Teiniä ei kiinnosta kesätyöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27908259]Oho, kylläpä täällä eroaa mielipiteet omistani.

Mielestäni 16v on jo mentävä kesätöihin, vaikkapa kuukaudeksi niin jää sitten aikaa löysäillä ja rentoutua vielä reilu kuukausi.

Ihan kummalliselta kuulostaa korviini että 16v olisi vielä liian pieni? :O
Itse olen tehnyt kesätöitä 12-vuotiaasta asti, aika ja työn raskaus on aina sovitettu iän mukaan.
Yleensä olin osan kesästä töissä ja loput löysäilin, oikeastaan uskon saaneeni reilusti enemmän positiivisia kokemuksia kuin koko kesän lomailleet ikätoverini.

Esimieheni sanookin aina nuorten harjoittelijoiden ja kesätyöntekijöiden tullessa työpaikalle, että näkee jo päivässä nuorista ketkä ovat oppineet kotoa työnteon ja kenellä ei siitä ole hajuakaan. Ensin mainituilla on aina etulyöntiasema jos haikailee jatkopestiä ilta- tai viikonlopputöiden muodossa jatkossa, näin se vain menee.[/QUOTE]

Olkoon vaikka niin. Silti en itse haluaisi lasteni menevän töihin 12-vuotiaana, vaikka sitä kautta saisivatkin etulyöntiaseman muihin tulevia harjoittelupaikkoja ajatellen... (Itse asiassa en edes päästäisi lapsiani liian nuorena töihin - korkeintaan tuttavien lapsia voisivat hoitaa, ulkoiluttaa koiria, olla harrastuskerhon vetäjiä tms. pienimuotoista.)

[QUOTE="vieras";27908259]Oho, kylläpä täällä eroaa mielipiteet omistani.

Mielestäni 16v on jo mentävä kesätöihin, vaikkapa kuukaudeksi niin jää sitten aikaa löysäillä ja rentoutua vielä reilu kuukausi.

Ihan kummalliselta kuulostaa korviini että 16v olisi vielä liian pieni? :O
Itse olen tehnyt kesätöitä 12-vuotiaasta asti, aika ja työn raskaus on aina sovitettu iän mukaan.
Yleensä olin osan kesästä töissä ja loput löysäilin, oikeastaan uskon saaneeni reilusti enemmän positiivisia kokemuksia kuin koko kesän lomailleet ikätoverini.

Esimieheni sanookin aina nuorten harjoittelijoiden ja kesätyöntekijöiden tullessa työpaikalle, että näkee jo päivässä nuorista ketkä ovat oppineet kotoa työnteon ja kenellä ei siitä ole hajuakaan. Ensin mainituilla on aina etulyöntiasema jos haikailee jatkopestiä ilta- tai viikonlopputöiden muodossa jatkossa, näin se vain menee.[/QUOTE]

puhutaanko 16 vuotiaasta joka tänä keväänä lopettaa peruskoulun, vai 16 vuotiaasta joka on jo vuoden ollut opiskelemassa?
mulle ainakin se raja menee siinä opiskeluiässä, joten jos tuo peruskoulunsa tänä keväänä lopettava ei mene töihin niin se on ihan ok.
(tosin se on pari vuotta jo tehnyt lapsenvahtihommia, kesällä jo pääsee MML hoitajaksikin, kurssille on nyt menossa, ja kerhonohjaajana toimii ja leireillä isosena, joten "työkokemusta" sillä jo on)

[QUOTE="vieras";27908300]Se, että on kotona oppinut työnteon ei kyllä tarkoita sitä, että olisi pitänyt olla kesätöissä. Kun vanhemmat käyvät itse töissä ja vaativat nuorelta osallistumasta kotitöihin, nuori oppii kotona työnteon. Ei taida muuten nykyään ole edes laillista 12-vuotiaan olla kesätöissä, ei kukaan ainakaan palkkaa alle 14-vuotiasta, harvoin edes noin nuoria.[/QUOTE]

Ei se kotitöiden tekeminen todellakaan vastaa sitä oikeaa töiden tekoa.
Ei siinä ole sitä samaa vastuullisuuden opettelua kuin kesätöissä.
Ollaan paikalla sovittuna aikana,miten työpaikalla käyttäydytään jne.lista on pitkä.

Todella monella työharjoitteluun tulevalla 17-18v on nykyään vaikeuksia ihan perusasioiden kanssa, paikalle tulemisessa, aamuisin heräämisessä, työpaikan sääntöjen noudattamisessa ym.

Kyllä nuorilla on jo kapasiteettia harjoitella noita nuorempanakin, varsinkin lyhyissä ajanjaksoissa kesätöiden muodossa.

[QUOTE="vieras";27908341]Ei se kotitöiden tekeminen todellakaan vastaa sitä oikeaa töiden tekoa.
Ollaan paikalla sovittuna aikana,miten työpaikalla käyttäydytään jne.lista on pitkä.

Todella monella työharjoitteluun tulevalla 17-18v on nykyään vaikeuksia ihan perusasioiden kanssa, paikalle tulemisessa, aamuisin heräämisessä, työpaikan sääntöjen noudattamisessa ym.

Kyllä nuorilla on jo kapasiteettia harjoitella noita nuorempanakin, varsinkin lyhyissä ajanjaksoissa kesätöiden muodossa.[/QUOTE]

Edellisessä työpaikassani myymäläpäällikkö sanoi että antaa harjoittellijoille pointsit jo siitä jos osaavat tulla ajoissa työmaalle.VVain aniharva nykyisin kuulemma osaa.

[QUOTE="vieras";27908341]Ei se kotitöiden tekeminen todellakaan vastaa sitä oikeaa töiden tekoa.

Kyllä nuorilla on jo kapasiteettia harjoitella noita nuorempanakin, varsinkin lyhyissä ajanjaksoissa kesätöiden muodossa.[/QUOTE]

Siis eikö ne käy koulua? Koulussahan nuo asiat opetellaan - tullaan paikalle aamulla tiettyyn aikaan, tehdään vaaditut tehtävät tiettyyn päivään mennessä, jne. Koulussakin on sääntöjä, samoin harrastusten parissa. Missä kaapissa teidän nuoret oikein elävät, jos pitää tuollaisia asioita mennä harjoittelemaan 16-vuotiaana työpaikalle?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908311:
Olkoon vaikka niin. Silti en itse haluaisi lasteni menevän töihin 12-vuotiaana, vaikka sitä kautta saisivatkin etulyöntiaseman muihin tulevia harjoittelupaikkoja ajatellen... (Itse asiassa en edes päästäisi lapsiani liian nuorena töihin - korkeintaan tuttavien lapsia voisivat hoitaa, ulkoiluttaa koiria, olla harrastuskerhon vetäjiä tms. pienimuotoista.)

Mikä sulla on se ikäraja että näet kesätöiden olevan kannattavia, suositeltavia nuorelle?

Mikä on se haittapuoli nuorena tehdyillä kesätöillä?
En keksi itse yhtään huonoa puolta, kunhan se työ on suhteutettu oikein nuoren ikään nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908361:
Siis eikö ne käy koulua? Koulussahan nuo asiat opetellaan - tullaan paikalle aamulla tiettyyn aikaan, tehdään vaaditut tehtävät tiettyyn päivään mennessä, jne. Koulussakin on sääntöjä, samoin harrastusten parissa. Missä kaapissa teidän nuoret oikein elävät, jos pitää tuollaisia asioita mennä harjoittelemaan 16-vuotiaana työpaikalle?
luuletko, eituo näytäoikin aikuisiltakaan onnistuvan , ainkaan meiddän koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908361:

Ei se nyt ihan noin ole, koulu on vielä harjoittelua sitä tulevaa elämää (työelämääkin varten), siellä on vielä se helpotettu harjoitteluympäristö jossa mokat sallitaan ja säännöt joustaa.

Työelämässä ne vaatimukset on kovemmat.

Kyllä se työpaikan arki tulee monelle juuri ja juuri täysi-ikäisellekin harjoittelijalle shokkina, vaikka koulun penkkiä ovat jo monta vuotta kuluttaneet.

Mä en myöskään ymmärrä sitä että 16 vuotias ei edes yritä hakea kesätöitä. Eikä 16 vuotias ole enää pieni. Sitäkään en ymmärrä että mitä haittaa on siitä että käy kesätöissä. Mielestäni peruskoulu ei ole niin rankaa (pitkine joulu- syys- ja talvilomineen) että sen päätteeksi tarvitsisi kahden ja puolen kuukauden lepoajan.

Niin laiskaa en edes halua lapsesta kasvattaa että ilmoitta ettei edes halua hakea töihin. Sen ymmärrän että nykyään on vaikea saada töitä noin nuorena, kun ikäraja alkaa olemaan jo se 18 moniin paikkoihin.

[QUOTE="vieras";27908381]Ei se nyt ihan noin ole, koulu on vielä harjoittelua sitä tulevaa elämää (työelämääkin varten), siellä on vielä se helpotettu harjoitteluympäristö jossa mokat sallitaan ja säännöt joustaa.

Kyllä se työpaikan arki tulee monelle juuri ja juuri täysi-ikäisellekin harjoittelijalle shokkina, vaikka koulun penkkiä ovat jo monta vuotta kuluttaneet.[/QUOTE]

Tää on silti hyvin paljon kotikasvatuksesta kiinni, jos kotona on opetettu että asiat tehdään niin kun on sovittu ja että töissä pitää sit oikeesti tehdä kunnola hommat ni kyl nuori osaa ne. Kyllä mä osasin 17-vuotiiana herätä ajoissa mun ekaan työpaikkaan (huom piti herätä aamuneljältä) vaikka en ollutkaan mennyt jo 12-vuotiaana töihin.

[QUOTE="vieras";27908438]Tää on silti hyvin paljon kotikasvatuksesta kiinni, jos kotona on opetettu että asiat tehdään niin kun on sovittu ja että töissä pitää sit oikeesti tehdä kunnola hommat ni kyl nuori osaa ne. Kyllä mä osasin 17-vuotiiana herätä ajoissa mun ekaan työpaikkaan (huom piti herätä aamuneljältä) vaikka en ollutkaan mennyt jo 12-vuotiaana töihin.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Myös meillä 15-vuotias hoitaa itse aamuheräämisensä ja on kyllä aina ajoissa. Vaikka on kyse meidän yhteisistä matkoista, niin kerron vain että milloin pitää olla valmis, ja teini hoitaa loput.

Mä kyllä kannusta teinejä työnhakuun ja esim kunnat/seurakunnat tarjoaa kuukauden mittaisia töitä kesäksi...siinä ehtii hyvin lomaillakin.
Meidän penskat on olleet mansikoita poimimassa, haravoimassa hautausmaata, kitkemässä rikkaruohoja tien varsilta... ei niitä töitä kukaan tule tarjoamaan vaan hakemalla on haettava!
Valitettavasti myös työnantajat myöhemmin katsovat näitä kesätyötodistuksia ja mielummin palkkaavat nuoren joka on osoittanut kiinnostusta työntekoon aiemminkin.
Mun mielestä se että ei halua töihin ei riitä...meillä ei ole maksettu viikkorahaa (pieniä summia ovat saaneet tarvittaessa ) ja kesätöitä ovat hakeneet heti kun se on ollut mahdollista (n 15 v alkaen...) kyllä ovat sitten nauttineet lomasta kun on tilillä ollut useampi satanen "omaa rahaa"

Mun mielestäni on vähintäänkin outoa, jos ei ole ollut kesätöissä ennen täysi ikäisyyttä eli 18.v ikää. Itse olen aloittanut työnteon 13.v, ja oli tosi kivaa aina ostaa itselleen vaatteita ja mässyy, omilla rahoilla. Tein tosin koulun jälkeen vain 2-3h mutta oli sekin ihan kunnon fyysistä työtä!:) Liian helpolla päästetään nyky nuoret ja hyysätään ihan piloille!:mad:

Mun mielestäni on vähintäänkin outoa, jos ei ole ollut kesätöissä ennen täysi ikäisyyttä eli 18.v ikää. Itse olen aloittanut työnteon 13.v, ja oli tosi kivaa aina ostaa itselleen vaatteita ja mässyy, omilla rahoilla. Tein tosin koulun jälkeen vain 2-3h mutta oli sekin ihan kunnon fyysistä työtä!:) Liian helpolla päästetään nyky nuoret ja hyysätään ihan piloille!:mad:

Mä taas en ymmärrä minkä takia aina se eri tapa kuin oma tapa on outo.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";27908363]Mikä sulla on se ikäraja että näet kesätöiden olevan kannattavia, suositeltavia nuorelle?[/QUOTE]

Riippuu nuoresta ja riippuu työstä, riippuu tilanteesta. Eihän tuohon voi mitään yleispätevää sanoa. Itse en kyllä ihannoisi mitään 12-vuotiaana aloitettua työntekoa, mutta toki sen ikäinen voi vaikka ulkoiluttaa tuttavan koiraa, hoitaa pieniä aikoja tuttavan lasta, vetää harrastuskerhoa pienemmille tms, joka on enemmänkin sellaista harrastuksenomaista toimintaa kuin työtä.

[QUOTE="vieras";27908363]Mikä on se haittapuoli nuorena tehdyillä kesätöillä?
En keksi itse yhtään huonoa puolta, kunhan se työ on suhteutettu oikein nuoren ikään nähden.[/QUOTE]

No esimerkiksi se, että ei ole tarpeeksi aikaa lukea kirjoja, kirjoittaa runoja, maalata öljyväreillä, haaveilla, kuunnella musiikkia, valvoa ystävän kanssa kesäyönä tai olla vaan jouten. No, vakavasti puhuen lyhytkestoisesta työstä sinänsä ei toki ole haittaa, PAITSI jos sinne menee vastentahtoisesti. Silloin käsitys työstä voi muodostua negatiiviseksi eikä töihinmeno nappaa myöhemminkään. Ja koska teini-ikäisen ei ihan oikeasti ole "pakko" mennä töihin, ei sinne kannata minusta mennä jos ajatus tuntuu ehdottoman hankalalta. Kannattaa odottaa vuosi - ehkä sitten on jo valmis menemään.

Ja toisaalta sekään ei ole vielä syy mennä, ettei siitä ole riittävän suurta haittaa. Oikeasti, jos on kyse jostain 15-16 -vuotiaasta, niin on vielä ihan sama meneekö kesätöihin vai ei.

[QUOTE="akka";27908356]Edellisessä työpaikassani myymäläpäällikkö sanoi että antaa harjoittellijoille pointsit jo siitä jos osaavat tulla ajoissa työmaalle.VVain aniharva nykyisin kuulemma osaa.[/QUOTE]

Outoa. Ehkä myymäläpäällikkö liioitteli vähän tai halusi vihjailla työntekijöiden olevan jotenkin heikkolahjaisia. Tai halusi esittää itse vähän isompaa päällikköä kuin onkaan.

[QUOTE="vieras";27908381]Ei se nyt ihan noin ole, koulu on vielä harjoittelua sitä tulevaa elämää (työelämääkin varten), siellä on vielä se helpotettu harjoitteluympäristö jossa mokat sallitaan ja säännöt joustaa.

Kyllä se työpaikan arki tulee monelle juuri ja juuri täysi-ikäisellekin harjoittelijalle shokkina, vaikka koulun penkkiä ovat jo monta vuotta kuluttaneet.[/QUOTE]

Niin mikä siinä muka niin shoeeraavaa on, että olisi MONELLE täysi-ikäiselle jotain uutta ja ihmeellistä...? En minä ainakaan muista kenenkään jakaneen tällaista kokemusta.

Toisaalta jos se työelämä on noin rankkaa ja vaikeaa, niin eikös silloin teini-ikäiselle sopivin paikka opetella olisi juurikin koulu, jossa sitä työelämää varten saa treenata? Tosin minä kyllä vähän kyseenalaistan kesätöiden jalostavaa vaikutusta siinä mielessä, että eihän siinä useimmiten ole kyse mistään varsinaisesta "työelämästä", jossa olisi jotain "kovia vaatimuksia". Eikös ne kesätyöt yleensä ole jotain (esimerkiksi) hautausmaan tai puiston haravointia tms. Ei siis tarvitse täyttää tiukkoja tulostavoitteita tai muuta oikeasti haastavaa.

Mun mielestä se on täysin tapauskohtaista, täytyykö 16-vuotiaan mennä kesätöihin. Rippuu siitä, onko jotain muuta järjellistä tekemistä. Osa lapsista kilpaurheilee aika tosissaan tossa iässä ja en ainakaan kisakaudella olevaa tai muuten todella paljon treeneissä viettävää lasta pakottais vielä töihinkin kesällä noin nuorena. Mulla on kaveri, joka oli lahjakas urheilija teininä. Ei tehnyt töitä edes koko lukioaikana. Sai kuitenkin töitä heti, kun haki ja on nyt hyvin menestynyt ihminen. Hän panosti teinivuosinaan täysillä urheiluun ja vanhemmat antoivat siihen mahdollisuuden. Huippu-urheilijaa hänestä ei tullut, mutta nykyistä uraansa edesauttoi tämä urheiluun uhrattu aika.

Itse tein jonkun verran kesätöitä ja muita töitä jo nuorena, mutta en ole niitä myöhemmin työnhaussa maininnut eikä ole edes kysytty koskaan, "olitko muuten 16-vuotiaana kesän töissä vai et?".

Olen sitä mieltä, että jotain järkevää tekemistä täytyy 16-vuotiaalla olla, kun lorviminen. Joku harrastus, kesätyö, vapaaehtoistyö tai sitten kotona auttaminen. Muistan, että veli sai aikanaan vanehmmiltani taskurahaa kesällä siitä, kun pesi ikkunat ja teki viikkosiivouksia yms, kun ei saanut töitä.

[QUOTE="vieras";27905381]En mä ihanuudesta tiedä, mutta meillä on kasvatettu työntekoon.
Ja teinit + pienemmätkin ovat itsestään selvänä pitäneet kesätöitä + muita hommia.
12v käy naapurin mummon kauppaostoksia hoitamassa ja mummo antaa muutaman euron vaivan palkkaa siitä hyvästä - 14v on 4h dogsitteri ja keikkaa on tasaisesti ympäri vuoden. Tienailevat sitten itselleen taskurahaa.[/QUOTE]

Sama täällä. Itse olin kotitöissä ensimmäistä kertaa 1 vuoden ja 11 kuukauden ikäisenä. Tässä on siis "työkokemusta" jo yli 20 vuotta takana, vaikka ikää ei ole vielä edes 25 vuotta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27908832:
Riippuu nuoresta ja riippuu työstä, riippuu tilanteesta. Eihän tuohon voi mitään yleispätevää sanoa. Itse en kyllä ihannoisi mitään 12-vuotiaana aloitettua työntekoa, mutta toki sen ikäinen voi vaikka ulkoiluttaa tuttavan koiraa, hoitaa pieniä aikoja tuttavan lasta, vetää harrastuskerhoa pienemmille tms, joka on enemmänkin sellaista harrastuksenomaista toimintaa kuin työtä.

No esimerkiksi se, että ei ole tarpeeksi aikaa lukea kirjoja, kirjoittaa runoja, maalata öljyväreillä, haaveilla, kuunnella musiikkia, valvoa ystävän kanssa kesäyönä tai olla vaan jouten. No, vakavasti puhuen lyhytkestoisesta työstä sinänsä ei toki ole haittaa, PAITSI jos sinne menee vastentahtoisesti. Silloin käsitys työstä voi muodostua negatiiviseksi eikä töihinmeno nappaa myöhemminkään. Ja koska teini-ikäisen ei ihan oikeasti ole "pakko" mennä töihin, ei sinne kannata minusta mennä jos ajatus tuntuu ehdottoman hankalalta. Kannattaa odottaa vuosi - ehkä sitten on jo valmis menemään.

Ja toisaalta sekään ei ole vielä syy mennä, ettei siitä ole riittävän suurta haittaa. Oikeasti, jos on kyse jostain 15-16 -vuotiaasta, niin on vielä ihan sama meneekö kesätöihin vai ei.

Ööh, saako sun mielestä teini myös päättää ettei mene tietyn aineen tunneille koulussa, jos se tuntuu vastentahtoiselta? Mun mielestä kesätöihin mennään 16 vuotiaana juurikin opettelemaan sitä asennetta ja työmoraalia, että töitä on tehtävä ja töihin hakeuduttava aikuisena, vaikka mieli tekiskin vain lorvailla. Kyllä se kesätyö opettaa myös koulussa tarvittavia arvoja, asenteita sekä työmoraalia, vaikka sinne menisi vastentahtoisestikin. Kielimatkan opettavaisuudesta koulua varten taas en olisi niin varma, oppiihan siellä kieliä ja pärjäämistä itsenäisesti, mutta ei varsinaisesti yleisesti koulunkäyntiin vaikuttavia juttuja. Ja juurikin ne nuoret jotka saavat kotona päättää että tekevät vain itselleen mieluisia juttuja, ovat niitä jotka tulevat töihin sitten kun ehtivät, riippumatta siitä mihin aikaan työt ovat alkaneet.

Yhteistyössä