Tein lastensuojeluilmoituksen, millaisia ongelmia tästä mulle koituu?

• Viestiketjun aloittaja "mitäsnyt"
  • Ensimmäinen viesti
"mitäsnyt"
Tein lapsen kaverin äidistä ilmoituksen. Nyt lähettelee viestejä jossa uhkailee minua ilmoituksilla. Viestejä tulee jossa haistattelee minulle jne.

Miten tästä eteen päin? Onko kelleen kokemusta tälläisestä? Lasten suhteet tästä taitaa kärsiä aika paljon ellei jopa pysyvästi.

Teitkö ton ilmoituksen Porvoossa?

Vain siellä viranomainen ilmoittaa, että lastensuojelusta moi. Tiesittekö, että naapurinne Minna Virtanen on tehnyt teistä lastensuojeluilmoituksen?

Mut siellä poliiseillakin on tapana kertoa rattijuopolle, että ei me sua muuten oltais saatu kiinni, ellei Minna Virtanen olis soittanut.

Varmaan ois kannattanu tehdä ilmoitus nimettömänä...

Näkisin tässä kaksi tilannetta. Joko olet tehnyt aiheettoman ilmoituksen jolloin olet seuraamukset ansainnut tai aiheellisen jolloin myöskin sinun on seuraamukset kestettävä mikäli olet omalla nimelläsi ilmoituksen tehnyt. Ootko tosissaan yllättynyt että se josta ilmon teit ei ole asiasta riemuissaan? ;)

Kyllä se voi sustakin ilmoituksen tehdä, mutta mitäs siitä sitten.. jos on aiheeton niin ei sulla ole huolen häivää, jos taas ilmoitukseen tai haukkuihin on aihetta niin katso peiliin.

"mitäsnyt"
[QUOTE="miksi";30711439]En ihmettele. Miksi teit ilmon?[/QUOTE]

Siihen oli todella hyvä syy ja huoli hänen lapsistaan. Harmittaa, kun koittaa toimia oikein niin paskaa siitä tulee niskaan.
Pitää vaan sitten odottaa, että mitä hän suutuspäissään keksii ja taistella vastaan parhaansa mukaan.

"miksi"
[QUOTE="mitäsnyt";30711443]Siihen oli todella hyvä syy ja huoli hänen lapsistaan. Harmittaa, kun koittaa toimia oikein niin paskaa siitä tulee niskaan.
Pitää vaan sitten odottaa, että mitä hän suutuspäissään keksii ja taistella vastaan parhaansa mukaan.[/QUOTE]

Et vastannut kysymykseen. Miksi? Mikä oli niin hyvä syy?

"mitäsnyt"
[QUOTE="miksi";30711449]Et vastannut kysymykseen. Miksi? Mikä oli niin hyvä syy?[/QUOTE]

Asia yksinkertaisuudesaan, hän jättää pient lapset yksin ja lähtee ryyppäämään.

no jaa
[QUOTE="miksi";30711449]Et vastannut kysymykseen. Miksi? Mikä oli niin hyvä syy?[/QUOTE]

Ehkä aloittaja ei nyt halua tehdä jutusta enemmän julkista yksilöimällä mitä tapahtui.

Mutta esim. lapseen kohdistuva lyöminen, tai känniöverit kun on vastuussa lapsesta, tai lapsen hoidon vakava laiminlyöminen voisivat olla tällaisia syitä.

[QUOTE="mitäsnyt";30711464]Ei osata ajatella, että asioita voi tapahtua ihan silmien edessä ja niillä tapahtumilla ei ole muita todistajia. Ei kaikki ilmoituksen tekijät verhojen raosta kyttäile naapureitaan ja tee ilmoituksia niin ettei tiedä kuka ne on tehnyt.[/QUOTE]

No nyt kun tossa on kerrottu, että "jättää lapset yksin ja lähtee ryyppäämään", niin siin potentiaalisia ilmoittajia on muutama kapakallinen?

Toisekseen... tos takavuosina yhdellä harrastepalstallani yhden hyvin surullisen tapahtuman jälkeen tsättäilin nettituttuni kanssa, joka oli hyvin läheinen surulliseen tapahtumaan. Känniä varmasti kolme promillea kummallakin. Hänen pari viimeistä puoliyön viestiään kääntyivät kovasti testamentin ja itsemurhaviestin suuntaan. Jolloin mä sanoin, että jos sinusta ei viiteen minuuttiin kuulu mitään, niin mä soitan hätänumeroon... en tiedä osoitettasi, mutta siellä tietävät.

Viiteen minsaan ei kuulunut mitään, joten soitin 112:n ja kerroin tilanteen. Ihan omalla nimelläni ja omasta numerostani... ja aivan saatananmoisessa kännissä. Hätäkeskus otti puheluni hyvinkin vakavasti.

Kymmenen minsaa myöhemmin kaveri palasi takaisin langoille ja sanoi, et ei hän meinaa mitään, kunhan purki tuntojaan.
Taatusti tietää, että partio ovellaan oli minun lähettämäni. Ei suuttunut. Päinvastoin kiitti jälkikäteen.

Nois ilmoituksissa ja hätänumeroissa kun on vähän semmoinen juttu, et jos niihin soittaa kysyäkseen lätynpaistosta tai tilatakseen taksin, niin silloin on syytä hävetä ja lujaa. Mut jos jättää soittamatta pelätessään pahinta, niin sitä saa hävetä enemmän.

"hmm"
[QUOTE="mitäsnyt";30711455]Asia yksinkertaisuudesaan, hän jättää pient lapset yksin ja lähtee ryyppäämään.[/QUOTE]

Erittäin hyvä, että teit lastensuojeluilmoituksen jos lapset ovat vielä liian pieniä jäämään yksin. Minkä ikäisiä lapset ovat?

Vierras
No pidä ne viestit tallessa niin on todistusaineistoa jos hän oikeesti jotain tekee. Voithan ystävällisesti pyytää lopettamaan viesteilyn tai laita numerolle esto jos on sellainen puhelin mistä se onnistuu. Tietysti lähestymiskielto on yksi vaihtoehto mutta aika äärimmäinen pelkkien viestien ollessa kyseessä.

Älä ainakaan provosoidu, jätä asia sikseen niin ehkäpä hän siitä rauhoittuu.

"mitäsnyt"
[QUOTE="hmm";30711571]Erittäin hyvä, että teit lastensuojeluilmoituksen jos lapset ovat vielä liian pieniä jäämään yksin. Minkä ikäisiä lapset ovat?[/QUOTE]

Alle 10-vuotiaita, tulivat meille kun olivat nälisään. Ruokin lapset ja otin heidät yöksi, aamuyöllä heidän äitinsä tuli kaatokännissä huutaen ja räyhäten hakemaan lapset kotiin ja syytti kidnappauksesta ja uhkaili henkeäni.

tuttu
[QUOTE="mitäsnyt";30711609]Alle 10-vuotiaita, tulivat meille kun olivat nälisään. Ruokin lapset ja otin heidät yöksi, aamuyöllä heidän äitinsä tuli kaatokännissä huutaen ja räyhäten hakemaan lapset kotiin ja syytti kidnappauksesta ja uhkaili henkeäni.[/QUOTE]

Toimit täysin oikein, kuten pitääkin. Voi kunpa kaltaisiasi olisi osunut kohdalle minunkin lapsuudessani. Kyllä minutkin ruokittiin ja otettiin yöksi kun vanhemmat olivat ryyppäämässä ja minä 2-8-vuotiaana yksin kotona. Muttei kukaan tehnyt ilmoa, ei edes päiväkodissa vaikka minua tultiin usein hakemaan umpikännissä. Mutta se olikin 70-lukua se....

Mutta älä välitä tuosta äidistä, hänellä on hätä lapsistaan, ja aiheesta. säästä kaikki viestit, jos joudut tekemään joskus rikosilmoituksen uhkailusta. Sinuna ehkä jo soittaisin poliisiin ja kysyisin miten paljon pitää toista uhkailla että kannattaa tehdä rikosilmoitus.

Paljon tsemppiä sinulle, ihanaa kun kaltaisiasi on olemassa! <3

btw
No, teit ilmoituksen aiheesta. Ei sulla muita vaihtoehtoja todella ollut. Säästä uhkailuviestit, ja näytä ne tarvittaessa.

Mahtavaa, että todella otit vastuun ja ilmoitit asiasta. Monet pelkäävät liikaa tuollaisia vanhempia tehdäkseen itse sen, mikä kuitenkin on lasten parhaaksi. Lapsi parat, onneksi pystyivät turvautumaan suhun.

Yhteistyössä