ollenkaan saamaan.

Mun yksi lapsista haki kesätöitä jo ihan yläasteikäisestä.Ei karttanut mitään ja kaikki kelpas. Kauppiksen kun aloitti sai jo heti syksystä töitä kun edellisen kesätyöpaikan pomo suositteli että oli meillä jo yläasteella tetissä ja sen jälkeen kesätöissä ja on hyvä ja ahkera poika.
Hän sai heti osa-aikaisen työn kun täytti 18 ja eka vuosi opintoja ja oli jo osa-aikainen. Nyt valmistuu keväällä ja on jo vakkarisopimus ja kokopäivätyö alkaa heti kun koulu loppuu.
Haluaa matkustella ja oli vuosi sitten viisi viikkoa Japanissa omilla tienaamillaan rahoilla. Kun tarpeeksi jotain haluaa on sen eteen valmis tekemään myös töitä.

No sepä se. Kuten sanoinkin cv:ssä näyttää hyvältä ja töitä varmaan löytyykin helpommin. Ja kuten sanoin myös sen, jos tahtoo tehdä jotain mihin ei viikkorahoistaan ole varaa ja vanhemmat eivät suostu kustantamaan niin silloin on mentävä töihin.

En mäkään ymmärrä tuota varsin yleistä asennetta, että teinin on pakko mennä kesätöihin. Ja muistan kuinka paljon se asenne itseä ahdisti 15-16-vuotiaana kun hain kyllä kesätöitä, mutta en saanut.

Onhan se 16 v vielä aika "pieni". Mun mielestä jos itsellä on halua mennä kesätöihin, viikonlopputöihin tai ihan mihin vaan, niin auttaisin paikan hakemisessa kaikin tavoin. Muuten kertoisin vaan että jotkut sun ikäiset tekee töitä että saavat vähän omaa rahaa. Joku leiri-isonen juttu tms vois olla ihan kivaa vaihtelua kotona olemiselle, mutta ne ei yleensä oo palkkatöitä vaan enemmän harrastus.

[QUOTE="vieras";27908097]Mä en oikein ymmärrä miksi sä näet kiristämisenä sen minkä mä näen porkkana. Että vanhemmat sanoo, että jos oot nyt niin reipas että menet kesätöihin niin me maksetaan puolet siitä sun reissusta. Siitä reissusta mitä ei ilman töitä siis tulisi ollenkaan saamaan.[/QUOTE]

No noinhan juuri itse ehdotin. Tarkoitin kiristyksellä sitä, mitä joku kirjoitti, että leikattaisiin nuoren kuukausi- tms rahaa yms. Tuo sinun ehdottamasi olisi ihan ok.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mä on oo ollu koskaan kesätöissä (äitini saamat sosiaalituet olisivat pienentyneet, sillä omat tuloni olisi laskettu perheen tuloiksi ja äitini taas ei olisi ottanut rahojani muun perheen elämiseen). Olen silti nykyisin vakituisessa työsuhteessa ja olen kyllä aina tiennyt, että rahan eteen joutuu tekemään töitä. Kummallinen logiikka siis eräillä.

Okei, omalla lapsuuden perheelläni ei kyllä ollut varaa mitään festareita kustantaa, kerran taisin päästä käymään. Silti ei kaduta nuo "huolettomat" kesät, ei mulla ollu montakaan kaveria joka olisi kesätöissä ollut sen ikäisenä. Lukioaikoina sitten ehkä enemmän, mutta pikkukaupungissa kesätyöpaikat menivät suhteilla ja olimme vasta sinne muuttaneet. :/

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";27908114]En mäkään ymmärrä tuota varsin yleistä asennetta, että teinin on pakko mennä kesätöihin. Ja muistan kuinka paljon se asenne itseä ahdisti 15-16-vuotiaana kun hain kyllä kesätöitä, mutta en saanut.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä ehkä siks kun meiltä ei vaadittu keltään kesätöitä alaikäisinä. Meitä siis on 3 ja ei olla edes mistään rikkaasta perheestä. Eikä ollut kukaan kaverikaan kesätöissä. Ajat muuttuu.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mä on oo ollu koskaan kesätöissä (äitini saamat sosiaalituet olisivat pienentyneet, sillä omat tuloni olisi laskettu perheen tuloiksi ja äitini taas ei olisi ottanut rahojani muun perheen elämiseen). Olen silti nykyisin vakituisessa työsuhteessa ja olen kyllä aina tiennyt, että rahan eteen joutuu tekemään töitä. Kummallinen logiikka siis eräillä.

Okei, omalla lapsuuden perheelläni ei kyllä ollut varaa mitään festareita kustantaa, kerran taisin päästä käymään. Silti ei kaduta nuo "huolettomat" kesät, ei mulla ollu montakaan kaveria joka olisi kesätöissä ollut sen ikäisenä. Lukioaikoina sitten ehkä enemmän, mutta pikkukaupungissa kesätyöpaikat menivät suhteilla ja olimme vasta sinne muuttaneet. :/

Nuoren kesätyötienesti ei vaikuta perheen toimeentulotukeen, se on nuoren omaa rahaa ei perheen.

Mä en ymmärrä ehkä siks kun meiltä ei vaadittu keltään kesätöitä alaikäisinä. Meitä siis on 3 ja ei olla edes mistään rikkaasta perheestä. Eikä ollut kukaan kaverikaan kesätöissä. Ajat muuttuu.

Meilläkään ei vanhemmat sitä vaatinut vaikka kannustikin siihen. Melkein kaikki kaverit kuitenkin olivat kesätöissä mikä lisäsi itsellä sitä "luuseri"tunnetta kun itse ei saanut töitä. Tosin he olivatkin kaikki suhteilla töissä ja itse sain sitten 17-vuotiaana ensimmäisen kesätyöpaikkani ilman suhteita ja olenkin ollut siitä ylpeä, että ihan ensimmäisestä työpaikasta lähtien kaikki työpaikkani olen saanut ihan omilla ansioilla, en suhteilla.

[QUOTE="akka";27908184]Nuoren kesätyötienesti ei vaikuta perheen toimeentulotukeen, se on nuoren omaa rahaa ei perheen.[/QUOTE]

Niin, nykyisin - joskus ennen ei tainnut olla näin, valitettavasti. Eikä ole välttämättä nykyisinkään joka paikkakunnalla (vai onko? en tiedä.)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908208:
Niin, nykyisin - joskus ennen ei tainnut olla näin, valitettavasti. Eikä ole välttämättä nykyisinkään joka paikkakunnalla (vai onko? en tiedä.)

on se se on ihan LAKISÄÄTEINEN juttu, jos huomioivat siitä voi valittaa.

Kun mä olin teini mun perheellä olis ollu varaa kustantaa mun reissut mut minut opetettiin kotona siihen että tienaat ite rahas, saat ekstraa. pestiin isän verstaan lasit, kerättiin käpyjä pois pihasta, hoidettii serkkulikkaa, oltiin mansikkamaalla,sokerijuurikasmaalla haraamassa, heinäpellolla (tosin en minä kun on heinäallergia). Se ylpeys mikä oli kun ITSE tienas ja sai päättää mihin rahansa laittoi, tienasin puolet ajokorttirahoista, isä ja äiti maksoi loput ja isä sponssas hankkimalla auton.
Eli kun teki ite jotain, vanhemmat jeesas ja opetti siihen että raha ei tule makaamalla vaan työtä tekemällä.
Ei meitä työllä tapettu ja lomaaki saatiin pitää reilusti, periaate oli se että ite piti yrittää.
En näe sitä huonona ja siihen omatkin lapset olen koittanut opettaa.

• Tykkää
Reactions: Miili

ei muakan vaadittu, mutta minusta oli ihan hauskaa ola kaksi keäsä masikkamalla. ja sen jälkeen päsinkin jo OIKEAAN RAVINTOLAAN töihi, vaikakin suhteila muta palkan sitä sai. ja tyätodistuksen, kukaan ei muapakottanut täihin, minusta vaan li mukaaa ku sain ostaa just ne farkut ku halusi tai just sen takin mistä tykkäsin.

Oho, kylläpä täällä eroaa mielipiteet omistani.

Mielestäni 16v on jo mentävä kesätöihin, vaikkapa kuukaudeksi niin jää sitten aikaa löysäillä ja rentoutua vielä reilu kuukausi.

Ihan kummalliselta kuulostaa korviini että 16v olisi vielä liian pieni? :O
Itse olen tehnyt kesätöitä 12-vuotiaasta asti, aika ja työn raskaus on aina sovitettu iän mukaan.
Yleensä olin osan kesästä töissä ja loput löysäilin, oikeastaan uskon saaneeni reilusti enemmän positiivisia kokemuksia kuin koko kesän lomailleet ikätoverini.

Esimieheni sanookin aina nuorten harjoittelijoiden ja kesätyöntekijöiden tullessa työpaikalle, että näkee jo päivässä nuorista ketkä ovat oppineet kotoa työnteon ja kenellä ei siitä ole hajuakaan. Ensin mainituilla on aina etulyöntiasema jos haikailee jatkopestiä ilta- tai viikonlopputöiden muodossa jatkossa, näin se vain menee.

[QUOTE="akka";27908184]Nuoren kesätyötienesti ei vaikuta perheen toimeentulotukeen, se on nuoren omaa rahaa ei perheen.[/QUOTE]

Niin ei varmaan nykyään vaikutakaan. Toista se oli silloin reilu kymmenen vuotta sitten. Asiasta toki kysyttiin sossusta.

[QUOTE="vieras";27908259]Oho, kylläpä täällä eroaa mielipiteet omistani.

Mielestäni 16v on jo mentävä kesätöihin, vaikkapa kuukaudeksi niin jää sitten aikaa löysäillä ja rentoutua vielä reilu kuukausi.

Ihan kummalliselta kuulostaa korviini että 16v olisi vielä liian pieni? :O
Itse olen tehnyt kesätöitä 12-vuotiaasta asti, aika ja työn raskaus on aina sovitettu iän mukaan.
Yleensä olin osan kesästä töissä ja loput löysäilin, oikeastaan uskon saaneeni reilusti enemmän positiivisia kokemuksia kuin koko kesän lomailleet ikätoverini.

Esimieheni sanookin aina nuorten harjoittelijoiden ja kesätyöntekijöiden tullessa työpaikalle, että näkee jo päivässä nuorista ketkä ovat oppineet kotoa työnteon ja kenellä ei siitä ole hajuakaan. Ensin mainituilla on aina etulyöntiasema jos haikailee jatkopestiä ilta- tai viikonlopputöiden muodossa jatkossa, näin se vain menee.[/QUOTE]

Se, että on kotona oppinut työnteon ei kyllä tarkoita sitä, että olisi pitänyt olla kesätöissä. Kun vanhemmat käyvät itse töissä ja vaativat nuorelta osallistumasta kotitöihin, nuori oppii kotona työnteon. Ei taida muuten nykyään ole edes laillista 12-vuotiaan olla kesätöissä, ei kukaan ainakaan palkkaa alle 14-vuotiasta, harvoin edes noin nuoria.

Yhteistyössä