Teini nielurisaleikkaukseen - kuinka kauan itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin tässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla leikatin muuta vuos sitten ja itkin melkein kaks viikkoa sitä kipua. Se säteili korviin niin, että ihan ku joku ois ampunu naulapysyllä tärykalvoon aina nieltäessä. Kuolasin vaan lavuaarin päällä ja itkin. Saikkua tuli 2 viikkoa.
Siitä voi toipua tosi hyvin tai sitten kärsiä kamalat kivut.

Mulla leikatin muuta vuos sitten ja itkin melkein kaks viikkoa sitä kipua. Se säteili korviin niin, että ihan ku joku ois ampunu naulapysyllä tärykalvoon aina nieltäessä. Kuolasin vaan lavuaarin päällä ja itkin. Saikkua tuli 2 viikkoa.
Siitä voi toipua tosi hyvin tai sitten kärsiä kamalat kivut.

Mulla sama, paitsi niin että 10 pvää olin niin kipeä etten voinut kuin juoda vettä ja senkin tein itkien. Toipuminen kesti noin kuukauden, kaksi ja puoli viikkoa oli sairaslomaa. Kova syöksyverenvuoto voi alkaa 10 pvän jälkeenkin, toipilas ei saisi olla yksin.

Itse ajattelisin, että 15-vuotias normaali teini on jo toimintakyvyltään aikuisen tasolla, eli osaa tarvittaessa soittaa apua. Tilanteesta riippuen ambulanssin, taksin tai vanhemmat viemään lääkäriin. Vai päästääkö ne sairaalasta pois kun on vielä niin kipeä, että on ihan vuodepotilas eikä pysty ilman apua käymään vessassa tai hakemaan juotavaa? Ei varmaan ainakaan siinä tapauksessa, että kotona ei ole joku koko ajan seurana ja auttamassa. Eihän 15-vuotiaan hoitamiseksi työnantajan tarvitse antaa vapaata, joten kaikilta ei onnistu kotiin jääminen vaikka haluaisikin.

Lapseni ei ole vielä lähelläkään tuota ikää, eli ajattelen vaan millainen itse olin 15-vuotiaana, enkä silloin olisi kaivannut kotiin kädestäpitelijää. Jos on teini pelkää jäädä yksin kotiin kipeänä, tietysti koittaisin järjestää niin että voisin hänen seuranaan olla.

Mulla leikattiin 18v vanhana, ja ensin oli kotona äiti pari pv, ja sitten sisko autteli. Oli kiireisintä aikaa isän ja äidin hommissa, kesäaika.

Oma on 16v, ja todellakaan en häntä kotiin ensi päiviksi jättäisi yksin. Niin kipeä itse aikanaan olin.

Kiitos teille kaikille vastauksista! Päädyttiin miehen kanssa siihen, että niin pitkään ollaan kotona, kun lapsi on kovasti kipeä ja kunnes pystyy syömään jne, ihan varalta ja turvana.
Niille kommentoijille, jotka mainitsivat tableteista ja kipulääkkeistä; meidän potilas sai jo prekäynnillä reseptit Panacod-poreesta ja Voltarenista, joka on ihan pieni pyöreä pilleri, niin jospa ne menisi alas ja niillä pysyisi kivut kurissa.

Kiitos teille kaikille vastauksista! Päädyttiin miehen kanssa siihen, että niin pitkään ollaan kotona, kun lapsi on kovasti kipeä ja kunnes pystyy syömään jne, ihan varalta ja turvana.
Niille kommentoijille, jotka mainitsivat tableteista ja kipulääkkeistä; meidän potilas sai jo prekäynnillä reseptit Panacod-poreesta ja Voltarenista, joka on ihan pieni pyöreä pilleri, niin jospa ne menisi alas ja niillä pysyisi kivut kurissa.

Siinähän on aluks tosi hyvässä kunnossa, tuska alkaa vasta kun peiteet lähtee irti. Eli älkää antako sen hämätä, että leikkauksen jälkeen on neljäkin päivää oikein hyvä olo.

Jokohan ap:n lapsi on leikattu? Meillä on sama ensi viikon maanantaina edessä ja samoja asioita mietittiin, tosin sukulainen asuu naapurissa ja on päivisin kotona ja apuna tarvittaessa. Ensi viikon olen kuitenkin kotona ja sitten katsotaan jatkoja tilanteen mukaan. Niin ja poika on meillä 15 vuotias.
Jos ap on kuulolla, olisi kiva kuulla kokemuksia (varsinkin jos leikkaus on ollut jo)!

Hyvin meni meillä leikkaus ja lapsi parani ongelmitta. Kivut pysyivät hyvin kurissa, kun otti säännöllisesti Voltarenia ja Panacod poretta heti, kun kipuja alkoi tulla. Panacodeja meni 5-7 päivässä, 9 päivää. Viikon oli pois koulusta. Syömisetkin onnistui ihan hyvin, kun antoi ruokien jäähtyä kunnolla ja pureskeli ruuan pieneksi, ja jäävettä lipitteli oikeastaan koko ajan. Hyvältä kuitenkin tuntui, että jompikumpi oli meistä koko ajan seurana, varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä